Håller på att förbereda oss för fullt för att kura vår älskade dotter som bara sover sämre och sämre (går inte att blunda för det längre, som vi alltför länge gjort
Och nu har vi en del frågor om lite allt möjligt som vi hoppas kunna få hjälp med här bland alla kunniga och erfarna människor.
1. Vi har inte möjlighet att ge vårt dotter eget rum än då vi för tillfället bor i andrahand i en tvåa. Sovrummet är dock stort så det går att göra en egen hörna till henne och skärma av. Det vi undrar är hur avskärmat måste det vara? Räcker det med en skärm eller måste det vara upp till taket och runt om hela sängen? Om avskärmningen inte är helt mörklagd kan vi i så fall tända läslampor när vi går och lägger oss utan att väcka henne? När vi genomför kuren och efteråt, ska vi då använda vår sovrumsdörr eller bara gå utanför hennes avskärmning och ramsa?
2. Vi har använt oss lite av nyckelord/ramsa vid läggning som hittills inte funkat så bra. Ska vi byta den ramsan, är den liksom "förstörd" nu av dåliga associationer?
3. Just nu är hennes lurar på dagen antingen mellan 20 och 40 min (aldrig 45) eller 1.5h. Kan vi införa 30 min lurar istället då det ofta är då hon vaknar av sig själv eller "ska" de vara 45 eller 20? Känns bara som att det kommer innebära extra trassel med de där sista fem min varje dag...
4. En av min mans stora sorger är att vi inte kommer kunna läsa saga för henne på kvällen längre. Kan man lägga in det senare när hon är en säkrare sovare?
5. Hur funkar det om man t.ex. skulle vilja tälta eller sova någon annanstans där det inte går att skärma av några nätter? Får man börja om då när man kommer hem?
6. Har slutligen ett förslag på schema som jag gärna skulle vilja ha lite synpunkter på.
Natt: 19.30-7.30
Äta: 7.30
Sova: 10.00-10.45 (ev 10.00-10.30?)
Äta.11.00
Sova: 12.30-14.00
Äta:14.00
Sova:16.00-16.20 (ev 16.00-16.30?)
Äta:17.00
Bad,skoj och nattslurk: 18.30-19.30
Sova natt: 19.30
Kommer säkert komma fler frågor
kramar