Orolig sömn trots 4 dagars kurande

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Linda-Marie

Orolig sömn trots 4 dagars kurande

Inlägg av Linda-Marie »

Hej!

Vi har en liten pojke som snart blir 8 månader. William har haft en någorlunda fungernade sömn innan han blev förkyld i oktober (använder napp) efter förkylningen fick han diarre som varade i 15 dagar. Under denna period har vi vyssjat och lulla (vyssan lull) samt bara stått vid sängen och klappat. William har vaknat minst en/timmen samt haft vakna perioder (inte i varg timmen) utan när som, dessa perioder är allt från 0,5-3 timmar långa. Oftast skriker han inte (om man står vid sängen) men försvinner man ut ur rummet så blir det gråt som aldrig slutar.
En mamma i vår mammagrupp har kurat sin son och han sover som en ängel trots förkylning, diarre och öroninflammation.
I fredags bestämde jag mig för att vi alla behöver få komma till ro och få sömn.
Tog bort nappen och buffade ca 5 min, sen ramsade vi och William somnade direkt. Dock har vaknandet 1 gång/timmen hållt i sig. Dock lyssnar han på ramsan eller så gör vi ljud i köket och spelar lite Mozart.
Dagarna är inget problem då jag har haft ett schema sedan han var ca 5 månader (har ändrat lite vartefter han blivit "större") Han och kompisen som redan är kurad och sover har ungefär lika scheman.

I natt fick vi ett riktigt bakslag då William var vaken från 0,00-3,20.... Innan dess så har han vaknat ca 1 gång/timmen.
Vid sänggåendet buffade vi inte men under den långa vaken perioden var jag tvungen att göra solfjädern samt buffa lite, ramsade tills jag nästan blev hes men fick ingen riktig kontakt. Tror att han somnade pga trötthet inte för att jag ramsade eller gjorde solfjädern.
På dagarna sover han fint till ramsa.

Vad ska vi göra för att få honom att komma till ro? Jag ser detta som en otrolig metod som jag tror stenhårt på men jag vet inte om vår son göt det?

Hälsningar Linda :shock:
kiki

Inlägg av kiki »

Hej Linda-Mari och välkommen hit :lol:

Grattis till beslutet att ge din son god nattsömn.

Jag tror ni i natt hade ett klassiskt bakslag. Jag har lite svårt att tyda hur du/ni agerade och hur han uppförde sig under det långa uppvaket.

Men hur som helst OM han vaknar inatt ge honom förtroende att lösa det själv, gör han inte det, ge honom en ramsa. Jobbar han upp sig så att du känner att du måste gå in så gör det och solfjädra då LÄNGE hellre tills hans sover än att han går igång igen. Sen ramsar du dig ut och bekräftar.

Hoppas du klarar dig på det här korta svaret så hörs vi mer i morgon.

Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Linda-Marie

Inlägg av Linda-Marie »

Hej Kristina,

Jag tittade i listan över "kurare" och fått en fin kotakt med Åsa
Tack dock för ditt svar, alla små bäckar...
:lol:
//Linda
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"