Då var vi igång!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
JW

Då var vi igång!

Inlägg av JW »

Hej,
igår började vi vår nattkurning av vår 7-månaders dotter. Här kommer lite snabb bakgrund:

* Sover på magen (med larm) sen några månader tillbaka.
* Blivit buffad och solfjädrad som verktyg några månader, men vaggad ofta och ammad upp till 2 ggr per natt. Senaste månaden ganska många amningsfria nätter.
* Nappen är bortplockad (dock var det inte så lätt som de flesta verkar tycka att det är...)
* Sover numera bra i sin vagn på dagarna, har jobbat med det i ca 2-3 månader. Använder ramsa på dagtid.
* Är urtypen för en sparris enligt Barnaboken både i sätt och i kropp, har dock gått upp bra i vikt sen vi började med riktigt mat (ville inte kura innan dess eftersom hon inte var normalviktig).
* Har ett schema där hon numera sover 2 ggr per dag, 1 h förmiddag (jag vet, inte normalt sömnpass men av ngn anledning passar denna timme henne perfekt på förmiddagn) och 1,5 på eftermiddagen. Tanken är att hon ska sova 12 h på natten...
* Har lite svårt med skrattet till godnattet eftersom hon vägrar ta nattslurken (ammas) om det inte är helt mörkt och tyst i rummet. Har blivit naturligt att sen lägga henne i sängen (alltid glad då hon läggs) och vi har numera ganska bra nattningar från att ha tagit ca 1 h tar det nu ca 10-15 minuter.
* Har jobbat metodiskt från att hon varit ett kolikbarn (kolik fram till 2,5 månad - mjölkallergi visade det sig) men att somna i egen säng. Hon vaggades alltid tills sömn under koliktiden och sov även på armen ofta.
* Vaknar mellan 2 och 8 ggr per natt en vanlig natt. Mer när det är förkylning. Många uppvaken är väldigt lättomsövda, andra behövs vaggning och amning. Man märker väldigt tydligt skillnad på uppvaken...
* Sist men inte minst, är en helt underbar, pigg, glad och alert tjej med ett temperament som slår det mesta jag sett (har en hel drös med småsyskon :D ).

Ok, vi körde alltså igång en kurning igår. Så här gick det:

19:05 Ammas
19:15 Läggs i sängen, buffas o solfjädras till sömntung.
19:32 Ramsar ut, ingen protest (hade jag väntat mig...)
20:05 Gnyr; buff 20 s, ut med ramsa, ingen protest
20:18 Gnäller; buff 2 min, ramsa ut
23:40 Gnyr till, gör inget
02:15 Då brakar det loss... Jag hör direkt på skriket att nu vet hon vad hon vill, hon vill ha mat (hon har haft en förkylning under en period och tyvärr vant sig att få amma under denna period). Ja, hur ska jag beskriva det som händer... Jag buffar och solfjädrar men hon är vrålarg/blandad med ledsen. Ingenting biter. Jag tillrättalägger dock inte hela tiden eftersom jag märker att hon lugnar ner sig i perioder när hon fått härja lite i sängen. Hon lugnar ner sig då och då och ligger och klagar mest (öhhhhhh, öhhhhhh) när jag buffar men hon kommer aldrig till sömntung så att jag kan gå ut med en ramsa. Vi håller på med det här i 1,5 timme då min rygg ger upp, det går helt enkelt inte att stå böjd längre. Jag hämtar min man som får fortsätta. När det gått 2,5 timme beslutar vi att ge upp. Vi ser inget som tyder på att hon är ngt närmare att somna in alls. Hon varvar gallskrik med klaggny hela tiden. Helt ärligt så tror jag att hon kunde hållit på resten av natten.
4:45 Plockar alltså upp och ammar. Ramsar ut och hon sover som en stock.
8:00 Vaknar pigg o glad... (Vi skulle väckte henne 7:30 men med natten 2,5 timmes bravad kunde jag bara inte detta).

Så, hjälp mig! Har ni varit med om detta? Hur ska jag göra i natt om det händer igen? Jag hoppas ni förstår vår situation. Vi kan allt utan och innan hur man ska göra i teorin, men vår lilla donna är extrem när det gäller sin envishet och temperament (både barnläkare och BVC-sköterskor har sett detta och påtalat det).

Oj, det blev långt, hoppas ni orkade läsa!

Mvh
Jenny
_lill

Inlägg av _lill »

Hej Jenny och grattis till ett bra beslut!

Jag ska svara på dina frågor så bra jag kan och hoppas att någon annan kan fylla i luckorna...

Först en fråga: hur ser schemat ut? Har ni ett schema med tider ni följer slaviskt? Du skriver att du ramsar på dagarna - följer du kuren även dagtid eller gör du som du gjorde innan?

Ang förkylning kan jag rekomendera nässpray som finns på apoteket, svalt i rummet och höjd huvudända på sängen (om det går).

Ang skrattet till gonattet: som jag förstår har ni skippat det? Jag tycker absolut att ni ska fundera över det beslutet. Även om du ammar henne i ett mörkt rum (gör du det även dagtid el ammar du inte på dagen?) finns det inget som säger att ni kan gå ut i ljuset efter det och skratta gott tillsammans innan tillrättaläggandet i sängen!! Visst kan det tyckas ologiskt, men kom ihåg att kuren är en process med flera delar som hör ihop och att skrattet är en viktig del av denna!!

Du glömmer väl inte bekräftelsen? Den är superviktig för att ramsan ska ta!!

En gång är ingen gång. Du plockade upp henne och ammade och om du tänker fortsätta med kuren vet du naturligtvis att det var fel och att det inte kommer att hända igen (?).

Jag funderar lite kring er Attityd (ni är väl pålästa om Attityden? :D) Det låter som att det är lilla damen som bestämmer väldigt mycket hemma hos er. Inget ovanligt i det, men nu ska det vändas på steken sas. Ni måste visa att det är NI som föräldrar som bestämmer och har KOLL på när det ska ätas och sovas. Du skriver att er lilla tjej har extremt temperament och är extremt envis. Kan hända är det så, å andra sidan tror jag att just dessa egenskaper ofta tillskrivs just de barn som behöver kuras (min egen dotter inte undantagen). Kanhända handlar det om att dessa barn har en extra stark överlevnadsångest? Jag tror inte det gynnar er dotter att ni utgår ifrån att hon på något vis är annorlunda än andra barn - hon, precis som alla andra, behöver sin sömn. Det handlar troligen inte om att hon inte VILL sova, snarare att hon behöver extra mycket hjälp för att komma till ro.

Mitt råd är att ni odlar attityden inför nästa natt - klart tjejen ska sova, det är inget konstigt med det ;) Vi finns här om ni har fler frågor el behöver peppas!!

Kramar _lill
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
JW

Inlägg av JW »

Hej och tack för svar!

Jo, förstod att det här med attityden måste bearbetas. Problemet som jag kände igår var att jag verkligen hade bestämt mig. Jag tror ingen mamma som inte har bestämt sig kan stå böjd över en spjälsäng i 1,5 timme och buffa och solfjädra en skrikande unge (eftersom jag haft problem med svanskotan sen förlossningen så kan ni förstå hur det kändes efter ett tag...). Likaså fadern när han tog över efter detta. Jag hade inte haft ngt som helst problem om jag bara kunde få henne lugn, som man ska få första natten med hjälp av verktygen. De gånger jag fick henne lugn (i början av natten) ramsade jag ut så bestämt att maken bara tittade på mig och flinade. Eftersom verktygen inte bet har jag en direkt fråga; om detta händer inatt, ska jag då stå och buffa/solfjädra så lång tid som krävs, även om det är 8 timmar? Eller ska jag bara gå ut ur rummet och låta henne skrika? (Naturligtvis känns inte det sistnämnda som ngt alternativ, det finns ju en anledning varför vi valt SHN istället för 5-minutersmetoden).

Hennes schema ser ut så här:

7:30 Gomorron, ammas
9:30 Gröt
10-11 Sova 60 min
12:30 Lunch
13:30-15 Sova 1,5 h
15:15 Mellis, ammas ibland
18:15 Gröt
19:00 Ammas
19:15 Läggs, sover ca 19:30

Detta schema har vi följt i några veckor, innan har vi laborerat lite för att se vad som passar, bla kom vi fram till att en sen 20 minuters sömn på eftermiddagen funkade inte alls, hon var väldigt svårsövd och jättegrinig när hon väcktes.

Vad gäller amning så är det bara på kvällen hon måste vara i ett mörkt rum, hon är väldigt speedad efter att hon ätit gröt och vi har ofta busat med henne ganska mkt. Ändringen ikväll som vi ska göra är att vi ska gå ut i ljuset efter amningen och köra en massa bus då.

Jo, vi tycker ju alla att våra barn är speciella, särskilt de som är i behov av en sömnkur... Och det är helt sant att hon VILL sova, men inte kan, just därför har jag jobbat metodiskt med att hjälpa henne med detta sen hon var 3 månader och jag har läst så mkt om sömn och sömnmetoder att det är löjligt... Jag hade gärna hört från ngn dock som har haft det här problemet första kvällen, dvs att barnet bara fortsätter trots verktyg och attityd och höra hur de kom vidare.

Jag funderar nu på att att köra ett mellanting mellan natt 1 och natt 2, dvs inte gå in på varje pip men ändå verktyga ordenligt när det behövs, tror inte att ramsan satt sig efter den första natten... Vad tror ni om det?

Sen en sista kommentar; hon får de timmar sömn hon behöver redan nu, dock med en väldigt massa assistans från oss (så var det dock inte i början när jag litade på BVC's "hon tar sig den sömn hon behöver", då sov hon alldeles för lite). Därför har jag skyndat väldigt långsamt hittills, det är bara vi som lidit, inte hon. Därför har jag inte heller ngt behov av att detta MÅSTE lösa sig på 4 dagar, jag är beredd att avstå ganska mkt sömn under en lång tid bara vi slipper 5-minutersmetod eller att hon ska gråta sig till sömns.

Mvh
Jenny
A - 080425
H - 110409
_lill

Inlägg av _lill »

Hej igen!

Jag hoppas du inte tog illa upp när jag ifrågasatte din attityd. Jag tyckte själv när jag kurade att attityden var det svåraste - men också det viktigaste. Därav mitt ifrågasättande....

Jag tycker det låter som en bra idé att köra natt 1 än en gång, för att verkligen ge henne möjlighet att ta emot ramsan. Vad jag förstått av att läsa här är det fler än ni som gjort så! Jag tycker du har helt rätt inställning med att skynda långsamt.... :thumbsup:

Jag är inte diplomerad vill jag påpeka, men jag är ganska säker på att en diplomerad skulle svara att ja du ska buffa/solfjädra så läng tid som krävs. Dock tror jag inte att det krävs 8 h.... men om du får ont kanske din man kan köra istället? Ont är inte kul.... :(

När det gäller skrikandet.... i början tyckte jag att det var svårt att höra skillnad på argt skrikande och ledset skrikande. Kom i håg att verktygen inte biter på en arg bebis. Låt henne svära av sig, husljuda i bakgrunden eller sätt på lite lugnande musik. Är hon LEDSEN ska du naturligtvis ingripa.

Du låter påläst och bestämd, med massa Attityd är jag säker på att ni kommer fixa det här!

Kanske någon annan kan fylla i de frågetecken jag inte lyckats räta ut...

/ _lill
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
JW

Inlägg av JW »

Inte tog jag illa upp, vill bara ge ett så utförligt svar som möjligt :D

Jag tror att du har rätt i att hon måste svära av sig när hon är arg. Tyckte dock det var svårt att höra skillnaden, särskilt när det gick mellan arg och ledsen. Vid några tillfällen under vår 2,5-timmessession så lät jag henne kråla runt i sängen och skrika utan att jag gjorde ngt, detta verkade som det lugnade henne mer än ngt verktyg just då.

Någon annan som har några bra idéer eller annat styrkande :D att komma med inför denna natt?
A - 080425
H - 110409
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Därför har jag inte heller ngt behov av att detta MÅSTE lösa sig på 4 dagar, jag är beredd att avstå ganska mkt sömn under en lång tid bara vi slipper 5-minutersmetod eller att hon ska gråta sig till sömns.
Hej!

Jag puffar lite för dig och på dig oxå :)! Kanske är det just det här ni förmedlar till henne? Hoppas ngn diplomerad kan svara dig och GE inte upp!!!

Kram

Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
JW

Inlägg av JW »

Hmm... hoppas jag inte förmedlar det. Tror att jag skiljer på att ha en tydlig strategi och metod som man genomför, men att man innan detta har bestämt vad som krävs för att man ska bryta. Innan kvällen hade jag själv satt en gräns på 2 timmar där skulle fundera på om det gick framåt eller om vi var fast. Jag ska dock försöka förmedla än mer trygghet och självklarhet inatt.

Kvällens läggning var väl ingen succé direkt, å andra sidan fick vi chans att jobba med ramsan som vi inte fick igår kväll. Tog lite drygt 1 h, gick in totalt 4 ggr och ramsade ut, sedan påminnelse och sista gången med bekräftelse. Innan nattningen hade hon ammat i mörkt rum, sedan gick vi ut och körde en massa bus innan hon lades ner.

En fråga; när vi lägger ner henne så är det som hon har "restless legs", hon är inte ledsen men hon kan omöjligt slappna av i benen och kastar sig dessutom ofta från sida till sida och ibland har hon somnat på sidan och ibland på magen. Hur hade ni gjort med tillrättaläggandet och solfjädern, hade ni låtit henne "sparka av sig" kanske 10 minuter innan man mer konsekvent genomför solfjäder och tillrättaläggande?
A - 080425
H - 110409
JW

Inlägg av JW »

Hej!

Inatt har vi gjort framsteg! Den jobbiga läggningen gav oss chans att jobba med ramsa, var nog jättebra!

19:00 Ammar
19:05 Busar – lilla solstrålen är aldrig svår att få till skratt!
19:15 Lägger ner, hon ålar omkring och klagar, buffar utan resultat
19:19 Går ut med ramsa
19:21 Buff + solfjäder, ingen effekt, ålar
19:34 Går ut med ramsa, A klagar
19:38 Påminnelseramsa, A småklagar
19:40 Blir tyst
19:50 Har skrikit upp sig, buff
19:58 A tystnar
20:02 Går ut med ramsa
20:04 In igen o buff
20:11 Ramsar ut
20:16 Påminnelseramsa
20:18 In igen o buff
20:20 Går ut med ramsa
20:22 Bekräftelseramsa

23:49 Gnyr, buff + ramsa
23:50 In igen + ramsa
23:54 Skrikit upp sig, buff några minuter + ramsa
00:05 Bekräftelse
00:06 Litet gny – ny bekräftelse

00:21 Gnyr, lite buff, ramsa ut
00:23 Bekräftelse
00:32 Litet gny, gör inget
03:05 Litet gny, gör inget
03:17 Litet gny, gör inget
04:20 Litet gny, gör inget
06:20 Litet gny, gör inget
07:15 Hostar och vaknar, jag passar på att göra God morgon så snabbt som möjligt eftersom det är inom marginalkvarten. Hon ligger på rygg och leker med snutten och är jätteglad!

Tänk va underbart, så totalt olik den första natten, verkar som 2,5 timmespasset igår inte var förgäves.

Kram och tack för hjälpen hittills!
A - 080425
H - 110409
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

En fråga; när vi lägger ner henne så är det som hon har "restless legs", hon är inte ledsen men hon kan omöjligt slappna av i benen och kastar sig dessutom ofta från sida till sida och ibland har hon somnat på sidan och ibland på magen. Hur hade ni gjort med tillrättaläggandet och solfjädern, hade ni låtit henne "sparka av sig" kanske 10 minuter innan man mer konsekvent genomför solfjäder och tillrättaläggande?
Hej igen och god morgon! :)

Nu i natt är ni inne på tredje natten eller hur? Jag har lånat ut boken så jag vet inte om jag minns rätt men jag skulle bara "markera" solfjädern och sedan gå ut med ramsan. Då kan hon få sprattla omkring en stund om hon vill tills det lagt sig. Om hon inte blir olycklig vill säga. Gå in om det behövs men annars backa så mycket det går i natt... Hon behöver inte bli sömntung så att säga innan ni går ut. (Som sagt jag kommer inte riktigt ihåg hur mycket du ska backa i natt men det låter som om hon skulle klara av detta).

Lycka till med fortsättningen!

Nimrah

PS JAg har faktiskt alltid ammat sista amningen i sängen med sonen för JAG tycker det är så mysigt att få gosa lite innan vi inte ses på ett tag. Det går jättebra. Om han slumrar till är det bara att avsluta amningen och sätta igång med buset. Funkar hur bra som helst.
JW

Inlägg av JW »

Hej!

I natt hade vi i princip 3 uppvaksomgånger; mellan 22:16 och 23:01, mellan 00:23 och 00:55, och sista mellan 6:03 och 7:10.

De 2 första ramsade vi fram och tillbaka men jag var tvungen att gå in och solfjädra 2 ggr vid varje uppvaksomgång, eftersom det blev ledsen gråt. Vad tycker ni, borde man klarat sig utan att solfjädra den här tredje natten?

Vid den sista omgången på morgonen så undrar jag om jag gjorde rätt. När hon vaknade och började gnälla så ramsade jag och hon lyssnade, fick ramsa kanske 5-6 ggr med 30 sek mellanrum, varje gång tystnar hon men drar igång igen efter några sekunder. Efter några minuter börjar hon dock prata och jag hör att hon ligger och leker med snutten, då gör jag inget utan är tyst. Efter kanske 5 minuter börjar hon gnälla och sen skrika upp sig. Jag ramsar men nu blir hon ledsen och jag går in och buffar, när hon är sömntung går jag ut med ramsa, men hon blir ledsen direkt. Blir snabbt väldigt ledsen och snyftar så jag går in igen och buffar, nu ännu längre, antagligen för länge :oops: för jag får ingen reaktion när jag ramsar ut. Hon gnäller dock till efter några minuter och får direkt en ramsa och hon blir tyst.

:?: Hur tycker ni att jag skulle gjort i denna situation, särskilt när hon började prata och leka?
:?: Tycker ni att jag är inne och verktygar för mkt så här på den tredje natten?
A - 080425
H - 110409
JW

Inlägg av JW »

Hej!

Är det ngn som har möjlighet att titta på mina frågor? Skulle vara jätteglad om jag kunde få lite hjälp inför kvällen, eller rättare sagt, maken behöver den eftersom det är han som ska jobba i natt, jag ska sooooooova 8)

Tack på förhand!
A - 080425
H - 110409
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hej!

NI har jobbat på jätte bra! Precis så! :) Hon verkade nöjd med dina svar sen låg hon och pratade och lekte. Perfekt! Då gör man inget, hon är ju nöjd och glad. När hon sedan blev ledsen gjorde du det man gör om bäbisen blir ledsen. Verktygar. Det tar ett tag innan man kan avgöra om man bara kommer att störa om man går in och verktygar eller om det verkligen behövs. Än så länge behöver ni inte oroa er för att ha hamnat i ngt buffningsträsk. Bara fortsätt ert fina arbete och kolla om det kanske räcker med en solfjäder i stället. Gör det inte det buffa. Men som sagt ramsa först! Kanske skulle du försökt ramsa igen efter lektiden? Det kan hända att det skulle ha räckt.

Bra jobbat! Det går framåt :)

Kram Nimrah
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hej!

NI har jobbat på jätte bra! Precis så! :) Hon verkade nöjd med dina svar sen låg hon och pratade och lekte. Perfekt! Då gör man inget, hon är ju nöjd och glad. När hon sedan blev ledsen gjorde du det man gör om bäbisen blir ledsen. Verktygar. Det tar ett tag innan man kan avgöra om man bara kommer att störa om man går in och verktygar eller om det verkligen behövs. Än så länge behöver ni inte oroa er för att ha hamnat i ngt buffningsträsk. Bara fortsätt ert fina arbete och kolla om det kanske räcker med en solfjäder i stället. Gör det inte det buffa. Men som sagt ramsa först! Kanske skulle du försökt ramsa igen efter lektiden? Det kan hända att det skulle ha räckt.

Bra jobbat! Det går framåt :)

Kram Nimrah

Hur gick det med bensprattlet?
JW

Inlägg av JW »

Tack för svaret :heart: , känns bra att jag gjorde rätt. Blir spännande att se i natt om ramsan satt sig ännu mer.

Nattningen igår gick mkt snabbare än första natten, från 1 h till 20 minuter. Lät henne ligga och sprattla och klaga själv efter att jag sagt ramsan, märkte som vanligt att buff eller solfjäder i det läget gör varken till eller från, hon måste helt enkelt ligga och sprattla och klaga en stund.

Kram!

Förresten, ska bli så skönt att vi ska ordning på det här. Inser att jag håller på att få/har fått magkatarr av alla nätter när jag legat och stirrat på klockan och bara väntat på att hon ska vakna. När första gnyt kommer får jag en stressreaktion som knyter ihop hela magen och jag får hjärtklappning. Snacka om effektiv tortyrmetod... :(
A - 080425
H - 110409
JW

Inlägg av JW »

I natt tog hon ramsan!

Nattningen tog en halvtimme (väldigt mkt prat och lek under den halvtimmen...), men maken var bara inne 2 ggr och la tillrätta och gick ut. Somnade alltså för så gott som första gången i sitt liv utan att bli sömntung med assistans från oss! Lite gnäll och gny men tog till sig ramsan varje gång.

Under kvällen var det sen några uppvak, men bara ett som krävde att vi gick in och la tillrätta, resten löste sig med ramsa. Ytterligare 3 uppvak senare på natten men alla löste sig med ramsa. 7:30 gick jag in och väckte en tjej som sov såååååååå tungt. Vanligtvis sprätter hon till så fort jag kommer in i rummet, men idag hann jag tända lampa och ett glatt "Gomorron hjärtat" utan en reaktion! Fick verkligen väcka henne, coolt!

Ska bli väldigt intressant att se hur det går i natt!
A - 080425
H - 110409
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"