Hur får vi vår lilla kille att sova ända till 07?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ThereseHellman

Hur får vi vår lilla kille att sova ända till 07?

Inlägg av ThereseHellman »

Hej!

Jag och min man är mitt uppe i kurandet (på rygg) av vår lilla gullugne Theo, sjumånader. Är nu inne på näst sista dagen på uppföljningsveckan och vi känner att vi skulle behöva lite stöd i vårt kurande. Även om framsteg har skett så är vi inte i land än!

Vi har bestämt att Theos natt är mellan 19-07 och att han sover i två omgåmgar under dagen. Dagslurarna och schemat i övrigt fungerar bra och han äter som en häst. Läggningen vid 19 går bra, vi lägger honom till rätta och ramsar 4 ggr. Theo snackar lite med sin sovhund och kan stålla nån fråga och vi ramsar då nån gång som påminnelse. Han somnar på ca 10 minuter. På natten vaknar Theo fortfarande några gånger, igår vaknade han bara vid 02 och sedan vid 5:30 och var då vaken till 06:45 då han somnade några minuter innan vi gjorde glad morgon. Nu i natt vaknade han 00:43, 02:20, 03:40, 03:50. 04,49, 05:35, 05:50 och var efter det vaken och låg och "pratade". Övriga gånger ramsade jag och han somnade om direkt. Men han har hittills under kuren vaknat ca 5:30 och är sedan vaken till ca 7. Först "pratar" han nöjt men efter ett tag blir han lite ledsen och frågar varför vi inte kommer och tar upp honom. Vi ramsar men han vill inte somna om den tiden. Några dagar har han somnat om några minuter strax innan kl 7 och då har vi väckt honom glatt.

Oj oj, vilket långt meddelande detta blev. Det jag undrar är vad vi ska tänka på för att dels få honom att sova längre intervall på natten och dels hur vi ska få honom att somna om mellan 5:30-7 då han är pigg och övertygad om att han är utvilad! Vi har varit tuffa med att inte gå inte alls så länge natten varar!

Vi känner oss övertygade om att detta ska fungera men jag kan ibland känna att personer i min närhet ifrågasätter SHN-kuren vilket gör att i alla fall jag blir osäker på om jag vet vad jag gör. Bortsätt från detta så känner jag att SHN-kuren känns rätt för oss och vi vill verkligen ge Theo förutsättningarna för att kunna sova gott! Vi är dessutom i desperat behov själva av sömn vid det här laget! Känns därför så himla skönt att detta forum finns!Är det nån som har tips? :D
Therese, mamma till Theo född 9 mars -08
a82

Inlägg av a82 »

Hej och välkommen hit!

Är själv rätt ny här på forumet och är/har nyss varit i precis samma sits som du.Jag känner också att vissa personer runt omkring snabbt kritiserar och funderar på om vi (maken och jag) vet vad vi håller på med. Men efter att ha läst massor och pratat med flera som jag känner som har genomfört kuren är jag övertygad om att vi gör det rätta för vårt barn. Så håll ut, vi kommer att få vår belöning och viktigast av allt, våra älsklingar kommer att må mycket bättre snart! :thumbsup:

Vi har haft exakt samma dilemma på morgnarna men imorse var det första gången som vargtimmen uteblev. Vi gjorde inte på något annat sätt än vanligt utan höll oss till det som Anna skrivit. Men det är tydligen vanligt att vargtimmen och dagsturerna spökar upp till några veckor. Har fått flera bra svar på min tråd om varför ramsan inte tar som du kan läsa om du vill.

Fortsätt kämpa med målet inställt! Det kommer att lyckas!! :heart:
Linnéa 140508
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Hur får vi vår lilla kille att sova ända till 07?

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:
ThereseHellman skrev: 1. Först "pratar" han nöjt men efter ett tag blir han lite ledsen och frågar varför vi inte kommer och tar upp honom.

2. Vi har varit tuffa med att inte gå inte alls så länge natten varar!

3. - - - personer i min närhet ifrågasätter SHN-kuren vilket gör att i alla fall jag blir osäker på om jag vet vad jag gör.
1. Förekom honom :!: Ge honom en upplysningsramsa direkt du / ni hör honom - glad, käck och i ordets sanna mening betryggande (inte tröstande), när han alltså ligger och "pratar" nöjt i vargtimmen. Gör sedan andra ljud i huset, som inte har med barnet att göra.

2. Utmärkt :!: Gör ni det, meddelar ni nämligen a) vargen har lyckats ta sig in, och nu måste ni rädda honom med er fysiska närvaro som levande sköldar mot vargen, annars är det ute med honom; b) morgonen har kommit.

Och ingetdera är ju särskilt sant.

3. Så länge du över huvud taget VILL och bestämmer dig för att genomföra någonting här i värden och verkligen också genomför det, kommer du att bli ifrågasatt till höger och vänster. LIka lite som du kan vänta på barnets godkännande bekräftelser och uppskattande nickningar som ska säga dig att du gör så rätt, så rätt, kan du vänta dig detsamma från omvärlden. När arbetet är slutfört får du din belöning - från båda håll :wink: :lol: Då kommer samma människor i din omgivning att kalla ditt barn "snällt" och tala om vilken "tur" du haft, men innerst inne beundrar de dig och vill veta hur du gjorde. För de vet, innerst inne, att de borde göra / ha gjort detsamma.

Låt INTE någon osäkerhet slå klorna i dig - här gäller det att se framåt, att arbeta målmedvetet, att aldrig darra på manschetten, och det för barnets skull. Det sista han är betjänt av är din osäkerhet och oro. För honom betyder dina tvivel ren livsfara :!: För om inte du vet vad du gör, och står orubbligt säker i det, hur ska han då kunna lita på att du och ni ömma föräldrar verkligen kan garantera hans överlevnad :?: :!: Den som han verkligen inte kan ordna själv :cry:

:arrow: Det mesta med små barn är mycet enklare än man tror, om man bara har ett mål för ögonen.

Jag tror det skulle hjälpa mycket om ni såg till att lille gossen verkligen hade det mörkt omkring sig. Han ska alltså inte kunna se ett dugg, om och när han vaknar till. 90% av små barns alla intryck går genom synen, så finns minsta lilla att se, sätter lilla barnahjärnan omedelbart igång.

Ljud gör däremot ingenting, tvärtom - odla då ljud som inte har med barnet att göra, vilket både lättar er egen (över)koncentration på honom och lämnar honom i fred, OCH låter honom lugnas av att höra att ni laddar bössorna och stadigt står på vakt, vända utåt mot fiendeland :wink: :lol:

Ett litet effektivt tips är att ha en väckarklocka som ringer exakt rätt morgontid och som han hör (varpå ni naturligtvis genast störtar upp och in och gör kanonglad morgon). På ingen tid lär han sig att när den ringer, har morgonen kommit. Inte förr.

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
ThereseHellman

Inlägg av ThereseHellman »

Åååå, vi måste få berätta att vår lilla Theo nu har sovit två HELA nätter själv!! (Natten är nu mellan 19-06 bestämde vi och det funkar bra) Och dessförinnan har han endast vaknat nån enstaka gång och antingen somnat om själv eller fått en liten ramsa från vårt sovrum som ligger intill! Helt underbart!!! :D Vi kan knappt fatta att det är sant!! Men det är det! :D Theo är så glad kille och utan nappen "pratar" han mer och han skrattar mest hela tiden, känns så härligt med en kille som får den sömn han behöver! För att inte tala om hur SKÖNT det är för oss att få SOVA! :D Vi saknar nästan honom på natten, lite tomt! Hi hi!

Dagslurarna kan ibland bli lite kortare än planerat men vi jobbar på med dem också. Lite fundersamma kring omställningen av klockan på söndag, några tips?

Vi är så glada för de svar vi fått och känner oss sååå lugna med SHN-kuren, den passar vår lilla familj jättebra!! :D
Therese, mamma till Theo född 9 mars -08
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Tack för att du delar med dig. :-({|= :heart:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"