Buffning = tvång ??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
frösöflickan

Buffning = tvång ??

Inlägg av frösöflickan »

Hej. Vi började att "kura" vår lille son, som är fem månader. I början gick det fint och han somnade som han skulle (efter smärre protester).
Vi har fått in ett bra dagsschema med sömnpass x 4 och gröt/puré samt amning.

Nu har han börjat vakna mer på natten:
22.30
00.50
03.10
05.26

Vi kliver upp 06.40.
Problemet är att han får tokpanik, när vi buffar honom. Jag håller ned honom med handen "solfjädern" så att han med tvång hålls fast med näsan i madrassen. Det tar ca 45-60 min innan han somnar av utmattning.
Detta känns fruktansvärt, och jag mår inte bra av att göra denna manöver varje gång. Ramsar jag skriker han ännu mer?? Att "söva" ned ungen på detta sätt 5 ggr per dygn är ju helt inhumant!!

Tycker faktiskt att nätterna blivit värre sedan vi gick in för det här!?
Lägger snart ned allt igen :oops:

Tacksam för råd och hjälp.

Mia
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej Mia och välkommen till Forumet.

Hur långt är ni komna med kuren? Den första natten ska det buffas och eventuellt den andra vid kris därefter ska ramsan ta över.

Frågan är om du verkigen buffar på rätt sätt, det är en teknik som behöver tränas in ordentligt innan man ger sig på det lilla barnet. Någon näsa ska verkligen inte tryckas ner i madrassen, låter inte alls skönt. Lägg tillrätta armar, ben och så huvudet vänt ifrån dig, lägg ena handen över skulderbladen och ett par fingrar över huvudet och så ska andra handens handlov buffa rumpan. Det ska gå kvickt att få barnet lugnt, om det inte gör det får du nog träna vidare på buffningen.

Kuren tar fyra dagar att genomföra, därefter har du uppföljningsveckan där schemat ska följas på minuten för att barnet ska få in tiderna i kroppen. Inga utsvävningar där inte.

Ramsan ska som jag tidigare skrivit ta över från natt två-tre. Även den måste du träna på utan att blanda in barnet. Läs på i SHN-boken så att du verkligen gör rätt med ramsan och bekräftelsen. Gör du rätt, då svarar du barnet på rätt sätt och barnets reaktion blir att sova gott.

Det låter som om du behöver läsa på mer om de olika verktygen, hur och när de ska användas. Som du gör nu låter det inte som en SHN-kur i mina öron.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
frösöflickan

Inlägg av frösöflickan »

Hej och tack för snabbt svar!!

Vi har tränat buffningen på varandra efter att ha tittat på AW videoklipp här på hemsidan. Det är bara det att sonen protesterar såå mkt när jag håller handen på ryggen. Försöker häva sig upp, och kämpar som om det gällde livet. Både barnet och jag blir genomsvettiga. Tillslut ger han upp av trötthet.
Jag ramsar och lämnar rummet.

Om han börjar gråta försöker jag att inte störta in direkt. Väntar och går sedan in och ger min ramsa. Han blir då ursinnig. Kör med ramsan x 6. Barnet skriker allt mer. Jag buffar, och så är vi tillbaka på ruta ett. :(

Jag förstår ju att ngt är galet med det hela. Har kört på i en vecka. (Han sover nu ganska bra på dagarna). Läst SHN boken, men där verkar allt ju så lätt?? Inga större problem efter en natt el två??
Nu är vi så trötta allihopa så vi orkar snart inte mer. Finns det ngn hjälpare i Göteborg/Kungsbacka trakten??? ///MVH
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

frösöflickan skrev:Finns det ngn hjälpare i Göteborg/Kungsbacka trakten??? ///MVH
Hej frösöflickan!

Här är listan på alla kurare:
:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=7921

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
NlNA

Inlägg av NlNA »

Vet inte om jag är rätt person att ge dig tips (har inte så mycket erfarenhet av "lugna-verktygen") men hjälpte en kompis i veckan att få hennes pojk på 8 månader att somna in.

Min egna tös hade lätt för buffning och solfjäder men dessto svårare för ramsan (eller rättare sagt JAG hade inte rätt attityd). Så är det något jag kan så är det att ramsa. Också hur man inte ska ramsa :) .

Till ditt problem:
Jag hade också ett tag svårt för buffningen och solfjädern men när jag nu fick öva på kompisens pojk förstod jag hur mycket svårare det var att göra det på ens eget barn eller någon annans. Känslorna kommer in :cry: .
Den delen måste du lite stänga av... :roll: Kom ihåg lugnet och attityden av självklarhet :) . Känn inte med hjärtat, utan lyssna med öronen som många här på forumet tipsar om :!:

Pojken jag hjälpte hade enorma krafter att resa sig (nackdelen med att börja kura så sent...), så att få till en buffning där gick föga lätt :!:
Jag fick helt enkelt ta till bara solfjädern i början och när man sen såg och kände att han började slappna av så tog han emot buffnigen mycket bättre :!: Känn det som att du för över ditt lugn till honom via dina händer på hans rygg...

Jag säger precis som SusanD, läs på om och om igen, det är så lätt att missa något och av egen erfarenhet så önskar jag att jag själv hade gjort det. Då hade vi kurat vår tös mycket fortare... och lättare.
Nu idag kan jag se hur lätt det egentligen är - bara man kan sin teori :wink: .

Jag bor i Varberg och ställer gärna upp IRL om du nu inte får tag på en dipl. kurare :heart:.
Lycka till :!:
NINA
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Ett sådant toppenerbjudande du fått av NINA :heart: . Det skulle jag nappa på om jag var du.

Och sedan skulle jag faktiskt rekommendera ytterligare en genomläsning av SHN-boken, för mycket faller inte på plats förrän man faktiskt håller på att kura. Hur väl man än tycker man läst innan.

Och jag tror att du möjligen har ETT av problemen här:
frösöflickan skrev: Om han börjar gråta försöker jag att inte störta in direkt. Väntar och går sedan in och ger min ramsa. Han blir då ursinnig. Kör med ramsan x 6. Barnet skriker allt mer. Jag buffar, och så är vi tillbaka på ruta ett. :(
Ramsa ska du göra UTANFÖR rummet. Och kommunicera att allt är tryggt och bra UTANFÖR rummet. För inte kan man mota bort några vargar om man själv häckar inne i barnets sovrum. Ramsan ska vara ert kommunikationsmedel i långt större utsträckning än vad ni idag tycks göra, och buffning eller solfjäder verkligen bara användas vid kris. Men det är ramsan som ska sättas och det tror jag inte ni gjort, efter vad det låter. Så nappa gärna på NINAS erbjudande, tycker jag.

Kram Ewa :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
NlNA

Inlägg av NlNA »

Om han börjar gråta försöker jag att inte störta in direkt. Väntar och går sedan in och ger min ramsa. Han blir då ursinnig. Kör med ramsan x 6. Barnet skriker allt mer. Jag buffar, och så är vi tillbaka på ruta ett.
Hoppsan, här ser jag redan vad problemet är :!:
Vad jag kan se på det du skrivit ovan så uppfattar jag det som att du ger honom ramsan inne i rummet :!:
Stämmer det :?:
I såfall är det där problemet ligger...
Enda gången man ramsar i rummet är på väg ut ur rummet på första versen och sen endast utanför. På första versen ska du ha hunnit till dörren :!: nr 2-4 och ev x2 och x4 sker utanför.

När du känner att han har lugnat sig med buffningen och det är dags för ramsan så vänder du dig om och börjar gå samtidigt som du ger första versen på ramsan, andra versen har du förhoppningsvist klivit över tröskeln (om rummet inte är väldigt långt :) ), stänger dörren utan att titta in på pojken och avslutar med 3-4 versen.

Som sagt, teorin måste sitta innan du kan köra upp :!:
NINA
frösöflickan

Inlägg av frösöflickan »

:D Tack för all respons (och ff a till dig Nina!!) Jag har nog gjort fel med ramsan... Blir lite påverkad av resten av familjen (som inte ser ngn större skillnad mellan SHN och 5 min (skrik) metoden... (vilken är hemsk tycker jag).

Står man utanför och ramsar fortsätter han att jaga upp sig. När ska jag gå in igen och lugna???

Jag jobbar på ett tag till (igår gick det lite bättre), men är mkt tacksam för hjälp. Hur får jag tag i Nina??? Kram till Er alla
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Under NINA´s inlägg finns en flik där det står pm, och där kan du trycka och skicka ett personligt medelande, ung som ett mail.

Läs igenom lathunden och SHN boken om du har den, så kommer det här med ramsa - dialog att klarna.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
NlNA

Inlägg av NlNA »

Hej Frösö :!:

Tack för förtroendet :heart: .
Jag säger det igen - jag ställer gärna upp om det behövs och vi kan t o m ha telefonkontakt om det skulle fungera bättre :D .

Att inte få ett helhjärtat stöd ifrån familjen kan kännas tungt (har egen erfarenhet där vissa t o m skakat på huvudet och hånat mitt sätt att hjälpa mitt barn att komma till ro :cry: ).
Men det är då tur att det finns så många fantastiska människor här i världen (forumet) som stöttar och peppar en som gör att man kan ta sig igenom den värsta perioden :D . Det är guld värt :heart: och har betytt väldigt mycket för mig O:) .

Ge nu inte upp när du precis har börjat få kläm på det :wink: . Det här fixar du och vi alla andra tillsammans \:D/ .

:arrow: Eftersom det blev fel med ramsan som du nu förstår #-o så får du nog räkna med att det idag är Dag 1.
Alltså så får du gå in till honom och lugna med verktygen (buff/solfjäder) denna natt och ev nästa natt också, men sen ska ramsan sitta där och vara det enda verktyget :!:
Och hur jobbigt det än är så får du försöka ha ett tonläge och styrka i rösten som inte vittnar om andra känslor än att "här är tryggt, du kan sova gott, jag vaktar m.m". Din röst ska ge besked om att han kan lita på dig och rösten ska vara så stark och självklar att han inte kan tvivla en sekund på ditt svar :!:
Och ditt svar måste också vara så stark så att den kan tränga igenom hans egna skrik.

:D Hänger du med :?:

Öva upp ramsan och lär dig att säga den med både 2 och 4 "extra" verser. Glöm inte att ge bekräftelsen när det har blivit lugnt och han är på väg att somna in - den är den viktigaste av allt :!:
Han kommer säkert att protestera i början och då måste du ge honom svar igen, antingen som en påminnelse eller ytterligare en bekräftelse. Du måste alltid ha sista ordet :!: Oavsett hur lång tid det tar... :roll:
:heart: Som en klok person här sa / skrev:
Ställer han 50 frågor måste du ge 51 svar :!:

Du är på god väg att lyckas - igår gick det ju bättre :lol: .
Tänk sen när du har klarat det här - vad stolt du ska känna dig som fixade detta :D .
Och vad stolta vi alla andra ska vara över dig som är en sådan klok mamma som ser till sitt barns bästa \:D/ .
Lycka till nu så kanske vi hörs, eller ses... :!:
Kram :!:
NINA
NlNA

Inlägg av NlNA »

Hej Frösöflickan :!:

Hur går det för dig :?:
Har tänkt på dig och undrar vart du blev av :D .

Hoppas att du snart hittar hit igen :heart: .

Kram :!:
NINA
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"