I januari SHN-kurade vi vår son utan större problem. Fram till dess sov han alltid på rygg i spjälsängen på natten och ute i vagnen vid lurarna på dagen.
I och med att vi kurade honom införde vi konsekvent magläge vid alla sovstunder även de ute i vagnen. Innan kurningen var jag alltid tvungen att promenera eller gunga vagnen för att han skulle somna vid daglurarna. Numera låter vi vagnen stå stilla och använder solfjädern och ramsan för att han ska somna –går jättebra. Så vagnen står alltid helt stilla när han sover.
Mina frågor är nu följande:
1.
Själv har jag ännu så länge en fleecefilt som jag fäster med klädnypor, men funderar på att skaffa något annat till våren/sommaren då vädret är betydligt varmare. Något som är betydligt tunnare och släpper in mer luft. Kan dessvärre inte komma på något lämpligt material som både släpper in mycket luft, men som ändå stänger ute ljuset lika bra som en filt.
Vore därför jättetacksam för tips.
2.
Skulle vilja kunna vara ute promenera och även prata samtidigt som han sover i vagnen, men är rädd för att han inte kommer att sova lika bra. Vi är några mammor som planerar att gör lite långpromenader nu till våren. Nu är jag rädd att min kille kommer att vakna vid dessa promenader spec. som han varken är van att höra röster eller att vagnen är i rörelse under hans lurar.
Har dock provat att få honom att sova när jag varit ensam på promenad. Har gjort som man säger här på forumet, d.v.s. stannat vagnen, lagt honom tillrätta, väntat någon minut och sedan gått vidare. Förutom att han ofta vaknar när vi kommit hem och vagnen har stått stilla ett tag så har det fungerat bra. Men som sagt då har han bara hört trafiken och inga röster (vi bor vid en hårt trafikerad väg så han är van vid bilbuller).
Ska tillägga att vår son är lite drygt 7 månader.
Vore jättetacksam för tips och råd.