Frågor till er med barn som sover på mage i vagn

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mamma2004

Frågor till er med barn som sover på mage i vagn

Inlägg av mamma2004 »

Hej!

I januari SHN-kurade vi vår son utan större problem. Fram till dess sov han alltid på rygg i spjälsängen på natten och ute i vagnen vid lurarna på dagen.
I och med att vi kurade honom införde vi konsekvent magläge vid alla sovstunder även de ute i vagnen. Innan kurningen var jag alltid tvungen att promenera eller gunga vagnen för att han skulle somna vid daglurarna. Numera låter vi vagnen stå stilla och använder solfjädern och ramsan för att han ska somna –går jättebra. Så vagnen står alltid helt stilla när han sover.

Mina frågor är nu följande:

1. :?: Vad använder ni för mörkläggning vid lurarna i vagnen? Använder ni samma på sommaren och på vintern?
Själv har jag ännu så länge en fleecefilt som jag fäster med klädnypor, men funderar på att skaffa något annat till våren/sommaren då vädret är betydligt varmare. Något som är betydligt tunnare och släpper in mer luft. Kan dessvärre inte komma på något lämpligt material som både släpper in mycket luft, men som ändå stänger ute ljuset lika bra som en filt.
Vore därför jättetacksam för tips.

2. :?: Hur gör ni som promenerar medan barnet sover i vagnen? Går det bra att ha promenadsällskap under tiden? Vaknar inte barnet av att man pratar alldeles intill vagnen?
:?: Går ni även in på affärer medan barnet fortfarande sover? Vaknar de inte av att höra alla röster som är i en affär?
Skulle vilja kunna vara ute promenera och även prata samtidigt som han sover i vagnen, men är rädd för att han inte kommer att sova lika bra. Vi är några mammor som planerar att gör lite långpromenader nu till våren. Nu är jag rädd att min kille kommer att vakna vid dessa promenader spec. som han varken är van att höra röster eller att vagnen är i rörelse under hans lurar.
Har dock provat att få honom att sova när jag varit ensam på promenad. Har gjort som man säger här på forumet, d.v.s. stannat vagnen, lagt honom tillrätta, väntat någon minut och sedan gått vidare. Förutom att han ofta vaknar när vi kommit hem och vagnen har stått stilla ett tag så har det fungerat bra. Men som sagt då har han bara hört trafiken och inga röster (vi bor vid en hårt trafikerad väg så han är van vid bilbuller).

Ska tillägga att vår son är lite drygt 7 månader.

Vore jättetacksam för tips och råd.
Son nr.1 född 040801, SHN-kurad januari 2005.
Son nr.2 född 070130, SM från början.
Mindy

Inlägg av Mindy »

Hej! :D

Så här har jag fattat det:
Fråga 1: Vid dagslurarna behöver man inte mörklägga helt. Det ska vara skillnad på natt och dag för barnet. Däremot kan synintryck behöva avskärmas (kanske inte om älsklingen ligger på mage men... :wink: ) och då rekommenderas svart myggnät vinter som sommar. :D
JAG tror inte att du ska behöva "mörklägga" mer än så. Det blir ju väldigt knivigt på sommaren när det är för varmt för att ha suffletten uppe t ex.

PS. Vår son sover alltid på mage inne och blev oerhört frustrerad på rygg i vagnen ute. I början fick han därför sova på mage även under promenader men det är ju så knöligt med vinterkläder och så. När jag sedan började stötta upp honom med en kudde så att han kunde se/få frisk luft och inte helt låg på rygg, utan halvsatt, så blev han glad och somnade på studs. :D

Fråga 2: Jag har promenadsällskap och vi surrar oavbrutet hela tiden :shock: :D och sonen sover så gott men han är ju lite yngre än din, vet inte om det gör skillnad.
Jag har sett att man (här på forumet) rekommenderar att man stannar till precis när barnet håller på att somna för de som är nya i kurandet. Bara för att de inte ska vänja sig att vagnen måste röra sig för att det ska gå att sova. Men er kille kan ju redan det där! :D Angående ljud...jag har förstått det som om det är helt okej med ljud runt omkring vid dagslurarna, det SKA vara ljud. På natten ska det vara betryggande ljud utanför det mörka rummet med dörren på glänt.
Vår prins sover som allra skönast ute men näst efter det när man lever om riktigt mycket inne! :D Kanske för att han är "uppfödd" under reparationstider. :roll: :wink:
Skämt å sido så tror jag att du kan få jätteproblem :!: om du ger dig in i de TYSTA sovstunderna på dagtid. Det blir problem om telefonen ringer, om det ringer på dörren o.s.v. och hur kul är det? :roll: Jag märker stor skillnad på vår kille om han råkar somna när det är tyst jämfört med om det är mycket ljud runt omkring. Vid det förstnämnda krävs det då nästan ingenting för att han ska bli störd i sömnen.

Jag är inte precis någon rutinerad räv här inne men jag hoppas att någon rättar mig om jag har fel.

Lycka till! :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D

Fråga 1
Jag har aldrig haft något märkläggande i vagnen och min lilla sover alla lurarna ute - sedan nyfödd. Just när hon ska somna drar jag dock fram sufletten lite så hon inte ser så mycket.

Fråga 2
Prata på ni, ska inte vara något problem, precis som Mindy säger. Jag upplever dock att just affärer kan leda till uppvaknande om det är i en "sova lätt" period. Gällande att gå medan de somnar så lyssna på Mindy. Kurar man så stanna - kan man redan somna själv så gå bara på.

:D :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
mamma2004

Inlägg av mamma2004 »

Hej!

Tack Susanne och Mindy för era svar och råd!
Ja, jag kanske skall pröva med svart myggnät till våren/sommaren.....

Han sover numera alltid på mage i vagnen. Det går jättebra trots vinterkläder. Byltar inte på honom så tjockt med kläder (bara vanliga kläder och en fleece-overall + tjockare vantar och sockar), men har en väldigt varm åkpåse i stället. När det är extra kallt lägger jag istället en tjockare filt över åkpåsen.

Finns det några fler här med "magsovare" i vagn? Hur gör ni i ovanstående frågor?
Son nr.1 född 040801, SHN-kurad januari 2005.
Son nr.2 född 070130, SM från början.
olivia

Inlägg av olivia »

Min dotter sover också på mage i vagnen. Jag har ett vanligt lakan för, så det blir ju inte jättemörkt, men hon ser i alla fall inte ut (även om hon ibland försöker kika ut ändå :) ). Promenadsällskap har jag sällan när hon ska sova i vagnen, däremot har jag ofta gått i affärer och det har sällan varit något problem (förutom på Ikea :roll: av någon outgrundlig anledning)
Sommarbebis -08
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"