Har ett ovanligt problem tror jag!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Anna30

Har ett ovanligt problem tror jag!!

Inlägg av Anna30 »

Alltid när man läser info om sömnproblem för barn så är det alltid om nattsömnen.
Jag har en kille på 5 månader som sover jättebra på nätterna ,men ej på dagarna! Känns som jag är den enda med detta problem!
Han somnar 19.30 varje kväll och vaknar 6.30,hör inget av han på hela natten,så har det varit i 2-3 månader!!
Men på dagarna funkar ingenting! :?
Eftersom han somnar helt själv på kvällarna utan hjälp,och sover hela natten tycker man att han borde kunna somna om själv på dagarna med,men nej!
Tyvärr så började jag med en dum grej när han var mindre ,och det var att söva han med vagnen eller att buffa/skaka i sängen(har dessa vyssan lull på den) han till söms :oops: .
Och det är jättesvårt att få bort nu,försöker nu sluta innan han somnar in,men han blir så ARG då,och det förstår jag ju,han är ju så van att jag springer in och drar i vagnen direkt,men nu har jag bestämt mig,det blir inge mer vagndragning,har ställt ut den i förrådet,och används bara ute,han sover nu i sin spjälsäng på dagarna med,men nu har jag nästan fastnat i att skaka i sängen istället för mycket :oops:
Och ja,jag vet, detta är mitt fel :!:
Men nu är det slut med detta.

Och sen har han en dum vana som han nästan jämt har haft och det är att han JÄMT vaknar efter 1 halvtimme och är jättesvår att söva om.

Ja,till min fråga,går det att köra SHN-kuren bara på dagarna :?:
har en pojke f?dd okt-04!
camilla

Inlägg av camilla »

Jag kan iallafall inte komma pa en enda anledning till varfor det inte skulle ga, manga med nattsomnsproblem har oxa problem med dagslurarna och kurar ju alltsa dem med. kor pa bara. Fast glom inte att lasa pa mkt innan!
Lycka Till!!
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
Mindy

Inlägg av Mindy »

Flikar bara in om det där att han JÄMT vaknar efter en halvtimme:
Det är ingen "dum vana". :( Efter ungefär en halvtimme går de "upp" till ytlig sömn och kan lättare vakna till har jag läst någonstans.Stämmer rätt väl på vår son och det märks mest vid långa middagsluren som han sover ute i vagnen. Han somnar dock om direkt bara man visar att man håller vakt genom att ramsa eller röra lite i vagnen.

Är du riktigt på hugget vi den tiden? Inför RAMSA och kör den på en gång vid de tillfällena. Jag håller själv på att läsa på kring buffning (och övar :wink: ) och ramsa så jag avstår att ge råd kring det, det kan någon annan av alla kunniga och trevliga människor här inne göra i stället. :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.
Du ska inte söva om honom, du ska hjälpa honom att somna om.
Om du har honom inne så se till att mörklägg heltoch hållet. Ta alltså bort synintrycken för honom.
Att det ska skilja på natt och dag är viktigast för de allra minsta som inte riktigt har hittat dygnsrytmen. Men dethar han ju uppenbarligen då han sover så bra på natten.

Läs gärna på om kuren. Även om du inte behöver kura är det jättebra att ha ramsan att ta till OM det skulle börja krångla. De går också att använda på dagen. Schema är också viktigt - samma tider varje dag.

Ett förslag i förbigående - ge honom en timme längre natt. Lägg honom 18.30 om du vill ha morgon 6.30. Han kommer inte att vakna tidigare, snarare tvärt om.

Lycka till!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"