Trött på komplikationer.... frågor om graviditetsdiabetes

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
jennymaria

Trött på komplikationer.... frågor om graviditetsdiabetes

Inlägg av jennymaria »

Väntar mitt andra barn i slutet på juli och den här gången är allt annorlunda än när jag väntade mitt första barn.

Förra gången mådde jag toppen hela graviditeten, bortsett från att jag hade foglossning från vecka 22. Det gick dock att hålla på en uthärdlig nivå med hjälp av styrkeövningar, gravidyoga och vattengympa.

Den här gången har jag haft foglossning från vecka 13, vilket lett till att jag i princip inte motionerat på 4 månader. Tufft för kroppen och flåset. Efter att ha läst om GBS här på forumet tjatade jag till mig ett prov, trots att jag inte hade några symptom. Provet var positivt, så nu ska jag ha antibiotika intravenöst under förlossningen. :( Idag fick jag reda på att jag har förhöjt blodsocker, har nog haft det ett tag, så på torsdag ska jag göra en glukosbelastning. :( :shock: Efter att ha läst på lite hoppas, hoppas, hoppas jag att det inte är graviditetsdiabetes. Ökad risk för stor bebis, för tidig födsel och kejsarsnitt behöver jag inte just nu.....

Någon som har tips och råd, både på hur jag rent praktiskt ska hantera dessa komplikationer och på hur jag ska hantera det mentalt?

En liten tanke som vägrar försvinna ur mitt huvud - kan det finnas något samband mellan graviditetsdiabetes och godiskonsumtion under graviditeten och tidigare i livet? Jag har ätit massor av godis i mitt liv, trots att jag vet att kroppen inte mår bra av det. Det kanske straffar sig nu.....

Nu är det bara knappt två månader kvar till beräknat förlossningsdatum. Förra gången var jag laddad inför förlossningen och hade en otroligt positiv upplevelse. Den här gången känns det inte lika roligt och jag är ärligt talat ganska orolig.
En solstråle okt-05
En älskad lillebror 08-07-14
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

:D Länkar till Nancys tråd; "Nancyfamiljen på nya äventyr..."

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14747

Skriv ett pm till Nancy vet jag :wink:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Nancy här :wink:

Tack *frieda*:heart: för att du länkade till min tråd. Tänkte ta tillfället i akt att skriva lite om graviditetsdiabetes direkt här i jennymarias tråd eftersom jag tänker att det kanske kan hjälpa flera.

Återkommer om bara en liten stund.
Nancy

Re: Trött på komplikationer.... frågor om graviditetsdiabete

Inlägg av Nancy »

Hej jennymaria :D

Ett sent grattis till din graviditet även om du kanske inte tycker att själva omständigheterna den medfört är nåt vidare att hurra för just nu...

Vill först säga att jag inte är medicinskt utbildad så det jag skriver baseras enbart på egna erfarenheter samt sånt jag snappat upp på vägen.
jennymaria skrev:
Ökad risk för stor bebis, för tidig födsel och kejsarsnitt behöver jag inte just nu.....

Någon som har tips och råd, både på hur jag rent praktiskt ska hantera dessa komplikationer och på hur jag ska hantera det mentalt?

En liten tanke som vägrar försvinna ur mitt huvud - kan det finnas något samband mellan graviditetsdiabetes och godiskonsumtion under graviditeten och tidigare i livet? Jag har ätit massor av godis i mitt liv, trots att jag vet att kroppen inte mår bra av det. Det kanske straffar sig nu...
Först en informationssida:
http://www.sjukvardsradgivningen.se/art ... ryID=26213

Nu har du GBS, något jag inte känner till så väl. Är det det som innebär risk för tidig födsel :?: Dåligt behandlad graviditetsdiabetes kan medföra risk för komplikationer som ex onormal fostertillväxt och därigenom kanske snitt. Risken för havandeskapsförgiftning är också förhöjd vilket kan leda till behov av prematurfödsel men nu pratar vi om just slarvigt underhåll av diabetsen. Har du bra värden och är noga med kosten så tror jag inte att riskerna skall vara så värst höga.

Det som sker i Gbg är att så länge man inte behöver insulin är man fortfarande inskriven hos sin vanliga MVC. Om det blir aktuellt med insulin skrivs man in på Spec.Mvc på Östra. Oavsett insulin får du göra tillväxtultraljud med start v.28 och sen ca var fjärde vecka.

Glukosbelastningen kan visa på antingen glukosintolerans eller graviditetsdiabetes. Det första är en mildare variant men kan övergå till graviditetsdiabetes.

I första hand kostbehandlar man och får träffa en diabetessköterska som går igenom vad de rekommenderar för kost.

Du får även lära dig att sticka dig i fingret och mäta blodsockret strax före maten samt en timma efteråt. Utrustningen kostar inget att låna och testsremsor och nålar får du gratis på recept hos Apoteket.

Du har sen regelbunden kontakt med sjukvården och rapporterar dina värden antingen via tel eller via besök. Beroende på hur dina värden ser ut tas ställning till om du behöver justera kosten ytterligare eller få insulin.

Du får föda på specialförlossningen eftersom bebisen behöver lite extra övervakning dygnet efter födseln. Om inget annat föreligger planeras för en vaginal förlossning.

Lite om mig:
På sidan jag länkade till stod att de flesta inte känner av symptomen alls, dvs trött, törstig, kissenödig. Jag gjorde det med besked och så tidigt som v.7 konstaterades grav.diabetesen efter glukosbelastning.

Jag fick veta att eftersom jag fått det så tidigt skulle jag ställa in mig på att behöva ta insulin eftersom kroppen skulle ha så lång tid på sig att försämras (insulinbehovet ökar successivt under graviditeten hos alla kvinnor).

För min del var detta med insulin något negativt eftersom jag då skulle behöva åka från Kode till Östra sjukhuset istället för till min MVC i Kungälv. Jag är dessutom envis som synden ibland och så fort jag märkte att jag blev sämre ville jag testa och se om jag kunde klara detta på egen hand.

Ganska snabbt märkte jag att om jag följde rekommenderade kostråd gick blodsockervärdena i höjden. Bröd/ris/pasta/potatis var helt uteslutet oavsett hur fiberrika varianter jag valde.

Nu är jag i v.26+3 och om jag ens tittar åt en smörgås blir jag jättedålig. Jag lever på en kost bestående av kött/fisk/ägg/fett/grönsaker samt små mängder fetare mejeriprodukter. Fettet behöver jag för att bli mätt och för att gå upp i vikt på ett "normalt" sätt.

Är jag noga med kosten är mina värden utmärkta men visst tär det på psyket ibland.

Det har heller inte varit självklart att få kostreglera på egen hand men jag har lyckats få klartecken från två olika läkare och det står även inskrivet i min journal att en diabetesläkare godkänner kosten så länge mina värden är bra och jag har en adekvat viktuppgång.

Mitt råd är att du vid ev grav.diabetes tar emot den rådgivning som erbjuds och testar dig fram hemma vilken kost som funkar för just dig. Enstaka höga värden är inte farligt, det är när det blir ofta som riskerna kommer.

Nu har du lite "tur" i sammanhanget och det är att detta uppträtt såpass sent i graviditeten. Du har inte så lång tid kvar och hinner förhoppningsvis inte bli så mycket sämre/känsligare.

Sen det obehag som medför (stick i fingret, kontroller etc.) så kan jag bara trösta dig med att man klarar det också. Ibland känns sticken inget alls, ibland svider de till. Lite tjatigt blir det med kontroller/samtal med sjukvården men samtidigt är det skönt att vara omhändertagen.

Att avstå från insulin är inget självändamål i sig men för mig skulle det vara ett sämre alternativ. För någon annan är det viktigare med varierad kost så där måste man ta ställning själv. Så länge man har ett val vill säga, än så länge har ju jag det eftersom mina värden håller sig bra.

Vad gäller din oro för att ha "orsakat" detta själv... Tja om man läser i Vårdguiden ovan så stämmer riskfaktorerna inte in på mig ett smack. På en annan sajt läste jag att även ålder spelar in, om man är över 35 och det är jag (36).

Jag tycker inte att du skall förirra dig så mycket i nån skuldfråga utan tänka framåt. Har man en gång haft grav.diabetes ökar risken att utveckla diabetes i framtiden så om du vill dra ned på socker så är det framtiden som gäller.

Fråga igen, skriv mer om du vill. Jag skall tänka på dig på torsdag, du berättar väl hur det går :?:

:heart: Kram från Nancy
jennymaria

Inlägg av jennymaria »

Tack Nancy för att du tar dig tid att svara så utförligt :heart: Jag läste massor om graviditetsdiabetes på nätet igår kväll, men jag saknade det du kan ge - sammanhanget, informationen om detaljerna, det personliga tilltalet och den personliga erfarenheten.
Nu har du GBS, något jag inte känner till så väl. Är det det som innebär risk för tidig födsel
Nej, jag har läst någonstans att man har en fördubblad risk för att föda för tidigt om man har graviditetsdiabetes. Men det är kanske som du säger, att det beror på den ökade risken för havandeskapsförgiftning om man inte sköter sig. Och sköta mig kommer jag definitivt att göra!!!!!

Nu när jag har hunnit bearbeta det här lite grann är jag ganska nyfiken på resultatet i morgon. Jag tror inte att mitt insulin funkar perfekt, för det känns som om något i kroppen är i obalans. Men jag hoppas att det stannar vid glukosintolerans och att jag kan hantera det med kosten.
Tja om man läser i Vårdguiden ovan så stämmer riskfaktorerna inte in på mig ett smack.
Samma här, så det kommer lite oväntat. Men jag är ju 35, så om åldern spelar roll så är det väl det och otur det hänger på :?

Din kosthållning låter tuff, riktigt tuff. Men att ta insulin verkar också tufft. Det verkar räcka alldeles tillräckligt med alla stick i fingret.....

Jag berättar om resultatet i morgon, och då kanske jag har fler frågor om kost och annat.

Och så håller jag tummarna för att du slipper insulinet under resten av din graviditet.

Kram Jenny
En solstråle okt-05
Nancy

Inlägg av Nancy »

Tänker på dig idag och håller tummarna. Jag känner inte till skillnaden mellan glukosintolerans och graviditetsdiabetes men antar att det har med reultatet av glukosbelastningen att göra. Oavsett hoppas jag att allt går bra. Om du hinner läsa detta vill jag tipsa om att ta med en bra bok eller en glassig tidning för det är ganska trist att ligga på en brits i två timmar efter att man tvingat i sig den vedervärdiga sockersörjan :evil: :P :wink:

Gällande havandeskapsförgiftning får du inte ta det jag skrev för absolut sanning. Det var bara det enda jag kunde komma på som skulle kunna göra att riskerna för prematurfödsel och snitt skulle öka i samband med diabetes. Men jag skall kolla upp detta och den av oss som hittar fakta först kan ju meddela :D

Oj, nu pratar jag som om du redan ställts inför faktum men din intuition verkar ju vara rätt skarp om man säger...
jennymaria skrev:Tack Nancy för att du tar dig tid att svara så utförligt :heart: Jag läste massor om graviditetsdiabetes på nätet igår kväll, men jag saknade det du kan ge - sammanhanget, informationen om detaljerna, det personliga tilltalet och den personliga erfarenheten.
Måste tacka särskilt för raderna ovan. Jag kan ärligt säga att jag nog aldrig sett någon skriva så omsorgsfull respons på ett inlägg. Om du visste vad dina ord värmde och innerligt glad blev jag över att kunna hjälpa lite.

Nancy

Inlägg av Nancy »

Nancy skrev:Jag kan ärligt säga att jag nog aldrig sett någon skriva så omsorgsfull respons på ett inlägg.
:roll: Snubblade över mitt inlägg igen och läste vad jag skrivit... Bara så ingen feltolkar så syftar jag naturligtvis på jennymarias inlägg och inte mitt eget :wink: 8)
jennymaria

Inlägg av jennymaria »

Har inte hunnit sitta vid datorn sen jag var på glukosbelastning, men nu ska jag rapportera.

Och kan ni tänka er - allt var normalt. :D :shock: Jag var ju helt övertygad om att det var något som inte var OK med sockret, men proverna visade annorlunda. Vilket jag är väldigt glad och lättad över! Men samtidigt kan jag inte riktigt lita på det, så jag tänker hålla lite mer koll på vad jag äter framöver. Jag får byta ut katrinplommonen mot något som inte är lika sött, skippa glassen, kakorna och godiset.

Men, oj vad jag är glad över att jag fortfarande har chans att föda på Södra BB i Stockholm, slipper blodsockerkontroller och insulin. :D

Nancy - nu när jag på allvar funderade på vad det skulle innebära med graviditetsdiabetes under några dagar, måste jag säga att jag är grymt imponerad över hur bra du verkar hantera det och hur mycket du ändå orkar. Jag håller tummarna för att du orkar hålla dig till din strikta kost och att du slipper insulinet hela vägen fram till snittet.

Kram
En solstråle okt-05
Nancy

Inlägg av Nancy »

Åh vad glad jag blev över ditt inlägg :!: Härligt att du slipper böket med nålar och stick under dina sista graviditetsmånader :thumbsup:

Sen tycker jag att du resonerar så klokt kring sockerintag glukosbelastning eller ej. Jag tror inte att någon liten bebis på tillväxt är betjänt av för mycket socker.

Hur går det med din oro för din GBS :?: Vad innebär det rent konkret för dig ang livsföring och ev risker :?:

Stort tack också för dina peppande till mig också :D

jennymaria

Inlägg av jennymaria »

Hej omtänksamma Nancy!

Min GBS påverkar inte vardagen alls. Jag har fått en antibiotikakur under graviditeten, men för övrigt behöver jag inte bekymra mig förrän det är dags för förlossning. Då ska jag ha antibiotika intravenöst var åttonde timma, för att dessa streptocker inte ska föras över till barnet under förlossningen. Tydligen har bebisar inte så bra förmåga att hantera GBS, så om det förs över till barnet kan det leda till skador eller att barnet dör. Det positiva i det hela är att antibiotikan ger ett fullgott skydd mot överföring till barnet.

Förra gången gick förlossningen på 13 timmar från första värk till bebisleverans, och jag antar att det kommer att gå snabbare den här gången. Min största oro kring GBS:en är nog att det ska gå så snabbt att jag inte hinner in i tid för att få antibiotikan. Så troligen kommer vi att åka in direkt när det startar och sedan kommer vi få tillbringa många och långa timmar på förlossningen. Helt annorlunda jämfört med förra gången.

Sen funderar jag på vad det kan innebära för en sån liten människa att börja livet utanför livmodern med en antibiotikakur. Jag kommer definitivt att ge Sempers magdroppar från början, för att hjälpa till att reparera den skada som antibiotikan kan ge på immunförsvaret. Och så tänker jag att det är bättre att starta livet med antibiotika än att starta det med GBS :D

Det konstiga är att jag läste om GBS här på forumet och blev lite orolig. Sen fick jag bokstavligen tjata till mig ett prov från läkaren - jag uppvisade inga av de symptom man förknippar med GBS. Barnmorskan var väldigt förvånad när provet var positivt (trots att 30% av alla kvinnor har GBS i kroppen, oftast utan symptom). Så man ska ta sin oro på allvar och lita på intutionen, om det är något som enkelt går att kolla.

Kram från
jennymaria
En solstråle okt-05
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"