Kurat en månad - dagsluren sitter inte

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mammajenny

Kurat en månad - dagsluren sitter inte

Inlägg av mammajenny »

Hej!

Nu har vi SHN-kurat sonen i en månad så jag kostar på mig en utvärdering: nätterna KANON! Somnar snabbt och lugnt själv, räcker med en ramsa med bekräftelse på slutet. Sover hela nätterna, vaknar ev en gång men somnar snabbt om på ramsan utom möjligtvis i vargtimmen. Mer om detta i annan tråd, en sak i taget :)

Men det som inte sitter bra är dagsluren på förmiddagen. Framstegen först: han somnar för det mesta snabbt och kan sova upp till en timme (luren är 1,5 h). Sen gråter och gnäller han fram till marginalkvart. Efter att ha läst i andra trådar så bestämde jag mig för att specialkura dagslurarna! Skulle till varje pris få till ett omsomnande, à la vargtimmen! Men två ggr nu har det inte lyckats, trots att jag gett hela marginalkvarten +15 min. Kan ni ge lite tips?

Såhär gick det till idag (morgon 0630, luren 1030-12):
1030 I säng, solfjäder, ramsa+bekr x5 till tyst. Tyst. Sover.
1130 Vaknar. Pangramsa x4. Tyst. Gnäll. Gråt.
1135 Lugn. gnäll och prat.
1140 Lugn. Prat, speldosa.
1145 Stegrande gnäll, gråt. Ramsa+bekr x5 till tyst. Gråt direkt efter.
1155 Fortsatt gråt. Ramsa x8 men ej tyst. Lugnare, gnäll.
1200 Gråt! Ramsa+bekr x6 till tyst, men gråt direkt efter.
1210 Gråt! Ramsa x15 :shock: tystnar inte! men lugnar sig snabbt efteråt. Gnäll.
1215 Tyst! Bekr x1, lite gnäll och gråt men sen lugn, prat. Stegrande gnäll till gråt.
1225 Ramsa x 4, lugnar sig men gnäll och missnöjda rop.
1230 Tar upp i lugnt ögonblick. Lugn och glad :)

Jag tycker inte att jag springer och stör med ramsan, det kan gå 10-15 min emellan för jag bedömer inte att det är kris. Under tiden gör jag ljud, knapprar på datorn eller stökar i köket. Jag intygar också att mina ramsor varken är ängsliga eller bedjande utan bestämda och punktsättande.

Ska jag vänta ännu längre för att få till ett omsomnande? Risken är ju att schemat rubbas för mkt...
Kan han vara hungrig? Det är välling 0630, sen mellis 0930, macka och fruktpuré oftast. Lunchen kommer direkt efter luren och då äter han glatt och mycket oavsett hur luren varit.

Tacksam för tips! :?
Mamma till en pojke född feb. -04
SHN-kurad jan. -05, BB-barn sen dess
Nu också mamma till en flicka född feb. -08
BB-barn från start!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Är han ledsen när han vaknar?
Vad händer om du låter honom vara helt när han vaknar? Alltså inte ramsar alls? Det viktiga är ju inte att han sover hela tiden det viktiga är att han har möjlighet.

Speldosa? Har han den i sängen när han sover?

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
mammajenny

Inlägg av mammajenny »

Hej!
Ja han vaknar sällan lugn och tyst. Det brukar vara gnäll som stegras till gråt. Läste här tips om att pangramsa vid första gnäll även vid dagslurarna, så det är det jag gjort de senaste dagarna. Men innan har jag låtit honom vara tills dess det blivit gråt innan jag ramsat, inte med bättre resultat...

Förutom en nalle så har han en liten mjukisclown i sängen som också är en speldosa. Han har precis fattat det och lärt sig dra upp den själv så det händer att han drar i den några ggr sen jag sagt godnatt och den gör honom alldeles lugn så tills vidare bedömer jag att han kan ha den.

:)
BB-barn från start!
mammajenny

Inlägg av mammajenny »

Hej igen,
likadant på förmiddagsluren idag... :? somnade gott 1025 och sov till 1135. Tog upp 1225 utan att han somnat om. Under dessa 50 min ramsade jag 4 ggr, gjorde i övrigt ljud i huset. Och sonen i sin tur växlade mellan gnäll, gråt och lugn vakenhet. Men somnade alltså INTE om! :shock:

Tips ngn? Och hur länge ska jag hålla på såhär? Det är såklart inte kul för ngn av oss att ha denna timme av missnöje i en annars skön dag.
BB-barn från start!
mammajenny

Inlägg av mammajenny »

SNÄLLA kan jag få några tips om hur jag kan få rätsida på sonens dagslurar! :cry: NÅGON känner väl igen detta, och har förhoppningsvis löst det också..? Jag beskriver mer i mina inlägg tidigare i tråden.

Sitter även idag och lyssnar på min kille som gråtit i snart en timme sedan han vaknade 1125. Dagsluren är 1030-12. Jobbar alltså på att till varje pris få till ett omsomnande och därför ger jag marginalkvart + 15 min, alltså fram till 1230. Sedan han vaknat har jag ramsat lugnt och bestämt ca var 10:e minut, gjort ljud i huset och avvaktat. Han lugnar sig medan jag ramsar, därför avslutar jag med en bekräftelseramsa, men såfort den är slut så börjar han gråta igen.

Vad ska jag göra tycker ni? :?: :?: Acceptera att min kille bara sover 1h denna lur? Gå in och solfjädra? Jag har aldrig gjort detta sedan allra första kurnatten utan bara använt ramsan.

Detta känns hur som helst för hemskt, och jag tror att jag talar för sonen nu också. Så jag HOPPAS att någon vill hjälpa oss :!: :?:
BB-barn från start!
camilla

Inlägg av camilla »

Maste bara fraga en dum fraga... Far han ratt antal timmar somn? Det kanske behovs en schmaandring? Har du provat att morklagga rummet? Det ar det enda jag kan komma pa...
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Som LO skriver tidigare, det viktiga är inte att han sover, det viktigaste är att han får chansen att sova.

Jag tror du skulle vinna mycket på att skjuta fram detta sovpass en halvtimme. Då är han förmodligen så trött att han somnar.

Jag undrar som Camilla, sover han för länge om dagarna kanske?
Hur ser erat schema ut?
Berätta, så kan vi snickra lite!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
mammajenny

Inlägg av mammajenny »

Hej!!

Schemat ser ut såhär:

0630 morgon, välling
0930 mellis: macka+frukt
1030-12 sova
ca 12 lunch
15-1545 sova ute i vagnen (somnar snabbt här när jag fäller vagnen till liggläge och drar för sufletten, vaknar ibland av sig själv efter 30-40 min, ibland får jag väcka efter 45)
ca 16 mellis: gröt
ca 18 middag
1930 nattslurk, sova natt

Runt 1030 när det är dags att sova har han alltså varit vaken i fyra timmar. Och den senaste veckan har han också tacksamt somnat direkt när jag lagt honom (måste ju också berätta om det som går bra :) ). Så jag undrar om jag ska hålla honom vaken längre..? Då riskerar luren att bli för kort ändå eftersom lunchen kommer sen... eller vad tror ni?

Ang. rummet så är det så mörklagt det går på blanka förmiddagen :) persiennerna är helt neddragna och det är skön skymning.
BB-barn från start!
camilla

Inlägg av camilla »

skulle det vara mojligt md enbart 1 dagslur? Om du har 1 tim langre natt. En annan grej jag tanker pa e att de sista malen ligger valdigt tatt, han ater 3 ggr pa 3,5 tim, jag menar inte att detta har nagot med somnen att gora men det ser lite ojamt ut med 4 tim mellan vissa mal och bara 2 andra. Som langst e han ju vaken 4 tim, om du tror att han skulle klara lite mer vakentid sa skulle han ju kunna ha 1 langre lur mitt pa dan, han e ju trots allt vaken langre tid eftersom han vaknar for tidigt menar jag. Finns kanske andra som har barn i 1 ars aldern som kan ge lite tips har, mina e ju sa sma annu...
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
mammajenny

Inlägg av mammajenny »

Hej!

Att det skulle vara läge att ändra till en dagslur är en intressant tanke... trodde att detta skulle/kunde vänta till 14-15 månader, men kanske? Ngn som har erfarenhet av det?

Att målen ligger där de ligger är för att 16 är det tidigaste vi kan lägga mellisen efter lunch, vakentid och sömn, sen 18 äter vi middag tillsammans hela familjen och...ja 1930 är det ju natt. Men då dricker han också ganska lite välling, 50-100 ml.
BB-barn från start!
Cec

Ja du...

Inlägg av Cec »

Hej!

Ja du, det är ju inte lätt det här. Jag skulle nog ge honom 12 timmar natt istället och ändra eftermiddagsluren till en 20-minutare och se om det blir bättring efter ett par dagar. Jag skulle tro att han kanske inte behöver sova 1,5 på förmiddagen som det är nu.

När det strulade med långa passet för oss så körde jag några dagar att jag var ute och gick det sovpasset så den tiden "satte" sig. Det kanske är något du kan pröva oxå. :roll:

Antingen var för sig eller i kombination... :)

Hälsningar!
//Cec
Mamma till Elvis född 4 mars 2004.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Ja, nu har du fått lite förslag att tänka på!
Mitt förslag är nog ändå, som jag föreslog innan, att skjuta fram förmiddagsluren. Det är ju ändå dit du ska sträva framöver.
Det är meningen att man ska sova middag, helt enkelt, när man blir större. :wink:
Jag TROR han är för liten för ett sovpass/dag än.
Eftersom han sover 11 timmar natt (och ni vill fortsätta så?), och behöver 13,5/dygn, behöver ju 2,5 timmar till placeras ut.
Så småningom som ett långt sovpass mitt på dagen, men nu på 2 pass, tror jag behövs.

Skjuter du fram förmiddagspasset en halvtimme, och även lunchen och sovpasset på eftermiddagen, så kanske det kan funka?
Jag hittade ett gammalt schema på Ida, då var hon visserligen bara 8 månader, men ändå kan du få en vink om hur jag tänkte.

8.00 upp, amma
10-11 sova
12.00 lunch
13-15.30 sova middag
16.00 gröt
18-19 sova
21.30-8.00 sova natt

När jag ändrade detta tog jag bort förmiddagspasset. Efter en vecka med bedrövligt trött/missnöjd Ida, beslöt jag mig för att hon fortfarande behövde sova en stund, så jag lade tillbaka passet, men sköt fram det en halvtimme, och kortade av det till "korrekta" 45 min.
Efter 2 månader till, beslöt jag mig för att ta bort passet. Gjorde så, och lade till en halvtimme på lunchen.
Nu var hon mogen för det :wink:
När hon var större ändå, slopade jag kvällsluren, och plussade på natten lite.
Numera, (hon blir 2 år i april) sover hon 20.30-8.00, och middag mellan 13-15.30.

Ja, nu har du fått ännu mer att fundera över... :wink:

kram anna
mammajenny

Inlägg av mammajenny »

Hej alla kära goa forumnister :heart: ,

och tack såå mkt för era tips och tankar!! Gud vad det hjälper att bara få bolla lite :D

OM det är så att det är dags för en schemaändring med en dagslur så är det ingenting som jag kan göra från en dag till en annan. Då måste papper och penna fram :) Så medan jag fundrar på det så testar jag tipset att skjuta fram luren en halvtimme och se vad som händer. Men jag känner mig ovillig inför att ha en timmes gråt efteråt, så jag kör så att om han vaknar efter en timme så väntar jag till marginalkvarten och tar upp honom när han är lugn.
BB-barn från start!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Låter bra! :D
Kör på, och se vad det ger!
:D
kram anna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"