Nu har vi SHN-kurat sonen i en månad så jag kostar på mig en utvärdering: nätterna KANON! Somnar snabbt och lugnt själv, räcker med en ramsa med bekräftelse på slutet. Sover hela nätterna, vaknar ev en gång men somnar snabbt om på ramsan utom möjligtvis i vargtimmen. Mer om detta i annan tråd, en sak i taget
Men det som inte sitter bra är dagsluren på förmiddagen. Framstegen först: han somnar för det mesta snabbt och kan sova upp till en timme (luren är 1,5 h). Sen gråter och gnäller han fram till marginalkvart. Efter att ha läst i andra trådar så bestämde jag mig för att specialkura dagslurarna! Skulle till varje pris få till ett omsomnande, à la vargtimmen! Men två ggr nu har det inte lyckats, trots att jag gett hela marginalkvarten +15 min. Kan ni ge lite tips?
Såhär gick det till idag (morgon 0630, luren 1030-12):
1030 I säng, solfjäder, ramsa+bekr x5 till tyst. Tyst. Sover.
1130 Vaknar. Pangramsa x4. Tyst. Gnäll. Gråt.
1135 Lugn. gnäll och prat.
1140 Lugn. Prat, speldosa.
1145 Stegrande gnäll, gråt. Ramsa+bekr x5 till tyst. Gråt direkt efter.
1155 Fortsatt gråt. Ramsa x8 men ej tyst. Lugnare, gnäll.
1200 Gråt! Ramsa+bekr x6 till tyst, men gråt direkt efter.
1210 Gråt! Ramsa x15
1215 Tyst! Bekr x1, lite gnäll och gråt men sen lugn, prat. Stegrande gnäll till gråt.
1225 Ramsa x 4, lugnar sig men gnäll och missnöjda rop.
1230 Tar upp i lugnt ögonblick. Lugn och glad
Jag tycker inte att jag springer och stör med ramsan, det kan gå 10-15 min emellan för jag bedömer inte att det är kris. Under tiden gör jag ljud, knapprar på datorn eller stökar i köket. Jag intygar också att mina ramsor varken är ängsliga eller bedjande utan bestämda och punktsättande.
Ska jag vänta ännu längre för att få till ett omsomnande? Risken är ju att schemat rubbas för mkt...
Kan han vara hungrig? Det är välling 0630, sen mellis 0930, macka och fruktpuré oftast. Lunchen kommer direkt efter luren och då äter han glatt och mycket oavsett hur luren varit.
Tacksam för tips!