2 veckor kvar och har fatt problem med profylaxandningen...

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Jonatans_mamma

2 veckor kvar och har fatt problem med profylaxandningen...

Inlägg av Jonatans_mamma »

Hej alla goa tjejer!

Skulle behöva lite tips sahär i slutspurten. Jag har tränat andningen efter Anna Wilsbys bok nu länge och den snabba andningen har funkat bra tills för ungefär 2 veckor sen. Nu händer det allt som oftast att jag maste dra ett djupt andetag eller känner mig som en ballong mitt i allt. Sa kändes det aldrig innan. Hade ju hoppats pa att jag skulle vara en fullfjädrad profylaxare nu när jag snart ska använda tekniken pa riktigt liksom :shock:

Vad kan ha hänt :?:

Allra svarast tycker jag det är de gangerna jag har övat i badkaret. Det är extra dumt med tanke pa att jag gärna hade fött i vatten :twisted:

En annan fraga...Kan vattnet ga utan att slemproppen lossnat? Det borde ju inte fungera, eller kan det ske samtidigt, att proppen liksom kommer pa samma gang???

Hade blivit jätteglad om nagon kunde hjälpa mig med andningen!
Kram Malin :heart:
Stolt mamma till Jonatan, en härlig 7-sovare född 29 aug 2005 (kurad mars 2005) och SM-lillebror Isak, född 26 feb 2008 (kurad aug 2008)
och minibror Linus, född 14 mars 2013
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej!
Jag försöker själv öva så gott det går och är inte alls nöjd med resultatet ännu så jag hoppas någon av våra andningsexperter har något bra svar att ge dig.
/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej Jonatans_mamma. Jag vill inte kalla mig någon expert men jag har fött med hjälp av profylax andningen. Obehindrat skulle jag vilja påstå.
Det låter för mig som om andningen är i obalans. Att du antingen inte släpper ut tillräckligt ( då känner du dig som en ballong)el andas in tillräckligt, måste dra in extra luft. Vilken av andiningarna är det som är svår? Det uppfattade jag inte heller.

Slemproppen kan lossna succesivt och många märker ju inte ens av den. Så nej, vattnet kan inte gå utan att slemproppen har gått. Men som sagt så märker man det inte alltid :wink:
Slemproppen kan nog lossna i samband m vattenavgång.
Kramar Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag håller helt med Johanna w. Tänk på utandningen. Det är extra viktigt när du börjar känna dig "full med luft", för då är det ofta det man slarvat med.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D
Jag gick ju profylaxkurs för just Anna Wilsby inför Idas födelse :D
När det var runt 3 veckor kvar inna jag skulle föda, ingick det ett slutspurt/coach-samtal per telefon.
Jag hade exakt samma problem, trots att jag övat EN TIMME om dagen i 6 månader och tyckte jag hade koll :shock:
Hon lugnade dock ner mig, då hon sa att magen helt enkelt är så långt upp sista tiden, att det händer att man inte klarar fullt ut, utan extra andetag. Det funkar i skarpt läge, trodde hon, och det gjorde det, så bara lugn! :wink: :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Jonatans_mamma

Inlägg av Jonatans_mamma »

Tack för alla snabba svar! :D
Ska koncentrera mig mer pa utandningen, det verkar vara där skon klämmer. Och att magen är sa hög later ju ocksa helt logiskt!
Skyller pa att hjärnan helt enkelt är helt ur funktion nu. En trevlig bieffekt av graviditeten... :shock:
Det ända jag tänker pa är förlossningen, och drömmer om ocksa för den delen. Men bara positivt tack och lov! Helt besatt! :roll: Ska bli skönt när det är över sa jag kan koncentrera mig pa annat igen!
Var det sa för er ocksa?

Kram Malin
Stolt mamma till Jonatan, en härlig 7-sovare född 29 aug 2005 (kurad mars 2005) och SM-lillebror Isak, född 26 feb 2008 (kurad aug 2008)
och minibror Linus, född 14 mars 2013
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"