Jag har en underbar liten (inte så liten ioförsig, drygt 10kg
Han har alltid sovit med oss och ammats eller gungats/vaggats till sömns och för att söva om vid uppvak på natten så har jag ammat honom eller så har det 'räckt' med att nån av oss håller om honom. Han har alltid ätit med max 3-4 timmars mellanrum dygnet runt, i perioder oftare (som värst varje/varannan timme på nätterna). Han har aldrig sovit en hel natt med andra ord.
Vid läggningarna är det full cirkus, ofta somnar han snabbt för att lika snabbt vakna upp o sen inte vilja somna om på länge och då följer massa olika tricks för att försöka få honom att somna. Han kan alltså inte somna själv, somna om själv eller på dagarna somna/sova utan ständig rörelse.
Det är vårt första barn och oj vad man har lärt sig en hel del nu som man inte hade koll på ibörjan
Vi har i 3 omgångar sen han föddes försökt få honom att sova i egen säng men misslyckats kapitalt..På dagarna sover han bara i babysittern (om man gungar den heela tiden) eller ute i vagnen om man går går går, stannar man så vaknar han.
Men nu blir det andra bullar! Här ska sovas!
Ok, det var lite av problemen, nu till lösningen: SHN!!
Funderar lite på schemat och undrar vad ni experter tycker? Något jag bör tänka på? Justera?
07.30 Vakna Glad Godmorgon
08.00 Frukost Amma
09.15-10.00 Sova fm lur
11.00 Lunch : Matpuré + fruktpuré + vatten
11.30-13.00 Sova middag ute i vagn
14.30 Mellanmål (t.ex välling, rån, skorpa, banan)
15.40-16.00 Sova kort em lur
17.30 Middag Gröt + katrinplommonpuré
18.30 Bad, pyjamas, AD-droppar + Bus
19.00 Nattslurk Amma + Skrattet till go'nattet
19.30 Sova natt
Totalt = 14 tim 35 min (varav 12 tim natt)
Ser det bra ut?
En annan sak jag undrar över.. Det står ju att barnet kan sova i vagn utomhus under dagsvilorna under kuren. Menas då att alla 3 vilor ska ske utomhus i vagn eller bara den långa? Vi bor i Stockholm innerstad och har inte ens balkong så utomhus innebär ju promenad för oss. Är det ok? När kan man försöka lära barnet att sova inne i sin säng även på dagen? Gör man det om nån månad när allt sitter eller ska man försöka på en gång? Jag har inga problem med att gå 1 långpromenad om dagen men 3 promenader om dagen känns lite jobbigt..
Lite svamligt men hoppas nån förstår och kan klargöra det för mig!
Sen är jag lite nervös också.. Vår lilla har sånt hett temperament och en vilja av stål och protesterar extremt högljutt om han inte får som han vill så jag är rädd för förtvivlade protester som kommer göra ont i hjärtat
Han har aldrig buffats/vagnats eller dylikt så det kommer bli en chock för honom. Dessutom är han ju van vid att äta minst 2 gånger per natt (ibland upp till 5 gånger) så jag är rädd att han ska bli tokhungrig och ledsen över det också.. ?? Klarar han sig genom det? *behöver pepp vad det gäller nattmaten*
Hmm det hörs kanske att pappan är den sakliga av oss?
Och är därför också den som kommer ta dom första 2 nätterna!
Jag ventilerar mina rädslor här men kommer självklart axla Attityden av säkerhet/självklarhet när vi kickar igång! Förstår att det står och faller med det!
Han tar inte napp och suger inte på tumme, han har ingen snuttefilt heller, men han har ett gosedjur som alltid finns i sängen vid sovdags men han bryr sig inte speciellt mycket om den ännu..
En annan grej är att vi bor i en tvåa så det finns ingen möjlighet till eget rum. Han har sin säng i en egen vrå i vårt rum. Ska vi sova i vardagsrummet på soffan under kuren? För att kunna ramsa utanför dörren etc?
Tycker ni jag ska börja med väckarklockan som verktyg redan nu?
Oj, vad långt det blev.. Hoppas någon erfaren har tid och ork att svara o stötta..
Ps Jag låter kanske osäker men det är nog mest för jag behöver ventilera som sagt, jag är helt inställd på att göra detta och att lyckas, något alternativ till det finns inte! Det här ska gå bra!