Behöver lite stöd, tips och råd inför helgens SHN kur

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
mayah

Behöver lite stöd, tips och råd inför helgens SHN kur

Inlägg av mayah »

Hej!

Jag har en underbar liten (inte så liten ioförsig, drygt 10kg :D ) son på 7 månader som vi ska SHN kura i helgen!

Han har alltid sovit med oss och ammats eller gungats/vaggats till sömns och för att söva om vid uppvak på natten så har jag ammat honom eller så har det 'räckt' med att nån av oss håller om honom. Han har alltid ätit med max 3-4 timmars mellanrum dygnet runt, i perioder oftare (som värst varje/varannan timme på nätterna). Han har aldrig sovit en hel natt med andra ord.
Vid läggningarna är det full cirkus, ofta somnar han snabbt för att lika snabbt vakna upp o sen inte vilja somna om på länge och då följer massa olika tricks för att försöka få honom att somna. Han kan alltså inte somna själv, somna om själv eller på dagarna somna/sova utan ständig rörelse.
Det är vårt första barn och oj vad man har lärt sig en hel del nu som man inte hade koll på ibörjan :oops:
Vi har i 3 omgångar sen han föddes försökt få honom att sova i egen säng men misslyckats kapitalt..På dagarna sover han bara i babysittern (om man gungar den heela tiden) eller ute i vagnen om man går går går, stannar man så vaknar han.
Men nu blir det andra bullar! Här ska sovas! :lol:

Ok, det var lite av problemen, nu till lösningen: SHN!!

Funderar lite på schemat och undrar vad ni experter tycker? Något jag bör tänka på? Justera?

07.30 Vakna Glad Godmorgon
08.00 Frukost Amma
09.15-10.00 Sova fm lur
11.00 Lunch : Matpuré + fruktpuré + vatten
11.30-13.00 Sova middag ute i vagn
14.30 Mellanmål (t.ex välling, rån, skorpa, banan)
15.40-16.00 Sova kort em lur
17.30 Middag Gröt + katrinplommonpuré
18.30 Bad, pyjamas, AD-droppar + Bus
19.00 Nattslurk Amma + Skrattet till go'nattet
19.30 Sova natt

Totalt = 14 tim 35 min (varav 12 tim natt)

Ser det bra ut?

En annan sak jag undrar över.. Det står ju att barnet kan sova i vagn utomhus under dagsvilorna under kuren. Menas då att alla 3 vilor ska ske utomhus i vagn eller bara den långa? Vi bor i Stockholm innerstad och har inte ens balkong så utomhus innebär ju promenad för oss. Är det ok? När kan man försöka lära barnet att sova inne i sin säng även på dagen? Gör man det om nån månad när allt sitter eller ska man försöka på en gång? Jag har inga problem med att gå 1 långpromenad om dagen men 3 promenader om dagen känns lite jobbigt..
Lite svamligt men hoppas nån förstår och kan klargöra det för mig! :?

Sen är jag lite nervös också.. Vår lilla har sånt hett temperament och en vilja av stål och protesterar extremt högljutt om han inte får som han vill så jag är rädd för förtvivlade protester som kommer göra ont i hjärtat :(
Han har aldrig buffats/vagnats eller dylikt så det kommer bli en chock för honom. Dessutom är han ju van vid att äta minst 2 gånger per natt (ibland upp till 5 gånger) så jag är rädd att han ska bli tokhungrig och ledsen över det också.. ?? Klarar han sig genom det? *behöver pepp vad det gäller nattmaten* :cry:
Hmm det hörs kanske att pappan är den sakliga av oss? :oops: :D
Och är därför också den som kommer ta dom första 2 nätterna!
Jag ventilerar mina rädslor här men kommer självklart axla Attityden av säkerhet/självklarhet när vi kickar igång! Förstår att det står och faller med det!

Han tar inte napp och suger inte på tumme, han har ingen snuttefilt heller, men han har ett gosedjur som alltid finns i sängen vid sovdags men han bryr sig inte speciellt mycket om den ännu..

En annan grej är att vi bor i en tvåa så det finns ingen möjlighet till eget rum. Han har sin säng i en egen vrå i vårt rum. Ska vi sova i vardagsrummet på soffan under kuren? För att kunna ramsa utanför dörren etc?

Tycker ni jag ska börja med väckarklockan som verktyg redan nu?

Oj, vad långt det blev.. Hoppas någon erfaren har tid och ork att svara o stötta..

Ps Jag låter kanske osäker men det är nog mest för jag behöver ventilera som sagt, jag är helt inställd på att göra detta och att lyckas, något alternativ till det finns inte! Det här ska gå bra!
Lua

Inlägg av Lua »

Hej och riktigt varmt välkomna ska ni vara :heart: :!:

Grattis till ett klokt beslut som kommer att hjälpa er hela livet! Småbarnslivet, i alla fall :wink:
mayah skrev:Han har aldrig buffats/vagnats eller dylikt så det kommer bli en chock för honom. Dessutom är han ju van vid att äta minst 2 gånger per natt (ibland upp till 5 gånger) så jag är rädd att han ska bli tokhungrig och ledsen över det också.. ?? Klarar han sig genom det? *behöver pepp vad det gäller nattmaten*
Så här har majoriteten av de som kurats haft det, om man säger :wink: Jag har hjälpt till att kura en kille som var van att sova med bröstet i munnen och klunka lite, vid behov :shock:

Lilla magen behöver vila på natten så han kommer att motta förändringen med lättnad. Men det är klart att han kommer att vara hungrig när frukost serveras. Se till att verkligen proppa honom full, alla mål under dagen. Aptiten kommer förmodligen att öka dagtid, rätt omgående!

Daglurarna kan tas var som helst, men samma varje dag. Vi har haft långluren inomhus och kortlurarna i vagn ute. Jag tycker att det har varit svårt att få dem att sova långa luren i vagnen eftersom den är lite trång och vi har stoooora barn. Man kan ju ha alla lurar inne om man nu skulle vilja det, om man bara är ute mycket i vaket tillstånd. Men det blir lite "oflexibelt" om man säger så!
mayah skrev:Vår lilla har sånt hett temperament och en vilja av stål och protesterar extremt högljutt om han inte får som han vill så jag är rädd för förtvivlade protester som kommer göra ont i hjärtat
Här får du tänka om! Varje barns varje skrik är en fråga. Är jag trygg här? Kommer vargen och tar mig? Har ni koll och håller ni vakt? Om du vill "benämna" honom på något särskilt vis så kalla honom extra frågvis :wink: När ni ser hans skrik som frågor blir det så oerhört mycket enklare att besvara dem korrekt. Inte genom att bekräfta hans farhågor och ta upp och "trösta", utan genom att visa att allt är lugnt. Förstår du hur jag tänker? Och glöm inte att han också vill och behöver sova på natten. Kanske ännu mer än ni gör?

mayah skrev:En annan grej är att vi bor i en tvåa så det finns ingen möjlighet till eget rum. Han har sin säng i en egen vrå i vårt rum. Ska vi sova i vardagsrummet på soffan under kuren? För att kunna ramsa utanför dörren etc
Han ska ha en egen mörklagd vrå där han inte kan se er. Under kuren sover ni utanför rummet.
mayah skrev:Jag låter kanske osäker men det är nog mest för jag behöver ventilera som sagt, jag är helt inställd på att göra detta och att lyckas, något alternativ till det finns inte! Det här ska gå bra!
Du är klok som en bok! Det är här och tillsammans med din man som du ska ventilera och skjuta alla orosvargar. Vi finns här för alla tänkbara funderingar för när ni kommer så långt som till lilla juvelen, ska attityden vara självklar!

Kommentarer på det :?:

Kram från Lua. :heart:
mayah

Inlägg av mayah »

Hej Lua och tack för snabbt svar! :heart:

Ja, det är sant och han äter jättebra dagtid (älskar allt man stoppar i munnen på honom :lol: ) så jag vet ju egentligen att det inte kommer gå nån nöd på honom. Jag får se det som en ovana som ska brytas helt enkelt!
Ser fram emot frukost där det verkligen är hungrigt, i dagsläget äter han knappt alls på morgon/förmiddag eftersom han är proppmätt efter nattens alla mål :roll:

Ok, så om jag väljer att långluren sker i vagn på promenad så ska den alltid ske så? Hmm jag som trodde man kunde alternera beroende på dagsform o väder bara man höll tiden.. :? Kommer han någonsin att kunna sova i vagnen när den står stilla då?
Ok, men dom andra 2 lurarna då? Om jag vill att dom ska ske hemma i sängen så ska jag införa det redan på kurens första dag? Med buff + dagramsa etc precis som på natten?
Förlåt om jag är trög!

Ja, frågvis är kanske bättre uttryckt! :lol:
Förstår absolut hur du tänker, du har rätt, ska genast ändra inställning! Ja, han behöver defintivt sömnen mer än vi. Jag klarar det hyfsat bra, det jobbigaste är att se hur trött han är, hur desperat han behöver sin sömn, men hur svårt han har att komma till ro och sova djupt o gott så han blir utvilad!

Det är så mycket nytt för honom..egen säng, sova själv, ingen nattamat, buff, ramsa, inte bli uppplockad vid ledsen, magläge etc Vilken chock!

Jag undrar hur han kommer ta till sig magläget.. Han har alltid sovit på sidan (eller rygg), 3 ggr har han vänt sig själv till mage på natten och fortsatt sova så, annars när han vänder sig på natten så vaknar han och börjar stödja upp överkroppen och sparka o ha sig. Magläge är populärt dagtid men jag tror liksom han förknippar det med vakentid och lek. Vet inte om han kommer förstå att man kan sova så också. Vad gör jag om det inte verkar funka? Ska jag lägga honom på sidan då istället eller ska man bara ge sig den på magläget?

Tackar för snälla ord och uppmuntran, skönt att veta att vi har ett bollplank och inte är ensamma!! :heart: :heart:

Kram!
Lua

Inlägg av Lua »

Hej :!:

När kuren väl har satt sig kan han sova var som helst! Men under själva kuren och uppföljningsveckan bör alla lurar ske på "rätt" plats. Det är ju också smart att planera så att det blir så bra som möjligt för framtida behov. En grundplan att utgå ifrån alltså!
mayah skrev:Ok, men dom andra 2 lurarna då? Om jag vill att dom ska ske hemma i sängen så ska jag införa det redan på kurens första dag? Med buff + dagramsa etc precis som på natten?
Japp.
mayah skrev:Jag undrar hur han kommer ta till sig magläget.. Han har alltid sovit på sidan (eller rygg), 3 ggr har han vänt sig själv till mage på natten och fortsatt sova så, annars när han vänder sig på natten så vaknar han och börjar stödja upp överkroppen och sparka o ha sig.
När vi gick sova-hela-natten-kursen hade vi en liten juvel som INTE "tyckte om" att sova på mage, enligt mamman ( :heart: ) Men han snappade finessen med magläge direkt och sov som en gris. Därmed inte sagt att din godbit kommer att göra detsamma. Nu är ju det inget problem, egentligen, eftersom han är stor nog att själv vända på sig. Tillrättaläggandet och buffningen lugnar honom, på mage, men hur han sedan SOVER är ju faktiskt upp till honom :wink: :!:

Nu väntar sängen! Godnatti med sig, sov så gott :D :!:

Kram Lua. :heart:
mayah

Inlägg av mayah »

Ah.. då är jag med :D Strikt under kuren, o när det sitter blir det mer flexibelt! Toppen!

Mm det är ju sant..gillar han inte magläget som sovläge får han väl vända sig då (fast han är inte riktigt lika säker på vändning mage till rygg som han är rygg till mage).

Godnatt! :lol: :sleep:

Förresten, vad tycker du om vår ramsa: Natti natti, sov så gott :?:
Ok? För kort?
Förslag på dagramsa?

Kram :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Jag tycker ramsan är ok.

Min dagsramsa är: Sov så gott, så ses vi sen" om det skulle vara intressant.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
mayah

Inlägg av mayah »

Hej!

Tack, det var en bra dagramsa! :D

Hmm kom på att jag nog måste skjuta på middagsvilan till kl.12.. annars hamnar den nog för tätt inpå fm luren.. Men det stör ju inte resten av schemat så det borde ju funka!

Kan man använda sig av en sänghimmel för att skärma av spjälsängen? Då blir det ju inga synintryck (vi får nämligen inte borra i taket och kan därför inte sätta upp en takskena).
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Om du puffar fram långluren till 12, kanske em luren ska puffas fram till 16.00 också, känns det bra?

Hmm jag vet egentligen inte hur en sänghimmel ser ut riktigt, men bara barnet inte kan leka med tyget och dra undan det själv så borde ju det funka. Annars att ställa ett skåp, garderob eller hylla jämte spjälisen borde ju funka, då blir det nästan som ett eget rum :D

//Malin
mayah

Inlägg av mayah »

Du tror inte den hamnar för tätt inpå natten då? Fast det kanske bara är bra och tar bort eventuell kvällströttgnäll.. :?

Jag är osäker på det jag med, eftersom vi har en son har jag aldrig tittat närmre på sänghimlar då dom känns lite tjejiga (töntigt 'könstraditionell' som man är :oops: ) :lol:
Ja, en möbel skulle ju funka.. eller en sån där vikvägg/rumsavdelare..
Nåt får vi hitta på! Tack för tipsen!
mayah

Inlägg av mayah »

Förresten, en till fråga:

Min man ska ju ta dom 2 första nätterna, saklig som han är, men betyder det att det är han som också ska ta dom 2 första dagarna? Eller går det bra att jag tar dom + natt 3 och 4?
Vi ska få till 2 av dagslurarna hemma i sängen vilket ju är helt nytt för unge herrn så det kommer antagligen bli ordentligt med protester, så vi kommer ju behöva kura även då (?) med tillrättaläggande, buff (?), dagramsa etc
Nåt speciellt vi behöver tänka på inför dagkurningen? (kommer bli på lördag)
Gör man precis på samma sätt med verktygen? Vet att man gör skillnad med ljud, ljus, täcke, vanliga kläder etc men är det även skillnad i nåt annat?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Eftersom ni har natt 19.30 så blir det ju ändå mer än 3 h vaken tid inför natten och det tycker jag är lagomt.

Hur ni gör på dagarna är vilket som, men som sagt är gubben din mest saklig kanske det skulle vara en fördel om du tog dagarna så han får sova, och orka vara saklig även nästa natt! :wink:

Dagarna kuras precis som nätterna efter lathunden, alltså dag 1 buff vid minsta pip, andra dagen får ramsan ta mer utrymme osv Är du med?

//Malin
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej,
bara ett litet tips. Tänk på att sista em-luren kan vara rätt svår att få till på så pass gamla barn. Det dröjer ju inte alltför länge innan den faller bort heller. Kanske det kan vara skönt efter en lång dag att ta den i vagnen på promenad? :wink:
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
mayah

Inlägg av mayah »

Ja, 16 blir nog bättre!

Ja, jag tänkte att det nog var bäst om jag tog dagarna så han får sova igen lite efter vaknätterna..

Ska vi sova i vardagsrummet även under uppföljningsveckan tycker ni?

Jag är med! :lol:
mayah

Inlägg av mayah »

Jo..jag vet ju att den så småningom ska bort men nu behövs den nog fortfarande ett tag till.. Och jag tänkte ju ta långa luren i vagn på promenad så därför ville jag har dom andra 2 lurarna inne.. Känns lite jobbigt att klä på o ner i vagn o ut o ner i hiss etc för bara en 20 minutare.. Men du kanske har rätt att den blir svår hemma i säng? I babysitter hemma funkar den lätt men det ska jag ju sluta med nu.. :roll:
duggan

Inlägg av duggan »

Hej! :D

Om du har en balkong kan du ju köra ut han på balkongen också och sova där, jag tycker dom aldrig sover så gott som ute! :lol:

Jag tror inte att ni behöver sova i vardagsrummet hela uppföljningsveckan men kanske ett par dagar in på den. När hon skötter sig hyfsat gnisselfritt om nätterna är det bara att flytta in, men du kanske kan få vara beredd på att kliva upp och ramsa utanför dörren ändå i början.

//Malin
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"