Nu är det det här med dagslurarna igen.....

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
KullaGulla

Nu är det det här med dagslurarna igen.....

Inlägg av KullaGulla »

Är nu inne på dag 12 av kuren men fortfarande kämpar vi på med dagslurarna. Jag har gått tillbaka och tittat på min anteckningar sedan början av kuren och funnit att den här lilla grabben sover i 30-35-minuters cykler. Vid ett par eller tre tillfällen har han sovit längre än så, upp till 45 minuter, men alltför ofta får jag honom inte att somna om efteråt.

Idag var ett typexempel:
Lägger honom 10.30 och ramsar ut
10.38 ramsar jag igen
10.45 bekräftar jag - han sover
11.08, alltså 23 minuter senare vaknar han. Jag ramsar x 4
11.24 ramsar x 4
11.32 är han tyst. Jag bekräftar - vilket "väcker" honom och han sätter igång sin klagolåt igen
11.39 ramsar jag x 4. Nu låter han riktigt upprörd
11.41 går jag in och buffar och solfjädrar. Går ut med ramsan 11.49 (jag vet, lång tid men det behövdes för att han skulle lugna sig)
Han fortsätter "grina" och 11.57 går jag in igen. Han har nu hållt på i 50 minuter..... Jag buffar och solfjädrar honom till sömns - och smyger ut så tyst jag kan utan ramsa. Ja, jag vet... fy, fy av mig! :oops: Men jag ville så gärna att han skulle få sova en liten stund till...
Sen sov han i nästan 25 minuter (15 minuter UTÖVER marginalkvarten - ja, jag vet, FEL, FEL!)

Vad är det jag gör som inte är bra? Jag kan väl knappast ha stört honom för mycket den här gången? Han klagade på konstant hela vakentiden. Jag gjorde alla andra möjliga ljud, spelade musik, dammsög, tvättade klädet etc.

På em-luren, som ska vara 45 minuter, får jag honom aldrig till att somna om efter sina 30 minuter. Hur länge ska man "bråka" med någon som vaknar 15 minuter innan utsatt tid? Det slutar bara med att jag får ta upp honom gråtandes då det i alla fall är dags för honom att kliva upp.

Han sover alldeles för lite på dagarna, bara totalt ca 1 - 1,5 timmar. Han har 12-timmarsnatt som funkar jättebra.
Hur går jag vidare?
Storebror född 2007-05-06
Lillasyster född 2009-05-28
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hur ser erat dagsschema ut? Det kan ju vara värt att ändra 45-minuterslurarna till 30 eller 60 minuterslurar eftersom han har 30-minuterscykel.
KullaGulla

Inlägg av KullaGulla »

Hej TorpSara

Schemat ser ut så här:

07.15 vakna
10.30 - 12.00 fm-lur
15.00 - 15.45 em-lur
19.15 godnatt

Vi behöver få in 2,5 tim sömn per dag. Enligt det nuvarande schemat fattas 15 minuter, men jag satte det så då 45 minuter är en vanlig sömnrytm, dock inte för denna herre...

Jag kan ju inte lägga in 5 sömnpass på 30 minuter vardera...
Kan tillägga att em-luren idag blev katastrof den med. 40 minuter sov han. Jag ville försöka få honom att sova lite till då han sov så lite på förmiddagen, vilket resulterade i gråt i 50 minuter till innan jag var tvungen att ta upp honom :cry:
KullaGulla

Inlägg av KullaGulla »

Såg att jag råkat skapa en helt ny tråd. Jag har därför kopierat över den här tråden till min befintliga trådd som heter "Hur långt kan jag ha mellan sömnpassen"

Svara gärna i den tråden istället.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"