Idag var ett typexempel:
Lägger honom 10.30 och ramsar ut
10.38 ramsar jag igen
10.45 bekräftar jag - han sover
11.08, alltså 23 minuter senare vaknar han. Jag ramsar x 4
11.24 ramsar x 4
11.32 är han tyst. Jag bekräftar - vilket "väcker" honom och han sätter igång sin klagolåt igen
11.39 ramsar jag x 4. Nu låter han riktigt upprörd
11.41 går jag in och buffar och solfjädrar. Går ut med ramsan 11.49 (jag vet, lång tid men det behövdes för att han skulle lugna sig)
Han fortsätter "grina" och 11.57 går jag in igen. Han har nu hållt på i 50 minuter..... Jag buffar och solfjädrar honom till sömns - och smyger ut så tyst jag kan utan ramsa. Ja, jag vet... fy, fy av mig!
Sen sov han i nästan 25 minuter (15 minuter UTÖVER marginalkvarten - ja, jag vet, FEL, FEL!)
Vad är det jag gör som inte är bra? Jag kan väl knappast ha stört honom för mycket den här gången? Han klagade på konstant hela vakentiden. Jag gjorde alla andra möjliga ljud, spelade musik, dammsög, tvättade klädet etc.
På em-luren, som ska vara 45 minuter, får jag honom aldrig till att somna om efter sina 30 minuter. Hur länge ska man "bråka" med någon som vaknar 15 minuter innan utsatt tid? Det slutar bara med att jag får ta upp honom gråtandes då det i alla fall är dags för honom att kliva upp.
Han sover alldeles för lite på dagarna, bara totalt ca 1 - 1,5 timmar. Han har 12-timmarsnatt som funkar jättebra.
Hur går jag vidare?