Ramsar vi för ofta?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Nemi

Ramsar vi för ofta?

Inlägg av Nemi »

Hej,
har en son på 15 månader som vi kurat. Senaste två veckorna har det varit lite si och så med nattsömnen, samt att han börjat protestera vid läggningen också. Även dagsömnen är sämre än förut.
Tidigare hade vi det så ofattbart bra: glad kille somnade själv medans han låg och småsnackade, sov natten igenom och när han ev vaknade till som somnade han om bums med en kort ramsa. Ramsan behövdes inte alla gånger heller. Sov som en ängel tills vi väckte honom eller vaknade själv och låg och pratade lite tills vi kom in. Sov alltid bra och vi fick ofta väcka efter 2 timmar på dagen. Inga problem med läggningen där heller.

Vi har m a o inte fått mycket träning på att använda verktygen senaste tiden. Men NU behövs dom!!! Ni som är experter här, hur länge bör jag vänta mellan ramsorna för att göra rätt? Vi går t o m in och lägger tillrätta ibland, när nån av oss tröttnat på att höra gnäll. Kanske är dumt...? Jag står med klockan i handen och kollar så jag inte ramsar för ofta, men det blir oftast en varannan minut. För ofta?

Jag är väldigt tacksam om vi kan få lite tips. Det har hjälpt oss förut :D
En son f?dd nov -03 som 'kurade' vid 6 m?naders ?lder. Syskon v?ntas i april!
JH

Inlägg av JH »

Jag har ingen erfarenhet av större barn, än :D , men jag tycker att det låter som att du ramsar alldeles för ofta! Varannan minut ska man ju INTE behöva ramsa ett "kurat" barn (för som jag förstår det så kurade ni för länge sedan).

Som jag har förstått det så ska man ramsa med besked och "ramsa ner" barnets protester, sedan ska man avvakta länge, för att på så sätt låta barnet försöka komma till ro själv. Om det blir kris så ramsar man igen, och vid storkris går man in och lägger tillrätta/solfjädrar. Och så inte glömma bekräftelsen när han gör rätt :D

Hur mycket sover han per dygn? Kanske är det dags att dra ner sovtiden på dagen? :-k
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Nemi

Inlägg av Nemi »

Nej jag gissade att vi fastnat lite i ramsa-träsket. Ikväll så ska vi avvakta mera. Och ja, han kurade vid 6 månader så det är ju inga nyheter precis.

Kanske att han inte behöver sova 2 timmar mitt på dagen. Men behöver de inte 12 h på natten fortfarande? Som det är nu så sover våran kille från ca 20-06 (=drygt 10 timmar bara) och vi har tänkt oss 19:30-07 (=11,5h) natt, vilket han var väldigt nöjd med för bara 2 veckor sedan :?
JH

Inlägg av JH »

ca 13,5 timmar per dygn står det att barn behöver när de är 1 och 2 år. 12 timmar natt eller inte bestämmer ni väl själv. Men med 11,5 timmar natt så stämmer det ju att han behöver ca 2 timmar till på dagen.

Tänk dock på att inte ge honom mer sömn bara för att han "bara" sover 10 timmar på natten! Då blir det svårt att få ordning på nattsömnen. Du ger honom möjlighet att sova 12 (eller 11,5) timmar per natt och om han inte gör det så kör man ändå på som vanligt.

Hoppas att du får fler svar :D Men jag tror att du vet vad du ska göra... :wink:
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Nemi

Inlägg av Nemi »

Ville bara tala om att läggningen gick lite bättre igår. Jag väntade längre med att ramsa och jag behövde bara ge ramsan vid två tillfällen så somnade han. Ikväll ska jag försöka vänta ytteligare så kanske lillen äntligen fattar att han _kan_ somna själv.

Jag vet inte om det finns samband, men han sov bättre på morgonkvisten också.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"