Nej, vi får det inte att fungera

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Kristin

Nej, vi får det inte att fungera

Inlägg av Kristin »

Hej!

Börjar på ny tråd för detta "fall" (den förra hette något i stil med "vaknar efter 30 min på dagslur").

Denna vecka stannade jag hemma i lägenheten för att ge junior lugn och ro under sina dagslurar. Det har varit ett varierat resultat. För att göra en låååååång historia kort så fungerar INTE middagsluren på 1, 5 h. På 7 dagar har den suttit vid 2 tillfällen och ett halvt (igår när vi var ute och handlade vaknade han och till slut lyckades vi få honom att somna om \:D/ . Han var väl vaken i ca 20 min. Idag skulle jag ut och handla under pluttens middagslur och min sambo tog över. Här är hans anteckningar:

Vaknade 12:06, gnydde, skrek, 3+2 ramsor, tyst, 1218 knorrar, gnäller, tystnar he he he…1222 skriker lite, ramsar, han svarar, 1226 gråter, ramsar, 1230, buffar (pust stön) tystnar lite, 1240 superkris…buffar järnet…1245 tystnar helt, skriker till när jag tar bort buff-handen, ramsar, 1249 skriker till, ramsar, 1251 skriker, ramsar, ger up 1253

Det är som att plutten vaknar per automatik efter 30 min.......(han somnar 11.30). Det jag vet är att min käre sambo är lite mer "ömmande" än vad jag är så jag vet inte hur mycket "kris" det var, men han var ju hemma i förrgår och fick höra hur plutten lät och det tyckte han var kris alla kategorier (tyckte kanske jag också....).

Vi har ju inte plutten på mage än när han sover. Håller på och skaffa larm. ÄR det så att vi inte kommer att lyckas med detta innan magläge införs? Som jag har skrivit 1000 ggr förut så har plutten alltid sovit på rygg och innan Japan sov han som en gris ute i vagnen varenda dag på sin långlur (då 2, 5 h LÅNG!). Jag SKA låta honom sova ute i vagnen (har faktiskt hittat ett bra ställe att gå till), men jag vill att luren skall sitta först (+att det skall bli lite varmare här i Tokyo).

VAD GÖR JAG/VI FÖR FEL EFTERSOM HAN VAKNAR SÅ GOTT SOM ALLTID EFTER 30-40 MIN OCH VI INTE KAN HJÄLPA HONOM TILL SÖMN IGEN? Innan hela 1, 5 h har gått har han hunnit bli rejält upprörd/ledsen och det är fel och inte bra!

Min sambo undrar om han verkligen ska ha en sk långlur? Kanske vill han bara sova i 30-45 min?? Men jag tror inte det, dels pga att han ALLTID har sovit länge mitt på dagen, dels för att han har visat att han KAN sova längre mitt på dagen! Vaknar han av någon mystisk 30-minuters reflex?????

Kan tillägga att han somnar in utan pip och sover nätter igenom :D.

Jag känner på mig vad ni kommer att svara, men avvaktar först......

Måste ju börja leva någon gång också. Det här upptar hela min tankeverksamhet nu för tiden och det är ju inte sunt (mitt fel, I know).

Kramar
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Kristin, börja om.
Beställ andningslarm, LÄS allt tills du verkligen FÖRSTÅR (poletten trillar ner) och se över hur dagen/schemat ska se ut. Sonen närmar sig 7 mån, 14,5 h sömn/dygn? Det spelar ingen roll hur många / långa lurar, de bestämmer ni längd och antal på. Magläge är förutsättningen för kuren.

När du inte har några frågor om KUREN då är det dags att köra! Då har du förstått VAD du ska göra, VARFÖR och den självklara attityden sitter! Då kan du med betryggande händer lugna sonen och hjälpa honom att somna och somna om själv. Just nu ställer du frågorna, det orkar han ej med!

Det finns för många vargar hemma nu, förstå sonens oro!!!!! Du tänker på det här hela tiden, säger du...

Nej, Kristin, nu är det dags att agera! Ta ledningen, skärp dig.

Kram på dig och lycka till!

Gäst

Inlägg av Gäst »

:?: Om han nu inte sover på mage - hur buffar ni?

:!: Som det är nu så kurar ni ju inte. Det är ingen kur om man ständigt går och hoppas på att allt ska räta till sej. Det gör det inte. Man ser till att det rätar till sej och använder då verktygen och förutsättningarna för kuren. Det kallas för att GENOMFÖRA! Då finns det inget som heter "ger upp"... :roll: Har inte läst det i Lathunden i alla fall :wink: .

:!: Om ni sitter och för en massa anteckningar över dagslurarna så är det samma sak som ÖVERKONCENTRATION :shock: !

:idea: 30 minuter är en vanlig sömncykel och innebär att sömnen blir mer ytlig. Saknar de förmågan att somna om själva så vaknar de till då och kan inte somna om. Det är just den skarven som man ser till att bygga över med verktygen och förutsättningar (magläge). Då är man i hamn!

:idea: Du undrar "varför"och jag skulle vilja be dej att läsa om kurens filosofi och verktyg - ta fram papper och penna och göra "finn fem fel" :P !
Kristin

Inlägg av Kristin »

Ok, Forumister. Jag vet vad jag (mest jag då sambon jobbar japansk arbetstid :cry: ) skall göra. Ringde mor och bad henne kolla andningslarmsmöjligheten. Har även bett en kompis kolla med BVC i vår hemstad.

:?: Var får man egentligen tag i andningslarm? Jag bara utgick från att det var på BVC :roll: ...

Jag VET att jag har överkoncentration på plutten och negativ sådan (=orolig). Attityden fanns med igår när han vaknade i varuhuset. Jag gav mig INTE!

:?: Är det någon skillnad att ha plutten sovandes på magen DAGTID till skillnad från nattetid när det gäller risken för plötslig spädbarnsdöd?

Vad skönt att jag fick en FÖRKLARING till varför han just sover 30 min och sedan vaknar upp. TACK!! :D

Hur min sambo buffar? Jo, han kör en egen variant att lyfta upp pluttens ben och buffar liksom underifrån på baken. Inte "rätt", men han känner att han gör något mer konkret än att bara ramsa.

Kommer att ta "semester" från Forumet ett tag nu. Vet vad som skall göras. Måste ta paus och andas lite. Göra något annat än att hänga här :wink:. Går bara in och kollar era svar om andningslarmet.

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Så bra!

:!: www.technomedica.se har larm att hyra.
:!: MÅSTE finnas i Japan! Tror nog inte att de hyr ut så långt iväg.
:!: Finns också att köpa på Babysense eller något åt det hållet. Någon som vet mer?
:!: BVC har inget med andningslarmen att göra.

8) Nu hörs vi igen när du gör allt kurenlig. Ofta känner jag mig "lurad" på mina funderingar, tankar och energi när jag försöker ge råd som hjälper och så kommer det fram att man inte följer kuren till punkt och pricka helt medvetet. Och har mage att "klaga". Känns tråkigt.
father of sons

Inlägg av father of sons »

Bra Kristin!

Vi har ett larm från babysense och är jättenöjda.

:arrow: http://www.babysense.se/babysense/main.htm

Lycka till!
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Vi har oxå ett larm från "babysense".
Kom fram till att det blir billigare att köpa än att hyra. Kostar ca 2000 kr inkl. frakt.
Vår dotter låg inte heller på mage från början när vi startade kuren vid 4 mån, vi inköpte ett när hon var ca 5 mån.
Lycka till.
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Mindy

Inlägg av Mindy »

Kan bara puffa för Babysense också! Vi är jättenöjda. :D Det är superenkelt och praktiskt.
Vi skulle ALDRIG få vår son att sova mer än 30 min heller om han sov på rygg. :shock: Då flaxar armarna fram och åter och han väcker sig själv ur den konstant ytliga sömnen.
Du har redan fått rådet att magläge är förutsättningen så kör på det! :wink:
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"