Åza skrev:En annan fråga...
Är det verkligen någon skillnad på vanlig havregrynsgröt och den färdiga pulvergröten?
En annan skillnad är att den egna gröten inte innehåller ngt tillsatt järn som pulvergröten gör. Det är väl BVC:s störst argument för varför man bör använda den köpta... men eftersom den precis som Anna säger innehåller grymt mkt socker så föredrar jag hemgjord. Järn kan man få i dem i alla fall genom att mosa i banan eller göra egen aprikospure på torkade osvavlade aprikoser.
Med risk för att skapa debatt...

Nu är väl jag lite lite skeptisk i alla fall till sockerdebatten... inte i den meningen att jag vill ge mina små en massa socker (uhh hemska tanke

) utan för att jag tycker att det blir lite snett när tex gröten döms för att den innehåller 25% socker. Japp det gör den men hur mkt är eg tillsatt

Mkt av det är fruktsocker och mjölksocker och den halten borde bli densamma även i den egna gröten om man mosar i en massa banan och häller på mjölk... Rätta mig om jag har fel... Det enda (iofs anledning nog) socker man slipper undan borde ju vara det tillsatta vanliga sockret!?