Gillar inte välling

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
?za

Gillar inte välling

Inlägg av ?za »

Hej.
min kille gillar inte vällingen. Har provat den som är från 6 månader och han skriker som en galning så fort han ser flaskan :cry:
Som det är nu får han ersättning. Men det kan han ju inte äta förevigt...
Är det någon som har något tips?
Om det nu verkligen inte går med vällingen, vad ska han få då? På kvällen brukar han vara så trött att han knappt orkar sitta. Därför hade vällingen varit toppen där.

En annan fråga...
Är det verkligen någon skillnad på vanlig havregrynsgröt och den färdiga pulvergröten? :roll:
Kan man prova annan gröt än havregryn?
Mamma till två fina killar
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej

Skillnaden mellan vanlig havregrynsgröt och pulvergröt är socker.
Pulvergröten innehåller MASSOR av socker, (tror det är 25%) och det är ju inte så bra!!! :cry:
Egengjord gröt kan man ju blanda hemkokt osockrad fruktpuré i, eller ta i lite mosad banan.
Du kan även prova att koka gröt på rågflingor, men den blir lite "hårdare"

Prova med någon annan vällingssort.
Byt annars ut målet med gröt.

anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Är inte säkert han vet vad han gillar ännu. Frågar - är det här OK?

Läs om ömma järngreppet under Annas "verktyg" och testa som Anna skriver.

Jag trodde inte min lilla gillade välling, provade olika sorter och använde sedan ömma järngreppet. Hon "frågade" om detta nu verkligen var OK istället för bröstmjölk. Idag 10 månader senare skulle hon inte kunna leva utan välling (eller nästan då 8) ).
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
mia75

Inlägg av mia75 »

Mitt enkla tips är att blanda pyttelite välling i ersättningen och sen sakta, sakta öka mängden välling tills det till sist bara är välling och hon har inte märkt någonting alls! :wink:
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
Louise

Inlägg av Louise »

Vi började med majsvälling för den är tunnare än mildvälling, även risvällingen är tunn.
Du kan också göra mannagrynsgröt och polentagröt för variation. Enligt den barnmatsbok jag fick från BVC för fyra år sedan är det OK från sex månader, trots att mjölk är basen.
Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
liw
Kontakt:

Re: Gillar inte välling

Inlägg av liw »

Åza skrev:En annan fråga...
Är det verkligen någon skillnad på vanlig havregrynsgröt och den färdiga pulvergröten? :roll:
En annan skillnad är att den egna gröten inte innehåller ngt tillsatt järn som pulvergröten gör. Det är väl BVC:s störst argument för varför man bör använda den köpta... men eftersom den precis som Anna säger innehåller grymt mkt socker så föredrar jag hemgjord. Järn kan man få i dem i alla fall genom att mosa i banan eller göra egen aprikospure på torkade osvavlade aprikoser.

Med risk för att skapa debatt... :wink: Nu är väl jag lite lite skeptisk i alla fall till sockerdebatten... inte i den meningen att jag vill ge mina små en massa socker (uhh hemska tanke :wink: ) utan för att jag tycker att det blir lite snett när tex gröten döms för att den innehåller 25% socker. Japp det gör den men hur mkt är eg tillsatt :?: Mkt av det är fruktsocker och mjölksocker och den halten borde bli densamma även i den egna gröten om man mosar i en massa banan och häller på mjölk... Rätta mig om jag har fel... Det enda (iofs anledning nog) socker man slipper undan borde ju vara det tillsatta vanliga sockret!?
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
JH

Inlägg av JH »

Vi ger Elsa köpegröt. På Sempers paket så står det i alla fall osockrad, men det kanske är ljug? I innehållsförteckningen kan man läsa att det ingår frukt och mjölksocker, men inget tillsatt socker. Vissa av Nestles grötar verkar dock innehålla en liten mängd tillsatt socker. Försöker ändå undvika Nestle (se tidigare inlägg!)
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Du har redan fått tips att blanda tillägg och välling.
Ett annat tips är att försöka ge på annat sätt. Mata med pipmugg eller sked.

När han sedan har fått smk på vällingen (om han får det) går det säkert att gå över till flaska igen)

Jag håller med Linda (liw) om sockermängden i köpegröten, men om du blandar havregrynsgröt med mjölk och en halv banan är jag (nästan) helt säker på att det i alla fall är mindre socker än i pulvergröten.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
maxikaxi

Inlägg av maxikaxi »

Hej,

måste lägga mig i sockerdebatten :)
Färdiga gröten innehåller mjölkpulver och därmed mjölksocker. I pulverblandningen utgör detta 25%, vilket i den färdiga gröten blir 5%. 5% är precis lika mycket kolhydrat (mjölksocker) som vanlig mjölk innehåller. De tillsätter alltså inget raffinerat socker, utan det är socker som finns i produktens råvaror. Därmed inte sagt att jag förespråkar grötpulver, men rätt ska väl vara rätt!

Kram
Hugo 2004-08(kurad vid 4 mån)
Sofia 2006-12 (SM från start)
Petter 2009-04 (SM från start)
Erika 2011-10-03 (39+0)
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"