Lägesrapport:

Allmänt: Ellen har fått fina nackmuskler och övar på livet stora gåta just nu, att ta sig framåt. Bakåt går rätt bra, och runt fixar hon fint. Sen blir det mest torrsim.

Jag visar ibland hur hon ska sätta ner foten och trycka ifrån. Några dagar tränade hon på att vända sig från rygg men det har hon lagt på hyllan ett tag nu. Hon älskar att vara ute och titta, känna på allt. Händerna är lite bökiga ibland för de gör inte alltid som hon vill och då kan hon bli lite frustrerad, men hon övar på det med. Allt ska in i munnen nu! Bubbelbad är annars en stor favorit här och då kan man plaska ner mamma också.

Sömn: Hon tar ramsan fint nu. Så bra att jag slutat bekräfta separat, hon blir mest sur att jag tjatar känns det som. Hon får den separat om det varit stora frågor bara. Husljud och höga röster gillar hon mest, då blir hon tyst och somnar in så fint. Hon vaknar ibland runt 23 eller 01 men har flera gånger klarat av uppvaken helt själv. Jag väcker henne 04 för nattmål, om hon inte hinner vakna själv strax före. Sen sover hon till 07.15 då det är morgon hos oss.

Mat: Puréerna går rätt bra, vi får i ett par skedar i varje fall. Nu har jag provat att göra egen majspuré, den togs emot ungefär på samma sätt. Gröten går segare, jag har försökt med smör i, med frukt i, risgröt eller havre. Hon är inte direkt en storätare, men så är hon ju inte så stor heller. När jag matar så får jag truga en hel del. Hon öppnar inte gapet riktigt utan tar skeden sådär halvt och tuggar på den eller guppar med tungan på den. Någon gång gapar hon men det är inte glupskt om man säger så.

Så. Jag har stressat upp mig när det gäller maten tror jag. Känns som att allt hänger på att hon måste äta mer så jag kan sätta nätterna som jag vill få till så fort som möjligt för jag tror verkligen hon behöver det (jag med förstås). Men jag har kanske för bråttom? Nu när hon närmar sig 5 månader så vet jag inte riktigt hur jag ska mata. Just nu ser det ut såhär:
Frukost: Bröst 1 och efter 30 min bröst 2
Lunch: Puré sen bröst 1. Efter 30 min bröst 2.
Mellis: Bröst 1. (hon är för hungrig här för att prova gröt direkt) Efter 30 min gröt och bröst 2.
Middag: Puré sen bröst 1. Efter 30 min bröst 2.
Nattslurk: Bröst 1 + bröst 2 i ett svep.

Funderingar: Hur matar man vid 5 mån? Ska man ge puré och sen bröst 1 och 2 direkt? Säg att purén tar 15 min och sen bröst några minuter till. Ska jag då vänta i ca en kvart och sen ge bröst 2? Hur gör ni i den åldern?

När kan jag ge mig på en minikur och sätta natten tror ni? Känns som att hon a l d r i g kommer att komma upp i en grötportion som det ser ut nu.
kram från oss