SM med Ellen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Bluna
Kontakt:

Re: SM med Ellen

Inlägg av Bluna »

Hej Sarisparis och tack för att du frågar! :D

Jodå. Framåt...fast för sakta i min smak. :roll: :wink:

Vi har haft en del jobbiga nätter och sen en del bra nätter. I natt var en mindre bra där hon vaknar 03 och blir skitsur om jag inte vagnar henne. Vilket jag tillslut gör för att jag är sååå trött själv. :oops: Så efter en helvtimme somnade hon om och så väckte jag 04 för mat.

Matningen på dagen går ok. I går åt hon flera skedar och verkade gilla morot och palsternacka. Gröten gick bra dagen innan (en stor matsked gick i) men i går ville hon inte ha alls. :roll:

Känns som att vi behöver hela nätter snart både hon och jag. Men jag vågar inte ta bort nattmålet innan hon får i sig mer mat. Jag backar så mycket jag kan från vagningen på dagen och kör ramsa för glatta livet. Vagnar bara vid kris. Första luren vaknar hon nästan alltid efter 30 min fast det ska vara 45. Långluren går oftast bra (2 tim). Sista luren vaknar hon efter 20 min och ligger och gormar till 45 har gått (med fler påminnelser och lite vagning). Jag tycker hon svarar bättre på ramsan för varje dag men har en del frågor ändå innan hon är nöjd. Somnar rätt bra på kvällen, tar ca 10 min oftast, ibland helt tyst och ibland lite fler frågor.

Hur ser det ut? Ska jag backa mer från vagningen? När tror ni jag kan införa hela nätter. Det märks väl på henne när hon haft en bra natt, så glad tjej då. 8)
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Idag fick hon i sig flera skedar palsternacka/morot till lunch, hel matsked risgröt och några skedar katrinplommon till mellis och palster/morot flera skedar till middag. Och så all amning förstås. Spännande att se hur natten blir. 8)
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hon vaknade 03.30 i natt. Jag studsade upp och vagnade (lite mys :roll: ) hon blev tyst och somnade om. Jag struntade i ramsan när det var så nära väckning. :oops: Hon brukar gå igång på den och jag ville att vi båda skulle få lite sömn till innan mat. Väckte sen 04. Det är så frestande att inte väcka henne då, men troligen skulle hon vakna alldeles för tidigt sen och så får jag ta det då istället. Hmm...

Vi kör väl på med matning och ser hur det går. Men vid 5 månader så borde hon väl kunna klara hel natt :?: Och då ska hon väl äta allt i ett svep inom 45 minuter också :?:

Längtar efter en enda matning och hela nätter såååå mycket nu. Jag sover så oroligt för att jag vet att hon kan vakna innan. Och sover hon så vaknar jag och ser om det är matdags eller inte. :roll:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Jag duttar lite för mycket gör jag inte? :roll: De senaste kvällarna har jag hängt vid dörren och lyssnat av. För att jag trott att hon behöver svar direkt på frågorna. Hon har lugnat sig fort så men hur ska hon göra framsteg och jag inte backar? :|

Ikväll fick jag till riktigt bra skratt med Ellen flanellen samtidigt som vi lekte och busade med Elsa belsa. Hela familjen på mattan, mysigt. :heart: Sen var det läggdags, men då tyckte Elsa det var dags för att sträcka ut pappas gränser och vägra det och det och det. Och det även fast vi haft en trevlig eftermiddag där hon fick vara med massor med matlagning och var så hjälpsam och glad. Pappa som var otroligt trött fick ta disken och jag som hade lite mer tålamod ikväll tog över. Lugnt och sakligt så sa jag bara "Oj! Om man bara skriker sådär så blir det bums i säng direkt bara". Jag tvättade hennes händer, klädde av henne och dumpade en gapskrikandes plutta som kom ut på en gång. "Oj då" sa jag och dumpade igen. Ut igen, förbannad som tusan :evil: och skrek "JAG VILL TVÄTTA HÄNDERNA SJÄÄÄÄÄÄÄLV!" "Oj då, du är visst inte klar med ditt skrikande, när du kommer ut och inte skriker så kan du göra det". Dumpade igen och hon skrek. :evil: Tyst. Kom ut och sa lugnt och fint "Mamma jag vill tvätta händerna själv". "Ja visst, gör det och säg godnatt till pappa så hoppar vi i säng sen" sa jag med den honungslena rösten jag hade energi till ikväll. 8) Under tiden hade jag glömt bort Ellen för en stund. :shock: Hörde att hon frågade lite men inte alls så hon var ledsen. Hon fick en påminnelse. Och en bekräftelse efter en stund. Sen infann sig lugnet i vårt lilla hem. Klockan var 19.10 och det var tyst från båda rummen. :D

Idag fick Ellen broccoli och päron. Och igår provade jag risgröt med banan. Det gillade hon! Idag fick jag i nästan en hel smakportion (ca 2 matskedar). =D>
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Så det där med 12 andra bebisar, 17 kossor är ganska bra och ha ibland. Visst? För att inte tala om husljudet du fick alldeles gratis. :wink: :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

TorsMamma skrev:Så det där med 12 andra bebisar, 17 kossor är ganska bra och ha ibland. Visst? För att inte tala om husljudet du fick alldeles gratis. :wink: :lol:
:thumbsup: :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Bluna skrev:Jag duttar lite för mycket gör jag inte? :roll: De senaste kvällarna har jag hängt vid dörren och lyssnat av. För att jag trott att hon behöver svar direkt på frågorna. Hon har lugnat sig fort så men hur ska hon göra framsteg och jag inte backar? :?
Känner igen mig precis. Det är verkligen inte lätt att backa, men när man väl gjort det (inte alltid av självvalda skäl, hos oss var det telefonen som ringde, storebrorsor som ramlade omkull och behövde akut hjälp) och sett resultaten (en bebis som blir sâ nöjd av att fâ vara IFRED att h*n faktiskt somnar mer ellerm indre pâ stört :shock: :lol: ) sâ blir det lättare nästa gâng. 8) Och ännu lite lättare gângen efter det. :wink:

Och sâ fâr man klistra Nancys kloka ord pâ insidan av skallbenet "När SM-barnet skriker vid sovdags" http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 319#188319
Bluna skrev:Ja visst, gör det och säg godnatt till pappa så hoppar vi i säng sen" sa jag med den honungslena rösten jag hade energi till ikväll. 8)
Där har du ännu en viktig pusselbit, ju mindre man visar sig irriterad eller ilsken ju bättre gâr det. Men som du säger, det kan kräva en del energi. :wink:

Önskar er alla en riktigt god natt! :sleep:

Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Tack för svar Sarisparis. :D

Idag tog hon ramsan riktigt bra alla lurar, sov lite längre på den första och sista med. Det går framåt! Jag har lite svårt med min otålighet och blir lätt lite deppad och njuter inte så mycket som jag borde känner jag. Hon är ju så duktig lilla pluttan. :heart:

Maten gick lite sämre idag men hon var rätt trött tror jag. I natt vaknade hon 03.30 och jag körde ramsa bara. Skitarg var hon och 03.45 tog jag upp för mat. Blev ju lite fel med tanke på att jag tog upp efter alla frågor, men kände att hon skulle inte sluta och det var ju dags för mat. :roll:

Kvällsläggningen blev ramsa, två tillrättaläggningar och en massa husljud innan hon blev nöjd och tog bekräftelsen för andra gången. Ingen vagning alltså! Det går framåt... :thumbsup:

Har börjat använda öronproppar så jag inte hör varenda grymtning hon gör under sömnen. Så skönt för då slappnar jag av mer.

Och så mina små undringar (ingen panik med svar, tror jag vet svaren själv egentligen. Ja och ja, eller hur? :wink: )Men vid 5 månader så borde hon väl kunna klara hel natt :?: Och då ska hon väl äta allt i ett svep inom 45 minuter också :?:
Tetz

Inlägg av Tetz »

Bluna skrev:Och så mina små undringar (ingen panik med svar, tror jag vet svaren själv egentligen. Ja och ja, eller hur? :wink: )Men vid 5 månader så borde hon väl kunna klara hel natt :?: Och då ska hon väl äta allt i ett svep inom 45 minuter också :?:
Jag bekräftelseramsar dig dårå :!: :lol: Ja, det är klart hon klarar det! Hon är ju en Ellen! (precis som min lilla) :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Tack Tetz! :D :heart:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

:D Lägesrapport:

:arrow: Allmänt: Ellen har fått fina nackmuskler och övar på livet stora gåta just nu, att ta sig framåt. Bakåt går rätt bra, och runt fixar hon fint. Sen blir det mest torrsim. :wink: Jag visar ibland hur hon ska sätta ner foten och trycka ifrån. Några dagar tränade hon på att vända sig från rygg men det har hon lagt på hyllan ett tag nu. Hon älskar att vara ute och titta, känna på allt. Händerna är lite bökiga ibland för de gör inte alltid som hon vill och då kan hon bli lite frustrerad, men hon övar på det med. Allt ska in i munnen nu! Bubbelbad är annars en stor favorit här och då kan man plaska ner mamma också. :D

:arrow: Sömn: Hon tar ramsan fint nu. Så bra att jag slutat bekräfta separat, hon blir mest sur att jag tjatar känns det som. Hon får den separat om det varit stora frågor bara. Husljud och höga röster gillar hon mest, då blir hon tyst och somnar in så fint. Hon vaknar ibland runt 23 eller 01 men har flera gånger klarat av uppvaken helt själv. Jag väcker henne 04 för nattmål, om hon inte hinner vakna själv strax före. Sen sover hon till 07.15 då det är morgon hos oss.

:arrow: Mat: Puréerna går rätt bra, vi får i ett par skedar i varje fall. Nu har jag provat att göra egen majspuré, den togs emot ungefär på samma sätt. Gröten går segare, jag har försökt med smör i, med frukt i, risgröt eller havre. Hon är inte direkt en storätare, men så är hon ju inte så stor heller. När jag matar så får jag truga en hel del. Hon öppnar inte gapet riktigt utan tar skeden sådär halvt och tuggar på den eller guppar med tungan på den. Någon gång gapar hon men det är inte glupskt om man säger så. :roll:

:!: Så. Jag har stressat upp mig när det gäller maten tror jag. Känns som att allt hänger på att hon måste äta mer så jag kan sätta nätterna som jag vill få till så fort som möjligt för jag tror verkligen hon behöver det (jag med förstås). Men jag har kanske för bråttom? Nu när hon närmar sig 5 månader så vet jag inte riktigt hur jag ska mata. Just nu ser det ut såhär:

Frukost: Bröst 1 och efter 30 min bröst 2
Lunch: Puré sen bröst 1. Efter 30 min bröst 2.
Mellis: Bröst 1. (hon är för hungrig här för att prova gröt direkt) Efter 30 min gröt och bröst 2.
Middag: Puré sen bröst 1. Efter 30 min bröst 2.
Nattslurk: Bröst 1 + bröst 2 i ett svep.

:?: Funderingar: Hur matar man vid 5 mån? Ska man ge puré och sen bröst 1 och 2 direkt? Säg att purén tar 15 min och sen bröst några minuter till. Ska jag då vänta i ca en kvart och sen ge bröst 2? Hur gör ni i den åldern?

:?: När kan jag ge mig på en minikur och sätta natten tror ni? Känns som att hon a l d r i g kommer att komma upp i en grötportion som det ser ut nu. :shock:

kram från oss :heart:
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hej hopp :D

Hon börjar bli stora tjejen :D :heart: Och ni jobbar på kanonfint tycker jag!

Jag har inte svar på så många av dina frågor (minns inte riktigt HUR vi matade vid fem månader :roll: ) men väl en liten bekännelse :P . Med storasyrran kollade jag läget lite, genom att under några nätter bli snålare och snålare med hur mycket mat hon fick. När jag märkte att hon inte vaknade tidigare trots att hon fått rätt lite mat, så lät jag henne sova över målet (hade annars kört en lillkur, men slapp det). Jag behövde tjuvkika lite för att få attityden på rätt plats :oops: :lol:

Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Tack Tetz! :D

Känns som att det jag vill höra är "Hon är stor nog, maten räcker, det kommer att ordna sig när hon sover som hon ska, kör en kur och sen är ni i mål". Typ. :roll:

Jag har inte attiyd nog att köra om jag inte säkert vet att hon är tillräckligt mätt. På natten tömmer hon ett bröst och bara pyttelite på andra. Och på morgonen är hon inte överdrivet hungrig men äter rätt bra.

Kanske finns andra som också kan ge sin synvinkel?

Tack alla underbara! :D
aso

Inlägg av aso »

Hej Bluna :) !

Ååååååååå vad jag känner igen mig när jag läser dina inlägg !
Är precis som om jag skrivit det själv :lol: :o :) ...
...står väl i och för sig ungefär detsamma i min tråd, men Z är något äldre, 6 mån nu, så vi ligger lite före :wink: .

När han var 4.5 mån körde vi såhär:
7.00 ammning (börja med gröt efteråt ????)
9.30 pure + ersättning (han klarar inte vänta till 10.30...)
13.30 gröt med fruktmos + ammning
16.15 mat +ersättning (har inte tålamod till fruktpure än så länge)
18.30 välling + ammning
Detta skrev jag ner ett par dagar innan vi tog bort nattmålet. Vet inte om det är till någon hjälp?
Det gick inte i några mängder mat, men han började få kläm på ätandet. Vi kompletterade med ammning ersättning (jag var mitt uppe i att sluta amma mitt i alltihop). Vi lät måltiderna ta 45 min, dvs väntade med sista påfyllet tills det gått 40 min så han hade en sista chans att bli riktigt mätt :) .
Bluna skrev:Jag har inte attiyd nog att köra om jag inte säkert vet att hon är tillräckligt mätt. På natten tömmer hon ett bröst och bara pyttelite på andra. Och på morgonen är hon inte överdrivet hungrig men äter rätt bra.
När vi skulle ta bort nattmålet resonerade jag som så att så länge han inte var VRÅLHUNGRIG på morgonen så skulle han garanterat kunna klara sig utan nattmål. Jag gick och väntade på dagen D och plötsligt kom den, vi hade en kanondag med massa frisk luft och god aptit och då bara körde vi när natten kom. Och det var inga problem alls. Han fick bättre aptit på morgonen som bonus :) . Jag hämtade rätt Attityd utifrån tanken att han faktiskt höll på att göra det till en vana att äta på natten, kändes inte alls som att han skulle komma på tanken att hoppa över något nattmål själv. Så då var det fint att kunna ge honom en hel natts sömn i present :lol: !

:heart: aso
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
aso

Inlägg av aso »

aso skrev:16.15 mat +ersättning (har inte tålamod till fruktpure än så länge)
Kanske ska förtydliga att mat = grönsakspurè med litelite kött/fisk!
Han fick inte en komplett middag att tugga själv :lol: :lol: ...
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"