Daglurarna sover hon i sin vagn precis som hon gör på nätterna. Så mage och vagn är det som gäller.
Hon sover inomhus just nu för de bygger vid huset bredvid och för ett himla oväsen. Hon har som ett svart örngott över suffletten men det gör det väl bara lite mörkare och tar bort synintrycken, det gör det ju inte mörkt.
När hon vaknar till så brukar jag avvakta för att se om hon verkligen vaknar eller om hon somnar om. Skarvar hon (vilket hon gör mest hela tiden - sover ingen daglur rakt igenom) så väntar jag tills hon frågar ordentligt för jag vet att hon kan somna om själv, hon gör det hela tiden varje natt utan att jag nånsin behöver gå upp, vagna eller göra nåt annat. På dagarna funkar det dock inte så utan hon skriker till slut och då går jag dit och vagnar. Hon blir alltid tyst när jag vagnar och när jag ser att hon fått tag på en tumme typ 10 drag senare, skakar jag lite i handtaget och går iväg. Sen håller vi på så fram och tillbaka genom hela lurarna. Hon vaknar efter 5 min, 20 min och 45 min.
När det sen då är dags att luren är i slut eller inom marginalkvarten så skuttar jag dit glatt "välkommen tillbaka, hoppas att du sovit gott, jag hade inte haft nåt emot att sova en lur själv men oj vad mycket saker jag behövde fixa och tur har väl du som tar små lurar" bla bla och vänder på henne och så skrattar vi ihop.
Jaa, ungefär så

Vi kör 12, 1,5 2 45 och det är 19-07 som gäller. Den lur som går allra bäst där hon kanske bara vaknar en gång efter 20 min är eftermiddagsluren, dvs den sista luren. De andra skarvar hon som sagt typiskt först efter 5 min, vagna x 3-4 ggr, sen efter ytterligare 20 min får jag vagna igen och då kan det ta 10-15 min innan hon väl somnar om. Ibland sover hon sen 5 min till eller 20 min till. Så håller vi på. Lunchluren brukar hon oftast inte skarva förrän efter 45 min. Sen går den sista timmen mest till att vagna, sova 5 min, vagna x 4, sova 5 min kanske 20 min, vagna x 5-6 osv.
Lite jobbigt, men jag tänker att det kanske är så när man försöker backa från vagnandet?

Jag väntar ju dessutom ett tag varje gång för att se om hon kan fixa det och komma till ro själv, så hon hinner liksom vakna ordentligt varje gång också. Men det är ju svårt att göra på nåt annat sätt för då springer man väl in direkt, visserligen motar man Olle i grind innan de hinner vakna ordentligt men då lär de sig ju inte att somna om själva. Eller tänker jag fel??
Oj, vad långt det blev! Tur att det är min egen tråd då ha ha!
Tack Elle för feedback!
Mamma till Oscar född -97, Oliver född -00 kurad i Gastsjön 2000 och Smilla född 080502 i vecka 43, Säker Sovare sen 3½ månad