Frågor kring schema för 6 veckors tjej

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Kajsa D

Frågor kring schema för 6 veckors tjej

Inlägg av Kajsa D »

Min lilla tjej är nästan 6 veckor och vi har haft ett fungerande schema ett tag, men nu har hon börjat trassla. Problemet är att hon inte orkar vara vaken så långa perioder i sträck som enligt SM, hon pallar inte mer än exakt 1,5 tim och då är de sista 10 minutrarna halvtrista men sen sover hon så korta perioder! Om jag inte vagnat om typ 5-6 ggr per lur skulle hon sova ännu kortare. Hon sover på mage i vagn, både dag och natt. Så här ser vårt schema ut nu:

7.00 dag, amning+flaska+vakentid
8.30-10 sova (vaknar oftast var 20-30 min så att man får vagna om)
10-11.30 amning+vakentid+flaska
ca 11,30-14 sova (vaknar oftast även här var 20-30 min så att man får vagna om)
14-15,30 amning+vakentid+flaska
15,30-17 ca sova (vaknar även här var 20-30 min så att man får vagna om)
17-19 flaska+vakentid+bada+amning precis före 19
19-22 sova (här kanske jag bara behöver vagna om 2-3 ggr och ibland sover hon hela tiden)
22 tar jag upp henne och hon får en flaska
02-03 ca amning+flaska
5,30 ca amning

Svårt att få henne att äta mer än vad hon gör, vi trattar verkligen i henne precis hur mycket som helst men hon gråter bara när hon inte vill ha mer och man försöker pressa henne. Detta oavsett om man försöker amma mer eller ge mer på flaska. 3-4 tim mellan måltiderna passar bäst och 1,5 tim mellan lurarna verkar funka bäst.

Finns det bebisar som inte pallar att vara vakna längre än 1,5 tim vid den här åldern och som sover väldigt korta perioder? :?:
Kajsa
Mamma till Oscar född -97, Oliver född -00 kurad i Gastsjön 2000 och Smilla född 080502 i vecka 43, Säker Sovare sen 3½ månad
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, vill mest bara lugna dig med att JA det finns MASSOR av barn som gör så här! Speciellt de som inte blir "Standardmodellade" från början, de kör detta mest hela småbarnstiden. Så det är inte så konstigt.

Jag tycker att du jobbar på bra och som du skrivit är ju perfekt. Jag hade regeln med Tor att vaknade han och skrek (oftast också med stängda ögon) så var han trött och behövde sova mera. Vaknade han och var tyst hade han nog sovit klart.

De första 2 mån är vägen lite krokig och slingrig för många av oss och långt ifrån den där njutningen som SM verkar vara för andra. Men, det som skiljer är att de som kör SM ändå får bukt med detta innan ca 3 mån och de som inte SMar har detta problemet hela tiden, gärna några 2-3 år eller så. Så misströsta inte, fortsätt vagna som svar på frågor men INTE till sömns!!

Sen vid 7-8 v kommer ju även en ökningsperiod in i bilden så då kommer det att vara mer mat som står på programmet. :wink:

Något mer jag kan hjälpa dig med? :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej :-)
Jag vill bara instämma i det Torsmamma skriver. Rasmus var en tröttmössa med STORA bokstäver och sov hellre än åt och var vaken. Fortfarande grejar han knappa 1,45 på morgonen följt av 2 timmars sömn. Sen vaken 1,5 timme och sover 2,5 timme på det.
Har lite kvällstrassel också när han ska hålla de vackra blå öppna i 2,5 timme innan natten.
Men det vänder om du bara kämpar på med att försöka hålla vaken och se till att han äter ordentligt.
När han blev 9 veckor började jag bli "hårdare" på att han skulle äta inom en timme för jag märkte att han inte åt så bra annars.
Efter det sover han också bättre.
Fortfarande kan jag få vagna lite under morgonluren men det tar vi inte så mycket för :-)
Innan han blev 9 veckor hade jag riktigt jobbigt med vagnträsk och en tröttmössa i kombination med trasslig mage så precis som Torsmamma är vägen till SM-framgång väldigt slingrig ibland men du kommer fram till slut.
Lovar :heart:

Kram Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej :-)
Jag vill bara instämma i det Torsmamma skriver. Rasmus var en tröttmössa med STORA bokstäver och sov hellre än åt och var vaken. Fortfarande grejar han knappa 1,45 på morgonen följt av 2 timmars sömn. Sen vaken 1,5 timme och sover 2,5 timme på det.
Har lite kvällstrassel också när han ska hålla de vackra blå öppna i 2,5 timme innan natten.
Men det vänder om du bara kämpar på med att försöka hålla vaken och se till att han äter ordentligt.
När han blev 9 veckor började jag bli "hårdare" på att han skulle äta inom en timme för jag märkte att han inte åt så bra annars.
Efter det sover han också bättre.
Fortfarande kan jag få vagna lite under morgonluren men det tar vi inte så mycket för :-)
Innan han blev 9 veckor hade jag riktigt jobbigt med vagnträsk och en tröttmössa i kombination med trasslig mage så precis som Torsmamma är vägen till SM-framgång väldigt slingrig ibland men du kommer fram till slut.
Lovar :heart:

Kram Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Kajsa D

Tack snälla TorsMamma och Tessan!

Inlägg av Kajsa D »

Skönt att höra! Vad tror ni om schemat? Är det nåt som bör ändras? Och ska jag bara fortsätta härda ut och vagna om hela tiden, vid alla lurar och på natten? Man blir ju galen av att det går en liten stund och så måste man vagna om :x

Tänk så olika barn är, min förra har jag ju varit på kur i Gastsjön med så jag tänkte att det här blir ju "piece of cake"... :o

Kram till er!
Mamma till Oscar född -97, Oliver född -00 kurad i Gastsjön 2000 och Smilla född 080502 i vecka 43, Säker Sovare sen 3½ månad
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

vagna om, håll tiderna för nu men sträva precis som Tessan säger mot dessa 2 timmar. VAnligt är att första vakenpasset aldrig blir längre än 1,5 och sista blir lite längre mer 2,5-3 men de andra däremellan bör vara ca2. Så sträva på du.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Kajsa D

Inlägg av Kajsa D »

Tack snälla! Så härligt att ni finns här!

När man sen ska ta bort en nattamåltid, vagnar man bort den då? Jag vet inte för när Oliver kurades i Gastsjön så togs allt bort på en gång.

Nu äter hon ju dels kl 2-3 och dels ca 05,30, kanske ska jag på sikt vagna bort den första och sikta in mig på 4-målet istället och på så sätt bli av med 05,30 också?

Kram Kajsa
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Antingen vagnar du eller så låter du henne sova över själv. Jag tycker att SM-barn brukar styra det där rätt bra själva. Får de lära sig att somna själva tidigt så brukar de själva låta bli att hojta när de inte är hungriga. Börjar de vakna av ovana så kan man vagna.

Hon har ju redan rätt långt nattpass 19-07 som jag ser det? Då skulle jag ha is i magen och se om hon inte kommer att reda ut det rätt bra själv vad det lider. Troligen kommer hon att skjuta fram 03-målet och sedan ta 05.30 senare, som frukost.
Kajsa D

Inlägg av Kajsa D »

Tack så hemskt mycket! :D
Kajsa D

Inlägg av Kajsa D »

Jag har en annan fråga och den gäller vagning. När hon ska sova lägger jag henne på mage, buffar några ggr och sen vagnar jag ca 15 drag. Sen går jag iväg. När hon frågar går jag tillbaka och gör samma sak igen. Så långt allt väl. :)
Ofta börjar hon dock halvgråta redan innan jag gått ur rummet. Jag går tillbaka och gör samma igen och så fortsätter det, ibland kanske 10-15 ggr. Min fråga gäller hur länge jag ska låta henne "fråga" innan jag går in igen? Jag slutar ju vagna när hon tystnar och varit tyst kanske 30 sek. Men om jag inte hunnit ut ur rummet, ska jag bums gå tillbaka då eller ska jag låta henne gnöla/halvgråta lite innan jag kör min procedur? Men jag kan ju tycka att hon borde lärt sig somna själv nu när hon på fredag är 6 veckor. Eller?

Får hon tag på sin hand att suga på så går det mycket snabbare, är det fel att sträcka in min hand och lägga hennes egen hand bredvid hennes mun så att hon kommer åt den? Eller är det nästan som att ge napp? :?

Kajsa
Kajsa D

Inlägg av Kajsa D »

Kom på att jag kanske ska skriva att det oftast funkar hyfsat när hon ska somna på kvällen, men att detta gäller när hon vaknar efter ca 20-40 minuter och ska somna om. Som nu tex, kl är 2020 och hon gick och la sig 1900, somnade själv och sen vaknade hon 19,40. Det har nu gått 40 minuter där jag sprungit in och ut och vagnat.

Innan hon somnade kl 19 fick hon en kvällslurk som slutade med att hon grät, det gör hon när hon absolut inte vill ha mer att äta. Dagtid proppar jag i henne mat.

Kajsa (motion får man i alla fall av att springa fram och tillbaks :lol: )
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Kajsa!

Med så här små juveler är det ofta MAT, MAT och MERA MAT som är lösningen på många problem. De första två månaderna kan vara lite krokiga och sedan faller mycket på plats. Så proppa i så mycket mat det bara går ner under varje mål, lägg sedan tillrätta, vagna tills hon tystnar, avsluta med skak på handtaget och gå bort från vagnen. Sedan gäller det att lysssna. Alla läten innebär inte att hon behöver hjälp. Kankse hon bara bökar och gnölar innan hon kommer till ro. Så här gäller det att tillåta sig själv att lyssna och sedan vagna när hon behöver din hjälp. Skulle hon sedan vakna inom halvtimmen så skulle jag ta upp och tratta i mer mat och sedan ner för att sova vidare.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Kajsa D

Inlägg av Kajsa D »

Tack Elle!
Så trots att de inte är inom ramen för "sin" timme att äta, ska man alltså ändå ta upp och ge mat? Vissa gånger infaller ju inte en måltid precis innan de ska sova. Det gäller ju dock inte kvällarna för då får hon ju en kvällsslurk ända tills hon inte vill ha mer, men då ska hon alltså få en till, även om det innebär att hon får en extra slurk varje kväll efter 20-40 min.

Många frågor.. Tack för att du tar dig tid att svara!
Kajsa D

Inlägg av Kajsa D »

Åsså glömde jag att fråga när jag bör införa natt 22-04? Hon har gjort det själv två gånger för nån vecka sen, men annars äter hon runt 2 och sen runt 04,30. Ska jag avvakta lite och se eller ska jag ta kommandot och vagna bort 2-målet? :?
Elle

Inlägg av Elle »

Ja, med så här små juveler så kan man ta upp och tratta i mer mat om de vaknar efter så kort tid. Det kanske bara handlar om ngr drag och sedan somnar de så gott :sleep: Detta kommer inte behövas i all evighet, jag lovar :wink:

Vad gäller natten så finns inga "bör" utan gör det när det passar er. Vid 1 mån ålder klarar ofta juvelerna 6 tim sammanhängande sömn och då kan man införa 22-04. Men som sagt var, gör det när det passar er.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"