Frågor kring schema för 6 veckors tjej

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Elle

Inlägg av Elle »

Kajsa D skrev: Dock har hon vaknat två nätter vid 03,35 och 03,31. Mitt alarm är ställt på 04. Jag har inte riktigt vetat om jag ska försöka vagna om henne eller ge henne mat när hon vaknat så lite tidigare. Vad tycker ni? Jag har i alla fall givit henne mat nu när hon vaknat och så har vi somnat om tills det blivit morgon kl 7.
Jag har på nätterna kört med "marginalhalvtimme" men aldrig släppt det tidigare än så efter att vi spikade schemat. Så jag tycker att du ska fortsätta som du gör!

Vad gäller dagslurarna så undrar jag var sover hon sina lurar? Har du för en luftgenomsläpplig filt för sufletten? HUR gör du när hon vaknar?

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Kajsa D

Inlägg av Kajsa D »

Daglurarna sover hon i sin vagn precis som hon gör på nätterna. Så mage och vagn är det som gäller.

Hon sover inomhus just nu för de bygger vid huset bredvid och för ett himla oväsen. Hon har som ett svart örngott över suffletten men det gör det väl bara lite mörkare och tar bort synintrycken, det gör det ju inte mörkt.

När hon vaknar till så brukar jag avvakta för att se om hon verkligen vaknar eller om hon somnar om. Skarvar hon (vilket hon gör mest hela tiden - sover ingen daglur rakt igenom) så väntar jag tills hon frågar ordentligt för jag vet att hon kan somna om själv, hon gör det hela tiden varje natt utan att jag nånsin behöver gå upp, vagna eller göra nåt annat. På dagarna funkar det dock inte så utan hon skriker till slut och då går jag dit och vagnar. Hon blir alltid tyst när jag vagnar och när jag ser att hon fått tag på en tumme typ 10 drag senare, skakar jag lite i handtaget och går iväg. Sen håller vi på så fram och tillbaka genom hela lurarna. Hon vaknar efter 5 min, 20 min och 45 min.

När det sen då är dags att luren är i slut eller inom marginalkvarten så skuttar jag dit glatt "välkommen tillbaka, hoppas att du sovit gott, jag hade inte haft nåt emot att sova en lur själv men oj vad mycket saker jag behövde fixa och tur har väl du som tar små lurar" bla bla och vänder på henne och så skrattar vi ihop.

Jaa, ungefär så :P Vi kör 12, 1,5 2 45 och det är 19-07 som gäller. Den lur som går allra bäst där hon kanske bara vaknar en gång efter 20 min är eftermiddagsluren, dvs den sista luren. De andra skarvar hon som sagt typiskt först efter 5 min, vagna x 3-4 ggr, sen efter ytterligare 20 min får jag vagna igen och då kan det ta 10-15 min innan hon väl somnar om. Ibland sover hon sen 5 min till eller 20 min till. Så håller vi på. Lunchluren brukar hon oftast inte skarva förrän efter 45 min. Sen går den sista timmen mest till att vagna, sova 5 min, vagna x 4, sova 5 min kanske 20 min, vagna x 5-6 osv.

Lite jobbigt, men jag tänker att det kanske är så när man försöker backa från vagnandet? :roll: Jag väntar ju dessutom ett tag varje gång för att se om hon kan fixa det och komma till ro själv, så hon hinner liksom vakna ordentligt varje gång också. Men det är ju svårt att göra på nåt annat sätt för då springer man väl in direkt, visserligen motar man Olle i grind innan de hinner vakna ordentligt men då lär de sig ju inte att somna om själva. Eller tänker jag fel?? :?

Oj, vad långt det blev! Tur att det är min egen tråd då ha ha!

Tack Elle för feedback!
Mamma till Oscar född -97, Oliver född -00 kurad i Gastsjön 2000 och Smilla född 080502 i vecka 43, Säker Sovare sen 3½ månad
Elle

Inlägg av Elle »

:-k Kajsa, jag tycker att det är dags att "sätta in en stöt" för att lära juvelen att hon visst kan ta hand om skarvarna själv. Som det är idag så har hon lärt sig att för att hon ska kunna somna om så måste mamma komma och vagna och det ganska generöst :wink: Så kanske läge att lägga upp en liten plan för att backa med vagnandet, vad säger du om det?

Kajsa D

Inlägg av Kajsa D »

Okidok! Jag som tyckte att det var det jag gjort :shock: mot förut när jag vagnade henne tillbaka till sömns.. Men jag ska backa ännu mer, ok!

Det blir en sån knasig tråkig spiral - säg att hon ska sova till 10 och så vaknar hon 09,15 och så vagnar jag några drag bara och går ut, hon somnar inte om, till sist när hon gråter går jag in och vagnar lite igen, hon somnar inte om och så håller det på så till 10 och lurtiden är slut. Då är det så svårt att hålla henne vaken hela passet på 2 tim fram till 12 när det är dags för långluren och så sätts hela schemat ur spel. :? Förstår du hur jag menar?

Har du nån bra tråd om backningar från vagningar så behöver du inte lägga så mycket tid på mig med att hjälpa mig med planen och tillvägagångssättet?

Tusen tack!
Kajsa
PS Det funkade nattetid när jag backade så nu är det inget vagnande över huvudtaget nattetid. Hon bökar runt själv när hon vaknar till på nätterna men då brukar jgg tänka på den där frasen - på natten sover folk som grisar - så jag kniper ihop ögonen och somnar om och det gör hon med!
Mamma till Oscar född -97, Oliver född -00 kurad i Gastsjön 2000 och Smilla född 080502 i vecka 43, Säker Sovare sen 3½ månad
Elle

Inlägg av Elle »

Kajsa D skrev:PS Det funkade nattetid när jag backade så nu är det inget vagnande över huvudtaget nattetid. Hon bökar runt själv när hon vaknar till på nätterna men då brukar jgg tänka på den där frasen - på natten sover folk som grisar - så jag kniper ihop ögonen och somnar om och det gör hon med!
Hur gjorde du då?

Kajsa D

Inlägg av Kajsa D »

Alltså jag minns inte riktigt mer än att jag tänkte så som jag skrev att nä på natten sover alla som grisar och så vände jag mig om och sov. Och uppenbarligen gjorde hon det med.

Nu på morgonluren vagnade jag betydligt mindre, bara några drag. Det resulterade i en arg :evil: :evil: liten tjej, det tog väl kanske 25 min med typ 10 vagningar men de var bara några drag varje gång. Så jag kämpar väl på så med de andra lurarna också!

Tack Elle! :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Ja jag tycker du kämpar på bra, jag lovar ge det hela 3 dagar där du sakta men säkert backar kontinuerlig så skall du se. :wink:

Vi finns här om du vill bolla mer. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Kajsa D

Inlägg av Kajsa D »

Tack för att ni finns! :heart: :heart: :heart:
Kajsa D

Inlägg av Kajsa D »

Hur snabbt ska jag svara när hon skarvar tro? Hon ska sova 12-14 och vaknade 12,50 och först avvaktade jag för att se om hon löste det hela, men hon frågade så jag vagnade lite, hon fortsatte fråga, jag gick därifrån, hon frågade mer och mer, jag vagnade några drag, hon fortsatte fråga, jag gick därifrån, hon frågade mer och mer, jag vagnade några drag osv. Så har hon hållit på nu i över en timme och hennes sovperiod är över om 5 min.. Det är ju ingen ide att vagna när hon inte svarar, då får jag gå och ta hand om mina andra 6 bebisar och 17 kor :wink:

Men jag undrar mest lite hur mycket jag ska låta henne fråga? Men det kanske ger sig. Vagnträsket är väl djupt och hör nog ihop med skarvträsket, eller vad tror ni?! :)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, njae, här blir jag nog lite arg faktiskt. Man skall ha "tillfredställande svar" dvs hon skall bli tyst på vagningen eller skaket i handtaget, sen skall hon ha musik eller lugnande husljud tycker jag. Jag skulle inte gå från vagnen med en skrikandes unge, sån är jag. :lol:

MEN, om du vagnar och hon tystnar direkt och du går, så ge det en kort stund innan du vagnar igen. Men då igen bara till tyst för mer än så hinner du inte pga de andra korna.

Men du en fråga bara, hur går det med maten? Här låter som om det kan gå ner lite mera mat också.... :-k

Så svaret från mig är rätt fråga skall ha "rätt" svar. Och det är svårt, för man kan bli skriken från sig, till sig, bara hojtad osv.. det gäller att lyssna och ge övertygande svar, bestämt och målmedvetet. Inga frågor tillbaka, inga vädjanden om att hon skall sova i svaren osv...

Har du läst denna någon gång? Den är lång, men jag tror du får en del mhm... upplevelser med denna. :wink:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Kajsa D

Inlägg av Kajsa D »

Nej, jag måste ha beskrivit det hela knasigt - jag lämnar henne inte skrikande.

Inga problem alls när hon ska somna då muttrar hon mest, men problemet är när hon hon vaknar efter 20 min. Det är då jag inte vet riktigt hur jag ska hantera det hela. Jag försöker avvakta för att se om hon kan fixa det själv, men går in när hon börjar låta och vagnar några tag, hon tystnar, jag slutar, hon börjar gråta, jag vagnar osv. Hon tystnar direkt men börjar direkt när jag slutar vagna igen. Men då kan det ta nån timme och det är 5 min kvar av hennes sovtid. Men, men. Hon somnade när tiden var precis slut idag och då lät jag henne sova 10 min och sen väckte jag henne och var glad. Jag ville utnyttja marginalkvarten men ville inte vänta mer utifall att hon skulle vakna, det kändes viktigt att jag var den som väckte och visade att jag hade full koll. :)

Jag har nu blandat 50% majsvälling i min Nan2 så det dricker hon glatt. Hon får några teskedar katrinplommonpure också för säkerhets skull så att hon inte blir förstoppad. Men hon äter bra och jag matar för fullt, hon är lite svår att fylla på när hon väl slutat äta. Men det är nog svårt att få in mer tror jag!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ja då är det kanon bra jobbat Kajsa D. Jag måste nog också ha missuppfattat dig lite. Förlåt. :oops: :D
Tor 2006

Kajsa D

Inlägg av Kajsa D »

Inga problem! 8)

Nu fick jag ett litet dilemma. Hon har lur 16-1645, somnade fint utan knappt nån vagning alls, vaknar 1620 utan gråt eller gnöl, bara ligger där och myser och pratar för sig själv. Jag tänker, hmm jag vill ju att hon ska sova, åtminstone somna om en kort stund så att jag kan få väcka henne, men eftersom jag backar på vagningen så vill jag inte gå fram och vagna då hon ju ligger där nöjd och pratar för sig själv. Vi kan ju bara ge förutsättningar, right?

Så jag väljer att inte vagna eller låtsas om något. Musiken är på som vanligt och jag och pappan pratar och husljudar. Men hon börjar inte gråta eller något och klockan blir sakta 1640 och jag inser att ok, hon kommer inte somna om av sig själv och snart kommer hon nog att tröttna på att ligga där förnöjt och börja gråta. Visserligen har jag ju marginalkvarten, men sannolikheten att hon ska somna om på den kvarten när hon är så jättevaken, den är himla liten om jag inte stod och råvagnade tills hon somnade om och det vill vi ju inte göra nu när vi backar! Hur göra i ett sånt läge tycker du? :?: :?:

Jag låtsades i alla fall komma dit och väcka glatt och tänkte att ok hon får ta en 5 minutare senare för att orka till 19. Skulle jag agerat annorlunda tycker du? :?

Ska tillägga att hon har somnat med typ en vagning eller ingen alls varje gång sen vi började backa på vagning igår. Jätteduktig skrutta! Och som sagt, hon sover så bra på nätterna att man nästan gråter av lycka! :lol:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

MEN DU! HURRA, ni jobbar ju på jättebra! =D>

Du gjorde helt rätt, man skall inte verktyga ett nöjt barn utan tänka förutsättningar här. Hon kommer att komma på att det är ok att sova vidare så småning om.. :wink:

Och du, max 5 min får hon sen... 8) :lol:
Tor 2006

Kajsa D

Inlägg av Kajsa D »

Så knasig man blir när man står där och funderar Hmmm - hur gör jag nu då? Vad är mest rätt? Så skönt att få bolla det lite snabbt med nån annan! Tack! :heart:

Hon fick precis 5 minuter så att hon skulle orka med bad och kvällslurk, det gör verkligen världens skillnad med de minutrarna. Nåväl, när jag la henne för natt och kört vår lilla procedur, stoppade jag bara om, vagnade till nåt drag och sen gick jag. Och somnade så fint gjorde hon sen alldeles utan hjälp! :D :D :D :D

Får jag bara fason på skarvarna nu också, så blir jag extra glad. De har legat samma tider och längder länge nu och jag håller hårt på tiderna så hon borde ha lärt sig hur länge man sover sina lurar. Men dels så är hon faktiskt bara 10 veckor min lilla skrutta och dels så kan det ha hängt ihop med att jag inte väckt henne från lurarna utan låtit henne vakna själv i kombination med för mycket vagning. Mamman här som tänkt fel eller snarare - inte tänkt alls :evil:

Tack tack för hjälpen! Ha en fin sommarkväll! 8)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"