Matvägrar kvällsmålet

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej Lina77 :D

Jadu, matmängden kan variera väldigt tycker jag. Men man ska sikta på att försöka få i älsklingen runt 1 liter per dygn brukar Anna säga. Men vill Liten inte ha och är nöjd och glad och sover som hon ska, så är det bra även om det inte är en hel liter, är du med :wink:
Bjud så många ggr du kan inom timmen utan att tvinga.
När jag kände att matintaget hade varit kasst vid den späda ålder din flicka är i så trattade jag i, i sömnen. Så även nattslurken. Men om du inte tänkt ha ett nattmål kl. 22 så ge den inte då eftersom det lätt kan bli en onödig vana. Vänd hellre efter 10 minuters sömn och erbjud, så hade jag gjort.

God jul :santa:
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Lina77

Inlägg av Lina77 »

Hej,

Nu har vi kört efter spikat schema (det som vi fick rekommenderat) i några dagar och tycker verkligen att det funkar bra. "Kvällsslurken" som hittills varit omöjlig och bara orsakat ilska och tårar och skrik, blev på julafton en full och välkommen måltid då vi varit oroliga för att hon inte fått i sig tillräckligt! I går åt hon lika bra igen och vi hoppas att det fortsätter så här. Samtidigt äter hon mer och mer koncentrerat både de andra ersättningsmåltiderna och amningarna. Positiv spiral?

Sovpassen funkar bra också, men hon vaknar alltid minst en gång och behöver hjälp att somna om. Dessutom är det antingen väldigt svårt att få henne att sova sista halvtimmen eller så somnar hon om så hårt att vi får väcka henne när det passet är slut och det är dags för mat.

Nätterna är väldigt lugna och oftast behövs det inte någon större insats för att få henne att somna, och det dessutom själv. Tyvärr har hon nu börjat med att vakna till ganska ofta fram till nattens enda mat 03-04, typ 3 gånger från klockan tolv. Det är väldigt lätt att få henne att somna om (lägger på henne täcket som hon sparkat av sig eller bara drar lite i sängen fram och tillbaka med en knuff), men jag önskar såklart ändå att hon kunde få ro och sova hela vägen.

Nu några frågor:
- Är det någon som har erfarenhet av att både amma och ge ersättning. Jag ammar 04, 07 och 10 och ger ersättning 14, 17.30 och 19.30. Min flicka verkar inte ha några problem att köra båda, men kommer mjölkproduktionen kunna ställa in sig efter detta behovet?

- Vad gäller dagssömnen, kan man förvänta sig att hon ställer in sig och sover hela passen utan att vakna förrän efter 2 timmar om vi bara låter henne vara kvar i vagnen/sängen hela passet ut och hjälper henne (tusen gånger) att somna om?

- Min man tycker att vi ska ligga steget före och att lilla tjejen sover tillräckligt stabilt på nätterna för att sova i eget rum. Vi prövade i natt och hon sov som hon gjorde i vårat rum och jag hörde och vaknade av minsta pip. Men hon är bara 10 veckor!!!!! Är inte det för tidigt?

- Det verkar som att det skulle gå lätt att hoppa över 04 målet. Jag prövade ofrivilligt i natt då hon hade jättesvårt att amma mina överfyllda bröst och blev jättearg och vägrade till slut. Lade tillbaka henne och lät henne sova 20 min till innan jag tog upp henne och ammade henne lugnt och fint tills hon var proppmätt. Hon protesterde inte alls när jag lade tillbaka henne utan mat i magen och somnade om direkt. När är det läge att faktist ta bort det och hur förändrar det schemat?

06.30-07.00 Mat
08.00-10.00 Sova
10.00 Mat
12.00-14.00 Sova
14.00 Mat
16.15-17.00 Sova
17.30 Mat
19.30 Mat
20.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

/Lina
Mamma till finaste flickan 091017
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Lina! :D

Kul att höra att det går så bra! :D

:idea: Såvitt jag vet är det inga problem att blanda amning och ersättning - brösten anpassar sig efter den efterfrågan som finns och man gör ju precis likadant när man slutar amma, oavsett om man byter mot ersättning eller mot fasta måltider, dvs drar in något/några amningstillfällen i taget.

:idea: Eget rum låter väl som en bra idé? Det är tryggt att ha ett andningslarm, men det tror jag att du redan har?

:idea: Ang schema och skarvar: Anna skriver att en 2-månaders kan sova 8h i streck utan mat, en 3-månaders 10h och en 4-månaders 12h. 8) Här på forumet ser vi exempel på både barn som äter på natten en bit efter 4 månader, och på barn som sover hela nätter från 2,5 mån.... :lol: Men i genomsnitt stämmer Annas rekommendationer. Så vitt jag ser har du 10,5h natt - och det är ju inte omöjligt att hon klarar att sätta det redan nu! Så testa att låta bli att väcka, och se vad som händer. :wink: Vaknar hon igen och är hungrig så vet du att hon behöver sin nattmat ett tag till, ju.

I övrigt så tycker jag att ditt schema är lite snålt med sömn - 10,5 (minus 20 min för nattamningen) + 2 + 2 + 45 ger bara 15h, inte 15,5 till 16 som jag tror att hon fortfarande behöver. :cry: Detta påverkar också skarvarna och de matningsproblem som du ibland upplever på kvällarna. Så vad tror du om att:
:arrow: förlänga 45-minutersluren till 1,5h :?: eller
:arrow: lägga in en extra 20-minlur i kvällspasset :?: och/eller
:arrow: förlänga ett av de andra sovpassen till 2,5h :?:

:idea: Fortsätt öva på att somna själv - ju säkrare hon blir på det, desto bättre reder hon ut sina skarvar också. 8) Och att väcka ibland är en förmån - man visar barnet att man har koll - inget problem. Så fortsätt som du gör att jobba med koncentrerad ätning och rätt sömnmängd så ska du se att skarvarna snart är glömda. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Lina77

Inlägg av Lina77 »

Tack!

Om jag fullt ut skulle beskriva hur hänförd och tacksam jag är över den enormt positiva förändring som vi redan sett hos vår tjej sedan vi började kika i BB, ja då skulle mina inlägg bli 10 gånger så långa. Stödet här på forumet har varit lika viktigt och jag ser fram emot att Ninas liv med oss bara blir mer och mer angenämt för henne.

Jo, jag har också räknat på timmarna och insett att det är i underkant. Från början försökte vi med 1,5 timmar sömn på kvällen, men eftersom hon alltid vaknade och verkade pigg och vaken efter 45 oavsett hur mycket vi vagnade, lät vi det bara bli 45 även på schemat. Fast då med förhoppningen om att en 20 min lur på kvällen skulle sitta som ett smäck. Det gör den inte och oftast är hon glad hela vägen till läggning ändå. Men de gånger hon verkligen visar att hon börjar bli övertrött är det mycket svårt att få henne att somna lite lätt och smidigt på soffan eller babybjörnen. I kväll får vi nog helt enkelt ta och packa ner henne i vagnen på balkongen med allt bök med kläder som det innebär...
Har också funderat på 2,5 timmars pass på dagen, i såfall lunchpasset eftersom på morgonen verkar hon ha blivit inkörd bra på det passet som är och vaknar ofta själv 10.00.
Det allra allra bästa vore ju om hon kunde gå med på att sova till 7 varje morgon och där få en extra go halvtimme hela familjen!

Ok, ska testa i natt om hon sover över 04 eller om det är lätt att få henne att somna om om hon skulle vakna själv. Antar att hon INTE somnar om så lätt och nöjt om hon är hungrig. Hoppas bara att inte nattens skarvar beror på att vi tagit bort 01 målet och att hon redan nu ligger hungrig.

Som sagt, hon äter bättre och bättre, och nu är varje måltid en underbar stund av närhet som avslutas med mycket skratt och leenden. Hon äter dock fortfarande inga 200ml per måltid, men vi märker ändå att det sker en svag ökning dag för dag. Dessutom äter hon väldigt ojämt och verkar ha rätt bra koll på att hon får i sig vad hon vill ha själv. Äter hon mindre ett mål så äter hon mer än vanligt nästa och nästa, tar mjölken slut innan hon är mätt blir det inga leenden och hon gör några attacksugningar innan jag fattar att vi behöver fylla på med ersättning. Så jag slappnar av nu och litar på att hon tar vad hon vill ha, så länge vi ger henne möjlighet att äta så mycket hon vill.

Skarvarna. Som jag läst om här på forumet, är hon inte ensam om detta fenomen! På dagarna har det nu blivit radikalt mycket bättre och igår sov hon 2 timmar i streck utan minsta skarv. annars är det max en eller två på förmiddagen och lunch som dessutom kräver minimal insats för att komma över. Oftast. Hoppas vi är på rätt spår och att trenden fortsätter.
På nätterna verkar det däremot bli sämre och sämre. I natt vaknade hon en gång i timmen, eller i allafall varje 1,5 timma! Bara en gång fick vi vagna om henne (eller rättare sagt dra spjälsängen fram och tillbaka med knyck), och de andra gångerna var det nappen eller bara täcket som var avsparkat. Sista gången orkade vi inte gå upp och då, kanske inte helt oväntat, somnade hon om själv. Så vad jag tror är att vi är lite för snabba att springa upp (till hennes eget rum) lite för snabbt ibland! Kanske hon är bättre än vad vi tror på att somna om själv och kanske är det ok med lite gnöl och smårop en stund utan att vi måste ingripa?????

Sen en fråga. För att lära henne att somna själv och bra på kvällarna, hur ska vi göra:

Lägga henne och "vagna" tills hon är lugn men helt vaken och gå ut direkt för att sen gå in varje gång hon ropar och göra samma sak? Igår gjorde jag så och det tog 45 minuter innan hon somnade helt och vi inte behövde gå in till henne. Oftast tar det kortare tid, men denna metoden är inte lika snabb som min mans: vagnar tills hon har varit lugn en stund och sen står kvar i minst en minut redo att börja vagna vid minsta rörelse. Med den metoden tar läggningen sällan mer än 5-10 minuter. Vi fattar ju att vi måste göra samma sak båda två, men vet inte hur vi ska göra för att det ska vara bra i längden!

Hon är ju bara 10 veckor, så det här med ramsa har jag inte satt min in i än!
Lina77

Inlägg av Lina77 »

Hej igen!

Trots att jag ovan skrev att jag nu skulle lita på att N får i sig så mycket mat hon behöver, så börjar jag nu tvivla igen. Detta eftersom jag nu börjar se och förstå sambanden mellan alla hennes behov och framför allt verkligen tror på att maten är nyckeln. Hon vaknar upp flera gånger per natt och även om hon inte alltid behöver hjälp att somna om så hör jag ju att hon ligger vaken i 30-40 minuter ibland. Denna sömn går ju då förlorad och jag vet att hon behöver den så förtvivlat väl. Skarvarna består och i morse grät hon länge innan hon lät sig vagnas till ro igen. Läggningen som för ett par veckor sedan var hur smidiga som helst och oftast utan skrik eller protester, är nu på stadiga skrika-så-fort-hon-läggs-ner varje kväll. Igår tog det en 30-45 innan hon kom till ro och det är ju också förlorad sömn!

Schemat håller vi på så exakt vi bara kan, förrutom att nattmålet varierat en hel del. Tänkte ju att hon kanske ville hoppa över det, men jag har backat där och ger henne nu när hon vaknar själv och tydligt vill ha mat. I natt blev det halv fem.

N sover på sidan och bestämde sig för det redan på BB. Mage är väldigt opoppis de stunder på dagen vi lägger henne så för att träna rygg och nacke och rygg vill hon inte somna på alls. Rygg duger när hon är vaken och har grejer att kolla på eller bara chillar på soffan. Nu rullar hon varje sovpass över på mage eller rygg och vaknar och kan inte somna om då hon hamnar på rygg, men sover gott då hon hamnat på mage.

Nu mina undringar:

-Hur sjutton ska jag få i henne mer mat? Att mata henne under 1 timme är helt hopplöst lönlöst och vi trugar och trugar utan att hon någonsin börjat äta igen efter att hon tydligt avslutat första omgången. Det kan väl kännas ok så länge hon då verkligen äter bra den stund hon äter, men igår tycker jag inte att hon fick i sig ens i närheten av sina 1 liter BM/ersättning. Sista chansen för mat innan läggning ratade hon totalt så istället väckte vi efter 20 minuter och fick då bara i 30 ml trots ihärdigt trugande.

-Är vi på helt fel spår med denna utvecklingen, eller kan det vara så här upp och ner trots att vi är så konsekventa och envisa som det bara går? Behöver hon bara mer tid med de rutiner vi kör innan hon äter och sover bättre? Eller ska vi redan nu ändra på något?

-Tips angående hennes sovställning? Om vi vill få henne att somna på mage (men som i nuläget blir vansinnig om vi försöker) , finns det några knep?

Egentligen vill jag inte ändra på något i hennes rutiner eller sovställning för att undvika att röra till saker, men det kanske ändå är det som behövs?

Är väldigt tacksam för, som vanligt, kloka råd snarast!!!
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej igen Lina! :D

Jag försöker svara efter bästa förmåga: :lol:

:arrow: vagningen - ni befinner er fortfarande i "öva på att somna själv-stadiet" och då kan man ju behöva påminna lite oftare. Så jag skulle nog inte fega på att köra makens taktik, kom bara ihåg att införa skaket i handtaget när du slutar vagna så kan du enkelt backa till att påminna med bara skak sedan. Risken med att vagna för mycket är bara att hon vänjer sig vid att vagnen "ska" röra sig, och vaknar och frågar så fort den är stilla. :D

:arrow: maten - jag har inte så bra koll på flaskmatning, men jag vet att Johannaw brukade tratta i flaskan igen när barnet sovit 10 min på kvällen, utan att väcka alltså. Det finns också ett filmklipp med "ömma järngreppet" under SHN-fliken ovan, som visar hur man insisterar vid matning. Läste du länken jag skickade för ett par inlägg sedan, jag tror att den kan vara dig till inspiration för den mamman hade rejäla matningsproblem i början som ordnade upp sig sedan. :D

:arrow: Sovställningen - jag tror, som jag nog har skrivit tidigare, att det är magläget som ska till för er. Det är snarare regel än undantag att det är det som får bukt med skarvarna. O:) Vi är också många som har upplevt att barnen blivit frustrerade av magläget men det är för att de vill FRAMÅT - läs magtrivseltipstråden för tips på vaket magläge. http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11239 Sedan när du vill lägga henne på mage för att sova gör du det bara med Attityden Av Självklarhet - givetvis sover man på mage! - och vagnar några tag om det behövs. :wink: Anna har skrivit flera krönikor om magläget också.

Du kämpar jättebra, Lina, och ni gör stora framsteg. Så bara fortsätt jobba på! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej, Lina :D Fint svar av chokladkaninen :heart:

Ville bara flika in och tipsa om att avleda lite under matning. Jag brukade sätta på damsugaren eller tom. gå runt och prata medans jag trattade i mat när det var lite strul. Helt plötsligt hade Liten fullt upp med att se vad det var som hände runt henne så att strula med maten liksom glömdes bort 8)

Men också- stirra dig inte blind på ml. Det som går ner går ner. Sover man som man bör och är glad så är allt gott! Vissa dagar äter man mer och andra mindre :wink:

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Lina77

Inlägg av Lina77 »

Tack för svar!!

Jag tycker faktiskt också att det går ganska bra egentligen. Det är ju bara att påminna sig om hur allt var hennes första 7 veckor för att inse att hon mår så fantastiskt mycket bättre nu, oavsett om jga är orolig för det ena än det andra. Natten till igår sov hon 10 timmar, 20-06 i sträck på eget initiativ. Jag var beredd att ta upp och mata henne vid 04, men hon stönade och rörde lite på sig bara innan hon somnade om och vaknade inte sen förrän 06!!! Till saken hör också att läggningen på kvällen var exemplarisk.För första gången fick jag lägga henne glad och nöjd hela vägen ner i sängen och sen lämna henne direkt till synes helt vaken varefter hon somnade utan att vi behövde gå in igen. Helt fantastiskt!!! Igår på nyårsafton blev dagen inte helt enligt rutinerna och det visade hon med att tvärvägra äta mer än 90ml mellan 14-24. Men trots det fick vi henne att somna i sin vagninsats i vänners gästrum och sova hela vägen hem där vi utan trug fick i henne 190ml, mer än hon någonsin ätit i ett svep. På det sov hon såklart gött till 06.30.

Vi är så otroligt stolta över henne och njuter av varje sekund tillsammans! Så det är inte mycket att snacka om, vi har ett schema som hon verkar gilla skarpt och vad gäller mat, så är det bara att fortsätta ge henne på våra fasta tider och hoppas hon tar vad hon behöver. Tipset om att mata i sömnen strax efter hon somnat har jag i bakhuvudet som en bra backup och har redan använt det en lyckad gång.

Fint att höra det om ogillandet av magläge. Jag trodde det bara var att hon inte var van eller gillade det, men det är klart att hon vill framåt! När hon ska sova lägger vi än så länge henne på sidan men på ett sådant sätt att hon inte ramlar över på rygg utan snarare på mage i såfall. Därmed sover hon mycket bättre har vi märkt!

Tack än en gång för råd, jag vågar knappt tänka på hur Nina hade mått och hur lite hon hade sovit om jag inte hittat hit!
Lina77

Inlägg av Lina77 »

Hej igen,

Johannaw, jag undrar hur du gjorde när du matade i sömnen 10 minuter efter läggning. Tog du upp henne/honom eller lät ligga kvar i sängen på rygg? Om man inte tar upp dem blir det ju ingen rap heller?!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej, vad roligt att läsa hur bra det går för er, hela lilla familjen.

När jag har matat mina små i sömnen, jag har då ammat och ibland flaskmatat, så har jag bara tagit upp dem och lagt till, de har liksom ätit per automatik, sen har jag lagt ner dem i vagnen igen utan att rapa dem, faktiskt. De har allihopa legat på mage och då verkar det som om eventuella rapar som måste upp mitt i natten kommer upp av sig själv. Dessutom tror jag att de knappt sväljer någon luft när de äter sovandes, de krånglar ju inte utan äter bara.
Du får pröva dig fram lite, vad som funkar bäst för er.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Lina77

Inlägg av Lina77 »

Tack Susan!

Det är sant som du säger, i sömnen är det inte mycket krångel och heller inte så mycket luft som åker ner i magen. Faktum är att Ninas 22 mål är det hon äter mest och bäst på...hm...Det är inget matvrak vi har annars direkt! 06.30 får jag truga och truga en tjej som verkar tycka att hon är nöjd efter en halvdan insats på ena bröstet. Då vänder hon upp ansiktet mot mig och ligger och ler och flinar och ser mest ut som hon vill busa med bröstet istället för att få i sig mer mat. Visst, jag kan gå omkring och hålla henne i ett järngrepp för att få i några droppar till, men det känns varken kul för henne eller mig att starta dagen så. I morse lät jag henne vara, så får jag väl se nu om hon är vrålhungrig till 10.00.
22-målet införde vi för några dagar sedan då jag tröttnade på att ligga vakna i väntan på 04 målet som hon ändå åt dåligt på. Då vi sett att hon äter mer än på hela dagen vid 22 så känns det som en human lösning för oss båda.

Den eviga frågan: Kan jag lita på att hon verkligen är mätt och inte vill ha mer de mål då hon faktiskt inte äter speciellt mycket? Jag vill verkligen inte göra matintag som något hon kopplar med tjat och tråkigheter.

Nätterna funkar väl ganska bra tycker jag. Men det beror på vad man kan förvänta sig. Hon vaknar till ett par gånger, men somnar antingen om av sig själv eller med lite hjälp. Det som ställer till det mest är på tidiga morgontimmar då hon långa stunder ligger och stönar och sparkar. Vet inte hur vaken hon är, men det känns som att hon helt klart inte sover så skönt och djupt som hon skulle behöva. (Inte jag heller..!) Någon som känner igen? Kommer hon att lösa detta med hela nätter utan uppvaknande själv med tiden bara vi fortsätter som vi gör, eller behöver vi hjälpa henne?
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej, Lina!

Jag har både plockat upp och enbart vänt till rygg och matat, beroende på om jag ammat eller gett flaska. Men aldrig väckt! Händer det så låtsas man som om det regnar :wink:
Raparna har jag struntat i då det inte rört sig om ett helt mål, utan endast en nattslurk.
Däremot så har jag höjt huvudänden något så att ev. rapar lättare ska kunna komma upp efter att jag "nattat"
Kram på er!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Lina77

Inlägg av Lina77 »

Hej!

Denna gången skriver jag inte med någon undring eller fråga som grund, utan jag vill bara berätta hur bra det går!

Nu vet jag också, att så fort man pustar ut och säger högt att något funkar, ja då börjar något strula igen. Men skitsamma, låt det strula, nu tror jag på att vi alltid kommer att hitta rätt igen.

De senaste dagarna har vår tjej sovit i stort sett alla sin dagpass utan skarvar och behövt väckas. Därpå äter hon till all belåtenhet och låter sig t.o.m. trugas i påfyllning vissa måltider. På nätterna sover hon fler och fler timmar utan att vakna till (då hon dessutom oftast somnar om själv), och i morse försov vi oss till 7.30 alla tre. För Nina innebar det att hon sov 12 timmar från 19.30 med kort avbrott 22.00 för lite extrakäk (och endast 2 nappinsättningar). För oss innebar det en natt med MÅNGA timmar djup behövlig sömn. Men nu vill vi ju inte att Nina ska sova bara för att det är skönt för oss alla, utan hela poängen och vinsten är ju att hon ska orka vara vaken och vara med i vårat liv och framför allt utvecklas. Och nu händer grejerna fort. Rösten och händerna som hjälpmedel upptäckte hon samtidigt nu de sista dagarna, och rull från mage till rygg och sparka med benen så att leksakerna pinglar och rasslar...Det är så fantastiskt att få vara med och se, och jag undrar hur mycket av detta hon hade orkat utan sin sömn som hon nu så tacksamt tar emot.

Ja, vad säger man!? Jag fortsätter läsa BB för att möta Ninas nya behov. Tack Anna!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Lina77 skrev:Det är så fantastiskt att få vara med och se, och jag undrar hur mycket av detta hon hade orkat utan sin sömn som hon nu så tacksamt tar emot.

--- Jag fortsätter läsa BB för att möta Ninas nya behov. Tack Anna!
:D Underbart :-({|=

Insiktsfullt, vackert, lugnt gentemot lilla barnet O:) och generöst mot mig O:) :lol:

Lilla Nina valde sin mamma med omsorg =D>

:heart:

PS Ta bort nappen, bara :shock: På mage hittar hon sin lilla hand att suga på, och suga måste hon - det är hon programmerad till och beror alls inte alltid på någon hunger eller överlevnadsångest (längre). Nappen blir en kolossal sömnförstörare innan ni vet ordet av :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Lina77

Inlägg av Lina77 »

Nja, vet inte om Nina skulle valt mig, oroligaste mamman, om hon fått välja själv! Är inte säker på att jag skulle göra det... Just nu sover Nina på mage för första gången, med nyinköpt larm, med förhoppninen att hon inte ska vakna på nätterna av att ha rullat från sida till rygg och ligga och sprattla som en skalbagge. Min ena hjärnhalva säger att jag inte ska oroa mig mer än innan, men den andra är redigt uppskrämd av rapporter och bvc...
Är det något jag bör tänka på vad gäller larmet? Såklart kommer jag i samma utsträckning som innan personligen vaka över min älskade dotter, men vill ändå kunna känna mig lite tryggare genom att kunna lita på larmet. Och vad händer om den faktiskt larmar? Kommer jag då någonsin igen våga låta Nina sova ensam utan att jag kan höra henne andas hela tiden...?
Detta har ju egentligen inget med det nya magläget att göra, jag hade känt samma oro om larmet går när hon ligger på sidan.
Hur ska jag förhålla mig till larmet? Hur gör ni och vad är era erfarenheter?
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"