Hej Lina!
Kul att höra att det går så bra!

Såvitt jag vet är det inga problem att blanda amning och ersättning - brösten anpassar sig efter den efterfrågan som finns och man gör ju precis likadant när man slutar amma, oavsett om man byter mot ersättning eller mot fasta måltider, dvs drar in något/några amningstillfällen i taget.

Eget rum låter väl som en bra idé? Det är tryggt att ha ett andningslarm, men det tror jag att du redan har?

Ang schema och skarvar: Anna skriver att en 2-månaders kan sova 8h i streck utan mat, en 3-månaders 10h och en 4-månaders 12h. 8) Här på forumet ser vi exempel på både barn som äter på natten en bit efter 4 månader, och på barn som sover hela nätter från 2,5 mån....

Men i genomsnitt stämmer Annas rekommendationer. Så vitt jag ser har du 10,5h natt - och det är ju inte omöjligt att hon klarar att sätta det redan nu! Så testa att låta bli att väcka, och se vad som händer.

Vaknar hon igen och är hungrig så vet du att hon behöver sin nattmat ett tag till, ju.
I övrigt så tycker jag att ditt schema är lite snålt med sömn - 10,5 (minus 20 min för nattamningen) + 2 + 2 + 45 ger bara 15h, inte 15,5 till 16 som jag tror att hon fortfarande behöver.

Detta påverkar också skarvarna och de matningsproblem som du ibland upplever på kvällarna. Så vad tror du om att:

förlänga 45-minutersluren till 1,5h

eller

lägga in en extra 20-minlur i kvällspasset

och/eller

förlänga ett av de andra sovpassen till 2,5h

Fortsätt öva på att somna själv - ju säkrare hon blir på det, desto bättre reder hon ut sina skarvar också. 8) Och att väcka ibland är en förmån - man visar barnet att man har koll - inget problem. Så fortsätt som du gör att jobba med koncentrerad ätning och rätt sömnmängd så ska du se att skarvarna snart är glömda.