Jag behöver bara veta att jag är på rätt spår nu. Kan nån snäll erfaren mamma säga om jag gör rätt nu??:?: Jag har läst massor, provat det jag läst, tränat upp min attityd, känt mig trygg och stark som ett berg och nu jag tror att jag börjar nå henne, eller åtminstone förstå vart jag är på väg.
Problem 1 hade nog med vagnen att göra. Den är alldeles för liten för min lilla tjockis. Jag har börjat lägga henne i den vanliga sängen med fönstret öppet istället.
Problem 2 var att jag inte hade nån dialog med henne, dvs jag visst nog inte vad jag gjorde och det märkte hon tror jag. Jag ramsade bara rätt ut i luften liksom.
Problem 3 är skillnaden mellan tupplur och nattsömn. Hon är jätteduktig på natten, men på dagen verkar hon ha svårt att förstå att hon ska sova och det känns som vi ligger lite efter där. Därför har jag har backat lite och börjat om med tupplurarna som vi gjorde i början med nattsömnen, dvs buffa henne lugn för att sedan låta ramsan ta över. Jag vet att jag inte ska buffa, men anledningen att jag gör det nu är för att jag redan provat att INTE göra det, om ni förstår vad jag menar. Det känns helt enkelt som om det inte finns nått att bygga på än...
Jag har nyss genomgått TVÅ läggningar som jag skulle vilja ha lite feed-back på:
13.25. Tystnad- sover hon verkligen? Sen gråt, trött gråt. Jag gick till dörren- gav en trygg/lugn/stark ramsa x4. Får gnölande som svar. YES tänker jag.
13.26. Gråter, sen hysteriskt skrattande, uppspelta ljud. Jag bestämmer mig för att avvakta.
13.33. Börjar gråta igen. Jag ger henne ramsa x 4.
13.35. Gråt! Jag ger henne ramsa igen x4. Trygg, jag är här, du kan sova gott, börjar knäcka valnötter i köket och pysslar lite med disken. Hon gråter, jag funderar på att låta henne gråta lite, men det känns viktigare att starta en dialog. Jag ramsar x4 en gång per minut (ca 3 gånger), hon gråter, jag ramsar igen, hon gråter, jag ramsar igen, hon gråter.
13.43. Tänker att täcket är av, hon behöver hjälp. Jag går in
13.46 Tystnad, jag ger bekräftelse och får tystnad till svar.
MIna funderingar nu är:
1) Om jag gör på detta sätt från och med nu, lägger buffningen bakom oss mer och mer, försöker låta ramsan ta över mer och mer och försöker undvika att gå in- är jag på rätt väg då? Kommer det gå snabbare och snabbare? Ramsar jag för mycket?
2) Ramsandet: Funderar på hur man ska kunna ha en dialog: ska man ramsa 4 gånger på raken eller 1 gång, vänta, 2 gång, vänta svar, 3 gång, vänta svar, gång 4, vänta svar
3) Hon är inte trött när jag lägger henne. Ska jag lämna henne glad och busig tills hon inser att det är dags att sova själv? Det känns ju helt fel att ingripa- jag VET att det är fel, men hon tar ju 20 min på sig innan hon börjar frågandet och man kan börja jobba. Kommer det bli bättre tror ni? Kan jag göra något annorlunda?
4) Ska man ramsa så snart hon vaknar (natt eller tupplur)? Ska man vänta ibland och se om hon somnar om själv? Första natten var det ju viktigt att vara där med en gång, men inte efter 1 vecka väl? (I natt vaknade hon massor av gånger, men jag gav ramsa och hon somnade om, ibland gick jag in och la henne tillrätta lite snabbt, men kl 4 vaknade min kille och ville "ta över" trots att jag gjort så bra ifrån mig, gick in och BUFFADE och DÅ blev hon arg och vaknade på allvar, sen var det skrikkalas och bråk mellan oss i 1 timme pga olika åsikter tills vi äntligen, genom att låta henne vara och ramsa sällan, lyckades få henne att somna om.)
TACK!!!!!!!