Elsas kur startar i morgon!! Måndag natt 26/1 :)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
hanna-raori

Jag tror att jag börjar fatta!!

Inlägg av hanna-raori »

Hej igen!

Jag behöver bara veta att jag är på rätt spår nu. Kan nån snäll erfaren mamma säga om jag gör rätt nu??:?: Jag har läst massor, provat det jag läst, tränat upp min attityd, känt mig trygg och stark som ett berg och nu jag tror att jag börjar nå henne, eller åtminstone förstå vart jag är på väg.

Problem 1 hade nog med vagnen att göra. Den är alldeles för liten för min lilla tjockis. Jag har börjat lägga henne i den vanliga sängen med fönstret öppet istället.

Problem 2 var att jag inte hade nån dialog med henne, dvs jag visst nog inte vad jag gjorde och det märkte hon tror jag. Jag ramsade bara rätt ut i luften liksom.

Problem 3 är skillnaden mellan tupplur och nattsömn. Hon är jätteduktig på natten, men på dagen verkar hon ha svårt att förstå att hon ska sova och det känns som vi ligger lite efter där. Därför har jag har backat lite och börjat om med tupplurarna som vi gjorde i början med nattsömnen, dvs buffa henne lugn för att sedan låta ramsan ta över. Jag vet att jag inte ska buffa, men anledningen att jag gör det nu är för att jag redan provat att INTE göra det, om ni förstår vad jag menar. Det känns helt enkelt som om det inte finns nått att bygga på än... :?

Jag har nyss genomgått TVÅ läggningar som jag skulle vilja ha lite feed-back på:

:arrow: 10.15-11: Hon somnade på 20 min... Vi busade massor, jag la henne tillrätta, filt på, lämnade rummet med glad ramsa. Först blev hon arg, men sen var hon tokvaken! Jag tänkte: jag har lämnat beskedet, nu väntar jag. Man ska ju inte använda verktyg på en glad unge, eller hur? Jag väntade, väntade... hon låg där glad i hågen, skrattade, busade, superexalterad i 15 min. Sen blev det tyst och hon började hon gråta. Då ramsade jag x4, väntade reaktion- hon grät ännu högre. Jag gick in, buffade henne i två min- hon blev trött, solfjädrade kort, gick ut med ramsa som följdes av gnäll och sedan tystnad. Jag bekräftade och hon sov kl 10.35. Jag väckte en jätteglad tjej kl 11.18. Kändes bra!

:arrow: Kl 13.14. Efter tittutbus då hon skrattade så hon kiknade gick vi in, släkte lampan, öppnade fönstret. Jag la ner henne, hon skrek med en gång, jag buffade (tänkte göra henne trött med en gång denna gång) Hon blir arg, ålar sig, men lugnar sedan ner sig. Jag går med ramsa. Först blir hon arg, sen börjar hon skratta och göra uppspelts skrik igen. Jag tänkte att jag inte buffade henne tillräckligt lugn, men att jag helt enkelt får vänta ut henne denna gång också. Snart faller väl poletten ner??
13.25. Tystnad- sover hon verkligen? Sen gråt, trött gråt. Jag gick till dörren- gav en trygg/lugn/stark ramsa x4. Får gnölande som svar. YES tänker jag.
13.26. Gråter, sen hysteriskt skrattande, uppspelta ljud. Jag bestämmer mig för att avvakta.
13.33. Börjar gråta igen. Jag ger henne ramsa x 4.
13.35. Gråt! Jag ger henne ramsa igen x4. Trygg, jag är här, du kan sova gott, börjar knäcka valnötter i köket och pysslar lite med disken. Hon gråter, jag funderar på att låta henne gråta lite, men det känns viktigare att starta en dialog. Jag ramsar x4 en gång per minut (ca 3 gånger), hon gråter, jag ramsar igen, hon gråter, jag ramsar igen, hon gråter.
13.43. Tänker att täcket är av, hon behöver hjälp. Jag går in :oops: , lägger tillrätta under tystnad, stoppar om ordentligt, lämnar med mysig, lugn och säker ramsa x4. Protester, men snabbt tystnad. (Hade det blivit tystnad även om jag inte lagt mig i?? Var det onödigt att gå in?)
13.46 Tystnad, jag ger bekräftelse och får tystnad till svar.

MIna funderingar nu är:
1) Om jag gör på detta sätt från och med nu, lägger buffningen bakom oss mer och mer, försöker låta ramsan ta över mer och mer och försöker undvika att gå in- är jag på rätt väg då? Kommer det gå snabbare och snabbare? Ramsar jag för mycket?

2) Ramsandet: Funderar på hur man ska kunna ha en dialog: ska man ramsa 4 gånger på raken eller 1 gång, vänta, 2 gång, vänta svar, 3 gång, vänta svar, gång 4, vänta svar :?:

3) Hon är inte trött när jag lägger henne. Ska jag lämna henne glad och busig tills hon inser att det är dags att sova själv? Det känns ju helt fel att ingripa- jag VET att det är fel, men hon tar ju 20 min på sig innan hon börjar frågandet och man kan börja jobba. Kommer det bli bättre tror ni? Kan jag göra något annorlunda?

4) Ska man ramsa så snart hon vaknar (natt eller tupplur)? Ska man vänta ibland och se om hon somnar om själv? Första natten var det ju viktigt att vara där med en gång, men inte efter 1 vecka väl? (I natt vaknade hon massor av gånger, men jag gav ramsa och hon somnade om, ibland gick jag in och la henne tillrätta lite snabbt, men kl 4 vaknade min kille och ville "ta över" trots att jag gjort så bra ifrån mig, gick in och BUFFADE och DÅ blev hon arg och vaknade på allvar, sen var det skrikkalas och bråk mellan oss i 1 timme pga olika åsikter tills vi äntligen, genom att låta henne vara och ramsa sällan, lyckades få henne att somna om.)

TACK!!!!!!! :heart: 8-[ :? :heart:
mamma till tre små BB troll (flicka) 2008-06-24, (pojke) född hemma 2010-06-26 och (bebis-tjej) född hemma 2014-07-12.

http://www.raori.be
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Ska försöka mig på att ge några svar :wink: !

För det första tycker jag det känns bra att du följt ditt hjärta. om det säger dig att du vill backa bandet lite och bjuda på lite mer buff om du känner att ni fastnat så är det rätt för er. Men sen får du försöka jobba in ramsan bättre, precis som du skriver.

Tycker första läggningen var jättebra! Det verkade ju också både du och hon tycka! Andra läggningen hade jag nog inte buffat vid läggning. hon kan ju det här nu! Hon blev ju också arg. Jag uppfattar av det du skriver att du var mer osäker på andra läggningen och testade lite mer, och det blev ju heller lika bra. Det är bäst att gå in när hon sovit 10 min så att du inte stör henne. Det känns som det var lite mycket trafik där inne nu.

Tror absolut du är på rätt väg! Försök avvakta ännu lite till och ramsa först när du hade velat gå in. Ni måste göra "baksteg" för att hon ska göra framsteg som det så fint heter :) .
Alltid ramsan x 4, (eller x 6 eller x8 om det är högljudda protester). Inte någon paus emellan verserna som släpper in frågetecken.

Tycker du gör rätt som lämnar henne med alla förutsättningar att kunna sova - alltså mätt och glad. Har du sett över schemat att det inte är för mycket sömn?

Så här långt in i kuren ska man avvakta vid uppvak (förutom i vargtimmen kl 4 ca då du kan ge en snabb upplysande ramsa att det fortfarande är natt). Så vänta du och se - hon klarar säkert mycket själv vid det här laget. Jag tror hon protesterar nu för att hon vill bli lämnad ifred. Det vill man kanske inte tänka som öm förälder - men så kan det vara :wink: . Hoppas mina svar givit dig något.
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
hanna-raori

TACK EMMA!

Inlägg av hanna-raori »

Tack snälla Emma för det underbara svaret. Jag har typ grinat hela kvällen för den sista tuppluren (17-17.20) blev så tokig att jag till och med tog upp henne!!! Jag är så ledsen och känner mig så misslyckad. Men jag tänker hela tiden, imorgon blir det bättre, vi hade bara en dålig dag idag (plus att jag upptäckte tre nya begynnande tänder i morse). Jag läste ditt svar nyss, och efteråt vaknade hon från nattsömnen och grät riktigt ledset, jag ramsade- gav inget resultat- högre skrik, jag väntade en stund, gick in och vände på henne, ramsade mig ut och lämnade henne ifred sen. Lite protester, men sen somnade hon igen och jag kunde bekräfta.

Jag tror att jag vet vad jag ska göra nu: jag ska vänta med att ramsa (och framförallt gå in!!) vid uppvak mitt i natten och låta henne träna på att somna om själv, eller hur? Det känns rätt att göra så- hon har haft så bra nätter och indeed, hon vet vad som gäller. Jag vände henne sovande efter 10 min i ena handen och jag gissar att det kommer hjälpa henne somna om när hon vaknar. Hon verkar ha svårare att somna om när hon vaknar och är på magen.

Tupplurarna ska jag försöka med på RÄTT SÄTT verkligen verkligen i morgon! Det känns grymt att lämna henne gråtande när jag lämnat beskedet och ramsat mig ut, som en 5 mm, men jag måste nog inse att det har med MINA känslor att göra och inte hennes. Jag tror att mitt ständiga ramsande bara förlänger hennes "somna in" tid. Jag ger besked, ramsar mig ut och lämnar henne, ok? Om hon ligger och skrattar i en halvtimme och inte alls vill sova, jag gör inget åt det eller hur? Jag kan ju inte ramsa eller buffa på henne om hon ligger där och är glad? Det betyder ju att tuppluren kanske bara blir 5 min, pga tidsbrist, men det kanske är ok? Kommer hon ändå fatta med tiden att 10.15-11 är sovtid?

Imorgon, då jäklar, nu ska det funka!!!

:heart: [-(
mamma till tre små BB troll (flicka) 2008-06-24, (pojke) född hemma 2010-06-26 och (bebis-tjej) född hemma 2014-07-12.

http://www.raori.be
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Du har fått korn på vad SHN går ut gå, du tänker och känner själv och jag bara läser och ler. Det här grejjer du, du VET vad du ska göra, det ser ju jag! :lol:

Blir insomningstidern 30 min på 45 min luren, kan du nyttja kvarten lite och låta henne sova 20 min iaf.

Förstsätt jobba på i samma anda, håll blicket framåt mot målet, för snart är du där! :lol: :wink:

Kram Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Vad glad jag blir när jag läser ditt svar. Det känns verkligen som att du har tagit hela SHN till dig på ett djupare sätt nu! Hoppas det gått bra för er under dagen!

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"