Elsas kur startar i morgon!! Måndag natt 26/1 :)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
hanna-raori

Inlägg av hanna-raori »

Hej allihop!

Imorgon startar vårat stora äventyr!! Vi har längtat i flera veckor och är nu pålästa till tusen, känner oss jättetaggade och redo att köra igång! MIn kille pratar inte svenska så han har läst lathunden på engelska, plus att vi inte pratat om nått annat i flera veckor nu. Vi är redo båda två! Jag tar nätterna- han dagarna. Det är kul att se hur han utvecklats- han trodde inte ett dugg på dett i början- nu är han helt till sig!! HEJA ANNA!

Har några funderingar dock plus att jag tänkte att när jag sitter där mitt i natten i morgon och kanske tappar gnistan något så behöver jag ha startat en tråd redan, så jag snabbt kan komma till rätta med mina funderingar... :roll:

Vi gjorde för ca två månader sen ett misslyckat försök att prova denna kur- vi hade knappt läst alls och vi visst nästan inget om den. Dömt att misslyckas med andra ord. Hursomhelst har vi sen dess fortsatt med både buffning och vagning då vi insåg att detta var rätt smarta verktyg för att lugna Elsa. Vi är ju ändå här, så ni kan ju räkna ut att vi gjort HELT fel hittills :P

Vi började redan innan jag läste boken med ett schema, men nu har vi anpassat det efter boken sen en vecka tillbaka och Elsa äter och sover tupplur som Skalman redan. Ska bli skönt att köra kuren dock, i all sin härlighet, så vi får allt att falla på plats äntligen :lol:

Elsas schema:

20.30-8.30 Natt
8.30 Mat (Bröstmjölk)
10.30-11.15 Tupplur (45 min i vagnen)
12 Mat (Katrinplommonjuice, välling och fruktpuré)
13.30-15 Tupplur (1,5 tim i vagnen)
15 Mat (Bröstmjölk, grönsakspuré, ev kött)
17.30-17.50 Tupplur (20 min i vagnen)
18.30 Mat (Bröstmjölk, grönsaker och katrinplommonjuice)
19.30-20.30 FUN! Bad, pyjamas, välling- skratt till godnatt

Mina funderingar så här långt:

1. Jag får inte till solfjädern!! Vi har provat på varann, jag har provat på Elsa, men när jag gör den lyfter hon huvudet så starkt och skriker av ilska!! Jag är rädd att jag ska göra illa henne... Hur hårt ska man hålla? Vad gör jag när hon lyfter huvudet?

2. Natt 3: Behöver min kille vara vaken hela natten eller får vi sova båda två? Vi har alltid öronen på skaft och vi sover i rummet bredvid Elsa, vi har hört henne med en gång sen hon föddes (och sprungit dit så klart, varför vi nu gör sov-kur hahaha). Vi kanske missar första trevande frågan och det känns ju som det är den, och inte gråten efteråt, man vill besvara. Ska man vänta- dvs se efter den första "frågan" om hon lugnar ner sig eller upp sig? Vi har fått låna en babytelefon- om vi har den vid sängen vaknar vi nog av den första frågan. Vad tror ni? Då kan man ju alltid vänta en stund, men då är man ju iaf vaken och kan ta ett "vettigt" beslut.

3. Hur ser en nattning ut ett par veckor efter att man gjort klart kuren egentligen? ...dvs när det mesta funkar. Hur många gånger behöver man säga ramsan. Räcker det med en ramsa efter tillrättaläggandet (på väg ut så klart) eller ska man fortsätta typ 2 påminnelse+ 1 bekräftelse utanför dörren?

GAAH!! Håll tummarna!! Jag är så spänd inför morgondagen- måste gå och lägga mig nu så jag är redo inför morgondagen (hon kommer vakna upp åtminstone 3 gånger i natt, men sen ALDRIG mer :lol: Tjohoo!

Kram till er alla och framför allt till världens bästa Anna som fått mig att mogna i mitt föräldraskap under bara en veckas läsande och minst sagt hårdpluggande. Vilken bok alltså- den har redan gjort mig en stor tjänst, trots att jag inte startat än hihi.

"Godnatt, sov gott, vi ses i morgon!!"

/Hanna och Max
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Välkommen :heart: ! Vad bra att ni kom på att ni skulle plugga lite mer, det är ju då det blir så bra! Ni kom själva på att man inte testar kuren, utan genomför den! Spännande att få följa med på er resa och stötta er längs vägen.

:arrow: Vissa grejar natt så sent som 20.30, men mellan 18-20 brukar man lägga natt. Tänk inte hur det har varit hittills utan hur ni vill ha det framöver.

:arrow: Skriv in i din profil hur gammal hon är så blir det lättare för oss som vill hjälpa.

:arrow: Sover hon på mage MED LARM?

1) Solfjädern kan man få hålla LÄNGE första gången, så att hon inte blir lugn när du gör den en kort stund betyder inte att den inte funkar. När du bestämmer dig för att göra solfjädern ska du inte ge dig förrän den har haft sin verkan - alltså lugnat ditt barn. Håll ett eller några fingrar över huvudet så hon inte ålar sig ur greppet. Men den ska givetvis inte vara hårdhänt utan fast och trygg.

2) Då kan ni slumra till båda två, men ändå ha beredskap. Bara bra om ni inte öververktygar och är där vid första pip. Nu börjar hon lära sig... Så ni behöver inte ramsa vid första pip, kolla om hon grejar det själv. Nöjda barn eller arga barn verktygas ej.

3) Ramsan kan du säga i all evighet höll jag på att säga :D . Vi ramsar oss alltid ut x 4 när vi lagt. På så vis hålls ramsan aktuell, alltså att barnet förknippar ramsan med lugn. Läggningen kommer vara skratt, lägga ner, ramsa. Vissa barn pratar lite, andra somnar direkt. Bekräftelsen ges separat tills ramsan "tar". Så när du känner att ni fått till en dialog kan du börja baka in bekräftelsen i ramsan.

Lycka till!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
_lill

Inlägg av _lill »

Hej!

Du har redan fått så bra svar av Emma, men jag ville bara säga att du/ni har precis rätt attityd! Det här kommer att gå fint :thumbsup:
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
hanna-raori

Inlägg av hanna-raori »

Hej- tack för svaren :D Glad är jag att jag hittat rätt attityd, tack vare Anna som peppat mig, klart att detta går vägen!

Elsa är 7 månader. Ska tänka på det där med tiderna, här i Belgien är alla, även barnen, uppe senare och vaknar senare så det passar oss bra med 20.30- med tanke på dagistider osv senare också, Elsa verkar gilla den tiden också verkar det som... Vi provar under kuren och om några veckor, om vi ser nån skillnad tar vi ställning till det då.

Däremot har jag upptäckt att hon sällan vill sova längre än 11,5 tim, så jag funderar på att förlänga eftermiddagsluren från 1,5 tim till 2 tim ock korta natten med en halvtimme, dvs 20.30-8. Låter det ok?

Tack för tipsen, all in all känns det som jag har det mesta under kontroll nu. Är lite vissen idag, men jag ska jobba hårt för att inte låta Elsa smittas av min seghet. Det blir som man tänker, eller hur?! Och detta kommer bli BRA!! Vare sig jag är seg eller inte. Min kille peppade mig i morse- han kommer hem tidigare idag och han ska sova här hemma i natt och i morgon. Han skulle varit borta tänkte vi först, men den senaste veckan har vi fått en sån bra dialog när det gäller kuren och nu tiggde han och bad att få vara här för att se hur det går, för att kunna hjälpa till om det behövs, men han har lovat att sova med öronproppar och låta mig vara "in charge" 8)

Nu ska vi gå och inhandla diverse mys nattamat, Elsa och jag- sen ska jag fixa vårat sovrum där hon ska kuras (vi ska bo i hennes två veckor). Vi har sura grannar och i vårat rum kan vi få jobba ostört.

Har ni fler tips, nått speciellt jag ska tänka på, så tveka inte- I'm ALL EARS som man säger.

Tack och hej leverpastej

:P
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Härlig läsning, detta kommer gå galant med en sån övertygelse!

Bra att ni flyttar längre från sura grannar så ni kan ramsa med hela magen. Går jättebra med 11,5 h natt och ha längre lunchlur.

Lycka till i natt, spännande att höra sen! För över er säkerhet till henne så kommer det gå strålande!
Kram Emma
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Och stor peppande kram från mig också :wink: :lol:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
hanna-raori

Inlägg av hanna-raori »

Glömde en sak... Elsa verkar inte gill att ha sitt huvud mot höger, så fort jag lat henne så vänder hon sig till andra sidan. Ska jag ändå fortsätta lägga henne tillrätta med huvudet åt höger eller ska jag lyssna på henne och lägga det direkt åt väster? Spelar det nån roll??
mamma till tre små BB troll (flicka) 2008-06-24, (pojke) född hemma 2010-06-26 och (bebis-tjej) född hemma 2014-07-12.

http://www.raori.be
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Meningen är att vända huvudet bort från dig, så att hon inte ser dig. Man står oftast bäst på barnets vänstra sida när man buffar så det är därför man lägger huvudet åt höger.

Kram Emma
hanna-raori

Inlägg av hanna-raori »

20.30-20.39: Hmm... skumt. Det gick ju över förväntan- jag buffade i ca 30 sek, hon blev lugn, jag gick ut med ramsa, väntade reaktion. Lite lesset frågande efter ett tag, men inte jätteilla, väntade ca 5 min. Jag tog det säkra före det osäkra och gick tillbaka, la tillrätta, buffade, gick ut med ramsa. Väntade reaktion, mest gnyende. Väntade lite till, det stegrades, men jag har ändå hört bra mycket värre från henne tidigare. Jag gick tillbaka, buffade jättekort, kanske 30 sek, gick ut med ramsa X6, frågandet tonades ner, hon lät väldigt trött. Gnyende, sen tyst. Jag gick tillbaka och gav jättesöt bekräftelseramsa X4, sen tyst. Easy peasy... Jag antar att hon redan känner till buffandet och därför gick det så smidigt. Hoppas det inte är tokigt på nått sätt- utan bara nått bra.

I'll keep you posted.
mamma till tre små BB troll (flicka) 2008-06-24, (pojke) född hemma 2010-06-26 och (bebis-tjej) född hemma 2014-07-12.

annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Elsas kur startar i morgon!! Måndag natt 26/1 :)

Inlägg av annawahlgren »

hanna-raori skrev: Hoppas det inte är tokigt på nått sätt- utan bara nått bra.
:D Öh - vad var det där för plump i protokollet :?: :!:

Inte leta konstigheter där inga finns! Gläd dig och var stolt :thumbsup:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
hanna-raori

Inte ett knyst!

Inlägg av hanna-raori »

Tack Anna, du har så rätt :oops: Jag sa ju att jag var lite seg idag- då är det lätt att tänka lite negativt :wink: Jag är ju en sån RUSKIGT positiv person annars (jag ÄR faktiskt det!!)

Jaha, nu är klockan 03.21 och än så länge, inte ett pip! Jag sitter i vardagsrummet med en baby walkie talkie typ i örat, hon har rört sig ett par gånger och just det- jag fick buffa och ramsa lite kort kl 23.30, men sen dess ingenting! Härligt, va! Jag är så dödens trött bara, kollar japanska actionfilmer och annat för att inte däcka ihop.

Jag håller tummarna att det fortsätter så här [-o<

:sleep: :-$ :-({|=

/Hanna

Emma80

Inlägg av Emma80 »

Bra jobbat! Hoppas resten av natten var bra!
Kram Emma
hanna-raori

The WOLF- HOUR!!!

Inlägg av hanna-raori »

NU är jag död! Herregud! :shock:

Allt gick sjukt bra fram tills kl 05.19 exakt. "Oää" hördes det kort från hennes säng. "OOÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ"!! Jag sprang beredd in, la tillrätta, buffade som det stod i boken 1,2,3,4- inte mer, gick ut med en snäll ramsa. Väntade, antecknade, buffade igen, väntade lite längre, påminde, väntade... Tystnaden var aldrig längre än 30 sek, men jag lyckades smyga in några bekräftelseramsor däremellan. Vrålen från hennes säng bara stegrades och stegrades och jag tänkte på nått jag läst nånstans: TRAFIK! Jag kollar nu mina anteckningar och jag har varit inne och buffat med 3-4 min mellanrum varje gång!! Blev det värre på grund av det kanske? Jag höll på sammanlagt i en timme! Hon vrålade och SVOR (jag vet hur en bebis svordom låter nu!) konstant!

Kl 6 väckte jag Max för att få lite stöd (jag tänkte på grannarna i alla fall :oops: ) Han sa att jag måste LUGNA henne. Buffa lite längre då! sa han och nästa gång buffade jag kanske 4 min- det hjälpte, men hon sov inte. Det var så himla länge, men i den stunden kände jag att jag kunde stått där och buffat tills man fick tyst på henne. Önskar att "vargtimmen" hade infallit runt midnatt då jag varit på bättre humör och haft mer ork :evil: Hon protesterade i alla fall när jag så småningom lämnade rummt så hon sov inte, men jag sa 4 glada och TRYGGA ramsor och fik tystnad äntligen efter den sista. Då sjöng jag fram bekräftelsen i 4 små vackra verser- sen dess har det varit tyst.

Hursomhelst är jag inte nöjd med min buffning! Jag har fått till några bra under natten, jag får henne att slappna av efter ett tag, men nått 1,2,3,4 räcker inte för att lugna. Hon lyfter på huvudet och är spänd som en båge- ska man försiktigt trycka ner huvudet och skulderblad då? Solfjädern fick jag till i ett par minuter då jag lyckades minska vrålandet till ett snyftande, men det känns som jag spetsat en sprattlande fisk till marken!! Ska det vara så?

Hennes blöja var jättefull och jag tror att den hade läckt. Skulle jag ha bytt den i mörkret tycker ni?

Slutligen: hade Max rätt? Skulle jag buffat riktigt länge tills hon var helt tyst och inte bara tänka UT som jag gjorde hela tiden. Hade jag lugnat henne snabbare om jag buffat ett bra tag så snart hon vaknade upp? När jag väl buffade länge tog det ju bara ett par minuter innan hon sov igen. Kanske av utmattning dock...

Hoppas och ber att hon inte vaknar nått mer nu. Kl 8.30 är det Godmorgon...

hanna-raori

Inte longlasting

Inlägg av hanna-raori »

NU gråter hon igen!! ÅH jag är så trött...

Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Hoppas du fått vila upp dig nu under dagen! Vilket kanonstöd ni verkar ha av varann, ett vinnande team :wink: :!:

Man behöver inte tänka bort och ut första natten. Att lugna är A och O. Man kan inte backa innan man lyckats förmedla känslan av trygghet och säkerhet. Finns liksom inget att backa ifrån annars. Du ska buffa henne lugn, svårt att säga om du gick för tidigt. Försök känna själv om du tyckte att hon var lugn när du bestämde dig för att gå. Spelar ingen roll om hon börjar hojta så fort du släpper bara hon är lugn precis när du släppt.

Det kan vara svårt att lära sig att känna igen vad de olika skriken betyder. Anna svarade så fint i en annan tråd om konsten att lyssna av, läs det http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ht=#190338

Sätt på en bättre blöja, kanske en för tyngre barn? Eller annat märke som inte läcker. Så slipper man oroa sig för att behöva gå och känna om det är torrt eller ej. Släpp inte in någon varg, vad det än gäller.

Lite rumphugget blev det nu när jag skrev. Fråga igen om det är oklart!
Kram Emma
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"