Imorgon startar vårat stora äventyr!! Vi har längtat i flera veckor och är nu pålästa till tusen, känner oss jättetaggade och redo att köra igång! MIn kille pratar inte svenska så han har läst lathunden på engelska, plus att vi inte pratat om nått annat i flera veckor nu. Vi är redo båda två! Jag tar nätterna- han dagarna. Det är kul att se hur han utvecklats- han trodde inte ett dugg på dett i början- nu är han helt till sig!! HEJA ANNA!
Har några funderingar dock plus att jag tänkte att när jag sitter där mitt i natten i morgon och kanske tappar gnistan något så behöver jag ha startat en tråd redan, så jag snabbt kan komma till rätta med mina funderingar...
Vi gjorde för ca två månader sen ett misslyckat försök att prova denna kur- vi hade knappt läst alls och vi visst nästan inget om den. Dömt att misslyckas med andra ord. Hursomhelst har vi sen dess fortsatt med både buffning och vagning då vi insåg att detta var rätt smarta verktyg för att lugna Elsa. Vi är ju ändå här, så ni kan ju räkna ut att vi gjort HELT fel hittills
Vi började redan innan jag läste boken med ett schema, men nu har vi anpassat det efter boken sen en vecka tillbaka och Elsa äter och sover tupplur som Skalman redan. Ska bli skönt att köra kuren dock, i all sin härlighet, så vi får allt att falla på plats äntligen
Elsas schema:
20.30-8.30 Natt
8.30 Mat (Bröstmjölk)
10.30-11.15 Tupplur (45 min i vagnen)
12 Mat (Katrinplommonjuice, välling och fruktpuré)
13.30-15 Tupplur (1,5 tim i vagnen)
15 Mat (Bröstmjölk, grönsakspuré, ev kött)
17.30-17.50 Tupplur (20 min i vagnen)
18.30 Mat (Bröstmjölk, grönsaker och katrinplommonjuice)
19.30-20.30 FUN! Bad, pyjamas, välling- skratt till godnatt
Mina funderingar så här långt:
1. Jag får inte till solfjädern!! Vi har provat på varann, jag har provat på Elsa, men när jag gör den lyfter hon huvudet så starkt och skriker av ilska!! Jag är rädd att jag ska göra illa henne... Hur hårt ska man hålla? Vad gör jag när hon lyfter huvudet?
2. Natt 3: Behöver min kille vara vaken hela natten eller får vi sova båda två? Vi har alltid öronen på skaft och vi sover i rummet bredvid Elsa, vi har hört henne med en gång sen hon föddes (och sprungit dit så klart, varför vi nu gör sov-kur hahaha). Vi kanske missar första trevande frågan och det känns ju som det är den, och inte gråten efteråt, man vill besvara. Ska man vänta- dvs se efter den första "frågan" om hon lugnar ner sig eller upp sig? Vi har fått låna en babytelefon- om vi har den vid sängen vaknar vi nog av den första frågan. Vad tror ni? Då kan man ju alltid vänta en stund, men då är man ju iaf vaken och kan ta ett "vettigt" beslut.
3. Hur ser en nattning ut ett par veckor efter att man gjort klart kuren egentligen? ...dvs när det mesta funkar. Hur många gånger behöver man säga ramsan. Räcker det med en ramsa efter tillrättaläggandet (på väg ut så klart) eller ska man fortsätta typ 2 påminnelse+ 1 bekräftelse utanför dörren?
GAAH!! Håll tummarna!! Jag är så spänd inför morgondagen- måste gå och lägga mig nu så jag är redo inför morgondagen (hon kommer vakna upp åtminstone 3 gånger i natt, men sen ALDRIG mer
Kram till er alla och framför allt till världens bästa Anna som fått mig att mogna i mitt föräldraskap under bara en veckas läsande och minst sagt hårdpluggande. Vilken bok alltså- den har redan gjort mig en stor tjänst, trots att jag inte startat än hihi.
"Godnatt, sov gott, vi ses i morgon!!"
/Hanna och Max