Behöver råd inför morgonen

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
annica72

Inlägg av annica72 »

miar70 skrev:Så ansträng dig att lyssna, på riktigt. Vad vill hon? Är hon arg? Ja, då kan du inget göra - ramsan biter inte på arga små barn. Är hon ledsen - ja, då ramsar du, en GLAD ramsa och du ramsar tills dess att hon tar emot den! Tänk dig att din ramsa är vagnen och du ska vagna henne tyst - då ger man sig inte förrän barnet är tyst, och precis så ska du göra nu, fast med din röst!
Fastnar hon i klagan och inte kommer loss - då ska hon ha en ramsa som säger åt henne att sluta klaga!
Åh, tack Miar! Det här behövde jag läsa! Så för att bekräfta att jag förstår:
:idea: Om hon är arg gör jag inget (visste jag redan, för man måste få reagera och vara arg :D )
:idea: Om hon är ledsen, ramsar jag glatt tills hon tar emot. Betyder det att jag kan få ramsa många fler gånger än x4 eller x6 på raken? Tills hon tystnar, alltså?
:idea: Långvarig klagan utan att komma loss - ramsa som får henne att sluta klaga. Hur ska den ramsan vara? Bestämd och punktsättande? Låt oss säga att jag ramsar x4 eller x6 för att få slut på klagan. Jag kan tänka mig att hon först låter protesterande, för att sedan övergå till klagan igen. Hur gör jag för att inte övergå till det gamla tokramsandet (då min tanke var att få till en dialog...)? Gäller det även här att ramsa så många gånger på raken som det behövs?

Tack snälla Miar för att du hoppar in och hjälper oss när Nancy har teknikproblem! [-o< :heart:
:heart: Klara född 2007-03-29 :heart:
:heart: Hanna född 2009-10-05 :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen!

Ja, visst är det finemang att vi kan hjälpas åt härinne :D :!:

:idea: Under tiden du ramsar så gäller du att du lyssnar av vart det bär hän med hennes frågor. Ramsar du väldigt högt och glatt och hon skriker och så lugnar hon sig, går ner i gråten - då sänker du också tonläget och ramsar lugnare.

:idea: Och ja, när du ger dig in och ska ramsa henne lugn då måste hon ta emot ramsan! Och det kan ta tjugo ramsor! Det behöver inte nödvändigtvis vara tills hon blir knäpptyst, men tills hon lyssnar och lugnar sig!

:idea: Och detsamma gäller klagolåten, när du väl ramsar så ge dig inte med mindre än att hon lyssnar!

:idea: Bättre att ramsa många ramsor i ett svep än att tokramsa i många omgångar tycker jag :wink: För när du väl fått henne att lyssna på en omgång så är det ingen panik att ramsa igen om klagan sätter igång - då sätter du igång med husljud och ägnar dig åt det!

:idea: När du känner att du vill gå in, då ramsar du. Rejält!

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annica72

Inlägg av annica72 »

miar70 skrev:
miar70 skrev: Är hon ledsen - ja, då ramsar du, en GLAD ramsa och du ramsar tills dess att hon tar emot den! Tänk dig att din ramsa är vagnen och du ska vagna henne tyst - då ger man sig inte förrän barnet är tyst, och precis så ska du göra nu, fast med din röst!
Under tiden du ramsar så gäller du att du lyssnar av vart det bär hän med hennes frågor. Ramsar du väldigt högt och glatt och hon skriker och så lugnar hon sig, går ner i gråten - då sänker du också tonläget och ramsar lugnare.

Och ja, när du ger dig in och ska ramsa henne lugn då måste hon ta emot ramsan! Och det kan ta tjugo ramsor! Det behöver inte nödvändigtvis vara tills hon blir knäpptyst, men tills hon lyssnar och lugnar sig!

Bättre att ramsa många ramsor i ett svep än att tokramsa i många omgångar tycker jag :wink: För när du väl fått henne att lyssna på en omgång så är det ingen panik att ramsa igen om klagan sätter igång - då sätter du igång med husljud och ägnar dig åt det!
Ovanstående klokheter fick min underbara tjej att tystna på 20 minuter denna fjärde kurnatts läggning! :-({|= :sleep: :sleep: Kan man trycka upp det på en plansch, tro? :lol:

Inte visste jag att man kunde ramsa mer än max 8 gånger! Nu kunde jag följa med och anpassa röstläget - och det gick så BRAAA! Jag är så lycklig att jag vill krama hela världen! :lol: \:D/

Nu ser jag fram emot att hantera vargtimmen på ett mycket bättre sätt.

Tack Miar, Nancy och hela detta underbara forum! :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

=D> Heja, heja Annica!

Så bra du jobbar på, massor av beröm ska du ha! Nu hoppas jag ni får en riktigt skön natt och att hon sover förbi vargtimmen. Och gör hon inte det så har du en himla bra attityd att ta itu med den nu :wink: :!:

Och du - tack för varma ord :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annica72

Inlägg av annica72 »

Hoppsan! I glädjefnattet glömde jag att lämna rapport.

18:50 Gonatt. Kort Solfjäder. Ramsa x30.
18:55 Ramsa x30, därefter husljud. (Jag gnuggade och torkade fint i trappan samtidigt som jag gnolade och nynnade för mig själv.)
19:10 Hon jobbade upp sig högt och ledset. Ramsa x30 där jag följde med genom ledset upprörd (glatt ramsande) till arga gormanden (lite mer bestämt ramsande) till lugnare klagan (rart och bekräftande ramsande).
Strax efter att jag slutat ramsa tystnade hon och har varit tyst sedan dess.
:sleep:

När jag skriver ramsa x30 får jag erkänna att jag inte räknade utan det får symbolisera långt ramsande.
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

:lol: gånger 30 :lol:

Underbart. Varför har inte jag kommit på det? Ska tillämpas på sonen som ibland är dålig på att lyssna. Fast nu för tiden är det så sällan man får öva :wink: .

Följer tråden, lycka till! miar70 och Nancy kommer coacha er rätt, var så säker.

/P
Nancy

Inlägg av Nancy »

miar70 skrev: Ja, visst är det finemang att vi kan hjälpas åt härinne :D :!:

:idea: Under tiden du ramsar så gäller du att du lyssnar av vart det bär hän med hennes frågor. Ramsar du väldigt högt och glatt och hon skriker och så lugnar hon sig, går ner i gråten - då sänker du också tonläget och ramsar lugnare.

:idea: Och ja, när du ger dig in och ska ramsa henne lugn då måste hon ta emot ramsan! Och det kan ta tjugo ramsor! Det behöver inte nödvändigtvis vara tills hon blir knäpptyst, men tills hon lyssnar och lugnar sig!

:idea: Och detsamma gäller klagolåten, när du väl ramsar så ge dig inte med mindre än att hon lyssnar!

:idea: Bättre att ramsa många ramsor i ett svep än att tokramsa i många omgångar tycker jag :wink: För när du väl fått henne att lyssna på en omgång så är det ingen panik att ramsa igen om klagan sätter igång - då sätter du igång med husljud och ägnar dig åt det!

:idea: När du känner att du vill gå in, då ramsar du. Rejält!
:heart: Stort tack miar70 för att du i ord förmedlade detta, suveränt :thumbsup:

Just detta sätt att använda ramsan använder jag ju själv emellanåt och var ett av de bäst råden jag fick då min äldsta dotter var liten. Nu fick jag ändå inte fatt i denna tanke men det gjorde du :heart: Underbart att vara flera och hjälpas åt :D

Nu sitter jag här spänt och håller tummarna för att natten varit bra hos er annica72 :D :!: Underbar rapport från gårdagens läggning :D

Trots att vi numera befinner oss på kurforum istället för sömnfnurror så vill jag gärna fortsätta vara med och försöka stötta så gott jag kan. Man kan behöva lite hjälp även efter att kurandet är över och behöver du en moraliskt uppbyggande kommentar eller kanske lite kärleksfullt skäll så är det en av mina specialiteter O:) :wink: 8) :lol:

Åh vad jag håller tummarna för er....

Kram från Nancy
annica72

Inlägg av annica72 »

Härligt att du fortfarande är med oss Nancy! :D

Här kommer rapport över kurnatt 4:
00:00 Uppvak med skrik. Pangramsa x4. Gnöl några minuter
00:15 Jag fick hostattack i kudden, vilket ledde till mer gnöl. Sedan tyst
00:35 Skrik, Ramsa x30, husljud då jag vek tvätt och nynnade för mig själv i trappan.
00:45 Tyst, Sover

03:50 Skrik, ramsa x10 från min säng. Gnöl som stegras
03:55 Går ut i trappan och tänder lyset. (ljusspringa in till Klara) Fortsätter husljuden i trappan.
04:02 Går in till vårt sovrum och släcker i trappan. Mer klagan. Satt och nynnade lite i mörkret till 04:11.
04:11 Fortsatt klagan. Tände i trappen och fortsatte sorterandet och nynnandet. Tyst. Sover. Jag lät det vara tänt i trappan.

04:30 Hördes lite klagan som jag inte verktygade. Somnade av sig själv.

06:20 Gomorron! Väcker sovande älskling! :sleep:

Tycker att det var en mycket bra natt, med många sömntimmar för Klara. :D

Fråga:
:?: Ska jag nästa natt backa mer och inte gå upp och tända och göra husljud? Vill kunna ramsa i mörkret med gott resultat.
:?: Eftersom jag inte var in och gjorde någon solfjäder i vargtimman, märkte jag inte att hon hade bajsat. När vi gjort gomorron var hon lite röd. Hon kommer väl sluta bajsa om mornarna, ju lugnare det blir?

Skriver kort, eftersom jag nu sitter på jobbet.
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hejsan! :D

:arrow: Jag tycker att det är dags att backa rejält nu. Du ska inte vara vaken själv halva natten för att göra husljud. Nu är det dags även för mamma att sova. 8) Ge en pangramsa vid första pip och inget mer. Avvakta länge, länge och när du känner att du vill rusa in, Då ramsar du igen.
Det är en sak att ramsa x 30 vid läggning. Då är det för att lugna dem inför natten. Men för mycket ramsande på natten kan nog störa barnet mer än lugna det. Det är vad jag tror. Så ramsa inte dig hes nattetid längre. :wink:

:arrow: Hon kommer sluta bajsa när hon inte är vaken på natten lika mycket som nu. Ge henne plommopure på förmiddagen så hinner hon bajsa innan hon lägger sig.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
annica72

Inlägg av annica72 »

Tack för ditt svar Susanne. Då ska jag vara betydligt coolare i natt! 8)

Kurnatt 5 läggning:
18:28 Gonatt. Solfjäder, ramsa x4
18:31 Ramsa x30. Lite husljud.
18:40 Tyst.
:sleep: :-({|=
Nancy

Inlägg av Nancy »

Kanonbra svar från Susanne G :thumbsup:

:idea: Här går läggningarna som en dans. Imorgon kväll backar vi där med och nöjer oss med x29 8)

:idea: Jag tycker att du till imorgon även skall vänta mer än 3 min innan du påminnelseramsar. Svårt att säga hur länge men om du väntar en smula längre än vad du egentligen står ut med... Det här är inte för att vara taskig mot barnet utan för att inte riskera att störa i onödan.

:idea: När jag var ny på forumet fick jag rådet att alltid inleda med att avvakta ifall det nattstökades mellan insomning och vargtimma. Dessa tider har barnet lättast att klara av på egen hand. Om stöket sker efter 04 fick jag rådet att pangramsa x 4 eftersom barnet vid den tidpunkten lättare vaknar till och tror sig utsövt. Jag har praktiserat detta råd nästan slaviskt och det funkar suveränt. I vargtimman "haffar" man barnet med ramsan och ramsar barnet tillbaks i sömnen igen :sleep:

:heart: Kram från Nancy
annica72

Inlägg av annica72 »

Nancy skrev: :idea: Här går läggningarna som en dans. Imorgon kväll backar vi där med och nöjer oss med x29 8)
Får nog erkänna att jag inte räknar när jag ramsar längre än x8. Upskattar att det kanske blir x15. Jag följer med genom ledset upprört till arg till lugnare.Kanske det nu ska räcka med vanlig ramsning och att ramsan satt sig?
Nancy skrev: :idea: Jag tycker att du till imorgon även skall vänta mer än 3 min innan du påminnelseramsar. Svårt att säga hur länge men om du väntar en smula längre än vad du egentligen står ut med... Det här är inte för att vara taskig mot barnet utan för att inte riskera att störa i onödan.
Hon jobbade upp sig lite, men jag kunde nog ha väntat ut henne.
Nancy skrev: :idea: När jag var ny på forumet fick jag rådet att alltid inleda med att avvakta ifall det nattstökades mellan insomning och vargtimma. Dessa tider har barnet lättast att klara av på egen hand. Om stöket sker efter 04 fick jag rådet att pangramsa x 4 eftersom barnet vid den tidpunkten lättare vaknar till och tror sig utsövt. Jag har praktiserat detta råd nästan slaviskt och det funkar suveränt. I vargtimman "haffar" man barnet med ramsan och ramsar barnet tillbaks i sömnen igen :sleep:
Jag försökte lyda det här rådet och avvakta när hon vaknade vid 02-tiden. Men tyckte inte att det gick så bra. Jag skulle väl ha väntat mycket längre än de 4 minuter jag väntade? Vid nästa uppvak missade jag att ge pangramsa direkt.

Rapport natt 5:
02:09 Skrik, som sedan går ner
02:13 Ramsa x8 (bekr inbakad)
02:23 Ramsa x8 (bekr inbakad)
02:33 Tänder min lampa för att skriva upp tidigare. Det blir ljustr så att Klara märker det och tystnar.
02:47 Pratar, leder till klagande.
03:00 Går in och kollar blöjan. Ej bajs, men byter då den var mycket blöt. Ramsa x8 (bekr inbakad). Gör, tvärt emot rådet jag fick, husljud. Hon hade ju varit vaken i 1 timme. :evil:
03:13 Går in till mig och låter det vara tänt i trappan. Tyst.
04:00 Lite ljud. Tyst av sig själv.
05:09 Klagar. Verktygar inte.
05:40 Blöjbyte (bajs). Ramsa x8, husljud. Det hjälper bara tillfälligt.
06:00 Gomorron med redan vaken Klara.

Tycker inte att natten gick så bra. :( Är det dags med öronproppar?
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hejsan!

Jag är helt inne på din linje. Ett par öronproppar till mamma bör införskaffas idag så att hon slutar störa lilltösen. :wink: 8)
Det är jätteskönt att ha det så hör man bara det som verkligen är viktigt att höra. Nu är det lite väl mkt överkoncentration och det är inte bra för ngn speciellt inte för barnet som ska sova. Så mot apoteket idag. :D

Så som du berättar om hur natten gick, hur hon lät och hur pass ledsen hon var så tycker jag inte att du skulle gjort mer än pangramsat.

02.09 är det skrik som går ner. Ändå ramsar du efter det. (Behövs inte. Hon verkar kunnat ha klarat det själv).

03.00 Går in och kollar blöjan. Det behövs inte om du inte kände ngn bajslukt. Här stör du bara henne.

05.40 Blöjbyte. Att gå in och byta 20 minuter innan morgon är onödigt. Om du känner att det luktar bajs och du är orolig för röd stjärt så är det bättre att ta upp henne med marginalkvarten, byta på henne och göra morgon. Risk för att det blir förvirrande för henne om hon får komma upp och sedan ska ligga i sängen ca 5 minuter till efter det. :shock: Vid sådana här tillfällen måste man använda sitt sunda förnuft. :wink:

Så för ikväll och natt bör du backa på riktigt. 8) När du lägger henne och ramsar dig ut så kör på 4 ramsor, om hon inte låter väldigt mkt förstås. Låt henne klaga lite och försök avvakta för hennes skull. Samma sak på natten. I den åldern vaknar ofta de små flera ggr utan att man själv behöver hjälpa dem. De har har ytligare sömn bara. Ge henne tid att komma till ro själv utan din hjälp. Du måste ge henne ditt förtroende nu. Att du verkligen tror att hon klarar detta . Och det gör hon. Ge henne bara chansen att försöka.

Kram/Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
annica72

Inlägg av annica72 »

Susanne G skrev:Jag är helt inne på din linje. Ett par öronproppar till mamma bör införskaffas idag så att hon slutar störa lilltösen. :wink: 8)
Det är jätteskönt att ha det så hör man bara det som verkligen är viktigt att höra.
Skönt att höra. Det har varit så svårt att avgöra vilka verktyg jag ska sätta in och hur snart. :oops:
Susanne G skrev:Så som du berättar om hur natten gick, hur hon lät och hur pass ledsen hon var så tycker jag inte att du skulle gjort mer än pangramsat.
Hon kommer alltså somna om fortare utan min inblandning? Det är ju så självklart när du säger det och när jag läser nattens logg... :oops:
Susanne G skrev:02.09 är det skrik som går ner. Ändå ramsar du efter det. (Behövs inte. Hon verkar kunnat ha klarat det själv).
Skrev det inte, men protesterna ökade och det var därför jag ramsade. Jag tyckte att hon lät ledsen. Jag försökte följa det tidigare rådet att inte alls verktyga uppvaken innan vargtimman, men lyckades inte...
:?: Ska jag vara tyst även om hon låter ledsen nu? Överlåta omsomningen innan vargtimmen till henne själv?
Susanne G skrev:05.40 Blöjbyte. Att gå in och byta 20 minuter innan morgon är onödigt. Om du känner att det luktar bajs och du är orolig för röd stjärt så är det bättre att ta upp henne med marginalkvarten, byta på henne och göra morgon. Risk för att det blir förvirrande för henne om hon får komma upp och sedan ska ligga i sängen ca 5 minuter till efter det.
Egentligen skulle vi gjort morgon 06:30 och jag tänkte att hon inte skulle kunna somna om med bajsblöjan, men naturligtvis skulle hon ha kunnat det. Det har hon gjort förut. Jag bytte blöjan i sängen, men visst är det att störa. :oops:

Nu ska jag ge henne förtroendet att klara av natten själv. Jag ska inte tända lyset och jag ska ha propparna i öronen. :lol:
:?: Ska jag fortfarande pangramsa efter kl 04:00, men inte ramsa alls innan?
:?: Tänk om hon inte tystnar? Hur länge är det normalt att de har frågor mitt i natten, utan att få svar/störande inblandning?
annica72

Inlägg av annica72 »

Glömde att i förra inlägget tacka :heart: -ligt för Susannes kloka och specifika svar. Det är just såna svar som skjuter mina egna vargar en efter en! :thumbsup:

Läggning kurnatt 6:
18:44 Gonatt med ramsa x4. Kändes mycket positivt att Klara inte gnällde på vägen upp till sovrummet eller när hon lades ner i sängen! :D
18:51 Tyst.
:sleep:

Skulle känna mig säkrare inför natten om någon av er kloka kunde svara på nedanstående:
annica72 skrev:Nu ska jag ge henne förtroendet att klara av natten själv. Jag ska inte tända lyset och jag ska ha propparna i öronen. :lol:
:?: Ska jag fortfarande pangramsa efter kl 04:00, men inte ramsa alls innan?
:?: Tänk om hon inte tystnar? Hur länge är det normalt att de har frågor mitt i natten, utan att få svar/störande inblandning?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "