Behöver råd inför morgonen

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
annica72

Behöver råd inför morgonen

Inlägg av annica72 »

Vi har som flera andra gått i ledighetsfällan, att tumma på tiderna hit och dit. Nu har vi morgonstrul som jag inte vet hur jag ska fortsätta att hantera. Jag har beskrivit lite mer ingående i Jemas tråd:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=17986

Det jag undrar över nu är om jag ska upp och dra på musiken om hon ännu en morgon vaknar i ottan. Eller ska jag inte göra något alls? Hon somnar ju inte om av musiken, utan tystnar tillfälligt i 5-10 minuter för att sedan klaga igen.

Tyvärr har vi inte arbetat med ramsa, utan säger bara en kort ramsa istället för gonatt. Kan man ändå slänga ut den när hon vaknar på morgonen och sedan inte göra mer?
:heart: Klara född 2007-03-29 :heart:
:heart: Hanna född 2009-10-05 :heart:
annica72

Inlägg av annica72 »

Situationen är bortom kontroll, känner jag. :(

Vi behöver verkligen hjälp.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej annica72 :D

Har läst inlägget i andra tråden. Måste gräla lite (fast i all välmening). Vad är det för nytta med att tända lampan och lyfta upp dottern ur sängen enbart pga misstanke om kräkning :?: Smyg in och känn efter med handen istället.

Så, nu har jag grälat färdigt. Kavla upp ärmarna nu så sätter vi igång:

:idea: Ramsekur pronto :!: Det har ni nytta av länge, länge. Gör det hela till en "minkur" där ni startar från natt 2 enligt SHN-kuren. Ge dig bara inte, ramsan skall få sista ordet.

:idea: Tycker för egen del inte att musik hör hemma där i vargtimman men det är jag det. Efter minikuren (där man successivt backar även med ramsan) är det EN ramsa som gäller och sen bra med det. Det är ju inte så att du lämnar tösen åt sitt öde, med ramsan svarar du ju omgående på hennes fråga ifall det är morgon eller ej.

:idea: Så mycket bus och skoj innan läggning så ni nästan storknar. Upprepa buset till morgonen också så ser hon att det roliga finns kvar.

:idea: Jag har använt väckarklocka såhär: pangramsa om det är mer än 30 min till morgon och sen inget mer förrän klockan ringer. Senare än 30 min inpå morgonen ingen ramsa utan då får tystnaden tala om att klockan snart ringer. Skulle det bli upprepade stökerier där runt 04-06 kanske man får pangramsa mer än en gång men här gäller sparsamhet och förnuft.

:idea: Kolsvart i rummet.

:idea: Bergfast tro på att det är bra och skönt för barnet att sova.

Det här fixar ni :D

Nancy
Senast redigerad av Nancy den mån 12 jan 2009, 11:25, redigerad totalt 1 gånger.
annica72

Inlägg av annica72 »

Åh, tack snälla för ditt svar Nancy. :heart: [-o< Jag har själv skällt på mig själv, ska du veta angående tändandet av lampan. Men när allt gått som på räls under så lång tid, har det fungerat att ta upp henne och byta pyjamas och trösta lite för att sedan lägga igen utan problem.

Hittade just den här tråden där rådet gavs att börja från kurdag 1:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=18151

Ska vi verkligen börja från dag 2, då Klara inte är van vid att ramsas?
Nancy

Inlägg av Nancy »

Ditt förslag är bättre. Börja från natt 1 :thumbsup:
annica72

Inlägg av annica72 »

Okej, känns betryggande att börja ge henne riktiga svar.

Eftersom jag ledde kur av en annan liten tjej i somras, är jag inte helt tappad bakom kur-vagnen. Det känns tacksamt nu när sömnbristen gör sig påmind.

Då har jag några frågor inför kurstart ikväll:
:?: Läggningen brukar funka okej. Efter en minut har det varit lite gnöl de senaste kvällarna, men hon har då somnat till musik. Hur ska jag göra nu med den saken? Kan jag göra så att jag lägger henne och kör nya riktiga ramsan på utvägen, men sätter på musik. Oj, det känns som fusk, men jag är rädd att läggningen kommer att gå sämre om jag sätter in buffning och mera ramsa vid läggningsgnölet.

:?: Hon är ganska lättstörd och vi har faktiskt hållit oss ganska tysta vid insomnandet, annars har hon klagat. Ska vi ignorera det och slamra på bäst vi vill? Även när hon har sovit ett bra tag kan hon reagera på ljud.

:?: Hon känns ju så stor nu. Är det någon mening med att på kvällen förevisa ramsa och buffning på nallen? Så gjorde vi när vi introducerade väckarklocka för några dagar sedan.

:?: Vid bajsblöja byter jag förstås i sängen?

:?: Vid sommarens kurning av den andra tjejen, var jag osäker på hur länge man skulle ha separat bekräftelseramsa. Det visade sig att föräldrarna på min inrådan använde det alldeles för länge och att det ledde till irritation hos den lilla. Så när slutar man egentligen att ha den separat?

Nu börjar jag känna mig taggad! :)
Nancy

Inlägg av Nancy »

Tycker inte du skall buffa alls, hon är för stor för det. Återkommer om en liten stund med mer ingående svar.

Nancy
annica72

Inlägg av annica72 »

Att hon är van vid det från när hon var mindre förändrar inte det? Ska vi köra med solfjäder tills sömntung istället?

Jag är så glad att du tar dig tid att hjälpa oss, Nancy! [-o<
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej igen :D

Det är jätteroligt att få vara med på ett hörn och särskilt eftersom ni låter så motiverade, bra :D

Inleder med citat från fliken "Sova hela natten" här på hemsidan:
"• Fungerar Sova hela natten-kuren på äldre barn?
Ja. Slopa buffningen. (Om lilla ungen inte är van vid att buffas, får hon eller han förmodligen slag av dylik behandling!) Lägg distinkt tillrätta, antingen enligt Lathunden eller så som du vet att barnet brukar tycka om att ligga, och håll på plats med "solfjädern" i ca tio sekunder. (Det kan behövas mer, och förstås särskilt första gången. Den lilla ska bli sömntung i kroppen men inte hinna somna.) Säg ingenting. Tryck till avslutningsvis och gå ut med ramsan. Fortsätt med ramsan bort från dörren och gör andra ljud i huset, som inte har med barnet att göra. För påminnelser och bekräftelser därefter: följ kuren."

Du berättar att hon är van vid buffande men jag tycker ändå att det verkar bökigt och eftersom det ändå är ramsan som skall följa er framöver skulle jag inte stå där och buffa. Tror att AW skrivit som hon gjort av en anledning. Men du måste lova mig att du går på din magkänsla här. Känner du att du vill buffa några tag som för att markera, ja gör det då. Men bara första natten. Man måste göra kuren till sin egen inom de ramar som anges.
annica72 skrev:Okej, känns betryggande att börja ge henne riktiga svar.

Eftersom jag ledde kur av en annan liten tjej i somras, är jag inte helt tappad bakom kur-vagnen. Det känns tacksamt nu när sömnbristen gör sig påmind.

:wink: Härligt att du inte är tappad bakom kur-vagnen men det trodde jag nu inte heller :lol:

Då har jag några frågor inför kurstart ikväll:
:?: Läggningen brukar funka okej. Efter en minut har det varit lite gnöl de senaste kvällarna, men hon har då somnat till musik. Hur ska jag göra nu med den saken? Kan jag göra så att jag lägger henne och kör nya riktiga ramsan på utvägen, men sätter på musik. Oj, det känns som fusk, men jag är rädd att läggningen kommer att gå sämre om jag sätter in buffning och mera ramsa vid läggningsgnölet.

:idea: När min äldsta dotter Leia var liten höll jag på med musik och trixade. En speciell skiva till långlur och en annan till natten. Släpade med både skiva och bärbar cd-spelare till mormor och noggranna instruktioner om vad som gällde. Sen en dag skulle mormor passa Leia och skivan var glömd. Ve och fasa, hur skulle det gå :shock: Jo tack, alldeles utmärkt. Och förbannat skönt att inte behöva fippla med den där skivan.

Min poäng, så lite trixande som möjligt och särskilt som er flicka har bra grundrutiner. Håll kuren ren och snygg :wink:

Jag skulle tokskratta, lägga tillrätta, solfjädra bara ett kort ögonblik och sen gå ut med ramsan. Och även om det är natt 1 tänka ramsa i första hand. Gå in och lägg tillrätta enbart om du verkligen tror att det är kris (vilket det ganska sällan är...). Jobba med ramsan, ramsa i olika tonarter, lyssna av. Om hon går upp följer du med och om hon sjunker gör du detsamma. Glöm inte bekräftelsen som skall följa henne i sömnen oavsett om du får upprepa den x antal ggr.

:?: Hon är ganska lättstörd och vi har faktiskt hållit oss ganska tysta vid insomnandet, annars har hon klagat. Ska vi ignorera det och slamra på bäst vi vill? Även när hon har sovit ett bra tag kan hon reagera på ljud.

:idea: Varningsflagg på hög nivå och här har kloka mamman svaret själv. Vi har envist vant töserna vid ljud och hellre väckt dem är gått på tå.

(Leia 3,5 år har bara reagerat negativt en enda gång. Det var dagen före julafton då min man och jag slog in julklappar till tonerna av Absolute Christmas. Leia kom och undrade förebrående varför hon inte fick vara med på "danspartyt". Dagarna före jul hade töserna och jag dansat till just denna skiva och nu trodde hon att pappa och jag hade "dansparty" i smyg utan dem efter läggdags :lol: , ungefär som när man råkar trampa på nån ljudleksak och är rädd att barnen skall tro att man smygleker med deras saker 8) )

:?: Hon känns ju så stor nu. Är det någon mening med att på kvällen förevisa ramsa och buffning på nallen? Så gjorde vi när vi introducerade väckarklocka för några dagar sedan.

:idea: Nej, inte förevisa nåt. Men du kan väl berätta några gånger att "nu ikväll skall du sova så gott i din sköna säng och du skall sova hela natten ända tills mamma/pappa väcker dig". Lite grammofonskiva sådär.

:?: Vid bajsblöja byter jag förstås i sängen?

:idea: Ja, under pågående kur. Sen när hon är Säker Sovare kan du byta på henne var som helst och sen bara lägga ned henne i sängen igen. En halvsnonchalent ramsa på väg ut och det är alles.

:?: Vid sommarens kurning av den andra tjejen, var jag osäker på hur länge man skulle ha separat bekräftelseramsa. Det visade sig att föräldrarna på min inrådan använde det alldeles för länge och att det ledde till irritation hos den lilla. Så när slutar man egentligen att ha den separat?

:idea: Om man jobbar på bra kan man nog sluta ge den separat säg tredje natten :?: Kanske t.o.m andra :?: meningen är att påminnelseramsan skall lugna barnet såpass att det efteråt endast kanske är lite "gnöl" kvar och det får man väl bjuda på. Inte heller vi vuxna somnar alltid så snabbt som vi skulle önska.

Nu börjar jag känna mig taggad! :)

:idea: Bra :D Jag hoppas jag inte förvirrat dig med mitt prat om natt 1 och 2. Kanske skulle nån annan råda annorlunda men jag tänker så att du får tänka ramsa som natt 1 samtidigt som du backar enligt natt 2. Låter det ok :?:
Hälsningar från Nancy
annica72

Inlägg av annica72 »

Läggningen med solfjädrar och ramsor tog en timma. Tänkte att hon skulle somna utan problem, men hon förväntade sig nog musik som vanligt...

Jag tyckte att det var svårt att hon hela tiden var så snabb att resa sig upp, men efter ca 30 minuter började hon att lägga sig självmant när jag kom in i rummet. Kanske gick jag in och gav solfjäder och ramsade för ofta, men kände att hon behövde de beskeden och påminnelserna. Jag var noga med att inte dröja kvar för länge i solfjädern, fastän det var lockande att stanna tills hon sov. Men jag peppade mig själv och tänkte att det är ju första natten som jag sätter ramsan!

19:00 Vanlig läggning, på med täcket och ut. Protester som inte mattas.
Eftersom jag trodde att läggningen skulle gå bra hade jag inte papper och penna från början, men jag var in 3 gånger första kvarten och gav ganska långa solfjädrar, med efterföljande ramsa x4.

19:14 Ramsa x4, ramsa x6. Arga skrik, står upp.
19:17 Kortare solfjäder, ramsa x4. Står, arg.
19:20 Solfjäder, ramsa x6. Skriker. Ramsa x4. Skrik blandat korta tystnader. Ramsa x4. Lite lugnare men jobbar upp sig. Ramsa x6. Solfjäder och ramsa x. Tystnar och börjar låta igen.
19:29 Ramsa x4, Ramsa x6.
19:33 Solfjäder, lade sig ner självmant för första gången. Ramsa x4.
19:36 Solfjäder. ramsa x4, Ramsa x4. Nu gick jag iväg en stund, på toabesök...
19:41 Ramsax4
19:42 Solfjäder, ramsa x4
19:44 Sofjäder, ramsa x4. Vad ska jag göra? Hon ligger inte kvar någon gång!
19:45 Ramsa x4
19:46 Ramsa xr, Ramsa x4
19:49 Ramsa x4. Tystnar i 2 sekunder. Prat-gnyr. Övergår till ledsnare läte.
19:51 Ramsa x4. Tyst ca 10 sekunder! Pratgnyr och är tyst växelvis. Ramsa x4.
19:55 Låter som att hon lade sig ner! Bekräftelseramsa. Tystnad!

Tack snälla Nancy för dina svar. De var guld värda. Det du skrev om att jag skulle backa redan första natten, hade jag svårt för att göra. Kände att ramsan ju var så ny för henne, så att hon behövde de handfasta beskeden också.

Nu vill jag gärna ha kritiska kommentarer på läggningen, så att det blir bättre imorgon! [-o<

Gonatt!
annica72

Inlägg av annica72 »

Nu är klockan 04:45 och hon har varit vaken sedan 02:20. Det känns hopplöst. Emellanåt tystnar hon och tar emot bekräftelseramsa, men efter 5 minuter börjar hon om. Det är så svårt när hon hela tiden ställer sig upp när jag går ut. Försöker backa och inte verktyga så mycket.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Godmorgon Annica :D

Hoppas att det är en sådan. Jo, det är klart att det är. Idag är dag två på ramskurningen och detta klarar ni så fint så.

En timma låter inte alls konstigt. Ni bryter ett mönster här och serverar en massa nyheter på en gång. Sen tror jag också att det tar längre tid ju äldre barnet är.

Bekymra dig inte om att hon ställer sig upp. Hon kan sätta sig ner igen precis när hon vill.

Jag tror på riktigt hurtiga, klämkäcka men ändå bestämda påminnelseramsor till unga damen. Punktsättande "nu räcker det lilla skatten, allt är faktiskt bra och det får du lita på". Ungefär så.

Klart det känns hopplöst när hon är vaken så länge mitt i natten. Men det är ju sådant ni håller på att hjälpa er lilla flicka att slippa.

Jag skulle vara extra noga med bekräftelsen till kvällen men mer försiktig i vargtimman nu natten som kommer. Skall dock dubbelkolla med annan diplomerad så jag inte svarar helt tokigt här.

Skickar en stor dos tålamod, en ännu större skopa jävlaranamma, lite insikt om att trots ens massiva kärlek till sitt barn så är barnet av kött och blod det med och en övertygelse om att när man avger ett löfte om att rummet är en fredad zon måste man ganska omgående hålla sitt löfte genom att inte vara där inne och dutta. Har du läst AW:s safari :?:

Återkommer när jag konfererat.

Kram från Nancy
annica72

Inlägg av annica72 »

Ja, det är verkligen segare att kura en större tjej! Här kommer en mycket lååång rapport över nattens bravader.

Kurnatt 1:
23:40 Skriker, står upp med ansiktet in mot väggen. Är nog inte helt vaken. Solfjäder, ramsa x1. Ligger kvar.

02:20 Vaknar och skriker. Solfjäder, ramsa x4, ramsa x4. Pratar klagande
02:21 Solfjäder, ramsa x4, ramsa x6. Pratklagar.
02:24 Ramsa x4
02:27 Solfjäder, ramsa x4, ramsa x6
02:31 Solfjäder, ramsa x4. Pratklagar. Ramsa x6.
02:40 Pratar och är tyst växelvis. Jag går ner på toa. Mer klagan när hon hör mig komma tillbaka i trappen.
02:45 Solfjäder, ramsa x4
02:47 Ramsa x4
02:52 Solfjäder, ramsa x4. Pratklagar.
02:54 Lät som att hon lade sig. Bekräftade efter en stund. Låter som att hon nog står upp ändå.
02:59 Solfjäder, ramsa x4. Säger nu "mamma".
03:00 Ramsa x4. Pratar och låter ledset klagande.
03:04 Ramsa x6
03:06 Tyst period samt mer klagande. Ramsa x4
03:10 Tror att hon ligger ner. Är tyst. Bekräftelseramsa. Nej, hon protesterar och står nog upp.
03:12 Ramsa x4. Prat och tystnad växelvis.
03:15 Bekräftelseramsa x4 efter en stunds tystnad. Mer klagan.
03:17 Ramsa x4
03:19 Låter ledsen. Solfjäder. Nu lägger hon sig helt själv när jag kommer in. Ramsa x4.
Vände blad i blocket, ledde till ledset prat.
03:24 Tyst. Bekräftelse x4. Klagan. Sedan tystnad.
03:29 Bekräftelseramsa x4. Tystnad
03:31 Öppnade vår sovrumsdörr för att lägga mig. Gråt! Solfjäder, ramsa x4.
03:35 Solfjäder. Lägger sig självmant. Ramsa x4. Är mer upprörd. Suck... Ramsa x4
03:37 Tyst. Bekräftelseramsa x4. Klagan. Tystnad.
03:42 Det klonkar till i en spjäla, kort klagan. Tystnad.
03:45 Bekräftelseramsa x4. Tyst
03:50 Duns med klagan. Ramsa x4. Tyst av ramsa.
03:54 Solfjäder, ramsa x4, ramsa x4
03:59 Solfjäder, ramsa x4. Hon låter trött och klagar ledset. Ramsa x6.
04:01 Ropar "mamma" ledset. Ramsa x4.
04:05 Ramsa x4. Tyst. Tror hon lagt sig.
04:07 Bekräftelseramsa x4. Tyst.
04:09 Gnäll och hög klagan. Ramsa x4
04:14 Solfjäder, ramsa x4. Drar igen dörren nästan helt, då jag misstänker att tidigare springan gör det för ljust i sovrummet. Högre klagan.
04:16 Ramsa x6. Argt "mamma". Mycket arg! "Nej" flera gånger.
Jag bestämmer mig för att backa och verktyga mer sällan.
04:20 Ramsa x8. Både ledsen och arg.
04:26 Ramsa x4 Ledset klagande. Klagandet varvas med tystnad.
04:37. Solfjäder, ramsa x4. Lade sig själv, men upp igen när jag går ut. Ramsa x4.
04:42 Ramsa x4. Ledset klagande.
04:44 Ramsa x6. Leset klagande.
04:45 Solfjäder, ramsa x4. Går ner på nedervåningen för att undvika överkoncentration.
05:00 Tyst. Bekräftelseramsar nedifrån. Tyst.
05:20 Gnäll. Ramsa x4.
05:45. Gråt. Ramsa x4. Gråten stegras, så jag går in. Hon har bajsat. Går ner och hämtar grejer och byter i sängen. Vilda protester först och försöker ta sig upp. Lugnar med mycket lång solfjäder.
05:50 Släpper solfjädern och gör godmorgon.

Under vargtimmen var min brännande fråga:
:?: Hur ska jag agera vid det klagande pratet? Låta vara? Mot slutet när jag valde att backa, valde jag att endast gå in om klagan stegrades och blev mera ledset. Jag vet ju att det egentligen är så man ska göra, men i början ville jag ju hjälpa henne att lägga sig ner.

Ser fram emot besked om bekräftelseramsans vara eller inte vara i vargtimmen.

Idag har jag sjukskrivit mig för att sova ikapp. Det är hemskt med aptitlösheten och den risiga magen hos mamma... :( Hoppas att lilla älsklingen orkar med dagis någorlunda idag. :(
Nancy

Inlägg av Nancy »

Citat SHN-boken s.156 (om första natten):

"Om morgonen skall börja till exempel klockan 7, ska Gustav ända fram till dess ges besked/påminnelse/bekräftelse på att det fortfarande är natt (för honom). Anänd till nöds marginalkvarten! Inom den kan du (helst) väcka Gustav eller åtminstone invänta nöjd tystnad. Barnet får aldrig tas upp skrikande. "

Citat s.158 (om andra natten):

"Glöm bara inte bekräftelseramsan! Under denna andra natt skall bekräftelseramsan inte följas av protester, är meningen. Så upprepa vid behov, tills den verkligen får sista ordet".

(ur "Lathunden", internationella Sova Hela Natten)

Fortsätt du bekräfta även i vargtimman alltså. Läs gärna sidorna ovan en gång till. Jag har själv läst dem otaliga ggr men man hittar alltid nya detaljer.

Låter som om du hanterade vargtimman bra.

Nancy
Nancy

Inlägg av Nancy »

:wink: Slänger in ett kanonbra svar som Sagalinda gett i en annan tråd. Ganska snart är det ju dags att backa och då passar hennes svar så bra:
Sagalinda skrev:Hej Kajsa :D Misströsta inte. Tänk att barnet behöver förutsättningar för att sova. Men tvinga någon att just sova, det går inte. SOm det är nu tror jag att gossen känner av din överkoncentration och frustration över att han inte sover. Jag undrar hur du går tillväga när du hör att han vaknar på natten? Jag skulle nämligen råda dig att göra så här:

1. När han vaknar, ge en omedelbar upplysningsramsa som hurtigt talar om att det fortfarande är natt.
2. Stäng dörren till ert sovrum så du inte hör hans prat!
3. Somna om själv. Går det inte så sätt i öronproppar. Skulle total kris utbryta kommer du ändå att höra! Och uppstår en sådan situation ramsar du igen! Men trafiken måste bort nu [-X

Så ska du släppa alla orosvargar. Han kommer att börja sova hela nätter snart då han märker att det inte händer något. För visst - han behöver sin sömn helt klart. Och det är inte meningen att han ska vara vaken 2-3 timmar varje natt. Men du måste ha lite tålamod ännu - även om du redan haft ett fantastiskt sådant - och överlämna mer åt gossen själv. Han har förutsättningar för att sova, då behövs inte du. Faktiskt. Mer än att tala om vad som gäller :!:

Kram på dig :D
Tänker på er och hoppas att kvällen och natten blir bra och att du mår bättre snart.

Kram från Nancy
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "