Nu kör vi 10 månaders flicka

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen!

Jag skulle ändå göra en schemaändring. Du har nu 14 timmar och 15 minuters planerad sömn på schemat, fördelat på två lurar. Jag skulle minska lite på dagsömnen, på vilket sätt är upp till dig. Du kan t ex:
:arrow: ha en 20-minutare på fm (istället för 45)
eller
:arrow: ha en 45 minutare på eftermiddagen också (istället för 1,5 timme).
eller
:arrow: ändra till en lur, 1,5 timme, mitt på dagen.

Av det du beskriver skulle jag göra alternativ 1, dvs en 20-minutare på fm! Det är dessutom en ganska liten ändring av schemat. Då får du i princip 14 timmars sömn. Runt året är 13,5 timmar sömnbehovet, men då kan det ju också vara dags för en lur. Men det tar vi då.

Vad gäller de tidiga morgnarna, så håller jag fast vid det jag skrev ovan:
För att hantera tidiga morgnar, så ha samma handlingsplan i minst en vecka, för att verkligen ge trygga besked. Du skriver att du testat många olika saker (ramsa, ingen ramsa, spela musik, buffa med mera), men inte samma morgon. Det är ju bra, för då hade förvirringen blivit fullständig. Men förvirringen kan bli rätt stor för barnet även med olika besked olika morgnar, om du förstår.

Så bestäm ikväll hur du ska hantera morgnarna, och gör på det sättet i en vecka. Med skön attityd - kom till forumet för pepp, sök inte bekräftelsen hos lilla tjejen :wink: .

Ett förslag är pangramsa x 4, och sedan avvakta med parollen på natten händer ingenting. För mycket aktivitet blir alldeles för lätt underhållning på morgonkvisten, och det vill vi inte ha. Ramsa med magstöd, lite högre volym än du tror att det ska vara. Tryggt, och glatt.

Sen kan du, för din skull (för att minska överkoncentration), ge dig i kast med något. Typ baka frukostbrödet, städa badrummet eller något annat som gör lite hemtrevliga ljud.

Återkom gärna med funderingar!
/J
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Hur går det för er?

/J
Solstråle

Inlägg av Solstråle »

Hej Jenny,
Vi har varit på landet i påsk utan tillgång till internet, därav tystnaden.... Det går framåt för oss. Vi bestämde oss för att köra på en lur om dagen eftersom att kapa till 20 min på förmiddagen i praktiken bara skulle innebära 10 min mindre dagssömn. Tjejen har dessutom alltid varit "tidig" så vi resonerade att hon nog är att betrakta som en ettåring redan nu. Så här ser schemat ut nu:

07.00 Morgon, frukost
11.00 Lunch
12.00 Sova 1,5h
14.00 Mellanmål
17.30 Middag
19.00 Nattslurk + gonatt

Och resultatet då, jo det är rackarns sömnigt på förmiddagarna. Att åka vagn är inte att tänka på för då slocknar hon direkt... Hon somnar mycket snabbare på dagluren nu, lika arg, men mycket mindre ork att bråka tolkar jag det som.

Mornarna har varit kämpiga. Hon vaknar oftast glad, men jobbar sig succesivt upp till förtvivlan. När vi lade om schemat i torsdags så vaknade hon 06.00. Nu vaknar hon ca 06.30 så det går framåt. Vi ramsar intensivt tills 06.45 då jag tar upp henne i något någorlunda tyst läge.

Även om det går åt rätt håll så tycker jag att det är jobbigt att jag aldrig lyckas få till ett lugn och heller aldrig ett omsomnande. Morgonen slutar oftast i upplösningstillstånd och det är ju inte kul alls, men vi kämpar vidare veckan ut och utvärderar efter det har vi sagt.

/Solstråle
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Solstråle skrev: Vi ramsar intensivt tills 06.45 då jag tar upp henne i något någorlunda tyst läge.

Morgonen slutar oftast i upplösningstillstånd och det är ju inte kul alls, men vi kämpar vidare veckan ut och utvärderar efter det har vi sagt.
:D Tassar in bara för att peppa lite :wink: Du får utmärkta råd och jag vill tacka alla engagerade :lol:

"Intensivt" och "kämpar" är dock två ord du väljer här som luktar både kamp och uppgivenhet, en kombination som kan summeras i begreppet överkoncentration. Tanken är att du / ni ska LUGNA och därför ska hon okså bli lugn, dvs inte skrika. Att "ramsa intensivt" leder till motsatsen. Det blir en sorts negativ underhållning där du i praktiken låter dagen börja fast börja konstigt och fel. Återgå till ordningen (den som t ex står beskriven aproppå tidiga morgnar i "Tips på vägen" - i SHN-boken "Tips och inspiration") och gör INTE mer som är riktat till barnet, helst inte ens SÅ mycket nu längre :!:

Det hela måste avpersonifieras, nte minst för din egen skull. Det är därför du fått alla de goda råden ovan och bör ta fasta på dem, men inte heller de hjälper om du inte förstår att dra bort dina orosvargar från tröskeln först. Öva upp ramsan med verkligt högt och hurtigt och bestämt tonfall, sätt punkt (efter 4, 6 eller t o m 8 i ett svep) och ramsa sedan inte mer utan låt "opersonliga" ljud ta över, röstfria. Men även de ska vara höga nog att överrösta lilla barnet och förmå henne att lyssna till något annat än sitt eget (mer eller mindre skrämmande) gap och skrik, vilket hon lätt gör p g a medfödd nyfikenhet :wink:

Slå sedan av på ambitionen att få henne att somna om till varje pris; det viktigaste är inte att hon sover varje minut hon "ska" utan att hon har förutsättningarna. En viktig förutsättning är verkligen att hon får vara i fred för din överkoncentration och din oro. Se det som att du har ett jobb att göra, och det jobbet måste göras gott och effektivt, för du har inte mycket tid på dig - en enda ramseomgångs chans :!:

Mer förtroende för lilla barnet, alltså :wink: och därmed för dig själv.

Läs på för att odla attityden. Tänker du "kämpa" är ni tyvärr alldeles fel ute :cry: Leda, lära, visa, hjälpa är lösenorden :wink: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"