Jag skulle ändå göra en schemaändring. Du har nu 14 timmar och 15 minuters planerad sömn på schemat, fördelat på två lurar. Jag skulle minska lite på dagsömnen, på vilket sätt är upp till dig. Du kan t ex:
eller
eller
Av det du beskriver skulle jag göra alternativ 1, dvs en 20-minutare på fm! Det är dessutom en ganska liten ändring av schemat. Då får du i princip 14 timmars sömn. Runt året är 13,5 timmar sömnbehovet, men då kan det ju också vara dags för en lur. Men det tar vi då.
Vad gäller de tidiga morgnarna, så håller jag fast vid det jag skrev ovan:
För att hantera tidiga morgnar, så ha samma handlingsplan i minst en vecka, för att verkligen ge trygga besked. Du skriver att du testat många olika saker (ramsa, ingen ramsa, spela musik, buffa med mera), men inte samma morgon. Det är ju bra, för då hade förvirringen blivit fullständig. Men förvirringen kan bli rätt stor för barnet även med olika besked olika morgnar, om du förstår.
Så bestäm ikväll hur du ska hantera morgnarna, och gör på det sättet i en vecka. Med skön attityd - kom till forumet för pepp, sök inte bekräftelsen hos lilla tjejen
Ett förslag är pangramsa x 4, och sedan avvakta med parollen på natten händer ingenting. För mycket aktivitet blir alldeles för lätt underhållning på morgonkvisten, och det vill vi inte ha. Ramsa med magstöd, lite högre volym än du tror att det ska vara. Tryggt, och glatt.
Sen kan du, för din skull (för att minska överkoncentration), ge dig i kast med något. Typ baka frukostbrödet, städa badrummet eller något annat som gör lite hemtrevliga ljud.
Återkom gärna med funderingar!
/J