Kura 7-veckors!?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hejhej!

Anna har helt rätt, det är bara att börja om. Inte svårare (eller lättare) än så. :D

En fråga: har du något schema? Jag hjälper dig gärna att få till ett schema som känns bra för er båda :!: Om du vill.

/Jenny
Gäst

Inlägg av Gäst »

När vi började med magsovandet så behövdes inte mer än att man la ner honom i sängen när det var sovdags, men nu blir han verkligen otroligt missnöjd när man gör det. Vi gjorde ingenting sist, det bara funkade av sig självt, så länge han fick ligga på mage var det lugnt. Därför känner jag mig helt ställd nu. Jag vet helt enkelt inte hur jag ska göra! Och jag kommer få göra det själv för pojkens pappa jobbar femton timmar per dygn, är rädd att jag ska bli tokig och arg på lilla bebisen.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Lugn :!: Vi får ordning på det. Du är inte ensam, vi finns här hela tiden (i princip, många av oss verkar vara här på forumet oinsamt mycket :oops: :lol: ). Du kommer inte bli tokig, eller arg på bebisen, när du vet hur du ska göra. Möjligen lite irriterad :wink: .

:arrow: Körde ni standardmodellen när ni fick ordning på det för tre veckor sedan? Om inte, läs här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=26

:arrow: Har du koll på verktygen (buffning, vagning, solfjäder osv)? Om inte läs här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewforum.php?f=3

:arrow: Återigen, har du något schema? Han är tio veckor, behöver ca 15,5-16 timmar per dygn, och kan klara 8 timmars sammanhängande natt om han är frisk och fullviktig. Sikta på 4 mål mat, med 3-4 timmars mellanrum, samt en nattslurk precis innan läggdags. Schemat innebär fasta tider för din son för mat och sömn, med en kvarts marginal åt båda hållen. Efter några dagar så kommer sonen vara en klocka själv, och du vet att han får den mat och sömn han behöver.

Om du vill, så hjälper jag dig med schema. Skriv i såfall vilken tid du vill ha natt, och om du har några andra tider att anpassa dig till.

Och igen: lugn :!: Varken du eller sonen mår bra av att inte sova. Och sonen kan inte ta ledningen, men du kan :!:

/Jenny
Gäst

Inlägg av Gäst »

Frisk och fullviktig är han definitivt - väger 6,5 kilo och är ingen liten kille egentligen :wink:
Tar gärna hjälp med schema, känner att jag behöver all hjälp jag kan få just nu... Har gärna natt vid åtta-nio, i övrigt har jhag inga önskemål.
Jo, han var standardmodellad förut, inte nu längre...
Har koll på verktygen, har läst massor på forumet och köpte "sova hela natten" för nån månad sen.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Okej, här kommer schemaförslag serverade. Först vårt schema för samma ålder:
JennyH skrev:Hej,

här kommer schema för Anton, 10 veckor.

6-7.30 Första målet
7.30-9.30 Sova 2 timmar

9.30-11 Andra målet
11-13.30 Sova 2,5 timmar

13.30-15 Tredje målet
15-17 Sova 2 timmar

17-19 Fjärde målet
19-20.30 Sova 1,5 timmar

20.30-22 Femte målet (nattslurken), då får han ersättning och badar.
22-06 Sover natt

Ett mål går numera till så att han ammar ett bröst, rapar, ammar lite till ur samma bröst, rapar lite mer, ammar ibland ännu lite mer ur samma bröst. Sedan är det mys och kel, han brukar få sitta lite på min mage medans vi sjunger och har oss. När han tröttnar byter vi (oftast pappa om han är hemma) blöjan. Eventuellt myser vi lite till efter blöjan. Sedan äter han bröst två med rapar och trugningar tills han säger till att han är proppmätt. Ytterligare lite umgänge, oftast med pappa om han är hemma.
:idea: Du ville ha natt vid 20. Då kan du ex göra såhär:
20-07 Sova natt (nattmål kl 4)
7-9 Mål 1
9-10.30 Sova 1,5 tim
10.30-12.30 Mål 2
12.30-14.30 Sova 2 tim
14.30-16.30 Mål 3
16.30-18 Sova 1,5 tim
18-20 Mål 4, inkl nattslurk runt 19.30

:!: :!: Läs nu på de olika verktygen igen, så att du har koll hur du ska hjälpa honom till ro, och genom sömnskarvar, under hans lurar. Och läs igenom om standardmodellen igen. Så att du är säker. Du vet, attityden och din själklarhet spelar stor roll. Det är du som ska göra jobbet här :D :!: :!:

Maten ska serveras inom 1,5 timme (är det väl, blir osäker...), och då ska han bli riktigt tokmätt. På kvällen kan mjölken vara lite blaskig, så om du vill kan du ge tidigare urpumpad mjölk på flaska då, eller ersättning (eller en mix...). När han inte äter och "bara" är vaken, ska han vara med. Sitter ni och äter, låt honom ligga på köksbordet på mage med er. Viker du tvätt, sitt på golvet med honom på mage brevid dig.

Om han är en sömnig liten kille, så kan det vara kämpigt att hålla vaken två timmar. Då får vi 1) tänka till ett anpassat schema ELLER 2) ta till knep för att hålla honom vaken. Tips kan t ex ges i den här tråden:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?p=44817

Jag vet, du får mycket att läsa nu. Men det kommer bli bra igen och ni kommer få sköna glada dagar och sovande nätter. Och jag/andra är kvar här, när du behöver!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag vet inte hur det här ska gå till, jag kommer inte orka att ta tag i det här som det är nu, känns som att jag måste sova för att kunna hjälpa honom att sova. Just nu är jag för trött och blir bara arg på honom när han inte kommer till ro vilket absolut inte hjälper nån av oss. Han är så fin och söt och förtjänar en mamma som orkar ta hand om honom på bästa sätt, jag känner mig bara självisk för jag orkar verkligen inte! Jag KAN inte vara vaken två hela nätter i sträck, det GÅR inte, hans pappa jobbar så pass mycket så jag kommer få ta dagarna också och det klarar jag inte... Nu kan jag ändå sova två tim i sträck två-tre ggr på nätterna om jag flyttar över honom till min säng.
Det är en ohållbar situation men jag vet inte hur jag ska kunna få det att fungera utan att ta död på mig själv!
Lua

Inlägg av Lua »

Det är så hjärtskärande att höra er förtvivlan när lösningen finns runt hörnet!

:?: Jobbar maken lördag och söndag också?
:?: Har ni någon annan som kan avlasta dig på dagtid?
:?:Finns det någon diplomerad kurare i din närhet som kan coacha dig? Kanske via telefon eller personligen? Kolla in listan och skicka en förfrågan via pm.

Kram länge från Lua. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

1.Han är ledig söndagar, men är då dödstrött efter att ha jobbat 14 tim per dygn...
2.Nej, finns ingen i närheten tyvärr.
3.Får kolla det. Det skulle ju vara underbart.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Usch vad förtvivlad jag blir när allt känns så här hopplöst!! :cry:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Åh, kompis... jag bor ju alldeles för långt bort. :?

Jag måste bara fråga, det är inte så att maken kan vara ledig en lördag eller söndag, så får du två dagars vila. Och så kan ni sätta igång då?

Har en liten man jämte mig nu, som är tokigt 8-månadersvelig/gnällig, så jag har inte ro att tänka ut något till dig. Jag återkommer ikväll.
Kram Jenny
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nu i december är det tyvärr omöjligt för honom att vara ledig, han kommer jobba mycket mindre i januari tack och lov!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Okej, då ser vi till att du och lilleman håller er ovanför ytan så länge:!: Sömnbrist är inte att leka med, och du lider väldigt av det nu. Liksom lilleman. Ni behöver sova.

:arrow: Jag tycker du och din man ska planera in ett datum när ni kan sätta igång med schema och ordning på natten. Då ni båda kan vara hemma. Så snart det är möjligt (julledighet?) . Så att du ser ett slut på utmattningen. Som Anna skriver så är ni på banan igen på 3-4 dygn, och om du får hjälp det första/2 första dygnen så är mycket vunnet.

Tills dess, kör standardmodellen. Du kan ju den sen innan. Prio ett är en tvärmätt son. Vaknar han för tidigt, och du känner att det är hopplöst och inte lyckas vagna honom till ro igen, ta ett djupt andetag och börja ett nytt mål. Proppa full med mat igen. Detta mål orkar han antagligen inte i 2 timmar, men 1 åtminstone. Sedan sova igen.

Ha en tid där natten börjar. Då är det bad, pyamas på och nattslurk. Sova i mörkt rum. Exempelvis kl 20. Och en tid när dagen börjar, ex 7. Då är det morgonmål och dagkläder på. Även om det är kämpigt däremellan, så blir dygnet tydligt uppdelat i dag och natt.

:heart: Jag vet att du är trött, jättetrött. Jag "hör" det på inläggen. Men du orkar genomföra standardmodellen. Lika mycket som du orkar de utmattande dagar/nätter ni har nu. Dagarna går oavsett hur du gör, och dagarna slukar energi oavsett hur du gör. Så lägg energin på standardmodellen. Ta ett djupt andetag. Läs igenom standardmodells-sammanfattningen i länken ovan. Ta ytterligare ett djupt andetag. Och sätt igång.

BLir det inte exakt rätt, blir det fel ibland? Det gör ingenting. Börja om med nästa mål. Det är helt ok :!:

Har du Barnaboken :?:

Kram Jenny
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ska införa standardmodellen from imorgon bitti kl åtta! Det var ju det (om än inte särskilt strikt) som i kombination med magläge fungerade sist. Kan jag köra på 2-2 hela dagen? Känns som att det blir absolut enklast, speciellt nu med en hjärna av... gelé? :wink:
Nej, har inte barnaboken (bara SHN), men satt faktiskt precis och funderade på om jag skulle beställa den. Känns som att den skulle kunna vara bra att ha så jag gör nog det.

Tusen tack för allt! :heart: Det känns lite mindre hopplöst nu alltihop.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Bra!

Sikta på 2 timmar vaken, 2 timmar sova. Det behöver inte bli prick två timmar alla gånger.

Och jag tittar till tråden med jämna (alldeles för täta :roll: :oops: :lol: ) mellanrum :!: Bara skriv när du behöver lite pepp eller hjälp!

I Barnaboken finns ett kapitel som heter Vardagen ur led?, sid 306. Kunde nog vara ett stöd för dig. Och ja, du kommer ha mycket nytta av den :wink: . Värd sina kronor :!:

Kram Jenny
Gäst

Inlägg av Gäst »

Förlåt, svarade ju inte på frågan. Ja, kör 2-2 hela dagen. Gör natt vid 20-tiden. Räkna med ett nattmål, och ha det en bestämd tid. Ex kl 4.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"