Kura 7-veckors!?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Gäst

Kura 7-veckors!?

Inlägg av Gäst »

Hej!
Jag har en liten kille på sju veckor som (vad det känns som) aldrig sover... I alla fall inte på nätterna och det börjar tära enormt på hans mamma och pappa, ilskan ligger och lurar hela tiden vilket inte alls känns bra. Han har inte visat något som helst mönster i sitt sovande eller ätande än så länge och är övertrött och skriker hela kvällarna. Ibland vill han äta hela nätterna, ibland "bara" tre ggr per natt. Han är hungrig men tar bara tre-fyra klunkar och sen börjar han vrida sig och skrika igen.
För allas skull (och definitivt för hans egen för han mår inte heller bra av det här det är jag säker på) så måste vi alla få börja sova på nätterna, men hur gör man när han är så liten? Har någon efarenhet? Och var ska han sova om man bor i en etta? Funkar det att ställa vagnen i köket ex?
Och det här med magläge... Jag vill verkligen lägga honom på mage, är det möjligt att göra på något annat sätt eller är det bara mage som gäller? Hoppas någon har råd till en smått desperat mamma!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej Liten06 och välkommen! :D

Så här ska ni inte behöva ha det. Liten bara väntar på er ledning, jag lovar!
Har du läst på om "Standardmodellen" :?:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=26

Läs igenom detta noga, och återkom

Vi finns här :!:
/Fjällmor
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jo, har läst och provat, men han vill sova när han ska äta och vara vaken när det är sovdags.. Förstår inte heller riktigt det här med bestämda mattider som inte ska ruckas på och samtidigt ska han ha mat så fort han skriker? Det blir helknasigt för mig och känner mig osäker på vad som är rätt att göra.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vill börja nu nu nu! Men antar att det är bättre att vänta tills man känner sig helt bombsäker på vad som ska göras och exakt när. Men det ska bli så underbart när vi alla tre får sova lungt :)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Fjällfolket :wink: :D

:D Välkommen är du, Liten 06 :lol:

Ramla nu inte i fällan att "han vill sova när han ska äta och vara vaken när det är sovdags". Han vill ingenting alls (mer än överleva). Han gör bara precis som du / ni lär honom.

Du har redan börjat klaga så smått och ser till er egen sömnbrist, och det går att begripa. Men det är inte riktigt rättvist mot lilla barnet. Han har inte bett om att få ställa till ett h-e för er. Små barn ska njutas - och njuta själva.

Så genomför Standardmodellen. Den har räddat livet på hundratusentals :!: Slarva inte. Det är bara att göra men det måste göras. Inte så mycket för er egen skull som för lilla barnets välbefinnandes skull.

Läs på och gör. Läs tråden "Standardmodellen i levande livet" - där jag bl a skriver om just det du undrar över, hur man förhåller sig första tiden när barnet ska få mat vid minsta pip. Men din lille gosse är inte nyfödd längre. Han har passerat den egentliga födelsen med god marginal. Se hur han växer och ta ledningen :!:

Läs igen sammanfattningen som Fjällfolket rekommenderar och följ den. Läs också om Standardmodellen utmed de olika små åldrarna i Barnaboken, och om "Marie och Samuel - en mailkorrespondens" i kapitlet "Bekymmer? Sömn" i femte delen av Barnaboken. Finns också här på forumet i introduktionerna - "Så här kan det gå till".

Hemfall inte åt klagan. Gör jobbet. Du kan :!: Resultatet låter inte vänta på sig, men det kommer inte på ett enda mål eller ett enda sovpass eller en enda natt. Det tar en tre-fyra dygn.

Han kan sova i vagnen var som helst än så länge, det är ingen fara med det. Men han sover betydligt bättre på mage. Det låter inte som om du har larm, andningslarm (se förstasidan) och det gör mig förskräckt. Fixa det per omgående :!: :!: Larm ska han ha oavsett sovställning.

Är du rädd för magläge ska du veta att det inte finns ett enda fall dokumenterat där ett spädbarn avlidit i plötslig spädbarnsdöd liggande på mage MED LARM. Däremot finns det fortlöpande 20-30 fall årligen dokumenterade i Sverige där spädbarn avlidit i PSD liggande på rygg eller sida UTAN larm.

Enkel logik här talar för sig själv :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej och tack för svaret!

Jo, jag vet att det ligger på mig och inte på lille killen att ordna upp det här, ska lägga ner klagandet genast jag lovar :)

Har läst och läst om standardmodellen och SHN-kuren - fick hem boken för någon dag sen, ska läsa lite till och sen skriva ett schema och börja så fort som möjligt!
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Så ska det låta :wink: :lol:
Gäst

Inlägg av Gäst »

På dagen; måste han sova och vara vaken 2-2? Skulle man kunna ha ett schema som ser ut så här:

08:00 Morgon! Mat, blöjbyte, lek och mer mat

11:00-13:00 Sova

13:00-15:00 Samma som kl 8

15:00-17:30 Sova

17:30-19:00 Mat och blöja

19:00-19:50 Sova

19:50-21:00 Massor med mat, bad, nattning

21:00-04:00 Natt

04:00-04:20 Mat

04:20-08:00 Natt

Eller blir det här helt tokigt?
Jeanette R

Inlägg av Jeanette R »

Hej, tänkte försöka ge min spontana syn på schemat. När min lille var 7 veckor hade jag svårt att hålla honom vaken så länge som tre timmar, ffa på morgonen. Två fungerade bättre för oss.

Vidare känns det som att eftermiddagssömnen kanske är lite lång, 2,5 timmar. Det är ju snart kväll. Bättre att lägga den längre sömnen mitt på dagen. Vi hade en period då Erik sov långluren mellan 10 och 12 till och med, för att sedan kunna "göra stan" på eftermiddagarna. Det är ju lättare att sova korta pass i vagnen. Sedan är det ju viktigt att man gör schemat så att det passar med övriga familjens aktiviteter och rutiner, så ditt schema kanske kan fungera ändå. Andra kanske kan svara på det.

Avslutningsvis såg vårt schema ut så här när Erik var 9 veckor (hade inget schema vid 7 veckor utan körde då standardmodellens 1,5x1,5.)

6.00 frukost
8.00 sova 1,5 h
9.30 mat
11.15(11.30) sova 2,5 h
14.00 mat
15.30 sova 1,5 h
17.00 mat
19.00ca sova 20 eller 45 min beroende på trötthetsgraden
20.00 bada och mat
21.00 sova natt
:wink:
Erik 0503
Elise 0709
Gäst

Inlägg av Gäst »

Anledningen till långa vakentiden på fm är att han ofta är både pigg och glad på fm, men du har kanske rätt i att det blir lite väl långt... Om man gör så at han sussar 10:30-13:00 och sen 15:00-17:00 så är han ju ändå vaken länge på morgonen, men inte så länge som tre timmar vilket jag nu känner mig helt övertygad om är för länge!
Känner mig jätteosäker på schemat! Vet inte alls vad som blir bra känns det som och vill ju inte införa ett schema som är heltokigt.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Har också en liten fundering på målet kl 04, om han är vaken då och orolig, ska jag lugna honom och ta upp honom när han närapå sover istället? Måste ju vara bättre än när han är "frågvis" att göra så?
Jeanette R

Inlägg av Jeanette R »

Om han är vaken och frågande precis den tiden (plus eller minus marginalkvarten) du bestämt att han ska få nattamålet så skulle inte jag försöka söva och lugna, utan istället ge maten och sedan somna om. Är han däremot vaken och frågande en halvtimme innan så skulle jag söva om fram till matdags.
Hoppas att jag förstod din fråga rätt :) .

Schemaändringen som du föreslog tror jag på. När du sedan inför hel natt så kanske du får laborera lite med sista luren där kring 19.
Erik 0503
Elise 0709
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ja, du förstod helt rätt :)
Det var precis så jag tänkte göra, behövde bara få det bekräftat.

Tänkte köra på det schemat from imorgon bitti. Tror det blev ganska passande tider för den här killen.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jaha, nu har det gått tre veckor och allt fungerade utmärkt ett tag men nu är vi tillbaka där vi startade... Sömnen blev hundra ggr bättre när lille pojken fick börja sova på mage (med larm) bvc`s förskräckelse till trots :wink: ...
Sen vet jag inte vad som hände, men jag tror jag tappade förmågan att vara konsekvent och efter två dygns trasslande gav jag upp för jag blev helt enkelt för trött. Snacka om att jag ångrar mig nu! Min stackars lille kille är dödstrött och sover kanske max åtta-nio timmar per dygn och jag känner mig som en fruktansvärd mamma som har noll självförtroende.
Dagarna ser nu ut såhär: han vaknar ca nio, äter lite, skriker om man inte bär honom, somnar nån gång mitt på dagen - i famnen när man bär eller vid bröstet, vaknar efter fem-femton minuter och så är det hela dagen. på kvällen badas han, får på sig pyjamas, ammas och får flaska och sen är det dags att bära skrikande bebis i ca två timmar innan han somnar och läggs ner i sin säng där han sover max tre och en halv timme i sträck, sen är det dags för matning och somnar om i sin säng ca två timmar till, äter, sover två timmar till och sen är det morgon. Han behöver sova och jag känner mig så elak för att det har blivit såhär!
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Inte bryta samman :!: Börja om. Ni är på banan på tre-fyra dygn.

En fransk filosof, Jean Guitton, skrev en bok som hette "Konsten att tänka och handla". Den hittade jag innan jag ens hade en aning om vad jag skulle bli här i världen. De här orden har jag burit med mig sedan dess:

:arrow: Börja en gång, så är halva arbetet gjort.
Börja en gång till, så är det färdigt :!:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"