Ledsen mamma (och dotter) Bör jag kura "om"?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Novas mamma

Inlägg av Novas mamma »

Lilla älsklingen har fortfarande svårt att komma till ro vid läggning och mamma har svårt att övertyga :(
Vi har iallafall kommit så långt att hon relativt ofta sover hela passen eller kan "sövas om" genom en pangramsa på dagen - på natten sover hon lugnt.
Det är läggningen som är problemet och jag blir såå frustrerad på att jag inte lyckas få henne trygg :evil:
På dagarna vagnar jag och hon blir tyst och lugn efter ett par drag - då går jag med ramsan och hon börjar om. Så gör vi i cirka 3 omgångar och en tidsperiod på 5-15 min.
På natten går jag med ramsa utan att buffa. Sedan går jag bara in vid kris - ramsar vid läge och "nattningen " tar 10-30min bestående av tystnad varvat med frågor och "krisskrik".
(Ni som läst hela tråden vet att jag kämpade med att "avvakta" och göra ljud men inte klarade av det utan återgick till vagnandet...)
Begär jag för mycket? Känner att jag inte blir nöjd med min insats om hon inte somnar inom 5 min - vilket inte sker så ofta. :?
Jag har verkligen övat på min ramsa och tycker att den låter övertygande och är noga med anpassningen vid olika lägen (sparsamt också..) dock tar den fortfarande inte. Enda gången den fungerar är om hon vaknar upp under ett sovpass.Jag VILL verkligen att den ska ta.
Blir hon förvirrad av mina olika metoder? Vagna, ramsa, buffa eller bara gå...
Jag tycker att jag gör efter konstens alla regler men lyckas inte iallafall.
Ibland undrar jag om det verkligen GÅR att få henne att somna tyst - vet ju att det fungerar eftersom hon alltid somnar tyst på promenad. Dock vill jag inte gå varje sovpass utan tycker att hon ska vara lugn med stilla vagn också.
Känner att jag blir mer och mer frustrerad - är noga med att dölja det för lillan men hon känner det väl iallafall.
Tack för "vagningen" - den fungerar utmärkt men är orolig för att den effekten ska avta med tiden...Finns det de föräldrar som använder vagningen hela tiden istället för ramsa :?:
Alexandra - mamma till
Nova - född 24 september 2005
Kelwin - född 6 oktober 2007 , 2 veckor tidig
Nova "kurad" vid 2,5 månader, 12 tim natt
Kelwin - standardmodell från start - 11,5 tim natt
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Utan att ge desto mera råd, vill jag berätta att vår Skruttis blev betydligt lugnare genast när vi glömde allt vad vagning och buffning hette... Så länge som vi hade "vagna" i skallen, blev det bara ingenting. Ungen var tyst när vi vagnade för att bli galet arg när vi slutade. Alltså lät vi det vara! En ramsa på natten om han vaknade och vid krisläge en till. Och det bara funkade. Men det var först efter att vagnen åkte ner i bilgaraget så att vi helt enkelt inte kunde vagna! Kanske lillen kände på sig att vi stod och funderade vagna eller inte vagna.... Vi fick helt enkelt lita på ramsan, det fanns liksom inga andra alternativ. :wink: Det är väl det som kallas attityd antar jag.

Pang, pang med ramsan och nu skall det vara tyst eftersom mamma mjölkar kor/sköter en hel hop med skrikande ungar eller vad det nu kan vara och inte kan sitta och oroa sej över det ena eller det andra! 8)
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Så bra att nätterna funkar så fint :thumbsup: - nu ska du bara få till nattningen ordentligt också! En mycket bra start är att lyssna på mrs Tall som egentligen säger allt som du behöver veta för att få till det. Jag ska bara säga ett par saker till!

:idea: Vagningen funkar inte - se på resultatet! Ett verktyg som fungerar avslöjar det när man behöver göra mindre och mindre insats för varje tillfälle. En lyckad vagning börjar första dagen med en rejäl insats för att redan efter en vecka ha avlösts av ramsan. Om scenariot är så - ja, då funkar vaningen. Det ser lite annorlunda ut i ditt fall :wink: !

:idea: Istället för att VILJA att ramsan ska ta så ska man TRO på att ramsan tar - förhållningssättet avgör. Visst är det hårfint - men det är hela skillnaden!

:idea: Vem har sagt att hon är otrygg? Jag skulle vilja tro att hon är så pass trygg att du stör henne med ditt verktygande och det gör henne snarare irriterad. Ge henne tilltro för vad har hon att vara otrygg om? Egentligen? Om du tänker efter? Min egen reflektion är att många föräldrar ser barnen som otrygga när det ska sova men i själva verket är det föräldrarnas egen otrygghet kring hur de ska hantera barnets frågor som projiceras på barnet. Då blir det lite tokigt!
Novas mamma

Inlägg av Novas mamma »

Tack Mammut och Mrs Tall.
La lilla älsklingen i sängen på sista dagpasset för att undvika frestelsen att vagna. Hon blev så klart mycket förvånad och frågande - var det redan natt :roll:
Intog en attityd av självklarhet och besvarade frågorna med hurtig ramsa - hon köpte den tillslut och somnade - lite oroligt med en del uppvak men iallafall :wink:
Gjorde samma tillvägagångs sätt under nattläggningen med samma resultat - en hel del frågande - dock mest av arg natur. Får se det som något postivt.
Hon har hittills sovit 30 min så vi hoppas på fortsatt lugn natt :lol:
Alexandra - mamma till
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Toppen! Lättnad för både mor och barn kan jag tänka :wink: !
Novas mamma

Inlägg av Novas mamma »

Hej igen
Jag använder nu enbart ramsan och visst fungerar det bättre nu men hon gråter fortfarande vid varje läggning. Det tar i snitt 7 min innan hon blir tyst och somnar.
Hon sover dock fortfarande oroligt på dagarna och vaknar 1-2ggr per sovpass och skriker direkt.Jag svarar med ramsan och det har fungerat efter en del "kommunikation".
Känns dock fortfarande olustigt att hon är så ledsen.Jag vet att det är en process men det känns ändå som att jag "väntar" ut hennes skrik och inte så att hon sover trygg och lugnt som jag vill.
Meningen är ju att hon inte ska vara ledsen alls. Måste de små liven genomgå en sådan "skrik/frågefas" innan poletten trillar ner??
Om jag vagnar/buffar vet jag att hon blir lugn direkt men jag lyckades inte "korta" ner det verktygandet utan fastnade hela tiden. Det är verkligen svårt att backa!
Skulle tro att det är min fysiska närvaro hon "ropar" efter nu.
Jag vet att man bör se skriken som frågor istället men oftast känns det faktiskt inte som att hon frågar utan som att hon ropar "hjälp mamma"-eller kanske är det bara i mina öron :?
Alexandra - mamma till
Novas mamma

Inlägg av Novas mamma »

:lol: Hej allihop :lol:
Bestämde mig för att ta tag i problemen och få ut vargarna en gång för alla-här ska sovas utan tårar :shock:
Har påbörjat en "Somna utan skrik-kur" och det går lysande!
Två kvällar i rad har läggningen återgått till som det var i januari - dvs somnar utan minsta pip :lol:
Vi är på dag 2 i vår dagskur och nu somnar lilla älsklingen riktigt snabbt - på bara ett par minuter efter snabb effektiv "minivagning" som snart ska övergå till enbart ramsning enligt min plan.
Vi kämpar på lillan och jag.

Kram glad mamma och dotter :lol: :lol:
Alexandra - mamma till
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!
Det låter ju lysande! Hur har du gått tillväga, jag blir så nyfiken!
Åsa
Novas mamma

Inlägg av Novas mamma »

Hej Åsa :lol:
Jo vi har kämpat länge med att hitta rätt attityd och få ut vargarna. Det har varit många steg bakåt och en del framåt. Nätterna har fungerat bra sedan hon var liten och jag genomförde buffning.
Dock har det varit svårt att få till insomningen på dagarna och lillan har alltid haft svårt att komma till ro och skrikigt mycket redan från späd ålder - om du läst hela tråden vet du en del om vår bakgrund.
Dessutom har jag fastnat i vagningen och ramsandet och frågandet har blivit intensivare och när hon inte fått rätt svar har frågandet övergått till skrik. Självklart skulle jag backat redan då men jag ville så gärna få ramsan att ta och jag ramsade och avvaktade alldeles för länge och vi fastnade i en ohållbar spiral som ledde till att även läggningen på kvällarna havererade.
Jag började med en "minidagkur" och för oss innebar det at jag vagnade vid första pip hela dag 1. Övergick till mindre vagnande och mer ramsa dag 2. Nu är vi på dag 3 och låter nu ramsan ta över mer och mer.
Jag ger denna "kur" 100 % men kommer inte att känna mig misslyckad om jag måste vagna. Huvudsaken är att lilla älsklingen lär sig att somna utan att vara osäker. Mycket kring min första tid som förälder har varit kantad av "misslyckanden" enligt min mening - förlossningen gick ej som jag tänkt, amningen fungerade inte och det har gjort att jag haft svårt med attityden och självsäkerheten. Något som lillan naturligtvis kännt hela tiden och hon verkar höra det i ramsan men inte i övriga vertyg. Så jag vet att jag kan använda mig av buffning och vagning vid behov - och att de dessutom fungerar. Allt är ju en process - inte bara för lilla barnet utan även för mig som förälder och det är inte lätt alla gånger. Jag är medveten om att det förmodligen kommer att ta längre tid för oss pga min stora osäkerhet tidigare men vi kommer att lyckas och snart ska hon även kunna somna lika bra som hon sover!! :lol:
Jag är så glad och tacksam för all hjälp från Anna och övriga föräldrar men samtidigt har jag förstått att jag måste hitta min egen väg. Jag kommer att förlita mig till att lilla älsklingen kommer att somna och sova tryggt - oavsett om det blir genom en ramsa eller via ett "skak i handtaget"- huvudsaken är att hon sover tryggt och att jag kan nöja mig med det.
Kram Nova med familj :lol:
Alexandra - mamma till
Novas mamma

Inlägg av Novas mamma »

Allt går nu så fantastiskt bra att jag knappt kan tro att det är sant :lol: :lol:
Knappt att en påminnelseramsa behövs ens en gång!

Så en liten "sporre" för alla som tycker att det känns tufft ibland - kan vi lyckas så kan ALLA :!:

Så underbart och vi är numera mycket gladare och utsövda även på dagtid!!
:lol: :lol:
Alexandra - mamma till
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Strålande :D pris och beröm :lol:

Och tack för din vackra, insiktsfulla, konstruktiva, lärorika och djupt tänkvärda "förklaring" :!:

Om jag får lägger jag in det hela på "Efter kuren - en uppmuntran" :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ja, det var verkligen kul att höra!
Målmedvetet till max, jag tror inte att du är så himla osäker :wink: . Du är ju en toppenmamma!
Åsa
Novas mamma

Inlägg av Novas mamma »

Till Anna - Javisst får du lägga det under "efter kuren..." - det är ju tack vare kuren och alla tips som det fungerar så bra.
Känns extra bra om vi kan inspirera andra föräldrar i samma situation.
Till Åsa
Tack - så snällt sagt.
:heart: :heart:
I morse vaknade lilla älsklingen en timme tidigare än vanligt, vilket inte händer speciellt ofta.
Om hon var ledsen?
Nej , hon jollrade och sjöng i spjälsängen hela tiden fram till 6:55 då hon somnade innan jag gjorde morgon 7.05 :lol: :lol: :lol:
Alexandra - mamma till
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :lol: :lol:

Tack :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Novas mamma

Inlägg av Novas mamma »

Det var ett tag sedan jag senast skrev men nu behöver jag hjälp igen.
Läggningarna fungerade bra men senaste veckan (ungefär) har hon börjat gnälla/gråta vid läggning.
Det är inga direkta skrik utan låter mest som ilska över att hon inte VILL lägga sig och missa allt skojigt utanför. :roll:
Hon är oftast tyst när jag lämnar rummet med ramsa och sedan börjar hon gnälla/klaga i cirka 5-10 minuter varje gång - dag som natt.
Jag avvaktar och gör vardagliga ljud och ger endast ramsa vid kris vilket inte blir speciellt ofta. Det fungerar och jag går inte in.
Om hon vaknar under sovpasset (dagtid) ger jag henne en snabb ramsa *4 och avvaktar sedan så hon reder upp situationen själv - vilket hon gör efter ett tag.
Är det vanligt att det fortsätter så här ett tag?
Bör jag ramsa igen? Vill helst inte eftersom hon oftast "eldar" upp sig om jag gör det... :evil:
Tacksam för råd från er erfarna...
Alexandra - mamma till
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"