Feedback på kurning av 7 månaders

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Feedback på kurning av 7 månaders

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Gå gärna in under "kontrollpanel" och inställningar och skriv i din signatur ålder på barnen, när du börjar kura och lite sådant så har sådana som jag en möjlighet att assistera utan att läsa om hela tråden. :D

jag personligen skulle inte bekr. ramsa eller ramsa gny, gnöl och annat eget småljud.

På ca 3-4 natten drar man ihop ramsan med bekr. så de blir en tillsammans.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Jojolinacarm

Inlägg av Jojolinacarm »

Absolut! Will do.

Dessvärre bakslag, så behöver nu mer råd.

Sämre läggning igår som tog 20 minuter och flera omgångar ramsa. Upplevede att hon blev okontaktbar, gick in och la tillrätta samt 5 sek buffning. Problemet var att detta bara gjorde henne mer arg, jag gjorde om 2 gånger till och upplevde att jag tappade lugn, kontroll och självklarhet... Pappa tog över och fick lugn och tyst med tillrättaläggande, tyst buff och bekräftelseramsa...

Sedan uppvak:
21.00 gny som pågick och började gå över till gråt efter 10-15 sek som jag tystade med en omgång ramsa
22-23: oroligt, gny som först tystas med ramsa. Sedan häftig gråt, okontaktbar med ramsa ( enligt pappan) som går in lägger tillrätta och buffar kort vid två tillfällen
00.30 Gråt som ej avtar vid ramsa och escalerar så mycket att tillrättaläggande och kort buffning.
06.40 gny som blir prat
06.50 vi går in och gör godmorgon. Carmen glad

Jag inser att jag snarast måste sluta oroa mig och hitta tillbaks till säkerhet och självklarhet, men har du/ni andra åsikter på hur vi bör/måste ändra användande av verktygen mm för att kunna nå vårt mål? Eller kan vi fortfarande sägas vara på rätt spår?
Jojolinacarm
- Carmen 140611. Kurstart 3 januari 2015
- Betty 120605. Kurstart planerad 20 januari 2015
Jojolinacarm

Inlägg av Jojolinacarm »

Försöker hålla lugnet och självklarheten, men känner mig något oroad att vi är på väg att fasta och vill mer än gärna ha tips och feedback på nedan...

Även igår pågick nattning i 30 minuter med argt gallskrik.
Började så fort jag tog bort händerna. Avvaktade i ca 5-7 min åt gången och ramsade sedan bestämt och överröstande. Inget resultat. Blev då desperat och provade 10 sek buffande. Hjälpte ej. Provade detta en gång till.... Fortfarande lika arg.
Pappa tog över med 20 sek buff, och avslutande ramsa vilket fick tyst.

Försökte verkligen se till ordentligt skratt till godnatt, men svår då hon fortfarande är snorig och koksaltlösning, näsfrida och nässpray gör henne galen av ilska. Eftersom hon sedan är så trött, är det supersvårt att få henne att hålla humöret upp trots att vi busar och skrattar naturligt åt storasyster so är en riktig pajas.

Tar alltid tag i disk med högt slammer direkt efter att jag lämnat rummet och har även på TV i normalläge. Funkade mycket lugnande på henne i 2-3 läggningar, men det är som att hon genomskådat detta nu,..

Inser om vi inte redan har, är nära att fastna i buffningsträsk och "krisläge" vid läggning och måste ändra attityd och handlingssätt. Efter att läst på ännu mer har jag förstått att varken ramsa eller buff fram vid riktig ilska. Utan att vi skall avvakta tills ilska klingar av och går över i trött ledsenhet och då ramsa. Korrekt? Även om detta kan ta 20-30 minuter argt gallskrik?

Övriga natten avlöpte

21.00 Uppvak med 10 sek gny som började eskalera och då avbröts med ramsa som tog direkt

00.30-1.30 Gnyende och " prat" från och till, och mycket hosta. Ramsar vid 2 tillfällen vilket ger direkt tystnad. Man märkte att hon verkligen ville sova, men väckte sig själv så fort hon var på väg in i djupsömn med hostande...

När hon varit tyst i 15 minuter (1.35 ) med enbart lite hostningar gick jag in för att lägga tillrätta i högläge för att stävja framtida hosta. La tillrätta, 3 * 4 buffningar då hon vaknade till. Ramsade ut och sedan tyst.

Borde ha hanterats annorlunda? Skulle det inte ramsats alls, då hon gnydde och gnölade från och till men aldrig grät riktigt ledset? Tyckte att jag avvaktade en hel del, men borde jag avvaktat ännu mer?

6.30 väckte 2,5 åring oss ( hon sover ju för tillfället i vårt rum).
6.40 gnöl från CArmen
6.45 hämtar jag henne ( efter 5 sekunder tyst paus)

Reflektioner?
Jojolinacarm
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag ber dig, läs boken IGEN! Ni har fastnat, ni är fast i buffträsk, verktygsträsk och värre blir det just nu. Ni litar inte på att ramsan kan göra jobbet. Attityden är i botten och lillen undrar vad ni håller på med? han är numera övertygad om att man måste verktygas helst till sömns nu.

Läs trygghet är säkerhet i boken IGEN. Läs safarin.
Om och när du bestämmer dig för att genomföra Sova hela natten-kuren, kommer du att se att det inte är särskilt svårt att lugna ens ett hysteriskt skrikande spädbarn - när du bara vet hur du ska göra.

När du lyckas med det, då växer självkänslan!

Och då kan du frestas att slå dig till ro, för nu har du ju kommit på knepet. Nu vet du hur man ska göra: inte ta upp barnet, utan lugna det där det ligger. Och titta så bra det går! Du kan!

Ja, det kan du. Men du får inte stanna där, säger jag, glädjedödaren. Du måste gå vidare. Du måste, utöver lugnet, också förmedla säkerheten. Lilla barnet kommer inte att nöja sig med mindre.

Kommer vargen och tar mig nu? frågar sig länge än det lilla barnet. Så även om lilla magen är mätt - och det måste den vara; ja, mer än mätt! - så måste barnet invaggas i en absolut känsla av säkerhet till liv och lem. Det räcker inte med lugn för stunden.

Därför får du inte nöja dig med de första två nätternas i och för sig underbara genombrott, när du med hjälp av verktygen lyckas förmedla lugn till ditt lilla barn, så att hon eller han kan sova. Stannar du där, och tror att saken är klar därför att du nu kan buffa barnet till tystnad eller vagna barnet till ro, kommer redan tredje eller fjärde natten att försätta dig i osäkerhet.

Barnet låter sig visserligen lugnas, så länge du tillämpar verktygen, men vaknar då inte alltmer sällan, som det var tänkt, utan allt oftare - igen. Varpå du buffar igen, vagnar igen, solfjädrar igen och ramsar för allt vad tygen håller ... Och innan du vet ordet av finner du dig stående hos barnet halva (eller hela) natten - igen. Barnet har alls inget emot behandlingen, verkar det som, men protesterar så fort du försöker sluta. Barnet sover inte alls hela natten!

Så varför fungerar det inte, frågar du dig, fastän det började så bra? Vad gör jag för fel?

Osäkerheten har slagit klorna i dig - igen. Det är därför det inte fungerar. Osäkerhet är motsatsen till säkerhet.
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Läs igen, snälla. Och i värsta fall "sluta kura!" Ta upp kuren igen när ni kan få den i hamn är mitt råd. Detta gagnar varken er eller barnet.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Jojolinacarm

Inlägg av Jojolinacarm »

Hej

Nu hade ju en till natt hunnit gå innan vi fick Torsmammas svar. Vi hade tills dess läst igenom just kapitlet om säkerheten som hon hänvisar till i sin länk, och verkligen bestämt oss för att bli än bättre på att avvakta. Vi inser att vi gått in för tidigt med åtgärder för att vi helt enkelt båda är av otålig natur och snabbt vill få tyst... Inte för att vi egentligen är oroliga för Carmens säkerhet eller känslor. Hon låter som sagt arg. Inte ledsen. Och vi är fast övertygande att hon mår bra av att sova.

Så ( och observera att detta var agerande utan att ha läst Torsmammas svar):
-läggning avklarades på 5 minuter med en omgång bestämd ramsa och husljud.
- 2 uppvak mellan 1.30-2.30.
Det första pågick i 20 min och åtgärdades med 2 omgångar ramsa.
Det andra med stägning av fönstret ( hade blivit 15 grader därinne) och tillrättaläggning med 5 sek buff. Somnade direkt om på ramsan ut.

Nu blir frågan: Vi är nu än mer pålästa, och har verkligen bestämt oss för att avvakta mycket längre innan ingripande vilket ovan illustrerar.

Bör vi fortsätta eller bryta? Måste säga att jag blev något förvånad över Torsmammas svar att vi möjligen borde " sluta" kura och ta upp senare.

Det är ju många moment som går som en dans.
- Sover alla dagslurar utan några som helst problem i stillastående vagn. ( får alltid väcka)
-Äter mer än någonsin
-Är på bättre humör
-Kan nattas på 20 sek till 2 minuter ( om vi bara håller lugnet)
-Vaknar nu 1-2 gånger per natt istället för 10, och har sovit en hel 11,5 timmars natt vid ett tillfälle.

Detta vill vi ju absolut ej förstöra, och vad skulle vi ha för alternativ? Vi vet ju med all säkerhet att hon inte kommer sova ett dugg bättre av att flytta in till oss igen eller börja nattamma ( som jag aldrig skulle börja med igen). Inte heller somnar hon om lättare om man går och bär runt henne ( det provade vi ju innan vi började kuren och kunde ta 1-2 timmar)

Problemet som kvarstår är hennes " vargtimmar" som pågår mellan 01.00-02.30. Någon som har mer råd om hur vi kan agera här? Förrutom säkerheten? Köra en pangramsa och sedan låta henne vara? Eller borde vi minikura?
Jojolinacarm
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Se där ni ser alltså allt som är bra? :P :lol:

Då gäller det att ni läser på igen trygghet är säkerhet, safarin, och njutningen kapitlet i boken så ni vet vart ni är på väg.

Natt uppvak 01-2.30 anses nog inte vara något "vargtimme" utan den börjar vid 04-07. Så här ger man en pangramsa och sen tyst. På natten händer ingenting. På sin höjd kan man få en ramsa eller så vid behov till.

Är det riktig vargtimme efter 04 är det pangramsa och Mozart som gäller.

Men nu måste det vara slut trafikerat i rummet. Är det kallt går man inte och stänger fönstret som inget hänt. Behövs får man en ramsa utanför rummet. Här är det FULL attityd i ramsan som gäller för att det skall få tillfredsställande resultat.

Ramsan är alltid X4 där X3 är ramsa och X1 bekr ihopdragen nu. Man kan också ge en X6 eller X8 om det behövs. Men som du själv säger, ett argt barn lönar sig inte att verktyga.
Tor 2006

Jojolinacarm

Inlägg av Jojolinacarm »

TorsMammas raka besked gav avbetalning direkt :D :nu har Carmen sovit i pricip 3 hela nätter i rad (peppar peppar, vågar fortfarande knappt nämna det...).

Med i pricip menar jag något enstaka 10 sek gnäll mellan 21-22 som inte behövts ramsas, samt att hon vaknat 06:45 2 gånger och 06.00 en gång ( morgon tänkt till 07.00).

Vid uppvaket 06.00 körde vi pangramsa + Mozart. Dock somnade hon aldrig om, så fick tyvärr ta upp ledsen 06.45. När hon själv vaknat 06.45 har det varit med lite gnölande, men då tar man upp? Eller måste man vänta tills det är helt tyst? Känns ju väldigt svårt då gnölet vid den här tiden övergår i gråt och sedan skrik...

Då det nu gått över två veckor genomförde vi idag några små justeringar i schemat som passar familjen än bättre ( och även CArmens signaler).

06.45 Morgon (tidigare 07.00)
07.00 frukost ( gröt + amning)
09.00 sova 45 min
10.30 lunch ( 1 burk matpure ca en 1/2 frukt)
11.30 sova 2 h
14.00 mellis ( havreyoughurt, fruktpure, leverpastejmacka, amning)
15.20 sova 20 min
16.45 middag ( 1 burk matpure ca en 1/2 frukt, amning)
18.15 bad med mamma och syrran
18.40 gröt och macka följt av pyamas bus och skratt
19.15 god natt ( tidigare 19.30)

Det började mindre bra med att jag för första gången tänkte ta 45 min luren vid 09.00 innomhus.(Hon har sedan månader tillbaks, alltså även innan kuren,sovit alla lurar i stillastående vagn på uteplatsen, så det fortsatte vi även med under kuren).
Hon var verkligen trött, så jag blev överraskad av det enorma motstånd jag mötte, och hade varken rätt attityd eller verktyg att ta till :oops: . Jag valde då att snabbt ta upp henne och stoppa ner i vagnen istället, för att inte riskera att skapa panikstämning med sängen. Rätt eller fel med så blev det. Har nu bestämt oss för att dagslurarna nu får vara i stillastående vagn eller promenad som vanligt en tid framöver, för varför tjafsa med ett koncept som redan funkar.

Resten av dagen flöt på perfekt. Långluren som strulade lite igår ( tog 15 minuter att somna för första gången någonsin och några uppvak som fick 5-10 sek vagning), funkade utan några problem och humör och aptit på topp.

Dagens läggning, som då enligt det nya schemat sker 19.15 istället för tidigare 19.30 var riktigt dålig. Tog 30 minuter innan hon lugnade sig och somnade. Ramsade vid läggning, och sedan två omgångar med bestämd röst. Vid dessa två lugnade hon tillfälligt ner sig och var på väg att tystna för att sedan skrika upp sig igen. Ramsan fick mao inte på något sätt och vis sista ordet.Efter 20 min började hon pipa igen, och kunde ej komma till ro fast hon var vråltrött. Kände på mig att hon låg på rygg, så gick då snabbt in och vände och la tillrätta och ramsade ut, vilket följdes av total tystnad. KÄnner ändå att det var rätt sak att göra, då hon behövde komma över på mage för att kunna sova vidare bra nu,

Det bör även nämnas att vi haft läggningar på mellan 2-15 minuter senaste dagarna, och varit mycket restriktiva med ramsning då vi tidigare var på väg in i verktygsträsket.

Så, för att sammanfatta frågorna vi vill ha tips på:

1: Hur kan vi få bättre läggningar? Gällande skratt till god natt blir hon nästa argare ju gladare hon varit innan läggningstillfället...
2.Nu har vi ju varit väldigt restriktiva med ramsa och den blir aldrig sista ordet då ju påminnelse och bekräftelse går ihop, och hon ju svarar på detta. Hur hantera?
3: Ska vi forsätta ihärdigt med ny läggningstid 19.15, eller backa tillbaks till 19.30? KÄnns ju som att hon nu vant sig vid 19.30 och inte är tillräckligt trött för att somna en kvart tidigare...?
4: Som sagt bättre med familjens tider om hon vaknar 06:45 än 07.00, och det verkar hon ju även gilla själv. Dock blir det ju totalt för få timmar om natten bara pågår från 19:30-06:45. Kan man då lägga då göra 20 min em lur vid 15.20 till en 45 minutare ( får alltid väcka vid denna då hon är väldigt trött då)?
5: Hur går man tillväga vid morgongörandet när uppvaket från hennes sida markeras med gnöl eller skrik som inte hinner bli tyst innan det eskalerar?
6: OM hon vaknar 06.00 igen och inte somnar om på Mozart och pangramsa, hur gör vi då morgon vid 06.45 utan att ta upp arg ( vid det här laget har hon ju skrikit upp sig rejält)

Sorry för låååååångt inlägg och många frågor :wink:
Jojolinacarm
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej :D

Trevligt och höra att ni nu är på banan :D

1. det kommer ge med sig ha lite tålamod här :wink:
2. gnöl, gnäll, mutter och annat jox tillhör henne och hennes privatliv. frågor skall ha svar då skall hon få en X4 tills det är svar nog
3. ja minst 2 veckor skall ni göra det nu.
4. nej inte peta för mycket det ät inte schemat det är fel på ATTITYD tack!
5. pangramsa och Mozart, i vissa mycket långdragna fall kan man en tid Tvinga till ett omsomnande i 5 min. Läs mariaufsdotters tråd..
6. då tar man upp i en lugn sekund eller i ett andetag och låstas att det är hennes födelsedag. beklaga inte och ömka inte.

Ang. ryggläget. Hon är ganska stor nu, se till att hon verkligen LÄR sig vända sig själv!!! Öva 10gg/5min/dag minst!!! Ålning och vändningar är nyckeln!!! Inga gå stolar eller hopp gungor!!
Tor 2006

Jojolinacarm

Inlägg av Jojolinacarm »

Halloj!

Tack för svar. Är lite trög av allt sovande, så behöver ställa lite komplementerande frågor :D .

Först en rapport från gårdagens läggning och natt.
Läggning: 20 sek läggning med tillrättaläggande, 2*4 markerande buff och mycket glad ramsa. 4 minuter argt skrik som blev lite ledset och frågande. Fick då en påminnelseramsa som hon lugnade sig på, även om det forsatte gnällas i 3 minuter till. [b]Betyder detta att jag svarat på hennes frågor? Även om ramsan ej fick absolut sista ordet?[/b]Gick efter 10 minuter in, och då låg hon ihopknölad i fotändan utan täcke, så la henne snabbt tillrätta med täcke på. Hon sov under detta, så ingen ramsa eller något annat. [b]Rätt eller fel? [/b]
Natten:
Inte ett ljud förrän 6.10. Pappa som sov i vardagsrum gav pangramsan och sedan husljud som är vår valda strategi som vi såg fanns att välja på i tråd om vargtimme tips. [b]SOm jag förstått det skall vi hålla fast vid denna nu och inte prova Mozart eller något annat på ett tag?
[/b]Hon somnade i vilket fall ej om, så tog upp henne 6.35 ( inom marginalkvarten) i en tyst sekund med glada tillrop och skratt :D
1. Bättre läggning igår som sagt, då det kändes som att ramsning var i balans. Då vi var nära att fastna i buff och ramsträsk tidigare har vi nog varit lite väl snåla med svar till henne ett tag.
2. gnöl, gnäll, mutter och annat jox tillhör henne och hennes privatliv. frågor skall ha svar då skall hon få en X4 tills det är svar nog. [b]Det är detta som är utmaningen. Det är egentligen bara två lägen: antingen gnöl, gnäll, mutter som går över innan det hinner ramsas, eller superarga skrik som bara eskaleras vid ramsning ( undantaget i går kväll, se ovan). Frågor har jag tolkat som när det är ledsen gråt, och det är det i princip aldrig. Det är därför det många gånger blir så att hon somnar i sina arga skrik, och det är det jag undrar hur det skall hanteras? Svara eller ej? Somna arg ok, men inte ledsen?[/b]
3. yes, nu kör vi på 19.15 som läggtid och uppstigning 06.45
4. ok
5. pangramsa och Mozart, i vissa mycket långdragna fall kan man en tid Tvinga till ett omsomnande i 5 min. Läs mariaufsdotters tråd..[b]Som sagt: nu kör vi pangramsa och husljud ett tag för att hålla fast i en strategi. Nu vaknar hon ju antingen runt 06.00 eller 06.45 ( då hon skall vakna), så det är ju inte problem varje morgon[/b]. [b]Om 06.00 blir det vanligaste och pnagramsa + husljud ej hjälper skall vi omedelbart läsa den tråden[/b]
6. tack, fattar, och så har vi gjort

Ang. ryggläget. Hon är ganska stor nu, se till att hon verkligen LÄR sig vända sig själv!!! Öva 10gg/5min/dag minst!!! Ålning och vändningar är nyckeln!!! Inga gå stolar eller hopp gungor!![b]Inser att jag uttryckt mig oklart. Hon har kunnat vända sig åt båda hållen sedan hon var 5 månader. Nu över vi sitta själv och det märks att hon även är sjukt sugen på att börja krypa, men ej förstår hur man gör än. Kan man träna ålning? hur isf :D ?[/b]

Anledningen till tillrättaläggning är alltså snarare att jag vill att hon skall ligga på plats med täcke på efter 10 minuter så att hon inte vaknar av att hon ligger nerknölad i fotända men arm eller ben fast i spjälorna etc. Rätt eller fel att kolla?
Jojolinacarm
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej.... Lite för mycket överkoncentration här och överanalys. Det är liksom inget man svarar på EXAKT hur man gör utan på ett ungefär så här... Det är HELHETEN man tittar på! 8) :roll: :D
Läggning: 20 sek läggning med tillrättaläggande, 2*4 markerande buff och mycket glad ramsa. 4 minuter argt skrik som blev lite ledset och frågande. Fick då en påminnelseramsa som hon lugnade sig på, även om det forsatte gnällas i 3 minuter till. Betyder detta att jag svarat på hennes frågor? Även om ramsan ej fick absolut sista ordet?Gick efter 10 minuter in, och då låg hon ihopknölad i fotändan utan täcke, så la henne snabbt tillrätta med täcke på. Hon sov under detta, så ingen ramsa eller något annat. Rätt eller fel?
Rätt! Inget mera efter gnöl, gnäll. Frågan är skriket och ledsamheter, men alla kan väl vara lite missnöjda och få uttrycka det kan jag tycka. Man går in efter EXAKT 10 min sömn och fixar det som måste fixas.

Sluta buffa!! Även markerings buff är dags att sluta med!

Husljud är ok om det funkar för er!

Man skall ÅLA innan man kryper, ner på golvet med er, hala kläder, inga mattor på golvet, inga strumpor på fötterna, sitta gör de själva när kroppen är MOGEN! Så ner på golvet, magläge, ÅLA. Det är korsvis ålning vi vill se här, det är dags nu, mer än dags! Hala velour kläder och ibland korta armar och inga strumpor, lägg saker på golvet och fresta henne att åla till dem. Lägg dig själv ner.

Läs Heges blogg på ämnet, detta är superviktigt för den motoriska utvecklingen och för hjärnans utveckling! Jag arbetar med rehabilitering av både vuxna och barn och jag kan säga vilka som ålat och krupit som barn och inte!!

Läs, även på IAHP för friska barn!

http://barnhjarnan.blogspot.se/search/l ... C3%B6nster

http://www.annawahlgren.com/forum/viewforum.php?f=47
Tor 2006

Jojolinacarm

Inlägg av Jojolinacarm »

Hej igen

Tack för tydliga råd TorsMamma. Både vad gäller SHM kur och ålning. Uppskattas väldigt mycket! :D .

Såg ett gammalt klipp på Facebook igår då vår äldsta dotter ålade på sin 7 månaders dag, så nu blir det hårdträning för Carmen :D . Man märker att hon verkligen vill, då hon ligger och sparkar frenetiskt med benen, tar spjärn på magen och spretar med armar och ben rakt ut. Ser mycket gulligt ut, men än är hon inte där. Blir att jobba på tålmodigt både för oss och henne.

Till SHN kan kostateras att dom två senaste kvällarnas läggningar gått på 5 minuter från nedlägg till tystnad. Urskönt. Dessutom två till nätter av att princip sova hela natten.
Fredag till lördag ett 15 min uppvak runt 05.00 och sedan morgon 06.45 ( som plan)
Lördag till söndag inte ett ljud förrän 06.35 då lite joller. Valde att gå in då och ta upp innan hon skulle hinna bli ledsen och det var inom marginalkvarten.

För att sammanfatta: vi har nu i pricip haft en veckan då Carmen sovit hela nätterna! Helt otroligt underbart! Och i princip inget strul med dagslurarna.

Nu återstår att flytta tillbaks storasyster till deras gemensamma rum. Sen skall skrammelbössan få ett rejält bidrag :D !

Nu återstår projektet att flytta in storasyster som
Jojolinacarm
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt!! ifrågasätt nu inte den goda sömnen utan se det som lika självklart att man sover som man äter, kissar och bajsar. 8) :lol:
Tor 2006

Jojolinacarm

Inlägg av Jojolinacarm »

Jaha, än var det verkligen för tidigt att ropa hej...
Nästan som att TorsMammas varnande ord blev en självuppfyllande profetsia...

I måndags kväll hade vi inflyttningsfest för 2 år och 7,5 månader storasyster in i det gemensamma rummet.
Hon var väl instruerad vad som skulle gälla vid läggning och under natten, och var överlycklig att få flytta tillbaks till sitt rum med syrran. Vikbar rumsavdelare var på plats och rummet kolmörkt.

Läggning gick fantastiskt! Carmen somnade med ramsan med 30 sekunders gnöl och storasyster var knäpptyst och somnade troligen relativt omgående.

00.30 startade dock cirkusen. Storasyster vaknade, och pappa gick in och solfjäder lugnade och ut med ramsan. Carmen gnölade lite men tystnade.
01.15 45 min senare ( typiskt) satte Carmen igång och gnydde, grät från och till i 1,5 h. Storasyster vaknade inte, men av rädsla att hon skulle de gjorde jag följande åtgärder med Carmen:
1: Bytte blöja i sängen ( hon hade för första gången på månader bajsat på natten!)
2: Efter ytterliggare 30 minuter utan tystnad gnäll/gråt gick jag in och gjorde solfjäder tills hon somnade

Därefter vaknade storasyster 05.30, och vi vågade då inget annat än att ta in henne till oss för att hon inte skulle väcka Carmen. Carmen vaknade ej, och väcktes 07.00 ( inom marginal för uppstigning 06.45)

Failure med andra ord. Vi bestämde oss för att göra ett till försök natten mellan igår och idag.

I stort sätt samma mönster. Läggning av båda gick utmärkt.
01.00 storasyster vaknar och börjar skrika att hon skall in till oss. Bestämmer då att avbryta hennes kur för nu och ta upp senare. Carmen gnölade till och somnade om.
01.45: Carmen sätter igång och gnölar/gråter och det avtar ej. Låter som att hon är på väg att sluta, men tilltar hela tiden på nytt. fram till 02.10 2 omgångar ramsa. Sedan ger jag upp, går in lägger tillrätta och buffar 5 sek. Lugnar medans jag är där, men skrik blir värre när jag går ut.
Känner att jag håller på att tappa kontrollen, och pappa tar över. Även han buffar en gång med samma resultat som för mig ( surprise). Kör sedan 2 omgångar ramsa, och rapporterar att hon till slut somnar runt 03.00...
Vi väcker henne 07.00

Vad göra nu med Carmen? Minikura, eller helt utesluta buffning kommande natt och förlita oss på ramsa och tålamod? Hon uppvisar 8-månaders ångest symptom på dagarna, vilket kan varabraatt veta vid rådgivning.

Storasyster får som sagt tyvärr flytta in till oss igen, och så får vi om ett tag när vi har rätt attityd för henne kura henne i gemensamt rum, med Carmen tillfälligt i vårt sovrum och vi föräldrar i vardagsrummet,,,
Jojolinacarm
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

8 mån är ju så klart en utveckling! MEN.... det enda som skiljer egentligen är ju flera frågor som kräver mera övertygande svar kan jag tycka.

Så vad är hennes frågor???

När min son var 8 mån stod han i sängen en gång och grät otröstligt. Han är ju då SM barn och inte kurad så jag hade lite annat att göra men detta är tänket jag är ute efter, ok?

Så jag gick in, gav honom en kram genom spjälorna, en lång en. När han blivit kramad klart satte han sig ner och sen lade han sig ner och jag gick ut med ramsan. EN GÅNG ingen gång, 2 gånger ny vana! Så med det i bakhuvudet kan man EN gång göra en sak, men inte 2! utan efter det fick jag helt enkelt jobba med ramsan! Inget annat duger, de måste ha svar på sina frågor.

Dagtid tankar du närhet! Massor!! Ligg på golvet, låt henne få klättra och krypa på dig, vara med över allt. Det går över om några veckor. Men tiden är lite skakig¨, och när världen skakar måste mamma och pappa vara stabila som berg! Så hur är du detta? Hur övertygar du henne om att allt är som det skall? Att du är stabil och trygg utan att behöva gå in och buffa?

Läs på om 8-mån ångest här på Kurforum under våra favoriter men även under "späda och små" forumet under våra favoriter där står massa bra om 8-mån ångesten. Läs!
Tor 2006

Jojolinacarm

Inlägg av Jojolinacarm »

Hej igen!

Nu har det gått en tid, och Carmen är nu 8 månader, och sover för det mesta hela nätterna utan uppvak. Skönt!

Dock har dagslurar börjat strula något, och även tidiga morgonar ( har vaknat mellan 05.30 till 06.00 i 4 dagar nu).

För att komma till bukt med detta har vi ändrat schemat något, och det vore intressant att få era åsikter om det.

07.00 vakna ( vaknar ju dock redan 06.00 för tillfället...)
07.15 frukost, gröt, leverpastejmacka
09.00 sova 20 min ( precis kortat ner från 45 min lur)
10.45 lunch ( puré)
11.45 sova 2 h ( målet är att sedan senarelägga denna lur till 12.00 och köra 9-9.20 och sedan 12-14 från och med 9/10 månader når vi går ner till 2 lurar per dag, och sedan bara behålla 12-14 när hon närmar sig året)
14.00 mellis ( havreyoughurt, fruktpure, leverpastejmacka)
15.30 sova 20 min
17.15 middag pure
18.30 gröt
19.15 sova ( hinner ej lägga innan dess, då vi skall hinna med familjemiddag, bad, skratt och godnatt)

Började med detta igår, och lunchlur 2 h satt direkt igen, efter att ha strulat var 3e dag dom 2 senaste veckorna. Dock vaknade hon 5,30 imorse :shock: , vilket nästaN aldrig hänt förr. Min man körde pangramsa och husljud. Hon somade om ca 6.40, men vaknade igen efter 5 min, och han tog upp 6.50.

Är det vanligt att man plötsligt börjar få problem med tidiga uppvak? Tror ni med era erfarenheter att ovan schemaändring kan vara rätt vapen mot detta? På TorsMammas tips övar vi så mycket ålning och krypning som 8-månadersångesten tillåter ;), så motion får vi. Dock vill hon allra helst stå upp och hålla mig i händerna och försöka gå. Då är hon som mest nöjd. Alla lurar sker i vagn utomhus, så vi får mycket frisk luft. Andra tips?
Jojolinacarm
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"