Feedback på kurning av 7 månaders

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Jojolinacarm
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 08 jan 2015, 22:01

Feedback på kurning av 7 månaders

Inlägg av Jojolinacarm »

Hejsan!
Började kura vårt andra barn Carmen 7 månader den 3 januari. Nedan frågor och funderingar som vi gärna tar emot reflektioner, tips och råd kring.

Schema
07.00 morgon
07.30 frukost: gröt, leverpastejsmörgås, amning
09.00 sova 45 min
10.30 lunch: 1 burk matpure, en halv fruktpure + amning
11.30-13.30 sova 2 h
14.00 mellis: leverpastejmacka, havreyoughurt, fruktpure, amning
15.20 sova 20 min
16.30 middag: 1 burk matpure, en halv fruktpure + amning
18.30: bad, välling, gröt, lek och bus
19.30 sova natt

Dagslurar: Sover i stillastående vagn ute. Aldrig något problem. Om någon gång uppvak räcker det med att gå en bit med vang alternativ lite vagning. Hon har följt detta schema på dagen sedan ca 5 månader innan vi påbörjade kuren.

Mat: Både äter mat och ammar med extrem aptit undantaget kvällsslurk. Vi har därför nu mer eller mindre bytt välling mot gröt och macka som funkar bättre.

Läggning: Första kvällen 45 min gråt, buffning och ramsa. Från och med andra natten försökte vi undvika buffning in i det längsta och använt ramsning. Har tagit mellan 7 till 20 minuter, har alltid slutat med att hon någon gång under denna tid skrikit upp sig så mycket att vi gått in och tillrättalagt, buffat högst 20 sekunder och gått ut. Någon av kvällarna under uppföljningsveckan har vi buffat vid två tillfällen.
Skall vi vara nöjda med detta då vi är inne på fjärde kvällen av uppföljningsveckan? Eller borde hon somna in utan några protester vid det här laget?

Kurnätterna:
Dom 4 kurnätterna mellan 2-4 uppvak, som lyckats stävjas med ramsa och 2 första nätterna buffning, och natt 3 och 4 endast buffning i absoluta nödfall ( ca en gång per natt).

4 uppföljningsnätterna:
Dom två första nätterna 2-3 uppvak, lätt att få att somna om med ramsa, i värsta fall buffning.

3e natten korta grymt under natten som aldrig hann ramsas ( 2-3 sek), dock uppvak 04.30 och sedan mer eller mindre vaken fram tom 06.45 då vi till slut fick ta upp ( efter 5 sek ” nöjd” tystnad). Här kände vi att vi tappade kontrollen. Blev buffning vid flera tillfällen som inte bet. Var nästan som att hon slutade lyssna på ramsan efter detta..

4e natten ( natten till idag). Uppvak 1 gång i timmen från 23.00-03.30. Lyckades stävjas med ramsa, dock flera omgångar under ca 5-10 minuters tid. 03.30 ( efter 15 min ramsning) gick in la till rätta, kort buffning. Sedan sovs det till 07.10 då vi väckte.

Reflektioner på ovan punkter? Skall vi vara nöjda so far? Något i vårt beteende som vi radikalt bör ändra?

Vår egen inställning är att vi var mycket nöjda efter dom första nätterna, men nu hade hoppats på att vi kommit längre.

Dock är vi båda vid gott mod, och tänker oss ( om ingen anser att vi borde göra något annorlunda), kämpa på och göra som vi gör, med attityd och tålamod i fokus. Som sagt intressant att höra om ni tror att det ” räcker” eller om vi bör ändra på något redan nu för att kunna få som resultat att hon sover hela nätterna
Jojolinacarm
- Carmen 140611. Kurstart 3 januari 2015
- Betty 120605. Kurstart planerad 20 januari 2015
duggan
Inlägg: 3293
Blev medlem: sön 07 jan 2007, 15:23
Ort: Luleå

Re: Feedback på kurning av 7 månaders

Inlägg av duggan »

Halloj! :D

Kuren består av 4 kurnätter + 1 uppföljningsvecka. Den veckan används till att hålla världen liten och låta rutinerna sätta sig, oftast fungerar allt mycket väl efter denna men för en del kan det fortfarande förekomma en del grus i maskineriet. i det stora hela går maskinen bra förutom lite gnissel som kan märkas. :lol:

Så känn er nöjd med vad ni har åstakommit och fortsätt håll målet framför ögonen, vi är snart där! =D>

Jag tycker att schemat ser fint ut och jag tycker det låter som ni har full koll på läget! =D>

Hälsningar Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Jojolinacarm
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 08 jan 2015, 22:01

Re: Feedback på kurning av 7 månaders

Inlägg av Jojolinacarm »

Tack för snabbt svar!

Ja, tyckte också att det verkade som vi hade koll på läget, men efter den här natten vet i f...

Läggningsprocedur gick strålande, fick i mer gröt än någonsin, och vid läggning tystnade hon på 3-5 minuter efter 2 omgångar ramsning.

Sedan började dock värsta cirkusen. Från 20.00-22.30 vaknade hon en gång i timmen. Dom 2 första gångerna blev det efter några omgångar ramsning tyst, men 22.30 höll min man, som skulle ta natten, helt på att ge upp. Han buffade och ramsade, inget tog.

Då tog jag över, ramsade, buffade kort och fick omgående tyst. Dock nytt uppvak 23.30. Avvaktade in i det längsta, men var sedan tvungen att buffa och ramsa. Hjälpte ej. Mycket snorig och lite varm, så gav till slut en iprem och höjde huvudänden.

Då sovs det i alla fall fram till 4.30 då jag ramsade några omgångar, hjälpte ej så gick in och buffade. Blev tyst.

Nytt uppvak 5.30. Ramsade några gånger, buffade 2 gånger. Bytte av med min man. Han höll på med ramsa ca 15 min. Buffade en ¨gång och fick tyst.

När han gick in 07.00 för att väcka var hon på strålande humör.

Normalt? Kunde/borde vi hanterat situationen på annat sätt? Vad gör vi nu?

Om det fanns något att ge upp till hade vi nog tyvärr gjort det, men alternativet skulle vara nattamning 1 gågn i timmen och det är ju inte något alternativ...

Bör tilläggas att hon nu är snorig, men inte har feber. Under vissa buffningstillfällen under natten var det som att hon liksom var nöjd med att hon "vunnit" och såg det hela som en lek...

hoppas på tips och stärkande ord
Jojolinacarm
- Carmen 140611. Kurstart 3 januari 2015
- Betty 120605. Kurstart planerad 20 januari 2015
Jojolinacarm
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 08 jan 2015, 22:01

Re: Feedback på kurning av 7 månaders

Inlägg av Jojolinacarm »

Åh... Hoppas någon svarar innan kommande natt, börjar känna mig rejält modfälld... Orkar kämpa på, men behöver verkligen råd om vad vi bör göra nu
Jojolinacarm
- Carmen 140611. Kurstart 3 januari 2015
- Betty 120605. Kurstart planerad 20 januari 2015
duggan
Inlägg: 3293
Blev medlem: sön 07 jan 2007, 15:23
Ort: Luleå

Re: Feedback på kurning av 7 månaders

Inlägg av duggan »

Vad ni gör nu?

Låtsas som att det regnar! Låtsas som att det aldrig hänt, en gång = INGEN gång! Jag skulle gissa att det var ett sista djupdyk ner i fördärvet. Låt er inte nedslås utan fortsätt precis som vanligt, håll er till eran verktygslåda och håll er till planen! När det stormar kring lillan får vi stå extra stadigt, ni är dom pålitliga som vet hur ordningen i världen ser ut!

Hälsningar Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Jojolinacarm
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 08 jan 2015, 22:01

Re: Feedback på kurning av 7 månaders

Inlägg av Jojolinacarm »

Tack!
Vi hoppas verkligen att det var sista djupdyker det var frågan om. Dock har hon blivit vtålsnuvig och fått feber nu har hon blivit vrålsnorig och fått feber. Lite typiskt vad jag förstått. Tips på detta?
Jojolinacarm
- Carmen 140611. Kurstart 3 januari 2015
- Betty 120605. Kurstart planerad 20 januari 2015
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Re: Feedback på kurning av 7 månaders

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Tips vid förkylningar; näsdroppar (saltvattenlösning) innan läggdags, ställ in en skål vid sängen (utom räckhåll för barnet) med hackad gul lök, timjan och hett vatten (det öppnar upp luftvägarna och gör det lättare att andas). För övrigt brukar jag försöka följa schemat, men använda mig av marginalkvartarna. Ibland om febern är hög låter jag barnet sova så mycket det behöver. När febern är nere så återgår vi till schemat igen som ingenting har hänt.

Håll huvudet kallt och tänk vad skönt för guldklimpen att verkligen kunna vila sig frisk!
/Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Jojolinacarm
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 08 jan 2015, 22:01

Re: Feedback på kurning av 7 månaders

Inlägg av Jojolinacarm »

Tackar!
Hade läst om löken och vattnet, så gjorde det, näsdroppar, näsfrida, nässpray och alvedon innan läggning.
Den blev mycket smidig.
Tillrättaläggning, 5 sekunders buffning och glad ramsa ut. På med vattenkran i köket och tog tag i disken, samt på med TV i vardagsrum. Det är verkligen detta med husljud vid läggning som lugnat ner oss alla betydligt här :) .Trött och gnällig respons. Drar en glad men bestämd påminnelseramsa efter 2 minuter. Blev tyst efter ytterliggare 1 minuts gnölande. Drog en tyst bekräftelseramsa utanför. Tystnad. Gick in och la tillrätta efter 10 minuter för att vara säker på att hon inte gnessat ner sig från högläget. Det hade hon såklart, så bra att jag säkrade det.

Fram tills nu har det varit knäpptyst, och nu tänker jag gå och lägga mig, då mannen tar natten. Återkommer om fler frågor och tack igen för ert engagemang hittills.
Jojolinacarm
- Carmen 140611. Kurstart 3 januari 2015
- Betty 120605. Kurstart planerad 20 januari 2015
duggan
Inlägg: 3293
Blev medlem: sön 07 jan 2007, 15:23
Ort: Luleå

Re: Feedback på kurning av 7 månaders

Inlägg av duggan »

Päronen har stenkoll!! :lol:

Härligt med attityden trots liten sjukling, bra jobbat ikväll!

Hälsningar Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Jojolinacarm
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 08 jan 2015, 22:01

Re: Feedback på kurning av 7 månaders

Inlägg av Jojolinacarm »

Så rapport från natten ( som skall vara näst sista natten av uppföljningsveckan om jag förstått det hela rätt).

Det var pappan som tog den som sagt, och det blev ett uppvak, vilket känns mycket positivt.

Dock pågick det i 1 h och 15 min mellan 01.00-02.15...
Han ramsade först länge, sedan en solfjäder som lugnade så länge han höll men så fort han släppte kom gallskrik.
Ramsade igen och körde två omgångar buffningar som ej tog.
Enligt honom somnade hon till slut av ren utmattning. Dock lyckades han säga bekräftelseramsa, men oklart om hon redan sov då...
Hon är mycket snorig, så möjligen skulle han provat att ge ny omgång vatten, koksalt, nässpray så kanske det gått fortare att somna om. Dock var det ju endast ett uppvak, så förkylningen kan inte störa allt för mycket tänker jag...

Tar gärna emot era reflektioner och tips inför kommande natt.
Jojolinacarm
- Carmen 140611. Kurstart 3 januari 2015
- Betty 120605. Kurstart planerad 20 januari 2015
Jojolinacarm
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 08 jan 2015, 22:01

Re: Feedback på kurning av 7 månaders

Inlägg av Jojolinacarm »

I väntan på svar berömmer jag mig själv så länge för en fantastisk läggning :D

In i rummet, ner i säng, - lite gnöl till respons
Tillrättaläggning, 2 *4 markerande buffningar -gnöl när jag slutar
Ramsar ut- Tyst på 3e versen

Klart. Tog sammanlagt 20 sekunder :D

Nu hoppas vi bara verkligen på en natt utan uppvak, och om ett sådant att det går att tysta med ramsa och inte pågå i över en timme...
Jojolinacarm
- Carmen 140611. Kurstart 3 januari 2015
- Betty 120605. Kurstart planerad 20 januari 2015
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Re: Feedback på kurning av 7 månaders

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Snacka om en läggning by-the-book! Bra jobbat! =D>

Håll den attityden så blir det heller inga uppvak på natten. Läs igenom safari-allegorin i boken en gång till så att ni har den i bakhuvudet om det blir uppvak eller annat tok på vägen. ;)

För övrigt är det viktigt att komma ihåg att det här är en process så ert jobb är inte klart nu, utan det kommer att krävas att ni är konsekventa även framöver. Ibland kan ni behöva läsa igenom SHN-boken ett varv till och ibland titta in på föräldraforumet. :)

Sammanfattningsvis är mitt råd att fortsätta ha er attityd av självklarhet och att komma ihåg att justera schemat allteftersom guldklimpen blir äldre. :D

/Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Jojolinacarm
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 08 jan 2015, 22:01

Re: Feedback på kurning av 7 månaders

Inlägg av Jojolinacarm »

Tack för all hjälp och stöd!

Har varit väldigt skönt, och kommer även behövas fortsättningsvis då vi nu skall in i det riktigt utmanande i detta projekt, nämligen att flytta tillbaks den hittills okurade 2 år och 7 månaders in till samma rum som kurande 7 månader Carmen :wink:

Först en kort rapport från denna natt för 7 månader Carmen.
Efter en fantastisk läggning får pappa köra ramsa *2 vid 23.30. Därefter tog jag över. Eller rättare sagt skulle ta över. Förutom några små snyftningar, grytningar vid 3-4 tillfällen som stillades innan jag reagera hände ingenting.
6.55 väcker jag en trött och glad Carmen :). Vore ju härligt att slippa snyft och grymt eftersom man fortfarande är på helspänn och vaknar direkt, men tänker att det kommer komma när som helst.

Men nu till frågor om kommande projekt med 2 år och 7 månaders. Har även postad tråd i forum för kurbarn över 1 år men ej fått svar, så provar även här. ( varning för lång text, känns dock viktigt att få med all fakta för att få bra råd ).

Kort sömnhistorik för 2 år 7 månaders:
0-14 månader
Sov mycket dåligt med massa uppvak, amning, senare välling, vaggning mm som åtgärd. Las alltied i sin säng i vårt sovrum vid 19.00, sövdes med flaska, men kom alltid över på natten och drack 1-3 flaskor välling
Vid 14 månader 5 minutersmetoden. Framgångsrik fram tom första efterkommande förkylning då hon fick komma in i vår säng...
14-23 månader: läggs alltid i sin spjälsäng mellan 19/19.30. Vaknar minst en gång per natt. I bästa fall somnar hon om där men oftast in i vår säng.
23 månader fram tom idag:
En månad innan lillasyster kom ställde vi in en bäddsoffa i hennes rum där pappa sov på natten ( för att jag och lillasyster skulle få vara ostörda i vårt sovrum). Från och med då ville hon såklart varje natt vid uppvak över i bäddsoffa till pappa. Vilket vi tyvärr tillätt...

Dagsläget:
Från och med att vi började med kuren för lillasyster för 10 dagar sedan sover storasyster i vårt sovrum i sin resesäng. Eller rättare sagt: läggs där, men kommer alltid över till oss under natten. Drömmer för tillfället otroligt mycket mardrömmar och vaknar till mellan 1-10 gånger med gråt och ropar till. Rätt lätt att få att somna om med att ligga nära oss och lugnande ord.

Schema
Hon hade ett mer uppstyrt schema när hon var yngre, men ju äldre hon blev desto mer släppte vi på det..-
Men ser ut ungefär såhär:
Uppstigning någon gång mellan 6.30-7.00
Frukost, förskola mellan 08-16 ( lunch mellan 11-12, sova ca 1 h och mellis 14 vilket vi även följer på helgerna ungefär)
Middag 18
Bad och nattmacka med lillasyster 19
Sagoläsning och avslutande sång i vårt sovrum och läggning i resesäng där 19.30

Status läggning
Efter att saga är avslutad pågår vanligtvis "tjat och gnat" om vatten, mer sång, dörren öppen, frågor av alla de slag i ca 10 minuter. Vi går in eller står i dörröppningen 2-3 gånger och upprepar att det nu skall sovas. Hon får aldrig gå upp igen, dock kan sång repeteras, vatten hämtas mm.

Plan för kuren
- Barnrum pimpas upp, och förberedande dialog om vad som kommer att gälla framöver kring att sova
- Storasyster flyttar tillbaks in i sitt och lillasysters fina rum under kalasliknande former ( tårta, firande mm)
- Lillasyster som nu är kurad flyttar in i vår sovrum. Vi flyttar ut i vardagsrum. 2 år 7 månader kuras ensam i barnens gemensamma rum.

Schema
Uppstigning 7.00
Frukost 7.15, förskola mellan 08-16 ( lunch mellan 11-12, sova ca 1 h och mellis 14/15 )
Middag 18
18.30-19.20 bad, nattmacka, skratt och bus med lillasyster
19.20 saga i vardagsrum i soffan
19.30 in i tyst mörkt rum och godnatt

natt 1-2:
solfjädras lugn vid läggning och uppvak följt av ramsa (samma som lillasyster) och bekräftelseramsa
från och med natt 3
Jobba påminnelseramsa, solfjäder vid krisläge ( hårda marddrömmar mm)

Ser ju lätt ut, men kommer bjuda på en hel del utmaningar då det är en mycket kommunikativ dam vi har att göra med :).

Frågorna
- Vad säger du/ ni om ovanstående plan? Något som absolut bör ändras? Något vi bör tänka på? Andra tips och råd?
När skulle du/ni rekommender att vi drar igång detta? Spontant känns det som att lillasyster skulle behöva 2 veckor att "sova in sig på" innan vi flyttar henne. Vad säger ni?

Tusen tack på förhand för er tid!
Jojolinacarm
- Carmen 140611. Kurstart 3 januari 2015
- Betty 120605. Kurstart planerad 20 januari 2015
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Re: Feedback på kurning av 7 månaders

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Vilken bra plan ni har! =D> Frågan är när ni är redo att köra igång? Om jag förstått det rätt så är tanken att ni flyttar lillasysters säng in i ert sovrum, och ni föräldrar flyttar ut så att hon får sova ensam. I så fall behöver hon inte sova in sig där hon är nu. Sängen är ju densamma och om ni bara mörklägger enligt konstens alla regler så är det bara att flytta henne dit i morgon om ni är redo att köra igång kuren för storasyster. :D

Ni har förberett er väl och kommer att klara detta med bravur. Fortsätt hålla den självklara attityden!

/Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Jojolinacarm
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 08 jan 2015, 22:01

Re: Feedback på kurning av 7 månaders

Inlägg av Jojolinacarm »

Tack för feedback om sammanföringen. Så fort vi gjort om rummet kommer vi att köra igång kurning även av storasyster.

Två frågor gällande lillasyster Carmen och ramsning så att vi nu fortsätter göra rätt nu när vi hittills uppnått så härliga resultat :D

22.00 igår hördes ett gny i ca 5-10 sek. Vi avvaktade, och nytt gny kom efter ca 10-20 sekunder. Pågick 5-10 Sedan var det tyst. Och vi gjorde ingenting. Borde vi bekräftelseramsat?

Överhuvudtaget: Oftast gnys det till utan att man hinner göra något. Behöver man bekräftelseramsa då, eller låter man det vara?

1.30: Gråt som tysnades direkt av ramsa. sammandragen påminnelse och bekräftelse. Ok?
Jojolinacarm
- Carmen 140611. Kurstart 3 januari 2015
- Betty 120605. Kurstart planerad 20 januari 2015
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"