Hej Bellan!Bellan skrev:Finns det någon som kan ge lite respons om ramskurning [-o< ? Det måste bli rätt den här gången, inget annat funkar.
Du måste läsa SHN-boken. I den står allt du behöver veta.
Hej Bellan!Bellan skrev:Finns det någon som kan ge lite respons om ramskurning [-o< ? Det måste bli rätt den här gången, inget annat funkar.
OkejBellan skrev:Hej!
Tack för svaretBoken har jag läst och läst och läst och läser fortfarande. Jag läser andras trådar också.
/Bellan
Där tror ni helt rätt och det har du ju också förstått nuBellan skrev: Jag har ramsat men inte fått något resultat. --- och sen pratade jag med sambon. Vi kommer båda ihåg att vi inte riktigt tyckte att ramsan funkade natt 3 och 4 på kuren(och inte nu heller) Vi var ganska osäkra under kurningen, men väldigt desperata på mer sömn
och nöjde oss med det resultat vi fick
. Så det vi tror är att vi inte kurat hela vägen fram
![]()
Nu går det inte att förmedla tonlägen per text tyvärrBellan skrev:---Känner att vi behöver en förklaring av tonlägena för ramsan (besked), påminnelseramsa och bekräftelseramsa så att vi är helt säkra på att det blir rätt. Och hur den låter när vi drar ihop den.
Så ska det låta =D> Där har du Attityden, håll fast vid den, se målet, arbeta lugnt och metodiskt vidare mot målet! Det ligger där ju och bara väntarBellan skrev:Jag har läst boken många gånger --- och jag förstår vad vi missade när vi kurade dottern i januari. Vi fick inte ramsan att ta och vi avslutade kuren när vi hade nått lugnet. Nu har jag insett det och nu ska vi ramskura så vi når ända fram till säkerheten och njutningen!
Få nu inte bekräftelsen på hjärnan - så viktig är den inte för att barn som KAN det här med att sova så gott. Ni säger ju ändå godnatt, när ni går - det brukar man ju göra. Så se bekräftelsen vid läggning och vila som ett godnatt x4, bara. Man behöver ju inte vara desperat hjälpbehövande - eller behövande alls - för att få sig ett godnatt av sina ömma \:D/Bellan skrev: Eftersom hon oftast somnar lugnt på kvällen och på vilan så är det inte säkert att hon ber om hjälp, och då förstår jag det som att jag ska ge bekräftelse när det tystnar (utan påminnelsen). Stämmer det här?
Det här är nu inget litet spädbarn som kuras för första gången utan en ganska stor flicka som behöver fortsättning följer, baraBellan skrev: En fråga till jag har är att hon på natten kan vara arg läääänge, jag menar en timme eller mer, ska jag bara låta henne vara (jag vet att det inte går att ramsa ett arg barn) eller ska jag gå in och använda tillrättaläggning och kort snabb solfjäder under kuren?
Jätte bra då vet jag, dumt att strula till det som funkar.Få nu inte bekräftelsen på hjärnan - så viktig är den inte för att barn som KAN det här med att sova så gott. Ni säger ju ändå godnatt, när ni går - det brukar man ju göra. Så se bekräftelsen vid läggning och vila som ett godnatt x4, bara.
Japp, jag fattar :thumbsup: och påminnelse blir det när hon ställer frågor.Det här är nu inget litet spädbarn som kuras för första gången utan en ganska stor flicka som behöver fortsättning följer, bara Så henne går det visst att ramsa när hon hämtar andan mellan svordomarna som ju verkligen inga små flickor ska ägna sig åt i någon "timme eller mer" (och inte små gossar heller, för den delen). Det som gäller är en Attityd som säger NU RÄCKER DET - där man alltså faktiskt kan kosta på sig att säga ifrån på skarpen, därför att man själv har fått nog. Förstår du
:thumbsup: jag har övat mina öron och jag hör andra saker den senaste tiden och som jag skrev innan, jag märker att hon tar emot ramsan på ett annat sätt och då har jag/vi inte ens börjat minu-kura änOch när hon så tystnar, efter sitt grälande, då kan hon få med sig ett mjukt godnatt x4 (bekräftelse) i sömnen. Tystnar hon under ramsan innan, är det bara att gå ner i tonfallet och låta trevlig och snäll och allmänt uppskattande på slutet - att alltså dra ihop ramsepaketet utan att bekräftelsramsa separat. Men för detta finns inga exakta regler, eftersom man hela tiden LYSSNAR och eftersträvar den där dialogen, som är A och O i förståelsen av den process som SHN-kuren är - process i motsats till statisk och likadan jämt om man säger.
Och nu fattar jag vad Anna W menade när hon skrev:Jag tycker inte du behöver ge henne en separat bekräftelse längre
Tänkte förut att hon bara menade vid läggningenFå nu inte bekräftelsen på hjärnan - så viktig är den inte för att barn som KAN det här med att sova så gott. Ni säger ju ändå godnatt, när ni går - det brukar man ju göra. Så se bekräftelsen vid läggning och vila som ett godnatt x4, bara
Jag har också haft den "modellen" som gärna vill diskutera, och det sitter i hela uppväxten