Fnurra med varma nätter och en pratkvarn till mormor

miar70
Kontakt:

Re: Fnurra med varma nätter och en pratkvarn till mormor

Inlägg av miar70 »

Bellan skrev:Finns det någon som kan ge lite respons om ramskurning [-o< ? Det måste bli rätt den här gången, inget annat funkar.
Hej Bellan!

Du måste läsa SHN-boken. I den står allt du behöver veta.

:heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Bellan

Inlägg av Bellan »

Hej!
Tack för svaret :D Boken har jag läst och läst och läst och läser fortfarande. Jag läser andras trådar också.
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Bellan skrev:Hej!
Tack för svaret :D Boken har jag läst och läst och läst och läser fortfarande. Jag läser andras trådar också.
/Bellan
Okej :D jag läste inte igenom din tråd, utan bara det sista inlägget, och eftersom du frågade om hjälp med ramskuren så tänkte jag att det var lite bokläsning som var aktuellt :wink:

Ramsan ingår i kuren. Det går inte att separera ramsan från kuren. Kurar man enligt boken så tar ramsan över redan andra natten. Det var därför jag propsade på boken. Känner man att man inte nått dit är det bästa kanske att endera börja om kuren från start eller från natt två.
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Bellan

Inlägg av Bellan »

Nu såg jag att du skrivit ett till svar, tack!
Jag är helt förtvivlad för att sömnen är kaos igen men jag förstå varför du skrev att jag skulle läsa boken. Jag har läst boken många gånger, som jag skrev, och jag förstår vad vi missade när vi kurade dottern i januari. Vi fick inte ramsa att ta och vi avslutade kuren när vi hade nått lugnet. Nu har jag insett det och nu ska vi ramskura så vi når ända fram till säkerheten och njutningen! Här ska Sovas och Sovas Gott Hela Natten Lång! :sleep:
Innan vi kura i januari så hade vi ett helvete, alla i familjen. Och ingen i omgivningen kunde hjälpa oss och definitivt inte BVC. Jag vet att många andra haft barn som vaknat oftare än vår dotter, som bara vaknade 2-4 ggr/natt, men för mig räckte det med dessa uppvak och natt-amningar för att jag skulle få självdestruktiva tankar och inte vilja leva längre. Jag mådde fruktansvärt dåligt av att inte få sova hela nätter på 8 månader (som det var då) och när jag läste SHN-boken då satsade jag med dom krafter som fanns, som tydligen så här i efterhand visade sig inte vara tillräckliga. Utan sömn kunde jag inte tänka klart och fattade inte allt i boken. Under våren blev dotterns sömn bättre men strulade fortfarande lite. I början av sommaren sov hon bra, hela nätterna och vi var framme till en säker sovare!!, trodde jag. Men när första guppet kom så välte hela lasset! Jag läste på olika trådar och hittade den som jag citerat ovan och fattade att vi missat en jätte viktig del i kuren – att nå säkerheten och njutningen. Så nu vill jag vara helt säker på att vi har fattat rätt, det är jätte jätte viktigt! Och det finns ingen annanstans att vända sig med frågor om SHN-kuren eller för den del om inställningen till barn och barnfostran som BB och Anna W står för- som bara är så underbart rätt tänkt!

Det jag ber om hjälp med är några sista frågor för att kunna ”förmedla den absoluta säkerheten på ett för barnet övertygande sätt” (s. 61 SHN).
Jag förstår det så här:
Jag ska kura om fast med ramsa och det gör jag genom att få ramsan att ta (få sista ordet med bekräftelsen). Så här:
Jag lägger dottern som vanligt med ramsa ut x4 och tar sista versen som bekräftanderamsa.
Avvakta av bara den!
Sen ska jag påminna med ramsa om hon ber om hjälp (om hon vill komma till ro men fortfarande skriker och har ”fastnat”, fast inte ilsket skrik). När jag påminner kan hon bli ilsken och då är det bara att avvakta igen och sen påminna när hon ber om hjälp.
Sist är det dags för en bekräftelseramsa, i lugn och trygg ton, när hon är tyst och på väg att somna (bättre för tidigt än för sent). Hon kan bli arg då också och då är det bara att börja om… avvakan, påminnelse och sen bekräftelse.

Mina frågor är:
Eftersom hon oftast somnar lugnt på kvällen och på vilan så är det inte säkert att hon ber om hjälp, och då förstår jag det som att jag ska ge bekräftelse när det tystnar (utan påminnelsen). Stämmer det här? :?:
Men när hon vaknar på natten eller tidigt på vilan (det är här vi har riktiga problem eftersom ramsan inte tar) då ska jag påminna och sen se till att få in bekräftelseramsan som sista ordet.
En fråga till jag har är att hon på natten kan vara arg läääänge, jag menar en timme eller mer, ska jag bara låta henne vara (jag vet att det inte går att ramsa ett arg barn) eller ska jag gå in och använda tillrättaläggning och kort snabb solfjäder under kuren? :?:
/Bellan
Liten, nyår -18
miniz

Inlägg av miniz »

Hej Bellan.

Bekräftelsesramsan ska nötas in när den införs. När ramsan väl är införd behövs ingen bekräftelse.

Hur gàr det nu pà natten?

Pà natten ska ramsan ta över och solfjäder används bara vid kris (eller under första natten i en minikur, möjligen i början av andra natten, men det är ramsan som är svaret pà de flesta fràgor.)

Om du känner för att gà in och lägga tillrätta gör du det sàklart, men man trillar fort dit i smà träsk :wink: .

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, miniz :heart:
Bellan skrev: Jag har ramsat men inte fått något resultat. --- och sen pratade jag med sambon. Vi kommer båda ihåg att vi inte riktigt tyckte att ramsan funkade natt 3 och 4 på kuren :oops: (och inte nu heller) Vi var ganska osäkra under kurningen, men väldigt desperata på mer sömn :oops: och nöjde oss med det resultat vi fick :oops: . Så det vi tror är att vi inte kurat hela vägen fram :x
Där tror ni helt rätt och det har du ju också förstått nu :wink: :lol: Det är ramsan som är själva magiken i SHN-kuren. Och Attityden av Självklarhet är bakpulvret i kakan :idea:
Bellan skrev:---Känner att vi behöver en förklaring av tonlägena för ramsan (besked), påminnelseramsa och bekräftelseramsa så att vi är helt säkra på att det blir rätt. Och hur den låter när vi drar ihop den.
Nu går det inte att förmedla tonlägen per text tyvärr :oops: utan ni måste öva, öva, ÖVA :!: För er själva och på varandra :!: Läs på i Verktygslådan och gör som det står där - det närmaste man kan komma i text, och det är trots allt en bra bit. Det är DIALOGEN med barnet som blir kvittot på att ni gör rätt. Den dialogen ska ni öva upp med varandra först och främst! Så ni inte hemfaller åt att fika efter lilla barnets godkännande nickningar och väntar er svar på ERA rågor. Det är barnet som har ensamrätt på att ställa frågor här :P
Bellan skrev:Jag har läst boken många gånger --- och jag förstår vad vi missade när vi kurade dottern i januari. Vi fick inte ramsan att ta och vi avslutade kuren när vi hade nått lugnet. Nu har jag insett det och nu ska vi ramskura så vi når ända fram till säkerheten och njutningen!
Så ska det låta =D> Där har du Attityden, håll fast vid den, se målet, arbeta lugnt och metodiskt vidare mot målet! Det ligger där ju och bara väntar :wink: :lol:

Det är inte fel att läsa i boken under arbetets gång. Man ser med nya ögon och kan ta till sig mycket mer information och stöd och aha-insikter när man faktiskt (mini)kurar än när man läste på innan.
Bellan skrev: Eftersom hon oftast somnar lugnt på kvällen och på vilan så är det inte säkert att hon ber om hjälp, och då förstår jag det som att jag ska ge bekräftelse när det tystnar (utan påminnelsen). Stämmer det här?
Få nu inte bekräftelsen på hjärnan - så viktig är den inte för att barn som KAN det här med att sova så gott. Ni säger ju ändå godnatt, när ni går - det brukar man ju göra. Så se bekräftelsen vid läggning och vila som ett godnatt x4, bara. Man behöver ju inte vara desperat hjälpbehövande - eller behövande alls - för att få sig ett godnatt av sina ömma \:D/
Bellan skrev: En fråga till jag har är att hon på natten kan vara arg läääänge, jag menar en timme eller mer, ska jag bara låta henne vara (jag vet att det inte går att ramsa ett arg barn) eller ska jag gå in och använda tillrättaläggning och kort snabb solfjäder under kuren?
Det här är nu inget litet spädbarn som kuras för första gången utan en ganska stor flicka som behöver fortsättning följer, bara :lol: Så henne går det visst att ramsa när hon hämtar andan mellan svordomarna :oops: som ju verkligen inga små flickor ska ägna sig åt i någon "timme eller mer" (och inte små gossar heller, för den delen). Det som gäller är en Attityd som säger NU RÄCKER DET - där man alltså faktiskt kan kosta på sig att säga ifrån på skarpen, därför att man själv har fått nog. Förstår du :?:

Öva på varandera först, som sagt. Spela lite teater! En av er är gnällspik på soffan och ligger där och ylar. Den andra ramsar (osedd :!: ) så högt och så energiskt och så punktsättande och bestämt, att det TAR - vilket gnällspiken ska bekräfta genom att låta sig övertygas om att det trots allt är skönare att hålla truten och att vara NÖJD på kuppen :mrgreen: så att man kan somna så gott.

Hur man än vrider och vänder på det, kan man inte komma ifrån att en liten unge som svär ilsket och är arg inte kan sova. Hur gärna hon än vill. Och det vill hon :wink: Hon behöver bara påminnas om den saken :mrgreen: för hon kan inte tala förstånd med sig själv. Det kan ni. Ska kunna. Ska fixa :P Ge er inte med mindre. Och när hon så tystnar, efter sitt grälande, då kan hon få med sig ett mjukt godnatt x4 (bekräftelse) i sömnen. Tystnar hon under ramsan innan, är det bara att gå ner i tonfallet och låta trevlig och snäll och allmänt uppskattande på slutet - att alltså dra ihop ramsepaketet utan att bekräftelsramsa separat. Men för detta finns inga exakta regler, eftersom man hela tiden LYSSNAR och eftersträvar den där dialogen, som är A och O i förståelsen av den process som SHN-kuren är - process i motsats till statisk och likadan jämt om man säger.

Nej, ingen trafik nu mera, absolut inte :!: När hon sovit i tio minuter (inte tjugo) kan ni titta till henne utan att störa.

Och så idog mörkläggning :idea: Det ska vara så mörkt där hon sover att ni bokstavligen inte ser handen framför er. Då gör inte hon det heller, utan får klart för sig så fort hon vaknar till att det (fortfarande) är natt. I beckmörker är det inte särskilt kul eller ens frestande att ligga vaken "en timme eller mer", tro mig!

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Bellan

Inlägg av Bellan »

Tack för svaren Miniz och Anna :heart:
Nätterna har varit struliga senaste dagarna men en riktigt katastrof natt igår natt med en väääldigt febrig tjej (40,7 grader, stackarn). Fick kolla tempen och ge febernedsättande mitt i natten + vatten och ny blöja (mer spring än det ska vara :oops: ). Men det gick ganska bra trots allt, det märks att hon vill sova och kräver att få vara i fred när hon ska sova.

Ramsans "olika tonlägen" har jag fått koll på, har varit bättre på att ramsa "rätt" sen jag fattat att vi gjorde fel :oops: och jag märker att hon tar emot den på ett annat sätt (för hon har tyvärr vaknat på nätterna och bett om hjälp).
Få nu inte bekräftelsen på hjärnan - så viktig är den inte för att barn som KAN det här med att sova så gott. Ni säger ju ändå godnatt, när ni går - det brukar man ju göra. Så se bekräftelsen vid läggning och vila som ett godnatt x4, bara.
Jätte bra då vet jag, dumt att strula till det som funkar.
Det här är nu inget litet spädbarn som kuras för första gången utan en ganska stor flicka som behöver fortsättning följer, bara Så henne går det visst att ramsa när hon hämtar andan mellan svordomarna som ju verkligen inga små flickor ska ägna sig åt i någon "timme eller mer" (och inte små gossar heller, för den delen). Det som gäller är en Attityd som säger NU RÄCKER DET - där man alltså faktiskt kan kosta på sig att säga ifrån på skarpen, därför att man själv har fått nog. Förstår du
Japp, jag fattar :thumbsup: och påminnelse blir det när hon ställer frågor.
Och när hon så tystnar, efter sitt grälande, då kan hon få med sig ett mjukt godnatt x4 (bekräftelse) i sömnen. Tystnar hon under ramsan innan, är det bara att gå ner i tonfallet och låta trevlig och snäll och allmänt uppskattande på slutet - att alltså dra ihop ramsepaketet utan att bekräftelsramsa separat. Men för detta finns inga exakta regler, eftersom man hela tiden LYSSNAR och eftersträvar den där dialogen, som är A och O i förståelsen av den process som SHN-kuren är - process i motsats till statisk och likadan jämt om man säger.
:thumbsup: jag har övat mina öron och jag hör andra saker den senaste tiden och som jag skrev innan, jag märker att hon tar emot ramsan på ett annat sätt och då har jag/vi inte ens börjat minu-kura än :wink: Öva ska vi göra först :D

Mörkläggning, den har vi redan fixat :thumbsup:

Tack igen! [-o< :heart: :mrgreen: :thumbsup:
/Bellan
Liten, nyår -18
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D :heart: :D

=D>

´
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Bellan

Inlägg av Bellan »

Hej!
Då har vi kört kur/ramskur i 3 dagar. Hmmm... behöver lite stöd :oops: Hon lyssnar på ramsan nu, det gjorde hon inte förut, så det är ett steg framåt :D . Och jag ser till att bekräftelseramsa när hon tystnar, oftast blir hon sur och arg igen men hon somnar alltid tillslut med bekräftelseramsan.
Första natten vaknade hon 03.40 och somnade tillslut kl 05.15. Jag påminde lyssnade avvaktade påminde lyssnade avvaktade bekräftade allt efter hennes frågor. Med sista bekräftelsen blev hon jätte arg och då påminde-ramsa jag för att avbryta hennes utbrott och då lugnade hon sig och tystnade, jag bekräftade en sista gång och hon sov tills jag väckte henne. Tog lång tid, med det kändes bra :D
Andra natten vaknade hon 02.30 och somnade 05.11 :shock: Jag gjorde på samma sätt här, följde hennes frågor, lyssnade, avvaktade och ramsade när det behövdes. kl 04.37 blev hon helt jätte jätte arg och då sa jag ifrån med en ramsa och hon blev ännu argare :twisted: och då tog jag i ännu mer (Nu får det verkligen vara nog!), hon lugnade sig med var fortfarande arg och sur omvartannat. Tillslut tag jag en lugnande påminnelseramsa och då lugnade hon sig och blev tyst. Då struntade jag i bekräftelseramsan :oops: Kändes inte som någon bra natt alls :cry:
Natt 3 vaknade hon 02.47 och somnade 04.29. Hon blev aldrig så där väldigt arg. Men jag väckte henne flera gånger med bekräftelseramsan och då blev hon såklart arg. När det blir så har jag svårt att tänka positivt, jag blir med min egen brist på sömn mest less på att hon vaknar igen :oops: .

Känns allmänt som att hon protesterar mer när jag lägger henne nu, skillnaden tycker jag märks mest på vilan. Kanske lyssnar jag mer nu :roll:
Behöver lite stöd för i natt :( Lite peppning eller en spark i baken :oops:
/Bellan
Liten, nyår -18
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Bellan! :D

Pepp, pepp och heja! :thumbsup:

Jag tycker att det låter som att du gör helt rätt! =D> De kloka äldrebarnskurarna brukar påpeka att barn som är äldre än året tar lite extra tid på sig att övertygas om kurens förträfflighet, och Anna brukar också påpeka att om man kurar en gång och inte kommer riktigt ända fram så tar det lite längre tid nästa gång. Så låt dig inte nedslås utan fortsätt att jobba på med din ramsa, du har igen det mångfallt när den verkligen har satt sig och du kan ta till den vid vilken fnurra som helst. :D

:idea: Och om du behöver nåt att läsa för att inte överfokusera där mitt i natten, kan jag rekommendera BB:s kapitel Livets kretslopp och 1-åringen i fjärde delen - och klistrade favorittrådar om förtrots. :wink: För under förändrande faser kan tillvaron bli lite besvärligare, och saker kan behöva ifrågasättas lite extra, liksom. Och kanske kan det hjälpa dig att känna in när du behöver insistera lite extra med din ramsa..... :wink:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Bellan

Inlägg av Bellan »

:heart: Tack för peppen och svaret :D
Bra att veta att det kan ta lite längre tid, då är det bara att fortsätta att visa vägen och leda fram till den underbara sömnen :)

Tipset om BB är toppen. Har faktist redan haft det som underhållning under nattvaken :wink: Ska ta att kolla igenom dom sidorna du skrev om, har tyckt att hon varit lite extra mammig och gnällig (men det kan ju bero på sömnbrist också).

God natt och sov så gott :wink:
/Bellan
Liten, nyår -18
Bellan

Inlägg av Bellan »

Sitter här mitt i natten, eller nu börjar det ju bli morgon :(
Känns som 1000-frågor i natt. Bara sur och gnöl och frågor. Känns som jag ramsar för mycket, men hon frågar ju hela tiden efter hjälp :? Och när jag ramsar får jag antingen mer frågor, sura svar eller ett ilsket "jag kan ju inte sova" tillbaka.
Hon har somnat två gånger och då har jag bekräftelseramsat och hon har fortsatt sova tills det gått 5 minuter, så har hon vaknat och börjat gny, gnälla och vara sur igen (och jag förstår henne, jätte trist att vakna när man vill sova :cry: ).

Har fått höra sur-prat, sur-suck, argt-sur, "jag är arg men jag orkar inte riktigt skrika, fast jag tänker fortsätta protestera i alla fall"-arg, jätte arg, riktigt less&ilsken-arg, uppgivenhets-arg, "påväg att somna"-sur, "jag fattar vad du säger"-sur och massa olika gnöl och mutter-prat...
Jag har ramsat lugnande, bestämt, påminnande, förtydligande, "nu får det räcka", bekräftande, dragit ihop påminnelsen med bekräftelsen och några varianter till...
Och jag har avvaktat och försökt att inte överkoncentrera genom att läsa massa i BB :wink: Så mycket kloka ord.

Dags att bekräftelse-ramsa, nu har hon varit vaken sen 03.32 #-o. Nu gick det bra, hon tog med sig ramsan in i sömnen :sleep: Och nu vaknade hon efter 5-minuter igen ](*,) Phu! Och så tyst igen... bekräftelse...

Snart snart får både hon och jag sova hela nätterna!
/Bellan
Liten, nyår -18
Bellan

Inlägg av Bellan »

Inatt har hon frågat mindre :D så jag har fått ramsa färre gånger och avvaktat mer :D
Samtidigt har hon varit väldigt arg och även ledsen :cry: (efter 2 timmars gnöl, surhet och ilska) så då gick jag in och solfjädra tills hon var lugn i kroppen. Hon får vara arg men inte ledsen. Hon protesterade kort när jag gick ut (så klart) men fick en på-ramsa i lugnande ton och tystnade, efter 2 minuters tystand gav jag en bekräftelse-ramsande och en mnut senare började hon gnöla igen. Gnöl gnöl och sen fråga, fick en lugnande påminnelse och det hjälpte (vad det ett skratt jag hörde?) men straxt tillbaka i "kan inte somna"-gnölet. :-k
Det här var en svår nöt att knäcka #-o

:?: En fundering, är jag för snabb med att bekräftelseramsa? Ska hon ha kommit längre in i sömnen? Eller tar det bara tid att få henne att ta emot ramsan utan att protestera?

Vid fortsatt gott mod :D Här ska kuras, här ska sovas :mrgreen:
/Bellan
Liten, nyår -18
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Bellan!

Jag tycker det låter som att ni kommit långt på väg i er kommunikation, du lyssnar av och ger henne besked och hon muttrar lite tillbaka :wink: . Jag har också haft den "modellen" som gärna vill diskutera, och det sitter i hela uppväxten :roll: 8)

Jag tycker inte du behöver ge henne en separat bekräftelse längre, avsluta din ramsa med en mjuuuk, fiiiin bekräftelse och överlämna nu lite mutter åt henne. Blir det väldigt stora frågor med många diskussioner, kan du avsluta med en mjuk bekräftelse, men bara i undantagsfall tycker jag.

Du - ni - jobbar på så fint =D>

Kram Mia
Bellan

Inlägg av Bellan »

Hej!
Tack för ditt svar och ditt stöd :heart:
Du skrev:
Jag tycker inte du behöver ge henne en separat bekräftelse längre
Och nu fattar jag vad Anna W menade när hon skrev:
Få nu inte bekräftelsen på hjärnan - så viktig är den inte för att barn som KAN det här med att sova så gott. Ni säger ju ändå godnatt, när ni går - det brukar man ju göra. Så se bekräftelsen vid läggning och vila som ett godnatt x4, bara
Tänkte förut att hon bara menade vid läggningen :roll: Men det stämmer ju det som ni båda skriver, dottern kan ju det där med att somna :D
Jag har också haft den "modellen" som gärna vill diskutera, och det sitter i hela uppväxten
:lol: det låter bra ;)

Tack tack igen :D :heart:

I gotta feeling that tonight’s gonna be a good night
That tonight’s gonna be a good good night

\:D/
/Bellan
Liten, nyår -18
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"