Hej!
Jag har lite problem med dotterns sömn som jag skulle behöva hjälp med. Vet inte om jag ska skriva här eller i min gamla tråd. Dottern är 14 månader och vi kurade henne när hon var 8 månader, det tog ett tag för mig att fatta det hela och skjuta alla vargar men tillslut så fick vi ordning på sömnen. Men nu har vi stött på lite patrull och jag vet inte vart dom kommer ifrån och hur jag hanterar dom

.
Hon har börjat vakna på natten vid kl 01-02 och inte kunnat somna om själv. Plus att hon vaknar runt kl 06 på morgonen (hon ska sova till 07) och ibland sover hon inte hela vilan. Att hon vaknar på natten och inte somnar om har jag tagit som att hon, precis som jag själv, är helt torr i halsen av värmen. Det har väl varit var och varannan dag senaste tiden. Jag har gått in och gett vatten i flaska (som hon slukat) och gått ut igen. Fast jag har fått göra så 2-3 gånger i rad för att hon ska somna. Hur ska jag komma tillrätta med det här? Jag tänker att när det är så här varm vill ju jag också ha vatten på natten om jag vaknar, men jag vill inte ställa till sömnen ju. Ibland är allt ok när jag går ut ur rummet och ibland blir hon jätte arg, speciellt när jag ramsar då jag går ut. Jag har inga problem att ge vatten EN gång när det är så här varm men jag vill inte har en massa strul? :-k
Sen undrar jag hur jag ska göra med att hon vaknar tidigt

? Det sista vi gjorde innan sömnen blev bra var att lägga till 30 minuter på kvällen när hon skulle sova (det strulade till sig när vi började med en vila, hon klarade inte av att hålla sig vaken så långa pass på förmiddag och eftermiddag) och vi la även till en 5-minutare på morgonen. Hon somnar enkelt på 10 minuter med bara lite butter-prat och visar tydligt att hon vill sova både på lunchvilan och kvällsnattningen, inga problem där alls

. Vi lägger henne allstå 18.30 och så ska hon sova till 07. Men hon vaknar runt kl 06 #-o. Jag hade förstått det hela om hon vaknade kl 06.30 varje dag- för då hade vi ställt om henne till 18.30-06.30 men nu vaknar hon ju ännu tidigare :-k . Vilan sovae hon oftast tills vi väcker henne efter 2 timmar på dagen (hmm… det händer att hon vaknar efter 45-60 minuter också med oftast har hon vaknat innan kl 06 då och jag har tolkat det som att hon vaknar tidigt på vilan för att hon var övertrött när jag la henne). Sen har vi mina föräldrar boende här under sommaren och dom är två vargar…

Min mamma har fått tagit promenaden på förmiddagen och jag har verkligen försökt att få henne att fatta att det är 5-minuter prick dottern ska sova, fast eftersom jag inte är med och går är jag ju inte säker på att hon följer det. Min pappa kommenterar ofta att ”Hon vill inte sova”, ”Hon är inte trött”, ”Nu är hon ledsen” eller något liknande när jag lagt dottern och hon håller på och butter-pratar sig till sömns. Och när hon vaknar tidigt på vilan säger något av dom alltid ”Nu ville lilla x inte sova mer, för x är inte trött”, ”Du vill inte sova längre” eller ”Du var inte så trött?” till dottern när hon vaknat

. Dom fattar inte varför vi har ett schema och dom vill gärna ändra mattiderna så dom ska passa dom bättre och gärna att dottern lägger sig senare. Jag försöker hålla båda två borta när hon ska sova på dagen, för dom är experter på att tissla och tassla eller föra extra mycket oväsen precis när det gått 45 minuter på dagvilan och då vaknar hon (jag ramsar men det är mycket sällan som det funkar, och att ha en gnällande/arg dotter i sängen i tills 13.30 (typ 30 min - marginalkvarten) då hon ska upp känner jag inte är hållbart när mina föräldrar är här). ](*,)
Hmmm…

jag ser ju delvis själv vad som är på tok med sömnen, nu när jag skrivit. Jag stör dottern på natten med att spring in och ge vatten och speciellt genom att ramsa (hon vet att hon ska sova, hon VILL sova). Men frågan kvarstår, hur hanterar jag dom varma nätterna när hon faktiskt vill ha vatten? Och att hon vaknar och inte somnar om?
Sen så borde jag

följa schemat 19-07 igen och 11.30-13.30 (eller tills hon vaknar), hon har lite väl mycket sömn så som det är nu….fast jag upplever ju att hon är övertrött? Hur hänger det ihop?
Hur jag hanterar vargarna som mina föräldrar kommer dragande med vet jag inte #-o

. Lite knäppt när dom faktist själv visade mig artikeln i Metro från förra året och sa att dom hittat en lösning på barnbarnets sömnproblem (vi hade redan börjat kura då).
En sak som inte har med sömnen att göra ät att min mamma pratar konstant ](*,)
. Hon pratar och pratar och pratar om helt oväsentliga saker också ”Nu gör morfar det”, ”Jag ska göra det och sen det...”, ”Det blir nog bra med…”, ”Nu har det varit lite molnigt en kvart”… Jag håller på att bli tokig! :-$ Och stackars min dotter som också måste stå ut med de här och alla hemska förmaningar som hon får. Jag försöker att säga att hon bara ska säga ”Jaha” och ”Ojdå” men det går inte in. Något förslag på hur jag ska hantera det här?
/Bellan