Fnurra med varma nätter och en pratkvarn till mormor

Bellan

Fnurra med varma nätter och en pratkvarn till mormor

Inlägg av Bellan »

Hej!
Jag har lite problem med dotterns sömn som jag skulle behöva hjälp med. Vet inte om jag ska skriva här eller i min gamla tråd. Dottern är 14 månader och vi kurade henne när hon var 8 månader, det tog ett tag för mig att fatta det hela och skjuta alla vargar men tillslut så fick vi ordning på sömnen. Men nu har vi stött på lite patrull och jag vet inte vart dom kommer ifrån och hur jag hanterar dom :oops: .

Hon har börjat vakna på natten vid kl 01-02 och inte kunnat somna om själv. Plus att hon vaknar runt kl 06 på morgonen (hon ska sova till 07) och ibland sover hon inte hela vilan. Att hon vaknar på natten och inte somnar om har jag tagit som att hon, precis som jag själv, är helt torr i halsen av värmen. Det har väl varit var och varannan dag senaste tiden. Jag har gått in och gett vatten i flaska (som hon slukat) och gått ut igen. Fast jag har fått göra så 2-3 gånger i rad för att hon ska somna. Hur ska jag komma tillrätta med det här? Jag tänker att när det är så här varm vill ju jag också ha vatten på natten om jag vaknar, men jag vill inte ställa till sömnen ju. Ibland är allt ok när jag går ut ur rummet och ibland blir hon jätte arg, speciellt när jag ramsar då jag går ut. Jag har inga problem att ge vatten EN gång när det är så här varm men jag vill inte har en massa strul? :-k

Sen undrar jag hur jag ska göra med att hon vaknar tidigt :? ? Det sista vi gjorde innan sömnen blev bra var att lägga till 30 minuter på kvällen när hon skulle sova (det strulade till sig när vi började med en vila, hon klarade inte av att hålla sig vaken så långa pass på förmiddag och eftermiddag) och vi la även till en 5-minutare på morgonen. Hon somnar enkelt på 10 minuter med bara lite butter-prat och visar tydligt att hon vill sova både på lunchvilan och kvällsnattningen, inga problem där alls :D . Vi lägger henne allstå 18.30 och så ska hon sova till 07. Men hon vaknar runt kl 06 #-o. Jag hade förstått det hela om hon vaknade kl 06.30 varje dag- för då hade vi ställt om henne till 18.30-06.30 men nu vaknar hon ju ännu tidigare :-k . Vilan sovae hon oftast tills vi väcker henne efter 2 timmar på dagen (hmm… det händer att hon vaknar efter 45-60 minuter också med oftast har hon vaknat innan kl 06 då och jag har tolkat det som att hon vaknar tidigt på vilan för att hon var övertrött när jag la henne). Sen har vi mina föräldrar boende här under sommaren och dom är två vargar… :evil: Min mamma har fått tagit promenaden på förmiddagen och jag har verkligen försökt att få henne att fatta att det är 5-minuter prick dottern ska sova, fast eftersom jag inte är med och går är jag ju inte säker på att hon följer det. Min pappa kommenterar ofta att ”Hon vill inte sova”, ”Hon är inte trött”, ”Nu är hon ledsen” eller något liknande när jag lagt dottern och hon håller på och butter-pratar sig till sömns. Och när hon vaknar tidigt på vilan säger något av dom alltid ”Nu ville lilla x inte sova mer, för x är inte trött”, ”Du vill inte sova längre” eller ”Du var inte så trött?” till dottern när hon vaknat :shock: . Dom fattar inte varför vi har ett schema och dom vill gärna ändra mattiderna så dom ska passa dom bättre och gärna att dottern lägger sig senare. Jag försöker hålla båda två borta när hon ska sova på dagen, för dom är experter på att tissla och tassla eller föra extra mycket oväsen precis när det gått 45 minuter på dagvilan och då vaknar hon (jag ramsar men det är mycket sällan som det funkar, och att ha en gnällande/arg dotter i sängen i tills 13.30 (typ 30 min - marginalkvarten) då hon ska upp känner jag inte är hållbart när mina föräldrar är här). ](*,)

Hmmm… :oops: jag ser ju delvis själv vad som är på tok med sömnen, nu när jag skrivit. Jag stör dottern på natten med att spring in och ge vatten och speciellt genom att ramsa (hon vet att hon ska sova, hon VILL sova). Men frågan kvarstår, hur hanterar jag dom varma nätterna när hon faktiskt vill ha vatten? Och att hon vaknar och inte somnar om? :?:
Sen så borde jag :oops: följa schemat 19-07 igen och 11.30-13.30 (eller tills hon vaknar), hon har lite väl mycket sömn så som det är nu….fast jag upplever ju att hon är övertrött? Hur hänger det ihop? :?:
Hur jag hanterar vargarna som mina föräldrar kommer dragande med vet jag inte #-o :evil: . Lite knäppt när dom faktist själv visade mig artikeln i Metro från förra året och sa att dom hittat en lösning på barnbarnets sömnproblem (vi hade redan börjat kura då).

En sak som inte har med sömnen att göra ät att min mamma pratar konstant ](*,)
. Hon pratar och pratar och pratar om helt oväsentliga saker också ”Nu gör morfar det”, ”Jag ska göra det och sen det...”, ”Det blir nog bra med…”, ”Nu har det varit lite molnigt en kvart”… Jag håller på att bli tokig! :-$ Och stackars min dotter som också måste stå ut med de här och alla hemska förmaningar som hon får. Jag försöker att säga att hon bara ska säga ”Jaha” och ”Ojdå” men det går inte in. Något förslag på hur jag ska hantera det här? :?:
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
videunge

Re: Fnurra med varma nätter och en pratkvarn till mormor

Inlägg av videunge »

Hej och välkommen! :D

Jag dansar in med ett första svar. Du kommer säkert att få mer komplettering av någon annan :D
vet du föräldravargar blir vargar först när du gör dom till det. :shock: :lol: Du tycker att det borde störa henne, alltså gör det det för du signalerar då att något är på tok. tyvärr. Prata i skarvar? Det skall ni kunna göra utan problem. MEn om man försöker undvika det för att det stör så kommer ju lilla vännen vakna med en gång när det väl råkar göras. här brukar vi köra rejäla husljud under vilan som varieras. det kan vara radip, tv, disk/tvättmaskin, dammsugare, ja lite vad som. Just för att liten skall vänja sig vid att det låter.

vad gäller uppvak, har ni absolut koooolmörkt? om inte fixa bums! mörkläggningsgardin är bra. har man inte det kan man fixa det hela genom att ta en blomspruta och spraya rutan med vatten och sen fästa aluminuiumfolie direkt på rutan. kan behövas en handduk i dörrspringan... :roll: gå in i rummet på dagen och kolla så inte minsta ljusglimt kommer in. är det ljust reagerar liten som att det skulle vara morgon.

Sen fram med lite gammal hederlig attityd! 8) Ramsa när det behövs (ledsen alltså, arg får man vara ifred) glatt med världens attityd. och det där med vatten, en gång är ingen gång, två är en dålig vana och jag tror tyvärr att du lär henne att vakna genom att gå in. ( sen vaknar man sällan för att man är törstig utan man blir törstig när man vaknat så återigen se till att ha mörkt. :wink: )

kram och lycka till :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Bellan

Inlägg av Bellan »

Hej!
(Jag lyckades stänga ner internet och hela mitt inlägg försvann men jag ska försöka skriva allt igen)

Tack för svaret Videunge :D Vi har byggt ett litet, litet "rum" till dotterns säng för att kunna fixa mörkläggningen, det är både en dörr och ett draperi så det kan inte vara problemet. Däremot så har vi inte "tränat" olika husljud på dagen för jag sover alltid när hon sover (någon gång är tvättmaskinen igång och sen i våras har jag alltid radion igång). Men på kvällarna är det massa ljud och då sover hon, så jag borde ju fatta att det inte kan vara min mammas prat som stör :oops: Jag får helt enkelt börja varierar husljud under vila och det är ju inga problem med min föräldrar här :wink:

Jag vet inte om min attityd har blivit rubbad nu när jag har mina varg-föräldrar här. Vet att jag känner att dom inte har koll och inte har samma åsikt som mig om kuren, sömne och rutiner. Jag försöker berätta men det finns inte så många öron som lyssnar :(
Sen fram med lite gammal hederlig attityd! Ramsa när det behövs (ledsen alltså, arg får man vara ifred) glatt med världens attityd. och det där med vatten, en gång är ingen gång, två är en dålig vana och jag tror tyvärr att du lär henne att vakna genom att gå in
Tror att du har helt rätt :oops: Jag, min mamma och dottern var till Örebro i några dagar och dom två nätterna var mer eller mindre katastrof #-o. Första natten vaknade hon kl 22.45 och somnade inte om själv. Jag ramsade 3 ggr sen blev det att gå in (snutten var borta) och sen ytterligare en gång för att ge vatten, tog mer än 1 timme att somna om. Andra natten vakande hon 03, 04 och 04.55 (sista gången somnade hon inte om själv och efter 1 timme med ramsa och vatten tog jag upp henne :oops: ). Puh!
Hur gör jag nu? Hur får jag ramsan att funka? Har jag missat ramsan helt? Har jag fått tryggheten att försvinna? Vet att det är helt fel men det känns som hon inte alls blivit en säker sovare och vi inte alls klarat av hela kuren ](*,) Sambon håller inte alls med mig men han har inte möjlighet att ta några läggningar eller uppvak i sommar.
/Bellan
Liten, nyår -18
Bellan

Inlägg av Bellan »

Nu har jag sovit på saken och fasiken vad svårt det ska vara för mig att fatta #-o :evil: . Hon är kurad, hon kan sova, hon vill sova och det är bara jag som ställer till det hela!

Hon vaknade kl 05 i morse precis som igår (och som så många andra mornar innan det är dags att kliva upp). Men det är ju inte morgon än! Så jag körde en glad ramsa "fortfarande natt" och sen fick hon ligga och vara arg. Kl 05.30 när hon inte somnat än så började jag med husljud (utan ramsa, för hon är ju inte dum heller hon vet att jag har sagt ramsan och vet att det är sovtime - hon håller bara inte med just nu). Hon blev ännu argare men ingen idé att ramsa och ingen idé att gå in- för det är sova som gäller. Visst gör jag rätt :wink: (Nu är det ju nästan tyst, kl är 05.50)

Idag på vilan kommer jag sätta mormor att diska (hon är högljudd :wink: och så kan radion vara på också), imorgon ska jag se om jag inte kan hålla mig vaken och dammsuga lite :wink: . Ramsan gäller om hon vaknar innan och ev. marginal kvart men helst inte.

Ännu mer husljud nu, katten klättrar på taket, vad bra!!! (kl 06.01)

En varg som jag har, det här kommer låta dumt, är att jag blir orolig att hon inte ska sova (trots att jag kurat henne) inför andra. Dom tror ju inte på kuren och då känner jag att jag måste visa att den gör det. Och då snurrar det i huvudet på mig att jag måste visa att "hon sover perfekt" vilket jag ju inte tycker att hon gör #-o eftersom jag oroar mig och undrar vad andra ska tycka. Men jag har ju bara mig själv att skylla, jag skapar ju sömntrubbel :roll: ](*,)

Nä, fasiken vad jag ställer till det och fasiken vad jag är less på mig själv! Hon är kurad, hon kan sova, hon vill sova! (Kanske ska jag sätta upp sånna lappar i huset :wink: ) Och jag behöver bara vara tydlig och visa att det är så- för det skapar trygghet!!!

Nä, nu är det husljud som gäller! Och schemat ska följas till pricka! :D
/Bellan
Liten, nyår -18
videunge

Inlägg av videunge »

Åh vilken underbar läsning! :D

Jag tror minsann att attityden är på väg med dunder och brak och på den rår inga vargar på eller hur? :wink: 8) Men jag vet, ibland är det svåraste att skjuta sina egna orosvargar. Kom ihåg som du säger " ungen vill och kan, varför inte lita på det helt enkelt"

Och du, du tänker helt rätt.
arg unge :arrow: låt henne svära fördigt!
Ledsen unge som ber om hjälp :arrow: ramsa

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Bellan

Inlägg av Bellan »

Tack Videunge :heart:
Husljud blev det och sov det gjorde hon :mrgreen:
Hon fick sin 5-minutare på morgonen och hon sa inte ett pip när jag fällde ner vagnen och drog över filten på vagnen :shock: sen sov hon! Första gången det hänt :D
Till lunchvilan hade mormor fått instruktioner att diska och ha radion på högt. Och dottern sov :sleep: Jag fick väcka henne :D

Nu på kvällen var hon lite upptagen med annat när hon skulle sova :wink: men jag bytte duplobilen mot snutten (då blev hon sur men det fixade vi med massa skratt-go-natt). Sen blev det radio och dammsugning. Hon somnade lite senare än vanligt men jag tror bara hon funderade vad skjutton jag höll på med, inge arg eller nått. Husljuden fortsätter ikväll med hamrande och spikande och borrande ute av pappa och morfar :mrgreen: och sen på natten då sover man :sleep:
/Bellan
Liten, nyår -18
videunge

Inlägg av videunge »

Heja heja =D> =D>
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Bellan

Inlägg av Bellan »

Hon vaknade 01.12 och låg och var arg (väntade väl på att jag skulle komma in), jag ramsade sen var det "på natten sover man". Hon låg och var sur och arg. Efter 40 min ramsade jag igen. Hon fortsatte var sur och arg ett tag till, ca 02.15 somnade hon om.
Imorse vaknade hon 06.23! :D
Några dagar till så ska vi vara tillbaka till hela nätter igen :D
Liten, nyår -18
Bellan

Inlägg av Bellan »

Igår natt vaknade hon 00.18 med ett skrik men somnade om lika fort, kanske en dröm? På morgonen var hon igång kl 05.11. Blev en ramsa efter ca 30 minuter och sen husljud. Hon somnade inte om men fick ett glatt god morgon kl 06.30.
Inatt vaknade hon nästa samma tid 00.11, jag ramsade och sen var det argt och surt och argt till ca 02!!! :shock: Hon fick en marginal kvart på morgonen och nu får hon en 5-minutare...
Nya tag i natt :D Här ska sovas!
Liten, nyår -18
Bellan

Inlägg av Bellan »

Hej!
Nu kommer jag med en fråga till det jag skrev innan. Ska jag verkligen ramsa på natten när hon vaknar och inte somnar om för hon är ju arg då?! Eller ska jag bara låta henne vara? Det där med attityden #-o , men jag måste fråga.
Vi bor i ett litet timmerhus och väggarna är tjocka så jag hör inte direkt när hon vaknar utan efter en stund när hon har stökat och bråkat upp sig lite. Ska jag göra annorlunda här och lägga min direkt utanför dörren någon natt och ramsa direkt när hon vaknar istället? För nu ramsar jag ju när hon är arg och det ska jag ju inte :-k
/Bellan
Liten, nyår -18
Bellan

Inlägg av Bellan »

Hmmm... det har fortsatt med lite trubbel de senaste nätterna :( Jag har ramsat men inte fått något resultat. Igår kväll satt jag och läste olika trådar och hittade den här: Tidig morgon 11 månader
(http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 7&start=15 ) och sen pratade jag med sambon. Vi kommer båda ihåg att vi inte riktigt tyckte att ramsan funkade natt 3 och 4 på kuren :oops: (och inte nu heller) Vi var ganska osäkra under kurningen, men väldigt desperata på mer sömn :oops: och nöjde oss med det resultat vi fick :oops: . Så det vi tror är att vi inte kurat hela vägen fram :x
Då är min fråga hur vi ska göra, alltså ska vi ramskura så som det stod i tråden som jag hittade? Hon somnar ju inte om med ramsa varken på natten eller på vilan. Men hon somnar bra utan vidare protester på kvällen och vilan, ska vi bara ramskura när hon vaknar på natten och morgonen då eller även när vi lägger henne?

Så här stod det i tråden:
sonica skrev:
Det viktigaste är att få ramsan att ta. Tar den inte så, se till att den får sista ordet. Bekräftelsen.

De övriga verktygen använder du sparsamt om du ska använda dom alls, överhuvudtaget. Det gjorde aldrig jag. Bara vid det självklara beskedet, Tillrättaläggande, solfjäder, markeringsbuff.

Sen är du klar med det. Punkt slut. Ramsa dig ut. 4 gånger, sista ramsan ner i bekräftande tonläge.

Sen ska du avvakta, avvakta, avvakta, avvakta. Vänta ut, det kan ta superlänge, särskilt om det har varit otydligheter förut, Och om ramsan används för mycket, utan verkan, utan att ta, då kan det ta tid.
Avvakta.
Påminelsen får barnet när du hör att barnet ber om hjälp, tröttheten smyger sig på, det hör man. Skriket mattas, är inte lika ilsket. Och man riktigt hör att nu vill hon verkligen komma till ro. Då sätter jag in påminelse ramsan. Kanske reagerar igen med ilska, skriker.
Avvakta, avvakta, återigen tills hon ber om hjälp. Sätt in ramsan, då.
Vänta in tystnad, och ge bekräftelseramsan.
Lugn trygg, avslutande.
Förhoppningsvis somnar hon, om inte gör om allt igen.
Avvakta, stålsätt dig. Och se till att bekräftelsen får sista ordet.

Tänk så här: Det är nu du ska börja göra såsom man gör i resten av livet som förälder, hålla ut lite längre än barnet. Inte svikta, inte säga en sak en dagen, och en annan sak nästa dag. Totalt konsekvent, med all tveksamhet undanstoppad, undangömd, och tillintetgjord.
du ska framhärda lite längre, Tänk: Du ska sova. och det står jag för i ord och handling. Jag ger mig inte om det så tar en timma eller ännu längre. Jag ger mig aldrig, jag vet, jag leder, och jag ska banne mig få det resultatet jag vill uppnå.

Att bara stå och tjata med ramsan, till ett ilsket skrik, har ingen verkan, sätt in den när den behövs, när hon ber om hjälp, när tröttheten hörs genom skriket. När ilskan har lugnat sig.

Besked, påminelse, Bekräftelse.
När ramsan tar, så drar du i hop, den ramsan med påminelsen. Men först ska den få följa barnet in i sömnen, så det får den betingade reflex den är tänkt att vara.

Som vi tänker är att vi inte behöver använda några andra verkyt alls än ramsan när vi ramskurar. Tänker vi rätt då? Är det att ta några vaken nätter eller går det bra att sova utanför dörren?
Känner att behöver en förklaring av tonlägena för ramsan(besked), påminnelseramsa och bekräfterlseramsa så att vi är helt säkra på att det blir rätt. Och hur den låter när vi drar ihop den.
Är det något mer vi ska tänka på?
/Bellan
Liten, nyår -18
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

Det är lätt att fastna i fällan att nöja sig när man kan lugna barnet och sen inte komma vidare till säkerhet och njutning. Tycker absolut att ni skall fullfölja kuren, men jag tycker att ni skall ta och läsa SHN boken. igen ( och en gång till) Så ni är säkre på vart ni är på väg. Ni skall som du säger vara helt trygga i vad ni gör och varför. Jag tror ni är på god väg attitydmässigt genom insikten att ni inte riktigt är i mål än. Beröm skall ni ha för det =D>
Så läs en gång till och ställ frågor så skall ni se att lilla barnet får sin sköna sömn att njuta av och ni får en glad och härlig unge. :D

" små barn skall njutas och njuta själva" :wink: Som vår kära Anna skriver

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Bellan

Inlägg av Bellan »

Nu har jag läst och läst igen... och känner att jag har haft nya glasögon :D Jag har förstått vad vi missade förra gången och vad vi behöver göra. Tyvärr har nätterna blivit värre och jag är helt helt slut óch det liknar livet innan kuren :cry: men jag ska köra ramskuren för så här kan vi inte ha det ](*,) för jag tror inte att varken dottern, jag eller sambon klarar livet tillsammans om vi inte får ordning på sömnen en gång för alla :cry: :evil: :cry:

Det som jag ska göra nu är alltså att se till att ramsan tar - säkerheten.
Men jag har några frågor om hur jag går tillväga med ramskuren.

När jag lägger henne för kvällen, ska jag då ge besked på samma sätt som vi burkar göra (med en enklare tillrättaläggning och ramsa ut) eller en regelriktig tillrättaläggning, solfjäder och ramsa ut? För att sen avvakta och ta diskussionen om det kommer frågor och när barnet ber om hjälp?

När/om hon blir riktigt arg/sur ska jag (som vid vanligt kurning) gå in och lägga tillrätta och göra en kort bestämd solfjäder? Eller ska jag hålla mig utanför helt och hållet? Om jag ska hålla mig utanför, kan jag avbryta hennes arga tillrop om det går för långt eller bara vänta ut det? Hur mycket ska jag avvakta (med andra ord)?

Ska jag under vargtimmen rams-diskutera eller bara ramsa en gång och sen göra husljud? Det är just här som vi haft problem senaste dagarna (runt kl 04 har hon vaknat senaste dagarna :shock: #-o )

Det känns som att vi får börja från dag 1 fast med ramsan, hur ska jag tänka här? 4 dagars kur med 2 nätter helt vakna coh en uppföljningsvecka eller bara köra tills hon tar ramsan utan en regelrätt uppföljningsvecka?

Ok, nu har jag inga fler frågor just nu. Dottern har somnat om och jag ska passa på att sova lite jag med. Jag har inte bestäm när jag ska börja med kuren, väntar på att få svar på frågorna först :wink: Vill vara helt säker och så ska jag läsa boken en gång till med.

Tacksam för hjälp! /Bellan
Liten, nyår -18
Bellan

Inlägg av Bellan »

Hej!
Några frågor till när jag nu har läst mer...
Jag vet att jag har ramsat vid fel tillfällen och för ofta hittills :oops: . Så nu behöver jag bara kolla att jag har fattat rätt den här gången.
Ramsa vanligt när jag lagt henne på väg ut, med bekräftande tonläge på sista versen.
Avvakta!
Påminnelseramsa när hon blir trött och hon ber on hjälp (avmattat skrik och inte lika ilsket).
Avvakta!
Bekräftelseramsa när hon är tyst, på väg in i sömnen.

Stämmer det :-k ? Det jag inte vet hur jag ska hantera är när hon blir så där arg, hysterisk. Det kan ju vara efter antingen påminnelsen eller bekräftelsen under ramskuren. Hur göra jag då? Ska jag bara avvakta att ilskan avtar och i så fall när ska jag gå in med nästa ramsa (påminnelse eller bekräftelse?). Ledset-ilsket skrik, hur gör jag då?

Sen undrar jag hur jag hör om hon frågar eller bara muttrar över att hon inte kan somna? Idag på vilan vaknade hon tidigt och jag lyssnade men jag vet inte direkt vad det är jag hör. Skulle bli jätte glad om någon kunde förklara (om det nu går).
Arg kan jag ju höra när hon är… Känner att det är svårt att inte ramsa då, hon låter ju olycklig och det ska hon ju inte heller vara #-o

/Bellan
Liten, nyår -18
Bellan

Inlägg av Bellan »

Finns det någon som kan ge lite respons om ramskurning [-o< ? Det måste bli rätt den här gången, inget annat funkar.

Vi har haft en till riktigt strulig natt igen men uppvak kl 23.30, jag ramsade flera gånger men hon somnade inte om förrens kl 01.30 :cry: sen vaknade hon 05.20 jag ramsade och gjorde husljud tills hon skulle upp 06.30... Är helt slut båda två. Sömnen är sååå viktig!
/Bellan
Liten, nyår -18
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"