TorsMamma skrev:Hej älskade Nancy! Jag svarar i ditt inlägg nedan och lägger in en liten "uppsats" jag skrivit till dig. Denna är för pepping och långsiktiga mål i sikte.
Nancy skrev:

Hur länge tycker ni att jag som längst skall låta henne sova i sträck dagtid

(ibland sover hon gärna mer än 3 tim, igår väckte jag efter 3,5 tim ) (vet ju att sömnpassen ibland blir långa men tänker på om man lite aktivt vill motverka nattligt umgänge)
Jag hade väckt obönhörlien vid 2,5 timme.

Om jag förstått rätt så håller jag mig till 1,5 tim matning (med max marginalkvart) även om lilla Lucine inte somnar efteråt
Ja, med flaska så är det 1,5 timme som gäller tycker jag.

Hur länge väntar jag då innan jag hjälper i ro (så bra uttryckt) (med tanke på unga frökens förtjusning i att sitta pigg och vaken)
Vagna på en gång (visst finns vagnträsk, men då har du ju något att backa ifrån.
) till ro med klara besked, inga tveksamheter här! 8)
Och:

Läser i SM-kompendiet (jo, jag läser och läser det utmärkta kompendiet men har just nu lite svårt att få till det ändå. Är så glad för er hjälp skall ni veta

) om exemplet på hur sovmönstret kan se ut vid en månads ålder. På kvällen är det ett 3-timpass inkl. 20-minutare. Jag tror att min lilla docka skulle gilla nåt liknande redan nu men jag förstår inte riktigt hur man gör med matningen
Jag matade första matningen typ mat,rap, mat och sen bad bus osv. med 20 min om det behövdes. Sen mat, rap, mat-sov (till sömns) till ungefär 2-3 mån gammal då jag införde "skrattet till go nattet" även inför natten.
Stort tack på förhand

Nancy, jag vet att jag känner inte dig särskilt väl

men har knåpat ihop nedanstående som jag hoppas hjälper dig och om inte kanske andra läser och finner hjälp av!
Jag tänkte skriva en uppsats om ”ledarskap” för nyfödda… Nåja, nu har ju jag då inte skriftens förmåga som somliga andra men jag ville berätta lite om saker som jag gick igenom med Tor och vikten av
tydlighet,
ledarskap och
förutsägbarhet.
Jag har några bra och några dåliga egenskaper. Några av de dåliga är obefintligt tålamod, kort stubin, visst temprament…
Några av de bra som jag istället använder mig av som faktiskt ger samma resultat (nästan i alla fall) som dessa är
målmedvetenhet,
envishet till synden och ett djävlar
anamma.
Jag brukar också tänka på detta som många skriver in om när de vill kura. ”
vi kan inte ha det så här längre..” ”vi orkar inte mera…” osv… Det är lätt att vilja FRÅN någonting, men svårare att veta EXAKT vad man vill TILL!
Så när du märker att något inte är som du vill ha det tror jag det är viktigt att man formulerar HUR man vill ha det istället. Gärna så detaljerat som möjligt. Allstå inte springa FRÅN saker utan TILL saker istället. Lätt att säga, supersvårt att göra. Du om någon vet ju som dipl. SHN-kurare.
Jag minns att när Tor var väldans liten så hade vi mycket problem med ”skrik” (skriver skrik för jag visste inte vad det betydde då…) AW hade ju skrivit i BB att en 2 månaders inte skriker mer än 5 min/dygn och jag läste just detta om och om igen och blev argare och argare, mer besviken och förtvivlad blev jag också för Tor hade ju faktiskt deklarerat att han ville vara en ”tvättäkta Anna-bebis”.
När Guben kom hem om dagarna så stod jag där med en skrikandes bebis och var upprörd själv och undrade ju självklart VAD ÄR FELET!?!?! Är han hungrig, trött, understimulerad, övertimulerad, magont osv…. HJÄLP!!
Guben visste ju ännu mindre vad felet var och jag var förtvivlad. (läs

)
Bestämde mig för att han är för trött för att äta, för hungrig för att sova och allt däremellan är ont och jobbigt typ.
Så sagt och gjort, när han skulle sova stod jag och drog den där ” #¤%-vagnen i början HELA luren, 1,5-2 timmar. När JAG bestämde att NU har du sovit klart tog jag upp honom och matade, och matade. Sen social delaktighet (på mage) därefter sova och allt igen… (=förutsägbarhet för Tor)
Jag minns en morgon när han var runt 3 mån och höll på med vargtimmen och jag låg där och höll på att ruttna. Gjorde som BB sa, och gav en ”arg ramsa” men förmodligen så var den inte ARG nog… Blev ursinnig och gick ut ur rummet med en superarg kommentar till Guben ”LÖS PROBLEMET!”. Tor blev så paff att han la sig platt ner och sov, tills vi väckte. 8)
Vid ett annat tillfälle så började Tor att vakna på lurar efter 30 min som skulle ha varit 45 min. Detta var när han hade sitt 12-45-2-45 schema. Han skulle ju få schemat minskat med 30 min men jag hade inte bestämt hur

. Om det skulle få bli 12-45-2-20 eller 12-45-1,5-45…
Tiden gick och till slut så sov han mera 30-1,5-30 och sen gärna problem med vargtimmen på det

. Han vaknade alltid missnöjd och grinig

. Jag visste ju inners inne att jag än en gång brustit i mitt ledarskap som mamma och att (som Tor kallar mig” ”sabotören” hade kommit på besök.) Jag såg till att strama upp det hela, vara den som tog ledningen igen och även vara den som väcker med buller och bång samt se till att vara så tydlig som man bara kan vara. Jag fick mig också en uppsträckning av AW

som fick mig på banan igen och vi införde schemat 12-45-2-20 och genast så togs detta emot med lättnad och tacksamhet.
Så vad jag försöker att säga är att Tor KRÄVER ledarskap, tydliget, rutiner och FÖRUTSÄGBARHET för att inte säga pålitlighet. Detta för mig går också lite stick i stäv med att ”följa sitt barn”, vara flexibel och även till viss del ”snäll”. (följa sitt barn är inte helt sant men jag menar att inte de skall behöva ta ledningen själva, ställa frågor osv…) Tor vill ha svar på sina frågor
LÅÅÅÅÅNGT innan han ens behöver fundera på att ställa dem, han vill att jag är
övertydlig, tar
ledningen,
väcker,
matar,
aktiverar osv… När
JAG bestämmer.
Har du orkat läsa så här långt så hoppas jag du orkar höra mina små pekpinne tips också…

Så för att få adressera hur jag tänker lite kring din situation är att:
Lilla Lucine är ju något tidig och pigg liten tjej som kanske just kräver mera ledarskap och tydlighet, för att inte säga förutsägbarhet. (jag vet alla skrev tålamod och njuta också, men man måste ta sig så långt att man orkar göra detta också).
Så jag skulle styra upp med HELA handen enl. SM och med allt vad det innebär. Kanske 1 vecka med 1,5-2,5 där du verkligen lägger efter 1,5 timme och sedan väcker obönhörligen efter 2,5 oavsett. Tar ledningen helt enkelt. När hon är runt 4 veckor så kämpar du för 2-2 och därmed väcker och styr upp. Visst har du ju lite marginalkvartar att använda vid behov men hos oss är dessa EXTREMT restriktiva för Tor verkligen GILLAR övertydlighet och att få vara SKALMAN! På natten händer heller dock INGENTING. Är det inte morgon så är det inte morgon. Inget gull, inget prat, inget upp ingenting. Man dras i sin vagn och man sover, oavsett. Så det är beskedet.
Jag kan ju inte hjälpa och tro att AW skrev ju ändå 1,5-2,5 rytmen för barn under 4 veckor av ett skäl och det var nog inte för att man skulle kringgå detta med ursäkten smekmånad. Utan förmodligen mera att man får ha dem i sin egen säng typ.
Jag tror också att vissa människor har många av dessa egenskaper ”naturligt” och en rytm som gör detta naturligt. Och andra som behöver följa vissa saker slaviskt för att få till dessa egenskaper lite mera. JAG älskar tydlighet och struktur. Men TOR KRÄVER det! Både i ord och handling. Detta har jag fått erfara om och om och om igen. ](*,) #-o Han vill inte heller bli ”överarbetad” har jag lärt mig. Men det är en svår balansgång mellan överarbetning och svar på frågor innan de uppstår. Men funkar kanon när man kan det! :thumbsup:
Ojoj… detta blev min uppsats och du om någon vet ju att ingen skriver så här långt om man verkligen inte bryr sig, (det är ju inte som om vi får betalt eller något annat för besväret) utan vi har ju alla barnen i första rummet.
Massor av kramar på dig och jag tycker faktiskt du gör ett superjobb samt hoppas du får lite inspiration av det jag skrivit, som kanske inte är helt enkelt när man är så rörig som bara jag kan bli ibland.
Kramar, kramar och åter kramar. Jag är superimponerad att ni håller ihop familjen så bra som ni gör. Ta hand om varandra, skratta tillsammans, gråt tillsammans och däremellan gör nyttiga saker tillsammans.
Lägger in översikten till SM som jag och Lillamolntuss skrev för att kunna ha på kylen när huvudet inte riktigt är med på skaft.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 7&start=30