SM fungerar på dagen men nattsömnen uteblir
-
Sannamamma
SM fungerar på dagen men nattsömnen uteblir
Hej! Är mamma till en snart 7 veckor gammal fin flicka, som är lugn och glad för det mesta men sover vädigt dåligt om nätterna. Vi kör SM och det funkar ypperligt till ca fem på eftermiddagen, hon sover två tvåtimmars daglurer, men sedan är hon som förvandlad.
Hon blir grinig och orolig om kvällarna, att natta är oftast en flera timmar lång show som går ut på att försöka få henne lugn, mata (hon blir oftast orolig och vrider sig vid kvällsamningen), lägga, så somnar hon för en stund men vaknar igen. Har försökt med vagning när hon var 1 månad gammal, det funkade första natten OK men andra natten vagnade jag i en timme utan resultat och gav upp. Sen dess har vi inte haft möjlighet att ha vagn inne i lägenheten så det är ute med vagning som metod. Att bli buffad gillar hon inte alls! Hon somnar ibland på mage (utan att bli buffad, däremot gillar hon IBLAND att bli "daskad" på rumpan), men problemet är att hon är omöjlig att lugna om hon vaknar på mage.
Jag har så ont samvete över att hon sover så dåligt om nätterna, vad ska jag göra? Ska jag vänta tills hon är 4 månader med SHN eller? Kan man få hjälp av diplomerade sovkurare? Vi bor i FInland. Och Anna, hur mycket talar du om sovandet på kursen i Stockholm?
Hon blir grinig och orolig om kvällarna, att natta är oftast en flera timmar lång show som går ut på att försöka få henne lugn, mata (hon blir oftast orolig och vrider sig vid kvällsamningen), lägga, så somnar hon för en stund men vaknar igen. Har försökt med vagning när hon var 1 månad gammal, det funkade första natten OK men andra natten vagnade jag i en timme utan resultat och gav upp. Sen dess har vi inte haft möjlighet att ha vagn inne i lägenheten så det är ute med vagning som metod. Att bli buffad gillar hon inte alls! Hon somnar ibland på mage (utan att bli buffad, däremot gillar hon IBLAND att bli "daskad" på rumpan), men problemet är att hon är omöjlig att lugna om hon vaknar på mage.
Jag har så ont samvete över att hon sover så dåligt om nätterna, vad ska jag göra? Ska jag vänta tills hon är 4 månader med SHN eller? Kan man få hjälp av diplomerade sovkurare? Vi bor i FInland. Och Anna, hur mycket talar du om sovandet på kursen i Stockholm?
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
På kvällen hemfaller hon - förmodligen av övertrötthet - åt det så kallade kvällstrasslet. Det är klassiskt. Hjälp henne til en 20-minuterslur (exakt) i händelsernas centrum.
Ett bra tips är att införskaffa en billig begagnad extravagn att ha inne
Du ska inte vagna "i en timme". Du ska vagna i HÖGST tvåminuterspass, skaka i handtaget avslutningsvis och gå därifrån, och låta barnet reagera i lugn och ro - för att möjligen lösa problemet självt.
Kan hon inte det, får du gå tillbaka och vagna effektivt någon minut till (högst), men du får inte fastna
Tänk inte vad hon "gillar" och inte "gillar". Det är du som är ledaren och guiden här. Små barn gör som vi lär dem
På workshopen berättar jag - och visar - hur man förebyggande undviker sömnbrist och sömnproblem.
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
Sannamamma
Tack
Tack för svar, Anna! Hon brukar nog sova ett litet pass mitt i kvällen, men än så länge har det inte hjälpt. Problemet är att få henne att lägga sig för natten, de allra flesta kvällar går det till midnatt innan hon somnar. Hon blir pigg när man försöker lägga henne trots att hon nästan somnat vid bröstet.
Nu har hon dessutom snuva och är täppt så hon sover nästan inget alls på natten och på dagen bara 1-1,5 h + 2 h + 1 h (11-14-18). I natt tog jag inte upp henne mellan amningarna (kl 3 och kl 6), men hon var sgs hela tiden vaken, sov 5-20 minuter och vaknade om. När hon vaknade lugnade jag henne i sängen med en sångsnutt och genom att lägga händerna på hennes sida och huvudet/nacken. Hon hölls lugn men huruvida hon sov mellan varven vet jag inte. Det här gjorde jag antagligen 20 ggr under natten, vet inte riktigt eftersom jag är så trött själv på natten. Men det är väl ett framsteg att hon lät sig lugnas i sängen, kanske?
Nu har hon dessutom snuva och är täppt så hon sover nästan inget alls på natten och på dagen bara 1-1,5 h + 2 h + 1 h (11-14-18). I natt tog jag inte upp henne mellan amningarna (kl 3 och kl 6), men hon var sgs hela tiden vaken, sov 5-20 minuter och vaknade om. När hon vaknade lugnade jag henne i sängen med en sångsnutt och genom att lägga händerna på hennes sida och huvudet/nacken. Hon hölls lugn men huruvida hon sov mellan varven vet jag inte. Det här gjorde jag antagligen 20 ggr under natten, vet inte riktigt eftersom jag är så trött själv på natten. Men det är väl ett framsteg att hon lät sig lugnas i sängen, kanske?
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
Sannamamma
nytt schema
Okej, nu lade jag till information om oss. I går fick vi lite mera sömn än de två tidigare nätterna, flickan somnade rätt problemfritt (sång + händerna på henne) efter kl 22, sov till 02, åt, vaknade någon gång men lät sig lugnas och blev på riktigt hungrig vid 04, fick igen mat, somnade 04.30 och sov till 06.45. Fick mat och småsov till 08-snåret, då hon låg i sängen och väntade pigg och lugn på mamma. Har dock trötta ögon och ringar under ögonen, stackarn. Tänkte försöka med följande schema från i dag:
08-10 vaken
10-12 sover
12-14 vaken
14-16 sover
16-20 vaken, läggdags och eftersom hon kommer att vakna många gånger före natten så lugnande i sängen fram till morgonen med paus för mat kanske kl 23 och därefter 2 ggr på natten vid behov.
Vad sägs om det?
08-10 vaken
10-12 sover
12-14 vaken
14-16 sover
16-20 vaken, läggdags och eftersom hon kommer att vakna många gånger före natten så lugnande i sängen fram till morgonen med paus för mat kanske kl 23 och därefter 2 ggr på natten vid behov.
Vad sägs om det?
Mamma till flickebarn född 020908. Föddes i v 37+, 4050 g/52 cm.
-
Sannamamma
tillägg
I går hade hon tagit en sista lur mellan 19.30-21. Vi har alltså tidigare riktat in oss på läggdags kl 22 men nu har jag börjat fundera om vi borde tidigarelägga nattandet till åttatiden på kvällen?
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej, rytmen man strävar mot precis som du gör är 2-2. Det viktiga är inte exakt när hon lägger sig utan att du har ca. 8 timmar vakentid på dagen så kommer oftast natten att hänga med.
Om tidigare natt passar damen tycker jag absolut att du skall göra det.
Ang. sång och händer. Detta är ju då lite mera "tassmetoden" och inte den "verktygslåda" som vi använder oss av, så det kan jag inte kommentera. Det viktiga är i alla fall att du hela tiden siktar på att göra mindre och mindre samt gör baksteg så att dottern kan göra framsteg.
Här kommer länken till "VÅR" verktygslåda.
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ktygsladan
du hittar de olika verktygen i högerspalten.
Om tidigare natt passar damen tycker jag absolut att du skall göra det.
Ang. sång och händer. Detta är ju då lite mera "tassmetoden" och inte den "verktygslåda" som vi använder oss av, så det kan jag inte kommentera. Det viktiga är i alla fall att du hela tiden siktar på att göra mindre och mindre samt gör baksteg så att dottern kan göra framsteg.
Här kommer länken till "VÅR" verktygslåda.
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ktygsladan
du hittar de olika verktygen i högerspalten.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
Sannamamma
hej, tänkte återkomma nu med vårt schema som funkar bra om dagarna och sådär på natten. Nu har vi vagnen inne i köket och det har underlättat att hålla sömnen mera "hel" - min strategi är att vänja henne vid en tidigare läggning (20.30 i stället för 22) och hjälpa henne genom natten med vagnandet. Vi har bakom oss 2 "lyckade" nätter med tidigare läggning nu då vi lyckats hålla henne i vagnen från 20.30-08, med undantag för matstunderna.
Hon är seriöst hungrig två-tre gånger före 08, då dagen börjar, suger häftigt på hela näven och då ger jag mat. Oftast blir det 23.30, 02.30-03.30 och ibland 06.45.
problemet just nu är att jag får vagna en hel massa gånger under natten mellan varven, vagnar genast när hon börjar föra ljud (före de utvecklas till skrik) och det har lett till att jag vaknar lätt och är där 10 ggr i natten. Men det är det värt om hon anpassar sig till att sovdags är senast 20.30. Tror ni min strategi funkar?
Såhär ungefär ser dagen ut nu:
08 vaknar, SM
09.30/10-10.30/11 sover
10.30/11-12.30/13 SM
13-15 sover
15-17 SM
17-17.45 sover 45 min
17.45-20.30 SM, bad, läggs 20.30
vaknar antingen 21.20 eller 23.30 för "påfyllning" (mat)
1-2 vaknanden på natten, beroende på, svårt att säga i det här skedet om natten hittar en specifik rytm men morgonen inleds slutligen 08.
Hon har lite för mycket vakentid, det brukar bli 8,5 h, men vi jobbar på att få ner det. Tupplur sjutiden är ingen hit!
Har inte längre sjungit eller hålit handen på henne, kör med vagnandet nu till 100 %.
Hon är seriöst hungrig två-tre gånger före 08, då dagen börjar, suger häftigt på hela näven och då ger jag mat. Oftast blir det 23.30, 02.30-03.30 och ibland 06.45.
problemet just nu är att jag får vagna en hel massa gånger under natten mellan varven, vagnar genast när hon börjar föra ljud (före de utvecklas till skrik) och det har lett till att jag vaknar lätt och är där 10 ggr i natten. Men det är det värt om hon anpassar sig till att sovdags är senast 20.30. Tror ni min strategi funkar?
Såhär ungefär ser dagen ut nu:
08 vaknar, SM
09.30/10-10.30/11 sover
10.30/11-12.30/13 SM
13-15 sover
15-17 SM
17-17.45 sover 45 min
17.45-20.30 SM, bad, läggs 20.30
vaknar antingen 21.20 eller 23.30 för "påfyllning" (mat)
1-2 vaknanden på natten, beroende på, svårt att säga i det här skedet om natten hittar en specifik rytm men morgonen inleds slutligen 08.
Hon har lite för mycket vakentid, det brukar bli 8,5 h, men vi jobbar på att få ner det. Tupplur sjutiden är ingen hit!
Har inte längre sjungit eller hålit handen på henne, kör med vagnandet nu till 100 %.
Hej Sannamamma, jag kopierade texten från din "nya" tråd så vi håller oss till samma.Sannamamma skrev:Hej! Vår välfungerande dagsrytm fick sig en törn då vi måste till doktorn på mammas uppföljningsgranskning. Den sedvanliga sovrytmen 1 h + 2 h + 45 min kom av sig och därmed blev vakentiderna korta och trötta, med 40 minuters lurer som följd. Hur ska jag göra för att komma in i rytmen igen?
Ang en lur som inte blir som det var tänkt, jag tänker "en gång ingen gång" så kör jag på som om det regnar och allt är som vanligt. Hoppas det löser sig.
Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06
Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
-
TorpSara
-
Sannamamma
Hej, nu undrar jag över en sådan sak: ibland sover hon längre lurar än vanligt på dagen. Ska jag väcka henne för att hålla en strikt rytm eller kan hon sova t ex 30-45 minuter längre om hon sover djupt och fint? Strular det till resten av dagen eller kan man tänka sig att hon behöver den extra sömnen just då?
Fjärde natten i vagn nu, lyckades skjuta upp det andra nattmålet med vagning och napp från 05 till 06.45, men fortfarande sover hon oroligt på morgonnatten och måste vagnas ofta...mamma är tröööööttt.
Fjärde natten i vagn nu, lyckades skjuta upp det andra nattmålet med vagning och napp från 05 till 06.45, men fortfarande sover hon oroligt på morgonnatten och måste vagnas ofta...mamma är tröööööttt.
-
Sannamamma
Hej, en sak jag undrar över med vagnande och att lägga i vagn: hur länge ska/kan man hålla på med det?
-Finns det risk att barnet vänjer sig vid att man vagnar det mitt i natten och hjälper det att somna om?
-Och så undrar jag hur det går om vi måste ta till SHN-kuren, nu har hon ju vant sig vid vagnandet, kommer det att "bita" om vi ska kura henne om nån månad?
-En sak till: ska man vagna tills barnet somnat eller ej? I Barnboken står det att man ska hålla på tills barnet somnat, här på forumet står det att man ska gå därifrån före barnet somnat och bara lugna med vagnandet.

-Finns det risk att barnet vänjer sig vid att man vagnar det mitt i natten och hjälper det att somna om?
-Och så undrar jag hur det går om vi måste ta till SHN-kuren, nu har hon ju vant sig vid vagnandet, kommer det att "bita" om vi ska kura henne om nån månad?
-En sak till: ska man vagna tills barnet somnat eller ej? I Barnboken står det att man ska hålla på tills barnet somnat, här på forumet står det att man ska gå därifrån före barnet somnat och bara lugna med vagnandet.
-
Sannamamma
Gällande första frågan, jag menade inte att hur många minuter åt gången utan att kan man vagna nu och då i veckor eller ska det användas bara som en kur? Vi har haft henne i vagn i en vecka nu och jag vagnar korta stunder varje natt när jag vill att hon ska fortsätta sova. tack för svar!
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej, I den första utgåvan av BB står det att man vagnar till sömns, men i de nyare versionerna så vagnar man bara lugn och sen GER man förutsättningarna.
Jag brukar ge rådet att man vid 2 mån backar avsevärt med vagningen, speciellt dagtid! Vagnar man bort nattmål så ingriper man direkt och sen vagnar till sömns men detta gör man bara i ca 3 nätter, sen är det dags att backa igen. Så här gäller samma princip som när man kurar på ett ungefär.
Nej vagningen nu har ingen inverkan för om du skall kura mer än att den kommer att "ta" snabbare och att du kommer kunna backa snabbare. Men varför siktar du in dig på att kura när du kan köra med SM hela vägen till mål?
8)
Här är en jättebra tråd och med den vill jag poängtera hur Nancy jobbar med "skak i handtaget" en massa. Detta är ett sätt att backa.
”Lucine och SM -behöver lite vägledning”
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12654
Välkomna till Nancyfamiljen
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 646#171646
Jag brukar ge rådet att man vid 2 mån backar avsevärt med vagningen, speciellt dagtid! Vagnar man bort nattmål så ingriper man direkt och sen vagnar till sömns men detta gör man bara i ca 3 nätter, sen är det dags att backa igen. Så här gäller samma princip som när man kurar på ett ungefär.
Nej vagningen nu har ingen inverkan för om du skall kura mer än att den kommer att "ta" snabbare och att du kommer kunna backa snabbare. Men varför siktar du in dig på att kura när du kan köra med SM hela vägen till mål?
Här är en jättebra tråd och med den vill jag poängtera hur Nancy jobbar med "skak i handtaget" en massa. Detta är ett sätt att backa.
”Lucine och SM -behöver lite vägledning”
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12654
Välkomna till Nancyfamiljen
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 646#171646
Tor 2006