Vardag med Ivar

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Idag hade vi besök av grannen och hennes lilla Ebba. Ebba är 3 veckor yngre än Ivar.
Och när han väl fick syn på henne kunde han inte ta ögonen ifrån henne :D Så länge han orkade hålla dem öppna ;)

En helt annan sak. När jag hämtade Vera så satt det två söta princessor innanför dörren. Mimmi och Isac var klädda i var sin volangklänning med tiaror i håret. Isac hade dessutom höga svarta pumps.
Det är så häftigt tycker jag, att en femårig kille utan att blinka klär sig i klänning. Det gör han varje gång de är på det ställe de var idag (en gång i veckan ungefär). Han får göra det för dagmammorna och ingen av kompisarna verkar tycka att det är ett dugg konstigt.
Han är en klurig, ganska tystlåten, otroligt vig och smidig liten femåring som älskar fotboll och klättring, springer snabbt och är inte rädd för att få ont.
Jag tycker han är befriande - tänk om fler vågade. Och SKÖNT att ingen verkar vilja störa honom i hans fantasier och personliga utveckling!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Nu har vi passerat 2 månader. Tiden flyger iväg.
Livet börjar kännas bra och flyter på.

Han är en liten tröttis som somnar kl 8 på kvällen. Gärna ännu tidigare, men vaknar då till vid 8-tiden. Sedan vaknar han till vid 1.30. Men då petar jag i en napp - jo jag har den kvar, Han är en sugare av rang, så han får ha kvar den ett tag till - sedan sover han till 3.
Sedan sover han till någon gång mellan 6 och 7.
Redan kräver han kolsvart i rummet för att somna och sova länge. Så 10-11 timmars natt med en 20-minuters nattslurk känns ok!

Dagarna lunkar på. Jag har bestämt mig för att ge honom mat när han verkar hungrig. Oftast är det var tredje timme, men jag kollar inte klockan varje gång.
Det har hjälpt både mig och Ivar att slappna av lite mer. Jag tar alltid mat med mig om vi ska någonstans, så behöver jag oroa mig för att han ska bli hungrig.

Skulle det hålla i sig så kanske vi styr upp dagarna mer framöver, men just nu passar det oss bra.

Jag tror att jag har stressat upp mig alldeles kolossalt för att jag trodde att jag visste hur jag skulle göra. Det gjorde att jag tappade känslan för att lyssna på min bebis. Att jag varit hängig och nere har ju också spelat in, men frågan är vad som är orsak och verkan.

Nu känner jag mig riktigt förälskad i min lilla älsklingsbebis. Så som både maken och storasyrran har varit ett tag nu :D
Han ler (inte ofta, men ibland så) och då smälter man. :heart:

Och han växer - så man ser det. Nästan i alla fall. 10 cm och 2,5 kg på 8 veckor. 1 kg och 2,5 cm längre än Vera vid samma ålder, fast hon var större när hon föddes.

Och hur mycket kläder ska en bebis behöva. Jag har inte köpt ett enda plagg i strl 62. (Eller jo, två tunna tröjor på rean) Jag har fått ärva massor - 15 bodies. Det är nästan lite väl bra. Säkert 10 par byxor och flera tröjor.

På torsdag ska jag till Ullared. Jag kommre inte att behöva köpa något alls :roll: Hur kul är det... Men jag kommer nog att få med mig en del hem ändå, om jag känner mig rätt.

Och helt OT. Idag börjar HOCKEY-säsongen! HV-Frölunda i första matschen. Efter två perioder står det 6-2 till Svenska mästarna!

/LO
PS. Några nya bilder på hemsidan
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vi får sparka igång hockeytråden igen! Med en sån kvällstrött skit så kommer du ju inte ha annat att göra i höst än att chatta matcher med mig! :D

Vad skönt att livet börjar hitta sin form, jag blir så glad!
kattklo

Inlägg av kattklo »

Vi skulle kunna starta en tråd, du och jag och några till...
"Visomtroddeattvisstealltmenbörjadenjutaförstnärvistruntadeidettråden" 8) :lol:
kvacke

Inlägg av kvacke »

Jag hänger på den tråden Kattklo! :lol: :wink:

Härligt /LO att saker och ting faller på plats.

Storkram
Dotter född 051107. Kurad vid 6 månader
Son född 080314. Kurad vid 5 månader
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Sara - Hockey-tråden startad!

Tack Katten, jo, jag är med på den tråden! Fan att man ska vara så j-la (jag vet inte ens vilket ord jag ska använda...)

Kvacke! :D Jo, det är skönt!

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej /LO!
Läser din tråd, men skriver inte :oops: Men jag vill iaf säga att det låter skönt att du börjat må bättre, så du får njuta av den här härliga tiden (men jag vet, den är ju verkligen inte bara härlig...). Vet inte varför man skall vara så duktig hela tiden. För det är väl det ordet du letade efter? :roll:

Lille Ivar har ju växt JÄTTEMYCKET! Tiden går så otroligt fort! Jag tycker han har supersnygga kläder på alla foton! Speciellt förtjust är jag i den blåa dressen med det knasiga monstret på. Vart kommer den från?

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

kattklo skrev:Vi skulle kunna starta en tråd, du och jag och några till...
:lol:

:thumbsup: :heart:

/Fjällmor (som gärna njuter, länge..)
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

blivandemamma skrev:Hej /LO!
Läser din tråd, men skriver inte :oops: Men jag vill iaf säga att det låter skönt att du börjat må bättre, så du får njuta av den här härliga tiden (men jag vet, den är ju verkligen inte bara härlig...). Vet inte varför man skall vara så duktig hela tiden. För det är väl det ordet du letade efter? :roll:
Jo, kanske duktig. Men jag brukar inte vara den duktiga typen, så jag känner inte riktigt igen mig. Men samtidigt vet ju alla att jag "jobbar" med att hjälpa andra med sina barn som inte sover... Då fick jag väl lite prestationsångest.
blivandemamma skrev: Lille Ivar har ju växt JÄTTEMYCKET! Tiden går så otroligt fort! Jag tycker han har supersnygga kläder på alla foton! Speciellt förtjust är jag i den blåa dressen med det knasiga monstret på. Vart kommer den från?
Anna
Den är turkos och grön och jag älskar den också. Men jag har ingen aning om var den kommer ifrån, mer än att den var med i en kasse från min svägerska. Tillsammans med de övriga 14... ;)

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
wifsta
Kontakt:

Inlägg av wifsta »

kattklo skrev:Vi skulle kunna starta en tråd, du och jag och några till...
Behöver nog också vara med på den tråden :oops: Eller vad säger du, Susan?

Bra jobbat, Lotta! Påminner dig igen - NJUUUUUT!
Mamma till vackra VERA f 080424 (v 40+6)
och allvarlige ARON f 100725 (v 39)
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hallå på er!
Tiden går - FORT! Men nu är det kul! Känns att han är med mer nu. Tittar sig omkring i omgivningen.

Förutom de senaste dagarna. Han bara SOVER. Och SOVER och SOVER. Idag (hela dygnet) åt han först kl 2.40, ca en timma tidigare än vanligt. Sov dock till 7.20, vilket är normalt (7-7.30 har han morgon).
Sedan orkade han vara vaken i 1 timme och 20 minuter. Jag kämpade hårt där det sista för att få till 1,5 timme, men det gick inte. Sedan sov han och började gnöla vid 10.40. Då tog jag upp honom och gav mat. Han var inte superhungrig, men åt en del. Jag bytte blöja och han skrek och skrek (det känns ovanligt). Jag försökte lugna honom och matade på lite till, men det rann bara vid sidan om. Till slut la jag ner honom i vagnen igen och han tvärsomnade. Då kanske han varit vaken i 20 minuter (han var inte vaken helt när han åt).
Han sov i 1,5 timme till. Då var det dags att hämta Vera. Så han fick mat igen 13.40 och åt ordentligt och somnade igen i bilen.
Sedan vaknade han och sov om vart annat hela eftermiddagen. 17 vaknade han och var faktiskt vaken i nästan 2 timmar. Las i sängen, men gnölade rätt länge, så han fick en påfyllning och sover sedan kl 20.

Alltså allt som allt har han varit vaken 4 timmar + lite korta stunder på eftermiddagen. Han har alltså sovit mer eller mindre 20 timmar idag.

Ska det vara så??? :sleep: :roll: :lol: :sleep:

Annars känns vardagen bra och vi lär känna varandra mer och mer. Jag har fortfarande inte valt att styra upp tiderna (som ni kanske förstår efter denna dag...), men eftersom natten är klockren, så känner jag inget behov av det. Han somnar runt 20-tiden senast, och äter en gång mellan 3 och 4 och sedan har vi morgon kl 7 - 7.30.

Han gillar sin vagn, så när vi ska någon stans så går jag eller åker buss. Jättebra, så man slipper knöla in och ut ur bilen. Tyvärr är det inte smidigt att lämna och hämta Vera på det sättet, så då åker vi ofta bil.
Jag måste ju också stolt berätta (för er som inte redan vet ;) ) att jag ju sytt min egna skötväska så att den matchar vagnen. Mycket nöjd är jag och den är klart funktionsduglig! Bilder på både vagn och väska på hemsidan!

Något jag också vill berätta är att jag hade en psykolog på hembesök här i tisdags. Vi kom väl snabbt fram till att jag kanske inte egentligen behövde det nämnvärt, men jag var fortfarande lite hängig för två veckor sedan när vi bokade tid och hade det varit för en månad sedan hade det varit helt annorlunda.
Jag tycker det är en fantastisk förmån vi har här. BVC-sköterskan frågade och jag ville att psykologen skulle ringa mig. Jag sa ja och hon gjorde det och erbjöd sig att komma hem och hälsa på.
Tänker på den som verkligen är nere och deprimerad. Kan tänka mig att tanken på att behöva åka till en psykolog kan vara riktigt jobbig. Då kanske det underlättar att hon istället kommerhem.
Vi pratade kanske 20 minuter. Om allt möjligt. Jag fick höra av mig om jag behövde, men varken hon eller jag tror det. Och det är ju skönt!

Nu ska jag snart packa ihop och gå och lägga mig. Är fortfarande rätt trött, även om jag är frisk och inte ledsen längre. :D

/LO
PS. Jag ska berätta om SHN på öppna förskola här i byn - annonserat alltså. Det ska bli spännande :D
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej Lotta!

Vad skönt att du mår bättre nu, då funkar ju dessutom allt bättre med lille Ivar. Låter som han har en skön inställning till livet just nu :wink:

Jag är imponerad över den snygga skötväskan! Önska så att jag också kunde sånt! :roll: och vilken vagn! :shock: :lol: UNDERBAR!

Kram, Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Visst är den snygg - vagnen :D

Idag har lilleman varit vaken mer. Jag bestämde i morse att dra ner på maten. Han har ökat matintag snabbt den senaste tiden. Det handlar ju absolut inte han inte ska bli mätt. Han får ju ersättning och jag tog helt enkelt mindre mängd pulver i samma mängd vatten.
Han äter så snabbt så jag tänkte att han inte hinner känna mättnad förrän efter ett tag och då blir han så mätt så han inte orkar hålla sig vaken.

Så idag har jag alltså gjort lika stor mängd, men lite tunnare. Han har inte klagat. Ätit lika mycket, inte krävt mer och/men varit vaken lite mer. Mer eller mindre 1,5 timme i fem pass. Det blir i alla fall 7,5 timmar. Och då är vi på ungefär 16,5 timmar. Och det är ju ungefär som det ska.

Imorgon får pappa ta hand om honom. Jag och Vera ska åka på fyndmarknad :D Sedan ska vi gå på restaurang på kvällen, med farfar och hans sambo deras barn och barnbarn - 19 personer allt som allt. Det ska bli kul!

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Lotta, vad skönt och höra att dagen var bättre för er, har tänkt på er mycket! :heart:

Hur har denna dagen varit?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

TorsMamma skrev:Hej Lotta, vad skönt och höra att dagen var bättre för er, har tänkt på er mycket! :heart:

Hur har denna dagen varit?
:D Vet knappt ;) Idag har maken haft koll på det. Jag har varit iväg lite. Men inte sovit hela tiden iaf.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"