Hej hej,
I dag, denna hittills hemska, tänkte jag passa på med en uppdatering.
I går var jag med båda barnen på universeum i göteborg. Ni som varit där vet att det är MYCKET intryck och mycket kul. Vi siktade på att stanna max 2 timmar och det var två superlyckade timmar. Lillen var superglad och snackade med allt som kom i hans väg och studerade fiskarna med stor entusiasm. Storasyster njuter av att fritt få undersöka och inte bli hindrad det minsta. Inte helt oväntat så tog det sin lilla tid för lillen att komma till ro när det var dags för 3e korta luren. Inne i värmen och stojjet fick jag mysvagna honom till sömns som bara varade i max 10 min. Ok, det fick funka, för sen var han på toppenhumör resten av kvällen ändå.
Vi toppade besöket med att spontant äta middag i deras fashionabla (

) restaurang och som tur är hade jag med mig en burkmat till lillen. Tänkte jag. Men det hade jag inte behövt, för han är ju helt fenomenal på att äta vad som helst som får plats i hans mun! Det känns lite som en ny era. Att sitta på ett matställe och köpa vanlig mat som alla kan äta. Det serveras bara i olika stora bitar i fallande ordning med åldern.
Det är lite en nya era alltså. Inte bara maten som helt plötsligt för någon vecka sen började funka klockrent. Han äter ALLT som är gott. Dvs, han äter inte lika entusiastisk när det är någon slabbig och smaklös puré som jag tagit upp från frysen, men det tycker jag bara är ett sundhetstecken. Är han hungrig äter han ju i alla fall. Det roliga (och lite jobbiga) med hans mat, är att han KAN INTE vänta. Han blir helt röd i ansiktet och skäller ut oss om han får sitta i stolen för länge (2 min) innan maten serveras. Samma om han helt plötsligt får för sig att han ska dricka ur sin pipmugg, då sträcker han sig mot den och skäller så man får ont i öronen tills man ger honom vatten. Jösses... är detta lillebrorsfasoner? Att man måste vråla sig till det man behöver. Jag kan å andra sidan förstå honom, jag glömmer ju av honom ibland när jag är upptagen med syrran, och glömmer kolla om han har bajjat eller om han har det bra. Så det kanske inte är konstigt att han lärt sig visa vad han vill.
De goa hela nätterna fortsätter. Jag har inte hört ett uppvak sen ja, han kanske var 3 månader. Däremot brukar jag smyga in på kvällen och kolla till dem båda så att de inte snott in sig i täcket, fastnat med något ben etc. Det har dem nästan aldrig, men jag tycker det är så mysigt att stå en stund och titta på dem. För några dagar sedan hörde jag att lillen hade vaknat till innan jag hunnit in, jag stod då utanför dörren och hörde hur han bökade och gnällde till. Stortjejen vände då på sig i sömnen och hittade sina fingrar, och till det ljudet tystnade lillen direkt. Tror inte att det var en slump utan det är nog så att han är trygg med hennes ljud. T.o.m. när hon numera alltid kör en julshow på 20-30 min innan hon lägger sig ner och somnar, sover lillen. För honom är det nog som en vaggvisa medan det för oss är ett gissel.
Schemat som vi nu haft sen 4 månader är:
7.30 väckning+amning
8.30 stor gröt portion
9.30 sova på rygg i vagn medan vi är ute alla tre (45 min men har blivit 30 min senaste tiden)
11.30 lunch på riktig mosad mat och frukt
12.30 sova 2 h på mage i vagn
14.30 amning följt av stor portion gröt
16.30 sova 20 min
18.00 middag med familjen + frukt
19.15 amning
Jag ser att han blir väldigt trött innan lunchvilan när han bara sover 30 min på fm. Jag tror att minskningen beror på att han nu blivit lite mer känslig mot hur vagnen beter sig. Dvs, om den rullar eller inte och detta trots att han alltid somnar utan vagning i stillastående vagn. Men det får vara som det är, eftersom fm är den enda riktiga utevistelsen där storan numera alltid cyklar en långrunda innan vi kommer till lekplatsen. På långvilan har det börjat skarvas sen någon vecka tillbaka. Tidigare har han haft skarv i snitt kanske en gång i veckan, men nu tror jag han är rätt sur och störd över att vagnen är för liten och han inte kan ligga med armarna rätt ut som han gör i sängen på natten.
Och detta är väl mitt enda huvudbry vad gäller lillen just nu. Hur sjutton ska jag göra? Jag tror att han skulle föredra att sova inne i sin säng men jag vill verkligen att han ska kunna sova bra i vagn så att vi inte i ytterligare 2 år blir låsta (som med storasyster som inte sover alls i vagn). Nu sover han i en gammal emmaljungavagn med stor liggdel. Tyvärr är sittdelen mindre än i vår moderna vagn, så om han ska ligga i en sittdel så får det bli den nya.
Enklast hade såklart varit om han kunde tänka sig ryggläge även under långluren, men vad är oddsen liksom?(Är det någon som detta har funkat för som kan ge mig lite go attityd!?) Han är ju van att sova på rygg två gånger om dagen, men så har han aldrig sovit längre än 45 min. Är sidläge någon idé att testa på en ganska rörlig halvårs unge? Hm, tills jag har bestämt mig får han skarva i och sura över liggvagnen. Han somnar ju alltid snabbt om och behöver väckas när 2 timmar har gått. Fast just i dag blev det ingen skarv tydligen, det är ju snart dags att väcka.
Som jag antydde i inledningen så var förmiddagen hemsk. Dels för att jag inte hade prioriterat att förbereda för att gå ut och hamnade i ett kaos med skrikande lillen och rymmande stortjej. Sen fortsatten missnöjet hos lillen tills han fått lunch i sig och fick sen hålla till i sängen på behörigt avstånd när han kort efter maten satte i gång igen. Storasyster valde att hoppa och spexa bort sin lunchvila men somnade tydligen nu, rätt på madrassen. Allt annat ligger på golvet tillsammans med blöjan och byxorna. suck. Kan det vara så att vår fina stund på universeum tar ut sin rätt i dag? I så fall var det värt det. Nu ska jag passa på och vila i 15 min innan vi kör på igen.
Hejsvej