Nyfödd tröttis

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Tetz

Re: Nyfödd tröttis

Inlägg av Tetz »

Hej hannah :D

Ang att sova långlur i vagn även när han vuxit ur liggdelen: Om han inte köper ryggläget där så skaffa en vagn med rymlig sittdel och lägg in en tunn madrass! Då går det bra att fortsätta sova på mage/sida. Jag förstår helt dina funderingar, jag har exakt samma eftersom stora tjejen aldrig sov något vidare i vagn. Dock skaffade vi en smidig resesäng som fått följa med till vänner och bekanta så vi sluppit åka hem för långlurens skull. Men det gick ju inte att vara ute på aktiviteter när det skulle sovas.

Gapandet har vi fått ordning på genom att alltid börja med att placera lite fruktpuré på läpparna. Då gapar hon minsann :lol: Samma trick kör vi när det blir lite trögt med matpurén mot slutet av måltiden. 8) Vem har sagt att banan och palsternacka är en konstig kombination?! :lol:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
hannah

Inlägg av hannah »

Hej hej,

I dag, denna hittills hemska, tänkte jag passa på med en uppdatering.

I går var jag med båda barnen på universeum i göteborg. Ni som varit där vet att det är MYCKET intryck och mycket kul. Vi siktade på att stanna max 2 timmar och det var två superlyckade timmar. Lillen var superglad och snackade med allt som kom i hans väg och studerade fiskarna med stor entusiasm. Storasyster njuter av att fritt få undersöka och inte bli hindrad det minsta. Inte helt oväntat så tog det sin lilla tid för lillen att komma till ro när det var dags för 3e korta luren. Inne i värmen och stojjet fick jag mysvagna honom till sömns som bara varade i max 10 min. Ok, det fick funka, för sen var han på toppenhumör resten av kvällen ändå.

Vi toppade besöket med att spontant äta middag i deras fashionabla ( :roll: ) restaurang och som tur är hade jag med mig en burkmat till lillen. Tänkte jag. Men det hade jag inte behövt, för han är ju helt fenomenal på att äta vad som helst som får plats i hans mun! Det känns lite som en ny era. Att sitta på ett matställe och köpa vanlig mat som alla kan äta. Det serveras bara i olika stora bitar i fallande ordning med åldern.

Det är lite en nya era alltså. Inte bara maten som helt plötsligt för någon vecka sen började funka klockrent. Han äter ALLT som är gott. Dvs, han äter inte lika entusiastisk när det är någon slabbig och smaklös puré som jag tagit upp från frysen, men det tycker jag bara är ett sundhetstecken. Är han hungrig äter han ju i alla fall. Det roliga (och lite jobbiga) med hans mat, är att han KAN INTE vänta. Han blir helt röd i ansiktet och skäller ut oss om han får sitta i stolen för länge (2 min) innan maten serveras. Samma om han helt plötsligt får för sig att han ska dricka ur sin pipmugg, då sträcker han sig mot den och skäller så man får ont i öronen tills man ger honom vatten. Jösses... är detta lillebrorsfasoner? Att man måste vråla sig till det man behöver. Jag kan å andra sidan förstå honom, jag glömmer ju av honom ibland när jag är upptagen med syrran, och glömmer kolla om han har bajjat eller om han har det bra. Så det kanske inte är konstigt att han lärt sig visa vad han vill.

De goa hela nätterna fortsätter. Jag har inte hört ett uppvak sen ja, han kanske var 3 månader. Däremot brukar jag smyga in på kvällen och kolla till dem båda så att de inte snott in sig i täcket, fastnat med något ben etc. Det har dem nästan aldrig, men jag tycker det är så mysigt att stå en stund och titta på dem. För några dagar sedan hörde jag att lillen hade vaknat till innan jag hunnit in, jag stod då utanför dörren och hörde hur han bökade och gnällde till. Stortjejen vände då på sig i sömnen och hittade sina fingrar, och till det ljudet tystnade lillen direkt. Tror inte att det var en slump utan det är nog så att han är trygg med hennes ljud. T.o.m. när hon numera alltid kör en julshow på 20-30 min innan hon lägger sig ner och somnar, sover lillen. För honom är det nog som en vaggvisa medan det för oss är ett gissel.

Schemat som vi nu haft sen 4 månader är:
7.30 väckning+amning
8.30 stor gröt portion
9.30 sova på rygg i vagn medan vi är ute alla tre (45 min men har blivit 30 min senaste tiden)
11.30 lunch på riktig mosad mat och frukt
12.30 sova 2 h på mage i vagn
14.30 amning följt av stor portion gröt
16.30 sova 20 min
18.00 middag med familjen + frukt
19.15 amning

Jag ser att han blir väldigt trött innan lunchvilan när han bara sover 30 min på fm. Jag tror att minskningen beror på att han nu blivit lite mer känslig mot hur vagnen beter sig. Dvs, om den rullar eller inte och detta trots att han alltid somnar utan vagning i stillastående vagn. Men det får vara som det är, eftersom fm är den enda riktiga utevistelsen där storan numera alltid cyklar en långrunda innan vi kommer till lekplatsen. På långvilan har det börjat skarvas sen någon vecka tillbaka. Tidigare har han haft skarv i snitt kanske en gång i veckan, men nu tror jag han är rätt sur och störd över att vagnen är för liten och han inte kan ligga med armarna rätt ut som han gör i sängen på natten.

Och detta är väl mitt enda huvudbry vad gäller lillen just nu. Hur sjutton ska jag göra? Jag tror att han skulle föredra att sova inne i sin säng men jag vill verkligen att han ska kunna sova bra i vagn så att vi inte i ytterligare 2 år blir låsta (som med storasyster som inte sover alls i vagn). Nu sover han i en gammal emmaljungavagn med stor liggdel. Tyvärr är sittdelen mindre än i vår moderna vagn, så om han ska ligga i en sittdel så får det bli den nya. Enklast hade såklart varit om han kunde tänka sig ryggläge även under långluren, men vad är oddsen liksom?(Är det någon som detta har funkat för som kan ge mig lite go attityd!?) Han är ju van att sova på rygg två gånger om dagen, men så har han aldrig sovit längre än 45 min. Är sidläge någon idé att testa på en ganska rörlig halvårs unge? Hm, tills jag har bestämt mig får han skarva i och sura över liggvagnen. Han somnar ju alltid snabbt om och behöver väckas när 2 timmar har gått. Fast just i dag blev det ingen skarv tydligen, det är ju snart dags att väcka.

Som jag antydde i inledningen så var förmiddagen hemsk. Dels för att jag inte hade prioriterat att förbereda för att gå ut och hamnade i ett kaos med skrikande lillen och rymmande stortjej. Sen fortsatten missnöjet hos lillen tills han fått lunch i sig och fick sen hålla till i sängen på behörigt avstånd när han kort efter maten satte i gång igen. Storasyster valde att hoppa och spexa bort sin lunchvila men somnade tydligen nu, rätt på madrassen. Allt annat ligger på golvet tillsammans med blöjan och byxorna. suck. Kan det vara så att vår fina stund på universeum tar ut sin rätt i dag? I så fall var det värt det. Nu ska jag passa på och vila i 15 min innan vi kör på igen.

Hejsvej
Annie 20091023
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Vad härligt ni har det, tack för att du delar med dig!! :heart: Universeum låter som en riktig hit! :D

Jag tänker på lurandets vara eller icke vara i vagn. Skulle du inte kunna ha kvar kortlurarna i vagnen och ta långluren i sängen? Så brukar jag göra och tycker det funkar bra. Är jag borta någonstans över långluren brukar jag ta med mig resesängen eller om det kniper så får vagnen funka med en rejäl dos attityd. ;)

:heart:
hannah

Inlägg av hannah »

Tack tack saramilana!

Ang lunchlurens praktiska utformning har jag såklart också övervägt att helt enkelt bjuda på sängen i tron om att den faktiskt kommer att uppskattas på dagen lika mycket som på natten. Men det är just mitt på dagen jag så gärna skulle vilja kunna vara flexibel som bara ett vagnsov kan erbjuda. Snart kommer inte vår stora tjej sova mitt på dagen och då öppnar sig ju en helt ny värld som vi alla är sugna på. Efter att i 2 år alltid varit inomhus mellan 12-14 så ser vi nu fram emot att kunna vara en hel dag ute i skogen, ta oss längre ut i skärgården på somrarna, stanna kvar på lekplatsen om det är extra roligt och fint väder.

Ett alternativ är ju också att låta honom sova i sängen då vi behagar vara inne och kan passa tiden, och använda vagnen vid behov och INTE stressa upp sig så mycket om det skarvas och sovs mindre (som jag gjorde med Annie). Så får det bli som det blir. Ju äldre lillen blir desto större marginaler får han ju dessutom, så det kommer nog att bli bra.

Lilla Martin har ju aldrig behövt verktygas (förutom vagning). Han vet inte vad buffning för att lugnas är och solfjädras har jag aldrig prövat på något av barnen. Med martin har det hittills varit absolut effektivast att låta honom vara.Jag menar inte att ta ut några problem i förskott, men jag kan ju ändå tänka mig att det blir lite frågor när han helt plötsligt ska läggas i sängen, utan någon form av varm overall, i ett dunkelt rum.

Jag vet ju hur man buffar (övat en del på Annie :? ) och ramsan har vi sagt vid varje läggning, så den kan man nog använda direkt. Men jag ska ändå erkänna att jag är lite ringrostig och nervös inför att det ska behövas. Har ju inte en susning om hur han kommer att reagera.

I kväll kommer vi att ha barnvakt för andra gången i Martins liv. Vi är med hela tiden fram till 1h innan läggning och det kommer att gå hur bra som helst. Men jag vet att barnvakten kommer att fråga: "Vad gör man om han vaknar och skriker?" Ingen aning, kommer jag att säga, för det har ju aldrig hänt.
Annie 20091023
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej hannah :D
hannah skrev:Ett alternativ är ju också att låta honom sova i sängen då vi behagar vara inne och kan passa tiden, och använda vagnen vid behov och INTE stressa upp sig så mycket om det skarvas och sovs mindre (som jag gjorde med Annie). Så får det bli som det blir. Ju äldre lillen blir desto större marginaler får han ju dessutom, så det kommer nog att bli bra.
Det tycker jag lâter som en bra plan.
hannah skrev:Lilla Martin har ju aldrig behövt verktygas (förutom vagning). Han vet inte vad buffning för att lugnas är och solfjädras har jag aldrig prövat på något av barnen. Med martin har det hittills varit absolut effektivast att låta honom vara.Jag menar inte att ta ut några problem i förskott, men jag kan ju ändå tänka mig att det blir lite frågor när han helt plötsligt ska läggas i sängen, utan någon form av varm overall, i ett dunkelt rum.

Jag vet ju hur man buffar (övat en del på Annie :? ) och ramsan har vi sagt vid varje läggning, så den kan man nog använda direkt. Men jag ska ändå erkänna att jag är lite ringrostig och nervös inför att det ska behövas. Har ju inte en susning om hur han kommer att reagera.
Precis som du säger, ta inte ut nâgra problem i förskott. Han sover ju gott i sängen pâ natten sâ det är antagligen ingen större chock för honom att sova hemma. :wink: Tänkte pâ det du skrev tidigare:
hannah skrev:Tidigare har han haft skarv i snitt kanske en gång i veckan, men nu tror jag han är rätt sur och störd över att vagnen är för liten och han inte kan ligga med armarna rätt ut som han gör i sängen på natten.
Här tror jag att du har en poäng, eller det är iallafall nâgot jag konstaterat hos mina smâ. De har helt klart sovit bättre ju mer plats de haft. Kanske kan det vara läge att byta vagn? I den här trâden frân Barnasaker finns lite tips.

Hur gick det för barnvakterna? :wink:

hannah

Inlägg av hannah »

Tack Sara!

Jag ska se om han gillar att sova på mage i liggdelen, den kanske blir rymligare för honom. Annars blir det sängen.

Och barnvakten, ha ha ha, han fick bekänna färg inför Annie. Inte vid själva läggningen, den var som vanligt, men racet innan testade hon barnvakten, (min bror som har tre barn) vad han var gjord av. Skönt att höra att hon vågade vara sig själv även med honom och att brorsan skrattade när han berättade. Han menade att det var så kul att liksom använda sina skills utan att lägga in så mycket personliga känslor som man gör lätt med sina egna barn. Martin gjorde ingen affär av det hela över huvud taget, så nu är vi peppade och styrkta att göra saker själva oftare.
Annie 20091023
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

hannah skrev:Han menade att det var så kul att liksom använda sina skills utan att lägga in så mycket personliga känslor som man gör lätt med sina egna barn.
Ja, det där är häftigt. Och när man kunnat konstatera detta, sâ blir det liiiite lättare vara lite mer "objektiv" med sina egna barn sen ocksâ. :wink:
hannah skrev:Martin gjorde ingen affär av det hela över huvud taget, så nu är vi peppade och styrkta att göra saker själva oftare.
Enjoy! :D

hannah

Inlägg av hannah »

Oj oj oj....

Sicken liten kämpe vi har här hemma. Först dubbelsidig öroninflammation med 10 dagars kåvepeninkur som strulade till magen rejält. 2 dagar efter sista dosen kom kräksjukan och hälsade på, lillen var först ut förra söndagen. Sen föll pappan och storasyster som furor dagen efter. Jag fick en lindrig förkylning, och det var ju en jädra tur, för det var ett rätt klent team att ta hand om här hemma. Lillen spydde som han skulle och sen var det liksom bra med det. Visa av lärdom visste vi att vi skulle ta det lugnt med käk och gav honom bara vätska den dagen. Nästa dag fick han lite majsvälling och lite majspuré. Och där tog det stopp, eller snarare, där började det igen. Nu har det gått 8 dagar sedan första spyan och de har fortsatt. I alla fall till igår. Och lilla lilla skrutten som annars måste ha STORA portioner riktig och god tillagad mat för att överleva har under denna tiden inte fått behålla i stort sett något annat än vätska. Vi har backat och backat och sett att risgröt funkar bäst men då får vi ta det i pytteskedar och vila mellan varje sked. Vi har funkat som mänskliga droppstativ och ändå har han minst en gång per dag levererat kaskadspyor.

Till i natt har han sovit som en stock. Helt otroligt för han är HUNGRIG och så ledsen så ledsen på dagarna för att magen river så. Vi har fått sluta ta in honom i köket som han ju förknippar med mat eftersom han får stora hoppfulla ögon och kastar sig mot bordet om det står något där. I övrigt har han varit så svag att han bara legat på rygg och på sin höjd lekt med något i korta stunder. Vi har varit inne med honom en gång, men eftersom han får behålla vätskan och han ändå leker lite och "nästan" ler, så är det inget de kan göra. Man får mata på helt enkelt och backa om det kommer upp igen.

I natt kom första uppvaket sen vi slutade ge mat vid 4 månader. 4.20 hörde jag att han grät och det lät som hunger. såklart tog jag upp och ammade och jag trodde han skulle äta upp mig. (Har ju nästan slutat amma, men denna veckan har han lyckats suga igång det hyfsat igen, och även om han kräkts upp det mesta så har han fått behålla lite i alla fall). Men amingen räckte in, han tänkte på inga villkor sova. Då tog vi ut honom från rummet för att inte störa storasyster som är förkyld med feber (som också har smittat lillen men utan feber) och hade honom i vår säng. gav honom risgröt och i sömnyrseln tappade jag helt kollen och hade helt plötsligt gett honom nästan en deciliter. Innan har han spytt vid betydligt mindre än så, men detta fick stanna och till slut, efter 2 timmar, somnade han bredvid mig. I morse var han helt tagen, såklart, men jag ökade ändå matransonen rätt rejält och har nu fått i något som han kanske nästan blivit mätt på. Hoppas hoppas han får behålla det, för det här känns som tortyr. Att inte ge sitt hungriga barn mat tills det blir mätt är ju emot alla naturlagar. I alla fall när de är friska.

Att han nu dessutom blivit vrålförkyld med täppt näsa och ilsken hosta är ju bara för mycket.

Så fasta mat och sovtider, välkomna tillbaka om ett tag! Här är det snuttätning hela tiden och sova så länge man kan med hungrig mage.

På onsdag börjar jag jobba så det kommer att vara min man som får ta den långa vägen tillbaka till bra mat och sovvanor. Tror och hoppas att de ändå sitter kvar någonstans i ryggmärgen på lillen.

Där fick ni en liten uppdatering om läget för vårt forna matvrak. aldrig tidigare har jag behövt lämna rutinerna pga sjukdom, men å andra sidan inget av mina barn har någonsin varit så här dålig så länge heller. Usch.

Någon med liknande erfarenheter får gärna peppa lite :-)

Kram
/H
Annie 20091023
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Men lille kraken!!! :heart: :heart: :heart:
Tetz

Inlägg av Tetz »

Håller alla tummar och tår för att han får bli frisk snart! :heart: :heart: :heart:

Och tveka inte att stå på er om ni känner att ni vill att en läkare tittar till honom. Även om de inte kan göra nåt så kanske det är skönt om de undersöker honom och bekräftar att han inte är sämre i alla fall.
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

:shock: Oj, det här var verkligen ingen rolig läsning. :cry: Lille gubben, sâ sjuk ska man inte fâ vara när man är sâ liten. :heart:

Instämmer med Tetz, stâ pâ er om ni är oroliga.

Hoppas innerligt att lillebror (och resten av familjen) snart kryar pâ sig ordentligt.

hannah

Inlägg av hannah »

Så det kan gå!

Lillen är nu nästan på banan igen. 8 dagar var han helt utan mat i magen, i stort sett allt han åt kom upp trots att han skedmatades a la dropmetoden. Dvs, vi matade en halv pyttesked var 5-10 minut nästan all vaken tid. Han var helt galen av hunger hela tiden och han grät när vi tog bort maten. Fy sjutton. Nu är det helt klart bättre och han har fått behålla all mat de senaste 4 dagarna. Men så försiktiga vi har varit, hela tiden rädda att en ny kaskad ska komma upp. I går var vi uppe i nästan normala portioner, eller ja, inte som det var innan, men köpegröt på 3/4 dl t.ex. Men han var lika förtvivlad när jag slutade mata ändå. I dag har vi ökat ytterligare och snart hoppas jag att vi kan mata tills han är helt proppmätt igen.

Och gissa vad som kommer på köpet med hungrig mage? Japp, uppvak 22.30 och 05.30. Men han har fått mat, han är ju vrålhungrig vet vi ju och inte ens den här lilla sovaren sover utan full mage.

Det svåra nu är att avgöra när han vaknar av vana snarare än av hunger som härleds till magsjukan. Känns ganska mycket som att vi får börja om, och på sätt och vis är det nog bra att ha den inställningen så att vi inte bara låter tiden gå och sen hamnar djupt ner i ovanor som är svårare att komma ur. Nu får vi istället låtsas som att han är runt 4 månader och precis börjat äta riktig mat. Hua!

Lilla Lillen. Vi är nog på banan igen med sömnen också, men just nu är det svårt tycker jag. Att ta upp honom och ge mat vid 6 för att sedan somna om känns tokigt på en sån stor kille, samtidigt som vi inte kan tänka det vanliga: Tryck i så mycket mat som bara går i och lite till på dagen. Det kan vi inte göra nu, det vågar vi inte, för han kväljs fortfarande rätt lätt och magen blir fort stor och stenhård när han fått bara lite mat.

Frågan är när vi vågar anse att han är helt återställd i magen?
Annie 20091023
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
Tetz

Inlägg av Tetz »

Åh så skönt att det vänt! [-o<
hannah skrev:Lilla Lillen. Vi är nog på banan igen med sömnen också, men just nu är det svårt tycker jag. Att ta upp honom och ge mat vid 6 för att sedan somna om känns tokigt på en sån stor kille, samtidigt som vi inte kan tänka det vanliga: Tryck i så mycket mat som bara går i och lite till på dagen. Det kan vi inte göra nu, det vågar vi inte, för han kväljs fortfarande rätt lätt och magen blir fort stor och stenhård när han fått bara lite mat.

Jag tycker att ni ska ta det lugnt och ge honom minst ett par dagar till. Börja styra upp när han äter obehindrat igen, dvs. slutar kväljas och när kroppen vant sig vid mat igen. När man själv varit magsjuk tycker jag att det brukar ta nästan en vecka innan kroppen känns normal igen. Han har ju varit dålig så länge, så då kan det behövas lite extra tid återhämtning. Vad tror du om det resonemanget :?:

hannah

Inlägg av hannah »

Tetz, det är ett väldigt klokt resonemang.
hannah skrev:Lilla Lillen. Vi är nog på banan igen med sömnen också, men just nu är det svårt tycker jag. Att ta upp honom och ge mat vid 6 för att sedan somna om känns tokigt på en sån stor kille, samtidigt som vi inte kan tänka det vanliga: Tryck i så mycket mat som bara går i och lite till på dagen. Det kan vi inte göra nu, det vågar vi inte, för han kväljs fortfarande rätt lätt och magen blir fort stor och stenhård när han fått bara lite mat.

Ovan ska det stå "Vi är nog SNART på banan igen". När jag skrev inlägget ovan var vi definitivt inte på banan, och vi är det inte än. Men nu är det nog "bara" ett sömnproblem kvar. Mätt MÅSTE han bli med de portionerna vanlig mat vi fått i de tre senaste dagarna. Men vaknar gör han ändå, mellan 5 och 6 varje morgon. Nu har vi bestämt oss för att han klarar av att sova hela natten igen, och även om han vaknar lite hungrig vid 5-6 så ska vi nu övertyga honom om att det är natt och att frukosten dröjer minst 2 timmar till.

Liiiite jobbigt bara att storasyrran sover i samma rum. Hon har nu sista dagarna vaknat till av att han vrålat och i denna vargtimme verkar det ibland ta lite tid för henne att somna om. en morgon blev hon dessutom jätteledsen av att bli väckt, och det känns inte bra. Antar att "en gång är ingen gång" även gäller för storasyskons överseende med småsyskon. Men upprepas uppvaken vid samma tid natt efter natt så tror jag att hon nu också vant sig vid att vakna till. Skulle alltså helst velat separera dem nu när det kan vrålas lite mer ett tag då lillen inte så snabbt som möjligt kommer att tystas av flaskan, men eftersom vi drog igång tapetsering av deras sovrum som dessutom bara strular, så har vi inga fler rum att använda.

Ja ja, vi får nu gå och lägga oss och bara hoppas att lillen inte är svårövertalad om att han inte kommer undan med att han varit sjuk längre. Och att storasyster på sin höjd bara vaknar till och struntar i oväsendet.

Bäst att lägga sig. God natt!
Annie 20091023
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Du är så klok! Jag tror att lillebror snart kommer vara övertygad om att man faktiskt sover på nätterna! :D :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"