Verktygen med en hand?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Sarika

Verktygen med en hand?

Inlägg av Sarika »

Hej alla
har en fråga angående verktygen då man bara har en hand att tillgå.

Har brytit armen sedan 2 veckor tillbaka, har en hoffmanställning in opererad, alltså inget gips. Jag har lyckats buffa henne en gång vid kris med armbågen och den andra handen på ryggen. Men det funkade bara kort en gång, inte längre, jag får för ont och Vilma ålar sig ur mitt grepp. Har också gjort solfjädern men den funkar inte lika bra med en hand :( Hon lägger sig på sidan och slår bort min hand.

Nu behöver vi inte så ofta ta till varken solfjäder eller buffning men nu efter att hon varit sjuk och även under sjukdomstiden har det behövts ibland. Jag ramsar ordentligt och väntar ut henne länge innan jag överhuvud taget tänker på att gå in, men några eftermiddagar så har jag varit tvungen att gå in då det varit kris och hon varit väldigt ledsen och jag får det inte att funka och hon blir då bara förvirrad och blir ännu mer ledsen, jag har då tryckt till och gått ut med ramsan igen (men hon har inte blivit lugn och jag har sedan fått gå in på marginalkvarten och tagit upp henne, det har också hänt att jag tagit upp henne ändå lite tidigare, beroende på hur länge vi hållt på). Ibland har jag tröstat i sängen utan verktygen och sen tagit upp när hon blivit lugn på marginalkvarten. Men det känns inte så bra att göra något annat när hon är van vid verktygen.

Någon som har tips? Ska jag strunta att gå in vid kris och fortsätta ramsa? När jag tröstar på annat vis så har jag inte lyckats få henne att somna om.

Nu är hon frisk å det var några dagar sedan det var kris, men jag kommer inte att kunna använda min arm på minst en månad till och vill vara förberedd inför framtiden. Inte för att det ska bli kris igen :wink: men vill ändå vara förberedd.
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Oj, det lät inte så kul...

Jag tycker att det låter som att du får öva upp ramsan till fulländning. Den ska klara allt nu.
Om hon nu skulle vara orolig när hon är sjuk, så kanske du kan gå in och stryka henne på huvudet eller över ryggen för att lugna henne och sedan gå ut med ramsan.

Lycka till!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
kokos

Inlägg av kokos »

Jag tror att Vilma snappt skulle fatta vinken med att bara ramsa. På dagen skulle jag köra ramsa i kombination med att göra nåt högljutt om det blev kris. Sätta på dammsugaren, sätta igång hårblåsen, köra matberedaren eller nåt annat som låter högt. Då brukar åtminstone Adrian somna om vid krislägen.

Faktiskt går jag aldrig in på dagslurarna längre utan håller mig utanför rummet. OM han vaknar och OM det blir kris kör jag ramsa och sätter igång storstädningen. Nu är det ju svårt att städa med en arm, men sätta på dammsugaren fixar du ju om den står framme i beredskap.

På natten är det ju värre. Men se det så här: på natten händer ingenting. Jag skulle enbart köra ramsa då också: både du och Vilmas pappa bör nog bara köra ramsa och inget annat i så fall.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

kokos skrev:Jag tror att Vilma snappt skulle fatta vinken med att bara ramsa.
Vilma är 10 månader - vad menar du med att hon inte skulle fatta vinken med bara ramsa?

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:shock:
Men, LO, :shock: Vad fick du för medicin på vårdcentralen egentligen :shock: :D
Kokos skriver ju att Vilma SKULLE fatta vinken med bara ramsa!
Läs ditt inklippta quote en gång till 8) :wink:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Sarika

Inlägg av Sarika »

tack snälla för tipsen!! :D ja det får bli ramsan som får ta hand om allt, ser ingen annan utväg heller. jag får jobba upp den till fulländning :! städa funkar bra med en hand så det får jag ta till :wink:

tack!
Sara
VilmaochViggo
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej Sarika!
Du ska INTE buffa med ett Hoffmaninstrumentarium på armen, ajabaja! För din skull alltså, inte för barnet, du belastar säkert armen det den tål som det är redan nu, med småbarn i huset.
Kör på med ramsan, klart den räcker! Lite mer attityd bara och jävlaranamma! Lycka till och krya på sig!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
kokos

Inlägg av kokos »

anna skrev::shock:
Men, LO, :shock: Vad fick du för medicin på vårdcentralen egentligen :shock: :D
Kokos skriver ju att Vilma SKULLE fatta vinken med bara ramsa!
Läs ditt inklippta quote en gång till 8) :wink:

kram anna
Just det. Jag menar precis det jag skriver :lol: Att hon fattar vinken direkt. :!:
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Sarika

Inlägg av Sarika »

:oops: tack mammamy, ska inte buffa, lovar, kände efter första gången att det inte var så bra och du har rätt, man belastar redan lite för mycket med småbarn i huset, har haft ett bakslag med ökande smärta så nu är det så minimal belastning som gäller.

tack, ska odla attityden ytterligare :!: :!: det är klart att det går, det måste gå :!: :!:
Sara
VilmaochViggo
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"