Nu var det dags (igen....) för SHN!!! Råd önskas...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
SabinaC

Nu var det dags (igen....) för SHN!!! Råd önskas...

Inlägg av SabinaC »

Hej!
Jag vågar knappt skriva här nu... skrev för några månader sedan om att jag hade fått nog och minsann skulle kura dottern, då ca 7 månader. Men... dels fick jag inte med min man på det och jag hade inte ork då att göra det själv, dels blev det bättre en period - mindre uppvak på nätterna och jag var inte så trött längre.
Men, nu har det långsamt gått utför igen, som det känns, och i vilket fall som helst så orkar jag inte med nattammandet längre, plus problem med dagslurar (ännu mer problem nu när storebror har sommarlov o är hemma och är bara så rolig att man inte KAN sova!), plus att min man faktiskt efter lång övertalning tycker att SHN är en bra idé...! :shock:
I alla fall, hon har nu hunnit bli 10,5 månader, och jag har en del funderingar och frågor som jag skulle bli jätteglad om jag fick hjälp med...
1. Buffning - om jag nu får henne att ligga på mage, är det idé att ens försöka buffa nu när hon är så pass stor, eller hur är era erfarenheter? Hon sover mest på sidan eller rygg, om hon ngn gång lägger sig på mage börjar hon nästan omedelbart att krypa (även i sömnen) - hänger väl samman med att hon sent omsider precis lärt sig att krypa, kanske går över? Vad rekommenderar ni, ska jag försöka med mage första natten eller utgå från sida/rygg redan från början? (vet från förra gången jag skrev att en del har kurat på rygg)
2. Dagslurarna - skulle ni säga att det är OK att ha båda ute i vagnen, eller är det kanske bättre att ha den långa inomhus? Och, ramsar man när hon är i vagnen, eller skippar man det? (står säkert ngnstans, måste repetera allt!)
3. Har lite svårt att få ihop schemat, inkl mattider. Har varit :oops: oregelbundet hittills, ibland lunch halvtolv, ibland kl ett... ibland sover hon länge på förmiddagen, ibland efter lunch. ibland (som idag) inte länge ngn gång. Som det är nu har hon ju legat och ammat halva natten (har försök att ha henne i sin säng, men slutar med att hon kommer över till mig mitt i natten och stannar där...), så hon är ju inte så hungrig direkt på morgonen. Blir gröt lite senare, ca 9, och så lunch då som alltså varierar.
Det jag egentligen tänker på om jag gör ett schema som jag tror fungerar - ska man hålla stenhårt på det även om jag kommer på att det inte riktigt funkar, eller börja om/ändra till bättre schema? Hm, låter oseriöst det här... :? men är det inte! Vill bara få med alla eventualiteter.
Och hur noga är det med bara fyra mål? Som jag tänker nu skulle det kanske bli lite amning på morgonen, sedan frukost, lunch, mellanmål, kvällsmat och så välling/amning innan läggdags. Blir ju fyra mål plus amningstillfällen...
Återkommer isåfall med tänkt schema.

Hm hm, hade flera frågor, många sådana, men har glömt resten och har nu en trött flicka som försöker klättra uppför mitt ben (trött för inte sovit ordentligt idag... :roll: ) så får återkomma.
men men men, skulle bli JÄTTEGLAD om ngn kan komma med lite synpunkter på i alla fall det jag har frågat här om.
TAck tack tack!
Mamma till Anton född 6 februari 2003
och
Isabella född 16 augusti 2006
Pia Pojkmamma

Inlägg av Pia Pojkmamma »

Hej SabinaC!

Jag har inte läst ditt tidigare inlägg, så jag börjar från noll nu. Låter som om din tös verkligen borde få börja sova som folk på nätterna för att orka med ruljansen på dagarna :D .
1. Buffningen. Jag brukar rekommendera buffning och magläge framtill att barnen fyllt ett år. Er tjej befinner sig i ett mellanläge då hon snart är elva månader. Mitt förslag är att ni bestämmer er för antingen 1) magläge och buffning elller 2) sidoläge och enbart tillrättaläggande/solfjäder. Fundera och bestäm och så håller ni fast vid det alternativ ni valt :!:
2. Jag tycker att båda dagslurarna kan vara ute i vagn. Frisk luft är alltid bra :D. Sommartid vill man ju också gärna röra på sig och då är det smidigt att ha barnet i vagn. Jag har aldrig ramsat dagtid ute i vagnen. En del gör det dock. Jag har valt att vagna och skaka vagnen lätt ifall ett uppvaknande har skett.
3. Fundera och snickra ihop ett schema som passar övriga familjen och lillans tider. Börja med natten (när den börjar och slutar) Sätt sedan in fyra måltider med helst 3,5 timmars mellanrum. Tre timmar går också bra mellan frukost och lunch. Sedan blir det mellis och middag samt en kvällsslurk efter badet. Amma kan du göra direkt efter varje måltid, som måltidsdryck. Det schema ni bestämmer er för ska ni hålla de två första veckorna, sedan kan ni göra en utvärdering och se om något behöver justeras. Innan dess ändra ni inget.

Funder och återkom med schemaförlag :!: Lycka till :D :!:
Mamma till tre herremän födda -03, -05 och -07
och moster till en lady född -09.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan SabinaC, och jätte bra av dig att ta och styra upp det här!

1. Buffning. Ja använd dig av alla verktyg ink buffning, och du kan buffa även på rygg (svårt enlig mig) eller sida (lätt enligt mig), men jag tycker att du ska ge magläget en chans, då ger du besked att nu är det sovdags genom en tillrättaläggning och när du håller halvasolfjädern så hålls hon ju nere medans du buffar så hon inte kan krypa iväg, och när du sedan avslutar med solfjädern ska hon vara sömntung i hela kroppen.

2. Om Tösen sover gott i vagnen kan du absolut låta henne ha båda sina lurar i vagnen, men många brukar ha svårt att sova sin långlur i vagnen just för att det blir lätt trångt och bökigt, det där vet nog du bäst själv hur hon vill ha det. En dagsramsa används och hon ska sova i stillastående vagn men om du promenerar behövs ingen ramsa.

3. ja det går att ändra i schemat med då tidigast efter kuren+uppföljningsveckan, men man ska inte rucka i schemat i onödan så sätt er ner nu i lugn och ro och skissa ihop en schema, som ska passa hela familjen. Man kan ju utgår någotsånär från hur hon äter och sover idagsläget, men ni har ju som sagt ganska stor spridning på målet, hon ska äta 4 gånger per dag plus en kvällsslurk, försök få mellan 3-4 timmar mellan målen så hon hinner bli hungrig, och amma inte mellan målen utan erbjud i samband med måltiden. Magen behöver också få vila, mellan måltiderna.

du får gärna skriva ner ditt tilltänkta schema om du vill ha några synpunkter på det, innan du spikar det.

Jag råder dig till att läsa på mer inför kurstart, det börjat låta klyschigt men det ÄR verkligen A och O!!!!

Lycka till nu!!! :thumbsup:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
duggan

Inlägg av duggan »

ojdå prick samtidigt! :lol:
SabinaC

Inlägg av SabinaC »

Tack så jättemycket för era svar så långt!
Jo, hon sover bra ute i vagnen, problemet just nu är att när storebror är med vaknar hon mkt lättare än när vi är ute själva, siktar på att det ska bli bättre...! :P
Har en fundering kring det här med buffandet, första natten kanske främst - jag kan tänka mig att jag kan buffa henne och hon blir tung i kroppen osv, men att hon sätter sig upp så fort jag går ut med ramsan. Ska man isåfall gå in direkt och lägga henne, ska man vänta, eller...? Och om jag lägger henne tillrätta igen snabbt, ska man göra det hela tiden tills hon inte sätter sig upp mer, eller bara första gångerna, eller...? 8-[
Har en fundering på schema som jag tänkte börja försöka att hålla redan nu, innan riktig start på kuren, är som följer:
7.00 Godmorgon (ung tid som hon brukar vakna nu), amning
8.00 Frukost, gröt
10-11 Sova
11.30 Lunch
13-14.30 Sova
15.00 Mellanmål
18.00 Kvällsmat
18.45 Bad, skoj, nattslurk
19.30 Godnatt

Några synpunkter? Är mest fundersam ang amning på morgonen och sedan frukost, vill gärna ha amningsstunden då, men vet inte hur det går ihop med frukost efter redan en timme. Har ju inte riktigt ngn erfarenhet av det... annars är hon inte dagtid så att hon vill äta ofta, utan klarar sig utan problem med 3-4 timmar mellan måltiderna, så det är jag inte så orolig över. Är ju natten som krånglar... (fast egentligen inte som det gjorde med storebror, men jag vill inte ha sånt krångel lika länge som vi hade med honom!)
Tack igen, hoppas på lite input om schemat och att jag kan komma med fler frågor...!
och
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan SabinaC!

Ang att hon sätter sig upp, så om du då vänder tillbaka och lägger henne tillrätta varje gång skulle du ju alrig komma ur rummet, för det skulle snabbt bli underhållning på hög nivå! Så du ska inte ens se detta eftersom du inte håller ögonen på henne när du ramsar dig ur rummet. Du avslutar ju buffningen med en solfjäder då hon blir sömntung i kroppen och hellst inte kommer på tanken att vilja röra sig.. :lol: och om hon så somnar i sittades position så kan du gå in efter 10 min (inte 20) och lägga henne tillrätta.

Ang schemat så har jag lite input..
om hon inte är en tjej med 30 min skarv så skule jag låta luren på fm vara 45 min, då är hon lättväck och kommer att vara utsövd.
Jag funderar om det inte är liiite lite vaken tid mellan dom två sovpassen..

Jag har själv ammning direkt på morgonen, och sen erbjuder jag lite välling och han dricker bara 10-20 ml, och sen får han ha ensamlek medans jag kliver upp och gör mig och frukosten iordning och sen äter vi en grötfrukost starx före 8, så det går bra..

Jag skriver ner mitt schema så kanske du får lite inseration? (han är snart 10 mån)

7.00 God morgon, amma
7.45 Grötfrukost
10.00 mellis
10.30 - 12.00 sova 1,5 h
13.00 lunch
15.30 - 16.00 sova 30 min (jag har en kille med 30 min skarv)
16.30 Middag
18.30 kvällsslurk
19.00 Godnatt
SabinaC

Inlägg av SabinaC »

Hej igen duggan o tack för ditt svar o synpunkter!
Betr sätta sig upp i sängen - nä det är KLART att jag inte ser det! :shock: Fast om jag ändå skulle se det, ska man inte ens gå in en gång första kvällen och lägga henne tillrätta...? :-s Det måste jag väl...?

Nåja, och så schemat...
Håller helt med om fm-luren, 45-minutare är hon ganska prick på sekunden, så det ändrar jag till.
Och, ja, är kanske lite lite tid mellan sovpassen... hm... :-k Är lite knepigt där, kan väl säga att jag tänkte lite för långt i förväg till när hon börjar på dagis om två månader (japp, tyvärr, :cry: vi har inte så mkt annat att välja på) o de sover middag efter lunch, men jag bör kanske lämna det därhän och ändra när vi närmar oss dagisstarten?
Vi har föjande tider som jag försökte tänka på - inget omöjligt att ändra men som funkar bäst för oss just nu:
kl 7 vaknar barnen av sig själva för det mesta, varför inte anpassa tiderna efter det?
Sedan har vi svårt att hinna med kvällsmat innan kl 18, :roll: om man sedan ska äta i lugn och ro och bada så känner jag att det är svårt att hinna lägga henne innan kl 19.30. Synpunkter?
Betr sovstunder så har hon ibland sovit länge på fm, ibland på em (som jag nog skrev innan) och jag är lite osäker på vad som egentligen är bäst. Också här m tanke på dagisstart, men det kanske man kan rumstrera om när den närmar sig... :-k
Det jag funderat på är om hon sover bättre o sammanhängande utan att amma på natten så har hon kanske inte lika stort behov av att sova på fm, ngn som känner igen sig?
Så, som jag tänker nu, förslag på tider istället:
Vakna 7.00, amma
8.00 frukost
9.30-10.15 Sova
11.30 Lunch
13.30-15.00 Sova
15.15 mellanmål
18.00 kvällsmat
18.45 Bad
19.15 ca Sova

Några nya synpunkter? det är jättesvårt med schemat tycker jag....
TAck!
och
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!!

Ang att hon sätter sig i sängen, så är det fortfarande skygglapparna på, hon kan ju lägga sig ner själv, det är inget du behöver gör åt henne..och skulle hon somna sittandes så är det inte hela världen, utan går då in efter 10 min(inte 20) och lägger henne tillrätta. Enda gången du går in och hjälper ärom hon verkligen BER om det och är rent av ledsen!

Ang schemat, nu i bakhuvvet att lill-tjejjen ska börja på dagis, så vill ju nog ändå rekomender 12 timmars nätter, det är JOBBIGT för ett så lite skrutt att "jobba" på dagarna...och då en långlur på 1,5 h och en kortlur på 20 min. Finns det något möjlighet för henne att fortsätta sova 2 lurar på dagis. Om hon är van att sova i vagnen borde det inte vara några problem att bara "slänga ut" ungen tänker jag..? För det kan tänkas att hon kommer att behöva två lurar när hon börjar "jobba" för att orka med...
Hur långa dagar och många blir det?
Pia Pojkmamma

Hej igen!

Tycker att du fått bra svar av duggan!

Det senare schemat ser bra ut. Långluren får gärna vara på eftermiddagen. Det är ju den luren som barnet behöver länge än. Förmiddagsluren brukar falla bort då barnet är ca 12-15 månader. På kvällen kan det bli lite tajt med middag, bad, nattslurk och läggning. Det kommer troligtvis att bli läggning 19.30. Natten blir då 11,5 timmar.

Beträffande att gå in och lägga tillrätta första kvällen: Har du buffat barnet och hon är lugn i kroppen och du bestämmer dej för att gå ut med ramsa ska du inte vända om. Då blir det som duggan skrev, en trevlig lek. Det kan hända att tösen sätter sig upp i sängen för att i nästa sekund lägga sig ner och somna...

Mycket utevistelse och social delaktighet mellan mat-och sovpassen gör också susen :D :!: Det bästa som finns är mätta små utsövda bebbar på upptäcksfärd eller stängt upptagna i arbete :lol: :!:
Pia Pojkmamma

Vi tycks ha samma datortid duggan :D :!:
SabinaC

Inlägg av SabinaC »

och tack ännu en gång för era svar! samtidigt...!
gör nog som så att kör på sista schemat, men läggtid blir 19.30. Men... har några dagar kvar innan start så får försöka hålla tiderna de dagarna och se om det funkar. Ideala vore tidigare kvällsmat, men som det är nu är det svårt att få det att fungera. Då skulle dessutom det bli för tätt mellan mellanmål o kvällsmat. Kan man ändra ngt där? kanske tidigare första sovstund, känns lite för tätt inpå nattsömnen bara... men då skulle resten av dagen bli tidigare s a s.
betr dagis så har de sagt att är de trötta så får de naturligtvis sova på förmiddagen, men undrar om de vill ha det som ngt planerat varje dag.
Blir inte så långa dagar i början, kanske 3-4 timmar, men sedan ökas det till ca 6 timmar senare i höst.
Skulle också vilja 12-timmarsnatt m tanke på dagis, hm... får fila mer men nu måste jag lägga mig, hon vaknar säkert snart igen. :sleep:
Godnatt och stort tack för er hjälp!
och
duggan

Inlägg av duggan »

fila på du ett tag til med schemat så det verkligen känns ok för er alla! :thumbsup:
SabinaC

Inlägg av SabinaC »

hej hej ja nu var det jag igen.... :roll:
sitter här med det här schemat och funderar... :-k när jag kollar i mat-och-sov-tråden så ser jag att en del gått över till bara en lur/dag redan vid 10-11 månaders ålder och funderar på om det är ngt för Isabella. När är det egentligen vanligast att man gör det? Varierar förstås, men.... 8-[ som idag har hon inte sovit på förmiddagen, nu har hon snart sovit i två timmar på em istället. :sleep:
Kan jag bara skriva snabbt hur hon sovit de senaste dagarna...?
I tisdags; vaknade ca 7, sov mellan 10.45 o 11.15, sedan ca 14 till 15. Somnade runt kl 20 på kvällen.
Igår, onsdag, vaknade lite efter 7 på morgonen, somnade sedan 10 o sov i 45 minuter. Därefter på em, sov mellan ca 13.45 o 14.45. Somnade även då runt kl 20.
Idag vaknade hon strax innan 8, första gången på mkt länge hon vaknade så sent, och dessutom sov nästan 12 timmar. Men, då har hon alltså inte velat/kunnat sova i förmiddags, även fast jag försökte, för att istället somna lite innan kl 14, och sover alltså fortfarande.
Ser här nu när jag skriver att hon inte har somnat mkt innan kl 14 på eftermiddagarna de senaste dagarna, fast vi ätit lunch vid halvtolv. Hm hm, ngt att tänka på!
Men, synpunkter på det där med en eller två dagslurar? Ska kanske ändå ta en 45-minutare o kanske korta ner till 20 minuter om det går efter ett tag...
TAck för att ni orkar...! =D>
och
duggan

Inlägg av duggan »

Ang en eller två lurar är det ju du som bäst avgör vad som passar Isabella bäst, en del går över till en lur tidigt, och andra behåller 2 lurar länge..har läst att någon haft det uppemot 1,5 år :shock: Så variationen är stor, väljer du då att bara ha en lur, så skulle ju 12 natt och 2 H middaglur passa, som senare kan kortas ner till 1,5 h....Jag vill nog inte råda dig till nått höll jag på att säga, känn efter vad som passar din dotter bäst! :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"