Ett litet dilemma...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
liw
Kontakt:

Ett litet dilemma...

Inlägg av liw »

Hej alla sömnkunniga forumister,

Vår lille Jonas som har sovit så bra (jaja han vaknar fortfarande 1 gång per natt omkring 5-6 tiden och äter en liten tidig frukost men det har liksom gått så bra så vi har inte brytt oss om det :oops: ) har pga kruppbesvär vid de senaste 4 förkylningarna börjat sova väldigt oroligt, (åtminstone medans han är förkyld).
Nu är vi inne på tredje förkylningen på kort tid (ca 2 veckor mellan insjukningsdagarna vilket har givit ca 1 frisk vecka per gång) och den här gången är sömnen värre än vanligt :( Jag hör ju att han är så trött men han är samtidigt såå rastlös.

OK nu till vårt dilemma... Man ska inte ta upp de små om de inte behöver till akuten. Så långt är jag med men jag vill också lägga till krupp som ett litet undantag. När han vaknar med krupphosta och är ledsen så har jag fått höra att:
- Han ska ligga i höjdläge
- Han bör inte gråta eftersom det förvärrar kruppen
- Är det riktigt jobbigt så ska vi gå ut
Det här blir ju lite svårt med en liten krabat som ligger på mage i sängen (samt vänder sig åt det håll det lutar så höjdläge blir lågläge) och blir superupprörd när hostan slår till. Det här resulterar ju till att vi tar upp honom för att lugna effektivast och oftast så blir det direkt ned i vagnen och ut på promenad. Alltså i princip tvärt emot hur vi annars jobbar... :roll:

Någon som har några erfarenheter, tips eller råd hur vi ska bete oss. Både vi och han blir ju alldeles snurriga som det är just nu :-k
Senast redigerad av liw den tor 03 mar 2005, 09:03, redigerad totalt 1 gånger.
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

DEt är klart att du ska ta upp honom, men du får inte rädda honom genom att du visar hela din oro emot honom. DEller ens bekräfta hans oro genom att trösta.
Lugna honom genom att säga: Oj, då nu hostar du ju sådär igen nu måste du ju vara upprätt.

Inte för att han förstår orden, utan för att din attityd måste vara den rätta.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Jo den attityden försöker vi hålla men det känns ändå som om det blir lite dubbelmoral. Så fort han hostar så där illa så går vi in och tar upp honom och han får sitta upp i vår famn och somna om alt läggs han i vagnen och vi går ut på promenad. Sen får han sova i vagnen alt i vår säng uppbullad på en kudde. Ja så här rullar det på så länge han har kvar hostan sen så fort han är frisk så får han tillbaka sin säng och får sova där igen... fram och tillbaka, fram och tillbaka...

Egentligen kanske jag inte ska bry mig så mkt om det utan låta det vara som det är när han är sjuk och göra det bästa av sittuationen när han är frisk och sen avvakta att kruppen växer bort så att vi kan ta tag i sömnen på allvar :?
Linda
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Nu har den värsta hostan lagt sig, eller det är i alla fall "bara vanlig tjock" hosta som stör den lilles nätter. Han sover bättre men långt ifrån bra. Vaknar ett par tre gånger mellan hans egen och våran läggningstid. Ibland är det bara lite knorr som går över ganska snabbt med lite hjälp ibland blir han desto argare. Han vaknar även en gång senare på natten olika tid varje natt.

Jag ramsar enträget (vid behov) men han blir bara argare. Argare lillebror väcker storebror som blir jättestörd trots att han vet att vi tar hand om det. Han ligger och håller för öronen och suckar :(
I det läget ska jag ju ramsa båda tillsammans men där dyker vårt lilla problem upp. Storebror är ju inte kurad eftersom vi aldrig har behövt, men han tar ramsan ganska bra i alla fall. Men lillebror gör det inte. Vi införde verktygen ganska tidigt och han har glatt gillat läget och sovit ganska bra. Ramsan har vi använd vid läggning och "vid behov" men eftersom vi inte har behövt den så där jättemycket så verkar den inte riktigt ha satt sig :?: (vilda spekulationer från mig...) Problemet kommer alltså då när han vaknar och skriker... detta väcker storebror som egentligen skulle ha somnat om av ramsan men eftersom lillebror bara blir argare när vi ramsar så somnar ingen... eller det tar åtminstonde ett tag. Lillebror brukar slappna av och somna om när vi lite lätt har givit upp och gått in och krisbuffat.

Som jag skrev tidigare så kanske jag inte ska ta så mkt för det här lilla "problemet" utan bara låta det vara tills kruppen verkar ha växt bort eftersom jag med jämna mellanrum i alla fall "måste" sabba det. Och han verkar ju inte direkt fara illa av sina uppvaknanden och att han får en flaska där mitt i natten. Han äter halvt i sömnen och somnar sen snabbt om... men det känns så tråkigt (mest för hans del) när han faktiskt sov så bra tidigare :?
Linda
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Inte lätt, inte roligt :shock: Men jag tycker i alla fall inte du/ni ska ta upp honom. Det hjälps inte - att plockas upp ur sängen (om man nu inte ska till akuten) betyder 1. att det är morgon, 2. att man måste räddas undan vargen. Och ingetdera är ju faktiskt sant.

Man kan sätta en liten unge upp, man kan trösta med barnet stående i sängen, man kan ge flaska vid behov och allt möjligt - utan att ta upp. Man kommer alltså till sängen till sjukt barn, man räddar inte barnet från sjuk säng. Förstår du :?:

Storebror ska bara ha sig en åthutning när han suckar och klagar. DU LIGGER NER OCH SOVER. Har han problem kan han ju ligga någon annanstans, men lillebror ska inte köras ut. Speciellt inte när han är sjuk :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

TACK Anna, storebror sköter vi ungefär så. :wink: och det brukar fungera, men jag lider lite med honom. Kan inte vara speciellt skön somnamiljö... :?

Ang Jonas och kruppen så är det en bra tanke att ställa honom upp när han hostar för att lägga honom igen när det har lättat. Vid lättare krupp så går det säkerligen jättebra. Problemet kommer snarare av att han sällan är kapabel att ligga kvar i sängen utan han måste ofta ut alt helt enkelt sitta upp och sova resten av natten och då måste jag ju ta upp honom.
Men problemet är egentligen inte under själva kruppen för då gör jag bara det som är bäst för att motverka och förbättra hostan. Problemet blir ju däremellan när allt är upp och ner vänt :? Men jag ska väl helt enkelt inte göra det till ett problem... återgå så fort det lättar till det vanliga så gott det går, på med attityden och köra på 8) Ibland behöver man bara få ventliera det för att inse att jag egentligen vet själv hur jag ska göra med problemet som egentligen inte ens behöver vara ett problem :? :D

TACK alla för att ni delat med er av era tankar :D
Linda
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Nej, jag tycker fortfarande inte att du ska ta upp honom. Han kan både sitta och stå i sängen. Varför ska han ut? För att få frisk luft? Det kan du fixa i rummet. Han BEHÖVER sin säng :!: Särskilt, särskilt när han är sjuk :cry:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

:D Jag håller fullt och fast med dig Anna. Klart han ska ha sin trygghet i sin säng men när kruppen blir som värst så måste han ut, öppna fönstret lite räcker inte då. De gånger som det blir som värst så får han jobbigt och andas och då behövs rikligt med uteluft.
Linda
Sarika

Inlägg av Sarika »

Hej Liw
usch vad jobbigt med krupp! Lider med er!

Vilma har nu vid den senaste förkylningen varit väldigt hostig på natten och det kommer som ett skällande ljud och sen låter det som hon inte kan andas men sen fixar hon det snabbt själv, har varit jätte orolig för att det ska bli krupp men tror inte att detta varit det alt. en lätt variant, vet inte..... Så vi har inte haft problemet men jag har tänkt, vad gör vi om det blir värre?? Vet inte om detta kan vara till hjälp och vet inte hur det ser ut hos er men jag kom fram till att i sådana fall så drar vi fram sängen till fönstret och öppnar det på VID gavel, klär på henne ordentligt och oss för den delen då vi delar rum (dock med avskärmning) och bullar upp en massa kuddar i hennes säng vid huvudändan och med något vid fötterna som stoppar, så att det blir svårt att vända sig fel så att säga. Och sen sitter hos henne så att hon kan få somna om och därefter turas om att sitta och vaka över henne.

Storebror får klä på sig eller sova någon annanstans. :wink:

Jag hoppas verkligen att ni hittar en bra lösning för er! Som Anna säger, han behöver verkligen sin egen säng och framförallt när han är sjuk.

Stor kram
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Hej Sarika, jag är ledsen att behöva säga det men på din beskrivning så låter det def som om er lilla prinsessa har haft falsk krupp hon också (är iofs ingen läkare men...). Just den där skällande hostan samt anstängd andning efteråt är typiskt. Var hon liksom hes också? Även det är nämligen ganska typiskt. Så det kan mkt väl ha varit en lättare variant... Det behöver inte återkomma. Vissa barn drabbas bara en gång andra blir som lilla Jonas som verkar påbörja varje förkylning med krupp (vissa gånger värre än andra). Jag har en del kruppråd från "öron" ifall du vill ta del av. PM:a mig i så fall (man kan aldrig vara nog förberedd. Även om det är helt ofarligt så tycker åtminstonde jag att det är obehagligt.)

Men nu till ditt råd. Det var ju supersmart. TACK! Palla upp huvudändan och spärra av nedanför fötterna så att han inte kan snurra runt och hamna i "lågläge". SMART! De gånger det inte blir jobbigt så räcker nog det, och ingen är gladare än jag om jag slipper gå ut och gå mitt i natten..
Linda
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"